Boganmeldelser fra Chr1975

Jeg hedder Christina Røn og elsker og læse bøger. Det jeg elsker ved bøger er den fantasiverden man kan "flygte" ind i - det er et afbræk fra en hverdag, hvor alt går hurtigt og meget er sat i faste rammer. Når jeg læser er jeg væk fra omverdenen og glemmer alt omkring mig og ikke mindst tid og sted. Det er virkelig fantastisk. Det værste jeg ved ved at læse er når man kommer til at se en filmudgave af en total ynglings bog, det kan næsten ødelægge fantasien og det billede man har skabt inde i hovedet af figurerne i bogen. Tidligere har jeg kun læst krimier, og læser stadig mange af dem, men Ken Follet har helt klar været den forfatter, som har været med til at åbne mine øjne for andre genrer. Hans triologi er fantastisk og det har startet at jeg også prøver andre bøger indenfor andre genrer. Derfor er jeg i øjeblikket i gang med Game Of Thrones. En bogs fantasiverden er et fantastisk sted og afbræk i hverdagen.
14 anmeldelser i alt, 1 i november
1 2 >
Pagten
(5)

af Chr1975,
6. november 2017
Kan kun sige endnu engang er man blæst bagover – jeg havde ikke forventet så meget af denne bog og så alligevel. De andre bøger om Ravn har været helt igennem fantastiske og så tænkte jeg om der overhovedet var muligt at lave en fantastisk bog mere og så om så gennemgående et tema som Evas død, men det må jeg sige – DET KUNNE LADE SIG GØRE. Bogen er ikke mindre end fantastisk og fuldstændig umulig at lægge fra sig, når man først er gået i gang. Ravn bliver endnu engang på egen hånd rodet ind i et edderkoppespind af farer og det svære i at vide hvem man kan stole på og hvem man ikke kan. Jeg vil ikke skrive så meget om selve handlingen, da det er nok at vide, at det drejer sig om at Ravn gerne vil have en afslutning på Evas mord, og det fører en masse ting med sig. Dog vil jeg sige at endnu engang skriver Michael Katz Krefeld gribende og forstændig fantastisk. Selve plottet er gennemtænkt og giver mening. Selve slutningen bliver dog overraskende og på en eller anden måde kom jeg til at holde lidt med ”the bad guy”. Har man endnu ikke læst bøgerne om Ravn så vil jeg sige så er det bare med at komme i gang.

af Chr1975,
24. oktober 2016
Hold da op!!! Man bliver blæst bagover af denne bog. Den starter så uhyggeligt, som man kan forestille sig med drabet på en lille pige begået af to unge drenge. Hele vejen igennem bogen føler man med personerne. Jeg må indrømme, jeg har sjældent læst en bog, hvor jeg på trods af alting holdt lidt med en af ”de onde” . Morten, som var med til at slå lille Maria ihjel, blev mærket for livet af denne hændelse, men forsøger gennem Ravn at rode en lille smule bod på hans dårlige samvittighed. Det er en af de mest uhyggelige krimier, jeg nogensinde har læst. Den er velskrevet og helt vildt fantastisk i mine øjne. Michael Katz Krefeld får meget svært ved at komme efter denne bog. Den er så eminent skrevet, så jeg på trods af alle de bøger, jeg har læst, blev blæst bagover. Tror det var indledningen, som gjorde det, og det, at der var børn og unge mennesker blandet ind i det, det hele blev meget virkeligt. Virkelig en bog, som jeg på det stærkeste kan anbefale, hvis man kan lide rigtige krimier.

af Chr1975,
4. oktober 2016
En fantastisk fortælling om Max som flytter til nyt hus, her møder hans søster Alicia og Roland, hvis familie gemmer på en uhyggelig historie. Det bliver en anderledes sommer med masser af eventyr. Bogen er helt fantastisk skrevet og kan læses af rigtig mange aldersgrupper. Selv om jeg mest er til krimier, så slog denne historie alligevel benene væk under mig, da historien er så velskrevet og fangende i sproget. Det er en bog, som jeg havde svært ved at lægge fra mig, da jeg først var kommet i gang. Tågens fyrste vil ifølge min mening være særdeles velegnet til højtlæsning for børn/unge, som kan lide lidt uhyggeligt. En fantastisk bog for ”børn” i alle aldre, som kan lide et velskrevet uhyggeligt eventyr. God fornøjelse.
Pigerne
(5)

af Chr1975,
12. september 2016
Jeg siger bare hold op - jeg blev lidt blæst bagover af denne bog. Ikke fordi der er fuld fart på bogen, mere fordi at jeg kom så meget ind i hovedet på Evie, og hendes følelser som ung pige, hvor hun ryger ind i en slags sekt. Jeg kan levende forestille mig, hvor svært det har været for denne unge pige med de oplevelser hun kom igennem på ranchen og som hun egentlig ikke kunne dele med nogen. Den store "kærlighed" til Suzanne, som Evie ikke rigtig kunne finde ud. Jeg synes at bogen er skrevet i et helt fantastisk sprog og holdt i en god tone, til tider kunne man godt savne lidt mere kant fra personerne i deres tale, men ellers en meget let læseligt sprog. Den eneste grund til at jeg ikke giver bogen fem stjerner er fordi jeg mangler lidt i slutningen. Jeg savner hvad der sker med Sasha, som Evie jo kom rigtig godt ind på og hvordan Evie kom videre på kostskolen, det mangler lidt i bogen, men det er ikke noget som sådan ødelægger fortællingen. Bogen kan absolut anbefales - den er fantastisk.

af Chr1975,
20. juni 2016
Fortællingen om Nora, som er en succesfuld forfatter og foredrags med styr på familien og hjemmet. Eller sådan virker det udadtil. Det hele går som smurt for Nora indtil der en dag flytter en ny ind på vejen – Klara. Nora prøver og tage godt imod hende, men det går ikke helt som planlagt, og det skal gå værre endnu. Der bliver vendt op og ned på Nora og hendes families hverdag, og der sker ting som virker uforklarlige for Nora. Hun vender tilbage til hendes ulykke for 10 år siden, hvor hun faldt ned af en trappe – syv etager – og overlevede. Det hele ender med et rabalder, som jeg dog ikke vil afsløre her. Bogen er meget velskrevet det meste af vejen igennem. Til sidst i bogen bliver jeg dog en lille smule tabt og jeg synes at slutningen lidt taber bogen på jorden, hvilket er en skam for den er virkelig godt bygget op og man sidder næsten på kanten af stolen for så bare og falde på gulvet. Jeg sad lidt med en tom følelse bagefter af og mangle noget, desværre. Ville også gerne have hørt mere omkring Noras børn, som også fylder ret meget i historien, men det bliver ikke helt afsluttet. Jeg håber på en to’er så de løse ender kan blive bundet sammen, det mangler bogen. Jeg vil dog stadig anbefale bogen, da det kan dette alene er min mening om slutningen, bogen er helt fantastisk bygget op ellers og en god læseoplevelse. Så læs den og dan egen mening.
Madglad
(7)

af Chr1975,
29. april 2016
En fantastisk kogebog som for en gangs skyld ikke er formanende men meget rådende. Jeg kan godt lide det med at bogen siger prøv det, og se om det virker for dig, for det har virket for os. Og ellers kan man passe tingene til. Rigtig rigtig positivt. Bogen er også fyldt med en masse spændende opskrifter, som umiddelbart lægger op til, at man får dem tilpasset ens egen familie. Der er en masse, som jeg tænker, at vi skal have prøvet af hjemme i min egen familie. Jeg vil helt klart plukke det ud af bogen, som jeg synes om. Den vil ikke vende op og ned på hverdagen fra den ene dag til den anden, men lægger op til, at man kan gøre det i eget tempo, og der skal overskud til. Alt i alt en kogebog og bog om mad i en børnefamilie som kan anbefales – glæder mig til at prøve nogen af opskrifterne af på min familie.

af Chr1975,
11. april 2016
Endnu en spændende bog af Ken B. Rasmussen. Denne gang er Jack sendt til udlandet, hvor han skal redde sin vens datter, som er forsvundet. Hun er havnet i kløerne på nogle meget grimme personligheder og risikerer og dø. Om det lykkedes for Jack og redde hende, vil jeg dog ikke afsløre her. Bogen er skrevet med tidsangivelser og springer lidt frem og tilbage i tiden. Det er dog ikke helt så forstyrrende som i blodigt smil, men stadig lidt træls. Jeg er ikke den store tilhænger af slutningen, som bliver lidt James Bond-agtig, men alt i alt en ganske fornuftig og letlæselig bog, som kan læses rimelig hurtig og selve beskrivelsen af ”the bad guys” er også ret god. Så god bog til en stille aften.

af Chr1975,
11. april 2016
Jack har været ude for en bilulykke og vågner op med hukommelsestab og det varer lidt inden hukommelsen kommer igen. Det er ikke småting han er rodet ind i, han har lidt svært ved at finde ud af tingene i starten, men det kommer igen. Bogen er skrevet meget inddelt med tidsangivelse hvilket gør den let og læse, men den springer meget frem og tilbage i tiden og nogen gange for meget, synes jeg. Det er lidt forstyrrende at det er frem og tilbage, jeg mistede ind imellem overblikket selv om jeg læste den næsten uden pause. Selve plottet er super godt og jeg kan rigtig godt lide slutningen, som er overraskende. Kan absolut anbefales.

af Chr1975,
12. februar 2016
Anna Eiler, politi, kommer på en svær opgave med en forsvunden mand, hvor hovedet findes i en sø efter nogen tid. Anna kommer på en prøve, da det ikke kun er en mand, som findes i søen. Hendes veninde Julie, som er journalist har tidligere mistet sin far, som aldrig er blevet fundet. Der er mange følelser på spil og det går ud over deres venskab. Ud over mordet, er der også lidt kærlighedsproblemer i luften, som er med til at sætte krydderi på selve bogen. Ud over det skal det dog siges, at jeg til tider synes der var ret mange personer involveret og det var svært at skelne ad. Jeg var lidt lang tid om at blive fanget af historien, men da jeg var færdig med bogen var plottet egentlig kanon. Det skulle være en psykologisk thriller men det var ikke en hvor jeg sad helt ude på stolekanten. Jeg vil dog sige, at det er en okay bog, som vil fange de fleste. Slutningen på historien giver god mening og der er punkter, hvor man bliver overrasket på den gode måde. God læselyst.
Banesår
(9)

af Chr1975,
28. januar 2016
Henning har mistet sin søn i en brand for et par år siden, den hovedskyldige er ikke rigtig fundet, og Henning finder ud af hans søster har noget med det hele og gøre, Han tager ud og mødes med hende i lufthavnen, da hun kommer hjem. Dette er startet på en lang jagt både for Henning og på ham, der er flere, som er efter hinanden, og som Henning selv siger på et tidspunkt "folk har det med at dø omkring ham". Spørgsmålet er om Henning overlever, og hvem der dør rundt om ham. Jeg kan godt afsløre, at der er mange, som dør. Det er en fantastisk fortælling, dog med en masse personer i bogen, hvor det af og til kan være lidt forvirrende, men det hele giver mening til sidst. Bogen bliver ret hurtig spændende og er uhyggelig svær og lægge fra sig. Da jeg først var kommet i gang med bogen kunne jeg slet ikke lægge den fra mig, den blev læst meget hurtigt, men kan ikke lade være med at have i baghovedet, når man ikke læser, hvad mon det næste er der sker, og til sidst er bogen så fantastisk at man ikke ved om hovedpersonen dør, og det vil jeg ikke afsløre her om han gør eller ej, ved bare at det bliver svært at komme videre fra denne bog. Lige et godt tip – start ikke på bogen med mindre du har tid til at læse den færdig inden for kort tid, for den er ikke til at komme videre fra før man er færdig. Helt fantastisk krimi.