Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Aabenraa Automobilselskab
Af: Jens Birch, Claus Hansen, Lars Ersgaard Dansk Indbundet
SPAR
kr 32
Aabenraa Automobilselskab
Af: Jens Birch, Claus Hansen, Lars Ersgaard Dansk Indbundet

Selskabet blev til i 1926, da Aabenraa Amts Jernbaner indstillede driften. Det fik en god start, og det anskaffede flere busser.  

Og det købte også den tidligere amtsbanegård i Aabenraa, som blev indrettet til rutebilstation. I 1930’erne var der kamp om at få lov til at udføre rutebiltrafik, men Aabenraa Automobilselskab fik fodfæste i oplandet og klarede sig godt.  

Imidlertid satte 2. verdenskrig en stopper for videre fremgang. Efter besættelsen kom der igen gang i hjulene, og selskabet havde kronede dage i slutningen af 1940’erne og først i 1950’erne, hvor privatbilismen endnu ikke var kommet i gang. Rutebilstationen i den gamle amtsbanegård blev utidssvarende og lå samtidig i vejen for en vejudvidelse. Derfor blev den erstattet af en ny moderne rutebilstation i 1965. Op gennem 1960’erne faldt passagertallet som følge af privatbilernes udbredelse. Rutenettet blev justeret, og der blev løbende anskaffet nyt materiel.  

I begyndelse af 1970’erne var økonomien anstrengt, og skulle der fortsat være mulighed for at tage bussen, ville det betyde offentlige tilskud til buskørsel. Det affødte et nyt trafiksystem, som gik under navnet Sønderjyllands Trafik (ST). Det fik sin debut i 1977. I princippet blev Aabenraa Automobilselskab nu et selskab, der leverede buskørsel til Sønderjyllands Trafik efter givne retningslinjer.

Fra 1980’erne blev selskabets økonomi stabiliseret, og i 1990’erne begyndte Sydbus, som var det nye navn for Sønderjyllands Trafik,  at udlicitere kørslen. Konkurrencen blandt busselskaberne, der udførte kørslen, blev markant forøget. Aabenraa Automobilselskab overvejede situationen og endte med at sælge sine kørselskontrakter, busser m.v. til DSB fra 1. juni 1997. Aabenraa Automobilselskab fortsatte herefter som et rent ejendomsselskab indtil 2008, hvor det solgte grund og bygninger til et selskab, der ville udvikle og nybygge på grunden i Aabenraa. Herefter blev selskabet afviklet.

Kampagne pris Velkomst pris 233 kr
Medlemspris 236 kr
Kampagnepris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til medlems- og kampagnepris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Normalpris 265 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Spar 32 kr
Velkommen 20%
God 15.773 anmeldelser på

Selskabet blev til i 1926, da Aabenraa Amts Jernbaner indstillede driften. Det fik en god start, og det anskaffede flere busser.  

Og det købte også den tidligere amtsbanegård i Aabenraa, som blev indrettet til rutebilstation. I 1930’erne var der kamp om at få lov til at udføre rutebiltrafik, men Aabenraa Automobilselskab fik fodfæste i oplandet og klarede sig godt.  

Imidlertid satte 2. verdenskrig en stopper for videre fremgang. Efter besættelsen kom der igen gang i hjulene, og selskabet havde kronede dage i slutningen af 1940’erne og først i 1950’erne, hvor privatbilismen endnu ikke var kommet i gang. Rutebilstationen i den gamle amtsbanegård blev utidssvarende og lå samtidig i vejen for en vejudvidelse. Derfor blev den erstattet af en ny moderne rutebilstation i 1965. Op gennem 1960’erne faldt passagertallet som følge af privatbilernes udbredelse. Rutenettet blev justeret, og der blev løbende anskaffet nyt materiel.  

I begyndelse af 1970’erne var økonomien anstrengt, og skulle der fortsat være mulighed for at tage bussen, ville det betyde offentlige tilskud til buskørsel. Det affødte et nyt trafiksystem, som gik under navnet Sønderjyllands Trafik (ST). Det fik sin debut i 1977. I princippet blev Aabenraa Automobilselskab nu et selskab, der leverede buskørsel til Sønderjyllands Trafik efter givne retningslinjer.

Fra 1980’erne blev selskabets økonomi stabiliseret, og i 1990’erne begyndte Sydbus, som var det nye navn for Sønderjyllands Trafik,  at udlicitere kørslen. Konkurrencen blandt busselskaberne, der udførte kørslen, blev markant forøget. Aabenraa Automobilselskab overvejede situationen og endte med at sælge sine kørselskontrakter, busser m.v. til DSB fra 1. juni 1997. Aabenraa Automobilselskab fortsatte herefter som et rent ejendomsselskab indtil 2008, hvor det solgte grund og bygninger til et selskab, der ville udvikle og nybygge på grunden i Aabenraa. Herefter blev selskabet afviklet.

Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 0
ISBN-13: 9788799649426
Indbinding: Indbundet
Udgave: 1
ISBN-10: 879964942X
Udg. Dato: 2 jan 2014
Længde: 13mm
Bredde: 210mm
Højde: 212mm
Oplagsdato: 2 jan 2014
Forfatter(e) Jens Birch, Claus Hansen, Lars Ersgaard


Kategori Busser, Sporvogne & Taxier


Sprog Dansk


Indbinding Indbundet


Sider 0


Udgave 1


Længde 13mm


Bredde 210mm


Højde 212mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
LYDBOG
Kampagne pris kr 37

kr 53
Normalpris
kr 39
Medlemspris
SPAR
kr 16
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 172

kr 249
Normalpris
kr 180
Medlemspris
SPAR
kr 77
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 197

kr 249
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 52
E-BOG
Kampagne pris kr 55

kr 79
Normalpris
kr 57
Medlemspris
SPAR
kr 24
LYDBOG
Kampagne pris kr 45

kr 199
Normalpris
kr 60
Medlemspris
SPAR
kr 154
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 209

kr 249
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 40
E-BOG
Kampagne pris kr 198

kr 285
Normalpris
kr 207
Medlemspris
SPAR
kr 87
E-BOG
Kampagne pris kr 79

kr 129
Normalpris
kr 84
Medlemspris
SPAR
kr 50
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 290

kr 399
Normalpris
kr 301
Medlemspris
SPAR
kr 109
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 120

kr 124
Normalpris
kr 120
Medlemspris
SPAR
kr 4
E-BOG
Kampagne pris kr 79

kr 99
Normalpris
kr 81
Medlemspris
SPAR
kr 20
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 209

kr 249
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 209

kr 249
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 145

kr 169
Normalpris
kr 147
Medlemspris
SPAR
kr 24
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 290

kr 399
Normalpris
kr 301
Medlemspris
SPAR
kr 109
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 222

kr 249
Normalpris
kr 225
Medlemspris
SPAR
kr 27
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 156

kr 199
Normalpris
kr 160
Medlemspris
SPAR
kr 43
E-BOG
Kampagne pris kr 39

kr 79
Normalpris
kr 43
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 199

kr 320
Normalpris
kr 211
Medlemspris
SPAR
kr 121
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 262

kr 349
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 87
Vi anbefaler også
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 267

kr 310
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 43
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 218

kr 245
Normalpris
kr 221
Medlemspris
SPAR
kr 27
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 215

kr 240
Normalpris
kr 218
Medlemspris
SPAR
kr 25
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 331

kr 395
Normalpris
kr 337
Medlemspris
SPAR
kr 64
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 294

kr 399
Normalpris
kr 305
Medlemspris
SPAR
kr 105
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 196

kr 249
Normalpris
kr 201
Medlemspris
SPAR
kr 53
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 209

kr 269
Normalpris
kr 215
Medlemspris
SPAR
kr 60
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 196

kr 249
Normalpris
kr 201
Medlemspris
SPAR
kr 53
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 209

kr 269
Normalpris
kr 215
Medlemspris
SPAR
kr 60
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 136

kr 169
Normalpris
kr 139
Medlemspris
SPAR
kr 33
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 259

kr 299
Normalpris
kr 263
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 227

kr 349
Normalpris
kr 239
Medlemspris
SPAR
kr 122
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 227

kr 349
Normalpris
kr 239
Medlemspris
SPAR
kr 122
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 180

kr 224
Normalpris
kr 184
Medlemspris
SPAR
kr 44
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 184

kr 249
Normalpris
kr 191
Medlemspris
SPAR
kr 65
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 227

kr 349
Normalpris
kr 239
Medlemspris
SPAR
kr 122