Boganmeldelser fra Anna P

13 anmeldelser i alt, 0 i november
1 2 >

af Anna P,
15. november 2016
Det var ikke ufortjent at Katrine Nørregaard i år vandt Politikens romankonkurrence for sin bog ”Løgnerens hus”. Det er en stærk bog om komplicerede familierelationer, og samtidig fortæller bogen en god historie. Christian er syg, og da han dør, efterlader han sig hustruen Karen, datteren Louise og barnebarnet Ida. Familien har mange år været præget af begivenheder fra fortiden. Efter Christians død afsløres lidt efter lidt flere hemmeligheder om hans liv. Bl.a. er der et sommerhus, Lykkebo, ved Limfjorden, som de efterladte ikke kendte til. I løbet af den uge familien tilbringer sammen i huset, dukker der flere sandheder frem. Fortællerens rolle er på skift hos de tre kvinder, og det giver en særlig form for indlevelse at kunne følge handlingsforløbet fra forskellige synsvinkler. Jeg synes nok, at Ida er den person, der er skildret mest troværdigt. Det er måske fordi, hun er den der aldersmæssigt ligger tættest på den unge forfatter, og derfor er den, hun bedst kan identificere sig med. Jeg kan varmt anbefale ”Løgnerens hus”, og jeg håber, der kommer flere romaner fra den unge debutant.
Joes bog
(4)

af Anna P,
25. oktober 2016
Efter 17 år i New York vender Joe Goffman hjem til hjembyen Bush Falls, hvor faderen ligger på sit dødsleje. Joe er en succesfuld forfatter, der har skabt sig en formue på sin debutroman, der er en satirisk biografi om hans egen opvækst i hjembyen. Trods den materielle velstand, er Joes tilværelse ensom og overfladisk, og hjemkomsten til byen kommer på godt og ondt til at ændre hans liv. Joes hjemkomst skaber røre i den lille by, hvor mange af indbyggerne føler sig hængt ud i Joes bog. Dette fører til voldsomme konfrontationer! Gensynet med vennen Wayne og ungdomskæresten Carly kommer i høj grad også til at påvirke Joe. Bogens handling er dels nutidig og dels tilbageblik til Joes ungdom i Bush Falls. Selv om bogen er meget humoristisk skrevet, omhandler den dybt alvorlige temaer som fx ensomhed, selvmord, sygdom, mobning, venskaber og forelskelse. Med sit fantastiske sprog formår Jonathan Tropper at skrive, så man nærmest griner og græder på samme tid. Jeg synes, det er en rigtig god bog, der absolut kan anbefales.

af Anna P,
29. september 2016
Jeg læste bogen to gange i træk. Første gang læste jeg hurtigt og fokuserede kun på handlingen, - anden gang prøvede jeg at dykke lidt dybere ned i den. Bogens første del handler om Pauls opvækst, ungdom, karrierevalg og arbejdsliv. Som helt ung var det ikke hans plan, at blive læge, men hans stigende interesse for hjernen og bevidstheden, fik ham til at ændre spor. Han var næsten færdig med sin 10 års uddannelse som neurokirurg, da han selv blev ramt af en alvorlig kræftsygdom. Under sit sygdomsforløb, tog han langt hen ad vejen selv et medansvar for sin behandling. Først kort før sin død, overlod han ansvaret til lægerne og blev selv patient. Bogen er saglig og usentimental, men alligevel både vedkommende og rørende. Den behandler mange etiske og moralske dilemmaer i forhold til liv og død. Ikke mindst efterskriften, der er skrevet af Paul Kalanithis kone, er meget bevægende. Hun beretter om Pauls allersidste tid og om, hvordan han tog afsked med hende og familien. Bogen er særdeles velskrevet og kan varmt anbefales.
Pigerne
(5)

af Anna P,
30. august 2016
Evie Boyd er en midaldrende kvinde. Hun bor en periode i vennen Dans hus, og her møder hun Dans søn Julian og hans kæreste Sasha. Mødet med det unge par får Evie til at tænke tilbage på sin egen ungdom, da hun i 1969, som 14–årig, slutter sig til en gruppe unge kvinder, der lever på en ranch i de californiske bjerge. Alle pigerne ser så meget op til gruppens leder, Russel, at de ikke ser, at han udnytter dem groft. Eksperimentelle samlivsformer, fri kærlighed og sex og ikke mindst brug af stoffer var en del af tiden, men den drøm om kærlighed, fællesskab og frihed, som Evie har, ender med at forvandle sig til et mareridt, der kommer til at præge hende resten af livet. ”Pigerne” er en stærk bog, der varmt kan anbefales.

af Anna P,
21. juni 2016
Den ottende dødssynd af Rebecka Edgren Aldén er en psykologisk spændingsroman, der handler om Nora, der tilsyneladende lever et succesfuldt liv med spændende job, mand og børn. Nora har kæmpet sig op efter en ulykke, hun var udsat for mange år tidligere. Da en kvinde, Klara, flytter ind i huset over for Nora, begynder problemerne at tårne sig op. Der opstår problemer med ægteskabet, børnene, jobbet og ikke mindst med tankerne og drømmene, der også begynder at plage Nora. Også fortiden begynder at røre på sig! Hvad skete der i virkeligheden den gang Nora styrtede ned fra syvende sal? ”Den ottende Dødssynd” er rigtig god og fantastisk spændende bog, der fanger fra første til sidste side. Bogen kan varmt anbefales.
Bundfald
(6)

af Anna P,
19. april 2016
Krimien ”Bundfald”, der er skrevet af Lisbeth Zornig og hendes mand Mikael Lindholm, er en barsk fortælling, der er baseret på virkelige hændelser. Hovedpersonerne, Malene og Ronny, er søskende. De er vokset op i Nakskov, hvor de har haft en svær barndom. Malene har brudt med sin sociale arv. Hun har gået på universitetet og har et godt job. Alligevel er hun følelsesmæssigt dybt præget af sin opvækst. Hun går ind i en gruppe, ”De Brændte Børns Familie”, hvis opgave er dels at hjælpe kvinder og børn, der har været udsat for overgreb, og dels at straffe gerningsmændene. For hendes bror Ronny er tilværelsen præget af vold, kriminalitet og misbrug. Han dør under mystiske omstændigheder i Nakskov, og Malene beslutter sig for at undersøge sagen nærmere. Bogen har et stort persongalleri, og der er mange handlingsforløb, der beretter om hændelser i personernes liv. Man kan læse bogen som en spændende krimi eller som en barsk beretning om de vilkår, der er virkeligheden for nogle socialt udsatte børn og voksne i dag. Det er stærk, spændende og bevægende læsning, der varmt kan anbefales!
Banesår
(7)

af Anna P,
28. januar 2016
Banesår er Thomas Engers femte bog i serien om journalisten Henning Juul. Bogen er spændende, og handlingen rummer både indlevelse og action. I Henning Juuls bestræbelser på at opklare omstændighederne omkring sønnens død for et par år siden, bliver han rodet ind i voldsomme begivenheder. Der er et stort persongalleri, som det til at begynde med kan være svært at hitte rede i. Jeg har ikke læst de andre bøger i serien, og det ville helt klart have været en fordel, da der refereres til begivenheder og personer fra de første bøger. Men bogen er spændende, og jeg har besluttet at begynde forfra og læse hele serien.

af Anna P,
16. december 2015
Handlingen i det Det egyptiske hjerte af Peter H. Fogtdal udspiller sig på forskellige steder og i forskellige tidsaldre: Venedig i middelalderen, Egypten i 1700- tallet og København i dag. Trods forskelle i tid og sted, er der paralleller i de tre historier og hos de forskellige personer, vi møder. Bogen er velskrevet, men af en eller anden grund blev jeg ikke rigtig grebet af den.

af Anna P,
22. oktober 2015
Jeg blev positivt overrasket, da jeg fik tilbudt at læse og anmelde en ny bog af Frederik Backman, for jeg har læst både ”En mand der hedder Ove” og ”Britt Marie var her” med stor fornøjelse. Denne bog er lidt anderledes, idet den fortælles fra en syvårig piges synsvinkel. Elsa er en meget begavet og speciel pige. Hun er anderledes og har det svært på mange måder. Hun er stærkt knyttet til sin mormor, der også er meget speciel, og bestemt ikke som folk er flest. Sammen opbygger Elsa og hendes mormor et eventyrunivers, der dog på forunderlig vis viser sig at have stærke paralleller i den virkelige verden. En stor del af handlingen i bogen foregår i dette eventyrunivers, og efter min mening er det lidt for meget. Mormorens sygdom og død påvirker Elsa voldsomt. Mormoren har inden sin død skrevet breve med undskyldninger til forskellige personer og planlagt, at Elsa skal aflevere brevene. Denne mission bringer Elsa i kontakt med mange mennesker, og det viser sig, at meget hænger anderledes sammen, end hun først troede. Frederik Backman har en evne til at hylde mennesker, der er anderledes, og med både indlevelse, humor og dyb alvor tegner han et billede af nogle barske menneskeskæbner. Bogen kan varmt anbefales.

af Anna P,
23. september 2015
Araberen der var hvid som sne af Christian Frost er en særdeles spændende krimi. Handlingen starter med et terrorangreb i Københavns lufthavn. Det store spørgsmål er, hvem der står bag? Det der i første omgang virker indlysende, viser sig ikke at være så indlysende endda. Hvorfor har nogen tilsyneladende interesse i, at sagen ikke bliver opklaret? Bogen er fiktion, men da handlingen er bygget op omkring aktuelle politiske problemstillinger, virker den næsten realistisk. Med bl.a. nine eleven og massakren på Utøya i baghovedet, kan man ikke lade være med at tænke om noget tilsvarende kunne ske i virkeligheden her i Danmark. Som i en klassisk krimi har vi ”helten”, her i skikkelse af de to politimænd Hede og Falster, der trodser ordrene ovenfra, og tager sagen i egne hænder. Bogen er lang, men det føles ikke sådan. Den er let at læse, og personerne er beskrevet på en måde, så man virkelig kan leve sig ind i deres situation. Jeg kan varmt anbefale bogen.