Boganmeldelser fra boginspiration.dk

13 anmeldelser i alt, 0 i december
1 2 >

af boginspiration.dk ,
5. februar 2016
Historien har flere ligheder med “Anne fra Grønnebakken” der første gang udkom i 1908, (og forfatteren bruger da også selv bogen om Anne i historien). Historien om Vivian og Molly er dog knap så rosenrød, som historien om Anne, og som læser får man virkelig en forståelse for den ensomhed, som de forældreløse børn må have oplevet i en verden, hvor ingen passede på dem. “Pigen uden navn” er en rigtig god bog, og jeg kan godt forstå, at den er blevet populær. Bogen lå på New York Times bestsellerliste i mere end 90 uger og har solgt 2 millioner eksemplarer i USA.

af boginspiration.dk ,
22. januar 2016
“Brændte sjæle” er en af de bedste krimier, jeg længe har læst. Historien er spændende allerede fra første side, og så er der ikke kun ét, men flere mysterier, der skal opklares. Jeg synes det er ærgerligt, når morderen enten bliver afsløret tidligt i historien, eller man kan gætte sig til morderen halvt inde i bogen, men Inger Wolf formår at holde læseren hen og fastholde spændingen helt til det sidste. Der kunne godt have været mere fokus på mordefterforskningen og mindre fokus på Christians personlige historie, men det ændrer ikke ved, at “Brændte sjæle” er en rigtig god krimi. Bogen er på 335 sider, den er velskrevet og skrevet i et læsevenligt sprog og er derfor let læst.

af boginspiration.dk ,
15. januar 2016
“En mørkere Himmel” er en god krimi, der er svær at lægge fra sig. Kapitlerne er korte og der veksles mellem flere forskellige karakterer, så historien er nuanceret og hele tiden forbliver spændende. Mari Jungstedt er god til at skabe interessante karakterer, og man læser ikke kun videre for at følge efterforskningen, men også for at blive klogere på Sara og Kristians historier. Både skrivestilen, personskildringerne og historiens opbygning minder meget om Mari Jungstedts Gotland-serie, så hvis du kan lide Jungstedts krimier om politiinspektør Anders Knutas, kollegaen Karin Jacobsson og journalisten Johan Berg, så vil du også kunne lide “En mørkere himmel”.

af boginspiration.dk ,
13. december 2015
Jeg har et ambivalent forhold til erotiske bøger, for selvom jeg som regel godt kan lide kærlighedshistorierne, så springer jeg gerne de lange og meget specifikke sexscener over. Sådan har jeg det også med “Nat efter nat”. De fleste af os drømmer nok om at opleve den kærlighed, der er mellem Clay og Julia, men sexscenerne er efter min mening for lange. Bogen er kort og handlingen er forudsigelig. Historien minder på mange måder om “Fifty shades of grey” og forfatteren bruger flere klichéer, så jeg savner noget nytænkning. Men “Nat efter nat” er ikke kun en kærlighedshistorie, Julias problemer gør historien spændende og giver den noget kant. Jeg ender nok med at læse de sidste to bøger i serien på et tidspunkt, ikke så meget for at læse mere om Julia og Clays forhold, for jeg tror godt, at jeg kan regne ud, hvordan det udvikler sig, men mere for at finde ud af, hvordan Julia kommer ud af sine problemer.

af boginspiration.dk ,
22. november 2015
Er du til kærlighed, romantik og erotik? Så er “Lagt på is” lige noget for dig! “Off-Campus”-serien tager udgangspunkt i den samme vennegruppe, og selvom hovedpersonerne skifter fra bog til bog, så hører historierne sammen. I “Lagt på is” får vi derfor en opdatering på, hvordan det går med Garrett og Hannah, der er hovedpersonerne i den første bog i serien – “Aftalt spil”. “Lagt på is” er meget lig historien i “Aftalt spil” og indeholder ikke de store overraskelser, til gengæld er der skruet op for romantikken og de erotiske beskrivelser. Nogle af konflikterne er en anelse overdramatiserede, men der skal jo være en eller anden form for drama, så historien ikke bliver alt for sukkersød.

af boginspiration.dk ,
21. november 2015
Var du vild med Anna Todds "After"-serie eller Stephanie Perkins "Anna og det franske kys"? Så vil du elske "Aftalt spil"! Plottet er både forudsigeligt og velkendt, men det er lige den type kærlighedshistorie, som mange af os elsker - og som kan læses igen og igen. Bogen er letlæst og skrevet med en vis portion humor, så historien ikke bliver alt for sukkersød. "Aftalt spil" er en rigtig god tøsebog, der vil få de fleste piger til at sukke efter deres egen Garrett.
Hausfrau
(2)

af boginspiration.dk ,
14. november 2015
Jeg har desværre intet positivt at sige om denne bog. Jeg måtte kæmpe mig igennem den fra først til sidst. Historien springer i tid og scener, så den virker rodet og hele bogen er generelt dyster.

af boginspiration.dk ,
4. november 2015
En thriller bør, efter min mening, være uhyggelig og spille på det psykologiske. Selve historien i “Skulptøren” er ikke uhyggelig, men den tegner et uhyggeligt billede af, hvordan mennesker kan ødelægge hinanden – enten bevidst eller ubevidst. Jeg skulle lidt ind i bogen, før den rigtigt fangede mig, men handlingen er spændende med enkelte overraskelser, og det er svært at gennemskue, hvordan historien udvikler sig, hvilket får én til at læse videre. “Skulptøren” er en velskrevet og spændende bog skrevet af en kompetent forfatter.

af boginspiration.dk ,
21. oktober 2015
Hvide Spor er en rigtig god krimi, og forfatteren formår at holde læseren hen til det sidste. Der veksles mellem flere forskellige karakterer, hvilket er med til at gøre historien spændende og nuanceret, men de mange forskellige personskildringer gør det svært at leve sig ind i den enkeltes situation, og historien bliver derfor lidt overfladisk. Der refereres flere gange til en tidligere sag, og da historien, som nævnt, veksler mellem flere forskellige karakterer, kan det være svært at skelne de forskellige personer fra hinanden. Man bør derfor læse Mærket for livet først, da den giver en mere grundlæggende forståelse for historien og personerne. Der er flere fejl i bogen, hvilket kan være et irritationsmoment, og det er derfor ærgerligt, at der ikke er læst ordentlig korrektur på bogen. Ser man bort fra mine kritikpunkter, så er Hvide spor bestemt værd at læse, og jeg kan sagtens finde på at læse en evt. forsættelse.

af boginspiration.dk ,
10. oktober 2015
“Lad ulvene komme” er en bog om kærlighed, venskab og sorg. Det er historien om alt det, vi går glip af, når vi lader frygt, fordomme og jalousi styre os. “Lad ulvene komme” foregår i 1987. June er 14 år, og da hendes højt elskede onkel, den anerkendte maler Finn dør, finder hun langsomt ud af, at hun ikke er den eneste, der savner Finn. Der gik noget tid inden, at bogen fangede mig, men når jeg ser tilbage på historien, er det svært at finde noget, der kunne være udeladt. Hele handlingen har været med til at underbygge en vigtig pointe: Der findes mange forskellige former for kærlighed; der er måden forældre elsker deres børn på, der er søskendekærlighed, kærligheden til en onkel, kærestekærlighed og kærligheden til venner. Den ene kærlighed udkonkurrerer ikke den anden, men nogle gange lader vi vores frygt for at miste påvirke vores forhold til andre mennesker. “Lad ulvene komme” er en rørende historie om en 14 årig pige, der sætter sig ud over sin frygt og i stedet oplever uendelig kærlighed og venskab. Det er svært at skrive meget mere uden at røbe for meget, og jeg vil derfor nøjes med at ønske dig god fornøjelse. “Lad ulvene komme” er værd at læse.