FRI FRAGT I HELE OKTOBER

Boganmeldelser fra Cinemandrup

Jeg er en yderst positiv person, der altid ser det gode i alt og konstant er glad, med en umættelig kærlighed til det skrevne ord og en uslukkelig tørst efter unikke historier koblet sammen med en trang til at fordybe mig i nuet. Jeg er en læsehest af de store og føler at livet byder på ustandselig god viden og underholdende stunder, som gør, at jeg får lyst til at kaste mig over nyerhvervede bøger og berige mig selv deres indhold. Anmeldelserne skal gribes seriøst an, for at optimere det publikum der kunne fange interessen for den aktuelle bog, men skal også tilsættes en god portion humor.
64 anmeldelser i alt, 0 i oktober
1 2 3 4 5 >

af Cinemandrup,
28. august 2018
Kan man slippe af sted med at lave den perfekte forbrydelse er et glimrende set-up til denne blanding af en spion/kriminalroman. Umiddelbart sker der mange forfærdelige hændelser som ikke virker til at have en sammenhæng, såsom en anonym kvinde der findes dræbt på et usselt hotel på Manhatten, hvor alle hendes kendetegn er ætset væk fra genkendelse, En far der halshugges offentligt i en brændende saudiske ørkensol, en berygtet syrisk bio-ekspert får skåret øjnene ud på en losseplads i Damaskus og resterne af et menneske brænder ud på en bjergside i Afghanistan. Men der er noget, som kobler hændelserne sammen til noget større som er i vente og den eneste der kan finde hoved og hale i dette er personen kaldet Pilgrim. Det var med glæde jeg satte mig til rette og gav mig i kast med denne bibelstørrelse af en bog – for det er en lang bog – og selvom det kunne skræmme nogen med en bog på så mange sider, så følte jeg personligt, at sidder fløj fra start til slut. Historien er velsammensat, gribende og der er gjort nogle virkelig gode tanker så du mærker den røde tråd der binder værket sammen. Historien lider et enkelte steder fordi karaktergalleriet springer bredt og der er mange personer at skulle forholde sig til, hvor du pludselig hører om en bestemt person og så går der rigtig mange sider før du hører om denne igen og har måske glemt denne relation. Derfor kræves der meget af læserens hukommelse, hvilket ikke nødvendigvis er dårligt, men kan være et lille kritikpunkt. Kapitlerne har en tilpas længde og giver lysten til at læse videre grundet sine mange små cliffhangers og så er sproget dejligt letlæseligt. Noget der fungerer rigtig godt, er at når du får beskrevet et nyt sted, så kommer der automatisk et flashback der fortæller noget om Pilgrims tidligere liv og relation lige præcis til det relevante sted. Derfor skal du læse bogen: Dette er en krimi og spion roman på et smukt højt niveau, hvor selve handlingen faktisk er ret ligetil og nem at følge med i og på intet tidspunkt føles alt for urealistisk. Det mærkes tydeligt, at der er lagt mange timer i at tænke karaktererne igennem, selve handlingen, forløbet der binder de brutale hændelser sammen mm. og jeg indrømmer ærligt, at denne bog var en udsøgt fornøjelse og et frisk pust. Hvis du kan lide et væld af figurer at forholde dig til, en god blanding af flashbacks og nutidig drama på stor international trusselsskala og en historie du vil huske og nyde hele vejen i bedste krimi stil, så er dette noget for dig

af Cinemandrup,
25. august 2018
En tour de Force spændingsbog ind i menneskets psyke med gruopvækkende hemmeligheder og fordærvende løgne, der kan ødelægge alt hvad man har kært og så skal jeg ellers love for at du er i gang med Harlan Cobens nyeste bog: ’Giv Ikke Slip’. For tro mig, du vil ikke give slip. 15 år er gået siden en tragedie ramte nogle pårørende til politimanden Nap Dumas i hans barndomsby. Han har siden dengang forsøgt at komme til bunds i hvad der helt præcis skete den frygtelige aften, da hans tvillingebror blev fundet omkommet sammen med sin kæreste på nogle togskinner i udkanten af byen. Få dage efter ulykken slog Dumas’ kæreste Maura mærkeligt nok op med ham og er siden gået under jorden….MEN, Et gennembrud i efterforskningen indikerer, at der kan være en forbindelse imellem de to sager, men det skal vise sig at være en vej til information, som Nap Dumas helst ikke vil vide noget om. Harlan Coben rammer plet i sit kartotek af glimrende fiktive figurer med solid baggrundshistorie. Der er tilpas humor, dybde, sorg, spænding og cliffhangers til enhver smag og det leveres overbevisende godt. Det føles helstøbt med en rød tråd, som ikke forbliver ubesvaret, men langsomt og på helt rette tidspunkt serverer spændende info til dig. Intet er slut eller afsløret før sidste side er vendt og alt kan ske, tro mig. Netop som du tror du har regnet meningen ud, kommer der et twist som overrumpler dig. Derfor skal du læse bogen: Harlan Coben bør være kendt blandt mange læsere, men er du ny, så har du her ramt en forfatter, der ved hvad han foretager sig. Du vil ej fortryde at læse nogle af hans bøger. De fungerer ikke som en serie og kan derfor læses uafhængigt af hinanden. Dette er hans nyeste skud på stammen og den skuffer på ingen måde. Det er en gribende historie fyldt med kærlighed, sorg, skyld, ansvar og hemmeligheder. Der er virkelig slagkraft bag denne bog med inspiration hentet fra Cobens egen opvækst. Er du til en fængende historie, som vil overraske dig koblet sammen med et skønt persongalleri, tilsat en god portion hemmeligheder og sand dybdeboring i menneskets psyke, så er dette en god omgang sommer læsning du har i vente. Jeg vil vove at påstå, at du ikke slipper bogen lige foreløbigt.

af Cinemandrup,
23. august 2018
En forældres værste mareridt bliver en realitet i denne udgave af Politiassistent Erik Schäfer og journalist Heloise Kaldans kapløb med tiden, da en 10-årig dreng ved navn Lukas forsvinder tilsyneladende sporløst fra sin Skole i København. Heloise er opsat på at skrive en artikel om hjemvendte soldater med PTSD og befinder sig tilfældigvis denne dag på drengens fars lægekonsultation, da han får beskeden og Heloise bliver derfor hvirvlet ind i sagen. Ingen har tilsyneladende set noget, men spørgsmålene står i kø for efterforskerne og pludselig opstår der en forbindelse til hjemvendte folk med PTSD, som gør at Erik Schäfer må have fat i Heloise. På Lukas’ instagram profil finder de ud af han er besat af Pareidolia – et fænomen der gør, at man ser ansigter i diverse ting. Særligt et foto af en ladeport, der ligner et ansigt virker til at have stor interesse for sagen, men pludselig dukker der også et navn op som ’æblemanden’ og hvilken rolle spiller han? Lever toeren så op til forventningerne. Jeg følte Ligblomsten var et frisk skud og glimrende debut Roman fra Anne Mette Hancock, som bestemt fangede mig. Jeg føler helt sikkert, at hun holder niveau med denne toer, som altid er svær at efterkomme, for det handler om at gengive noget nyt, men i samme ånd som etteren og så alligevel overraske, idet folk automatisk har flere forventninger. Dog følte jeg enkelte steder, at spændingsmomentet ikke blev helt bibeholdt for mit eget vedkommende på samme måde som etteren, men det er småting afdelingen. Historien er ret ligetil og bliver derfor mere håndgribelig at kaste sig ud i. Derfor skal du læse bogen: Anne Mette Hancock er helt sikkert i gang med at statuere sig i krimigenren og har nu med denne bog sat to fine aftryk i en verden, som folk elsker at læse om. Krimier falder altid et nysgerrigt hjerte nær og denne bog er ingen undtagelse. Den leverer et en fortsættelse af de karakterer man kendte fra første bog og involverer alt lige fra privatlivs drama til efterforskningsdrama i et dejligt letlæseligt sprog. Jeg glæder mig skam allerede til en treer i rækken.

af Cinemandrup,
22. august 2018
Når ens hjemmearbejde er gjort solidt, så får man en virkelig stærk debut krimi og det er netop tilfældet med Ligblomsten, hvor det ikke kommer bag på en, at forfatter Anne Mette Hancock vandt som årets debutant i 2017. Vi inviteres hermed indenfor i et gennemført godt startskud på en ny forfatter til krimigenren med bogen: Ligblomsten. Heloise Kaldal er journalist og er blevet voldsom upopulær, idet en af hendes kilder i forbindelse med en artikel er blevet taget i en løgn og avisen skal nu redde ansigt. Hendes liv bliver heller ikke nemmere af at en kvinde ved navn Anna Kiel - som har været eftersøgt i 3 år i forbindelse med et drab på en ung advokat - skriver kryptiske breve til hende. Heloises veje krydses med kriminalassistenten Erik Shäfer i svaret på hvad der foregår idet et nyt drab finder sted og pludselig peger meget i retning af Heloise. Dette sætter en virkelig høj standard for en debut roman og hvor er det en fryd, at der er tænkt over detaljerne og den røde tråd og det forarbejde forfatteren har gjort sig giver pote. Det er skrevet i et yderst læservenligt sprog, som gør at bogen ikke føles lang, men derimod meget indbydende med gode – og til tider herlige komiske - referencer. Karaktererne og historien er bygget smukt op og virker som noget der giver lyst til mere i fremtiden. Derfor skal du læse bogen: Dette er bestemt et velfortjent skulderklap værd og det forstås udmærket hvorfor Anne Mette Hancock er valgt som årets debutant 2017, for hun markerer sig allerede oppe i toppen blandt de store forfattere med en start som denne. Jeg nød hver en side der blev vendt og historien var yderst levende sammenholdt med de skønne karakterer hun får bygget op. Det er en bog som vender stærke emner som hævn, retfærdighed og sidst men ikke mindst tilgivelse i en rød tråd som svarede på alle ens spørgsmål og gav en lyst til mere. Jeg glæder mig allerede til den næste i rækken og håber på flere gode ting fra forfatterens hånd.

af Cinemandrup,
20. august 2018
Kald dette en samling af små mysterier som ikke må gå dine øjne forbi. Dette eksemplar af Sherlock Holmes og Dr. Watsons oplevelser giver os ikke blot én historie, men op til flere af slagsen, som hver har deres unikke tema. Dr. Watson nyder godt af sit nyerhvervede giftermål, men ser fortsat meget til sin kollega Sherlock Holmes på Baker Street. Sherlock kæmper dagene igennem med stimulanser af den eller den anden art, men har det tilfælles, at det skal skærpe hans sanser og holde ham i gang for han påtager sit fortsat mange sager. I denne omgang beskriver Dr. Watson historierne om: Skandale i Bøhmen, En sag om Identitet, De Rødhåredes Forening, Mysteriet i Boscombedalen, De fem Appelsinkerne, Manden med den skæve mund, Den Blå Karfunkel, Det brogede Bånd, Ingeniørens Tommelfinger, Den Adelige Ungkarl, Berylkongen og Blodbøgene. For mig fremstår de alle unikke hver for sig, men enkelte gør sig mindeværdigt godt, såsom Det Brogede Bånd, Den Blå Karfunkel, Blodbøgene og de Rødhåredes Forening, følte jeg gjorde noget ganske særligt. Dette er små historier på omkring 20-30 sider og det giver lige lysten til at nappe en gådefuld sag mere, når man sidder og læser. Derfor skal du læse bogen: En sand fryd for den gådefulde læser, der nyder et godt mysterium, hvor alt ikke er hvad det ser ud til og det kræver sin Sherlock at regne sagen ud. Det fornemmes tydeligt hvor meget hjerte, der er lagt i disse historier og det føles helstøbt og evnen til at bevare det gådefulde lige til det sidste i historien er utrolig skøn. Dette er litteraturlæsning på højt plan og udgør i min verden en slags hellig gral, når man snakker, Sir Arthur Conan Doyle. Og så er det jo blot herligt at bøgerne/historierne, som ligger en del år tilbage efterhånden kan have så meget slagkraft den dag i dag.

af Cinemandrup,
19. august 2018
Det andet stærke bind i serien om alles yndlings makkerpar Sherlock Holmes og Dr. John Watson og endnu engang tager de på et gruopvækkende eventyr i bedste krimi stil og leder os ud i de mørke afkroge af alverdens mysterier. Denne omgang udfolder sig roligt i sin begyndelse og kedsomheden har lagt sit slør over Baker Street og i sin desperate søgen for at holde sin hjerne aktiv har Sherlock fundet beskæftigelse i en masse kunstige stimulanser til ærgerlig beskuelse for hans makker John Watson. Pludselig en dag får de dog en kunde ved navn miss Morstan i lejligheden, som har brug for hjælp til en mærkværdig sag, idet hendes far forsvandt på mystisk vis for ca. 10 år siden og pludselig hvert år modtager hun en kostbar perle uden nogen som helst forklaring. Denne mystiske beundrer ønsker nu pludselig at mødes, hvilket gør at Watson og Sherlock ledsager Morstan og pludselig befinder sig i en mere omfangsrig sag der vedrører en ildevarslende pagt imellem fire mænd, hvor tallet 4 pludselig dukker op mange steder. Dette meget stærke andet bind fastholder et virkeligt højt niveau – dog ikke helt det samme som ’Et studie i rødt’. Det er god gammeldags krimi og detektiv roman på højt plan med et stort underliggende tema om iagttagelsens evne. Historien er dragende og ikke mindst en nødvendighed at læse idet den indeholder information som går videre i de andre bøger. Derfor skal du læse bogen: Hver gang jeg åbner en Sherlock Holmes roman er jeg solgt på stedet. Sir. Arthur Conan Doyles ikoniske karakter stjæler mildest talt billedet og figuren er så spændende og mystisk i sin væremåde at du ikke kan andet end elske ham. Dette burde være på enhver bogsamlers hylde og enhver læser med respekt for sig burde i deres levetid stifte bekendtskab med sådanne litterære mesterværker. Og hvor er det blot endnu mere skønt at noget, som har så mange år på bagen kan overraske så fænomenalt dejligt.

af Cinemandrup,
10. august 2018
Strandet på en planet helt alene med begrænset mad, begrænset væske, et begrænset habitat og med en viden om at forsyningerne uundgåeligt vil slippe op og en eventuel redning ligger langt ude i fremtiden vil nok gøre at de fleste mennesker vil lægge sig i fosterstilling, men ikke hvis man hedder Mark Watney. En gruppe astronauter må evakuere fra deres mission på Mars, idet en storm truer hele gruppen/missionen. Mark Watney forsvinder i stormen, idet han bliver slået omkuld og holdet kan ej finde ham og må se sig nødsaget til at dødsformode ham og forlade planeten, for at undgå yderligere tab. Dog viser det sig at Mark ikke er død, men er kommet slemt til skade og nu befinder sig alene på en planet uden mulighed for redning før næste mission til Mars. Her begynder den sande kamp for overlevelse. Kan Mark overleve på en planet hvor intet vokser og med begrænsede ressourcer og kan det lykkes at genetablere kontakt til NASA og vil de i så fald komme ham til undsætning. Jeg elsker ideen om overlevelse og her må siges, at vi nok ikke kommer længere væk, når det handler om isolation. Mark Watney, som er botaniker/maskiningeniør må omsætte alt sin viden til praktiske gøremål for at holde sig i gang og har ikke den luksus at tillade sig at være sart. Et menneskes vilje og kamp for overlevelse har altid fascineret mig og bogen er skrevet, som en form for logbog, hvilket jeg følte passede stilen rigtig godt. Du følger den fysiske udmattelse og det som det gør ved kroppen og ikke mindst den daglige mentale kamp med grufulde tanker. Her mærkes så også tydeligt et mindre kritikpunkt ved bogen – for mit vedkommende. Det bliver hurtigt meget teknisk mange steder, hvor du blot må tro på, at forfatteren har gjort sit hjemmearbejde godt nok. Her vil det nok være en styrke hvis man var forsker/ingeniør af en eller anden grad for at kunne følge de tekniske beskrivelser – men det handler vel om hvem der læser bogen. Som historie fungerede det godt for mig, men det tekniske tog overhånd. Derfor skal du læse bogen: Dette er overlevelse for folk der elsker Sci-fi. Et rumeventyr går galt og nu må de sarte nerver lægges på hylden for nu gælder alle kneb for at kunne overleve. Det er et glimrende set-up med en simpel historie – tilsat nogle sjove replikker undervejs – der viser den fysiske og mentale kamp for måske at kunne blive reddet. Et menneskes vilje til at overleve bliver her sat på den ultimative test. Glimrende logbog stil som forfatteren har gjort brug af.

af Cinemandrup,
10. august 2018
Den uendelige jagt på lykke gør at vi ikke lever op til vores fulde potentiale, men derimod hurtigere rammer muren af stress, selvdestruktive vaner og ikke mindst ubehagelige følelser og tankemylder. Dette er i hvert fald noget, som forfatteren Russ Harris, gør opmærksom på i denne selvhjælpsbog, som forsøger at guide dig uden om denne mur og virkeligt leve op til dit potentiale for at finde lykken. Forfatteren forsøger med denne bog, at gøre dig bekendt med og ikke mindst oplyse dig om ACT modellen (Acceptance and Commitment Therapy) der handler om den ”nyeste” forskning indenfor adfærdspsykologi. Han forsøger at gøre os bevidste om, at vi jagter lykken på de forkerte måder og i stedet for at blive lykkelige, faktisk opnår det stik modsatte og bliver mere modtagelige overfor nervøsitet, angst, depression mm. Med bogen skal du i stedet afdække og finde frem til dine indre værdinormer, så du kan spille dig selv stærk på de rigtige fronter og virkeligt værdsætte bevidst nærvær for at opnå den ønskede effekt. Derfor skal du læse bogen: Bogen er en stor tilfredshed at læse i sig selv og som selvhjælpsbog gør den det glimrende. Den indeholder teknikker, som virker meget overskuelige for læseren at kaste sig ud i med det samme og her kan det betale sig, at give sig tiden til disse ting for at opnå målet på den rigtige måde. Bogen er letlæselig og er skrevet i et sprog, som ikke bliver for akademisk men let og håndterbar for at denne kan hjælpe så mange som muligt. Sagt på en meget nem måde: hvem vil ikke gerne have et godt redskab til at få det bedste ud af sit liv. Dette er hjælp til selvhjælp og var for mig en god læseoplevelse værd.

af Cinemandrup,
3. august 2018
Kan én mand vinde kampen mod en overmagt, som ingen kender det fulde størrelsesmæssige omfang af. Tiden er inde til, at tredje bind og afslutningen rammer os, og ikke mindst Niels Oxen og kompagni. Eftersom Oxen formodedes omkommet i en ulykke og langt om længe er kommet væk fra søgelyset, står han nu overfor et nyt dilemma: Skal han vælge at bryde tavsheden og komme frem fra sit skjul for kun at blive jagtet til den bitre ende af Danehof? Hvis han tilkendegiver, at han er i live, vil politiet indlede en eftersøgning på ham, og fremstille ham for et mord han ikke er skyldig i. Uanset hvordan han vender og drejer det, så indser Oxen at kamp er den eneste mulighed, og derfor må han alliere sig med dem han kan regne med, og rækker derfor hånden ud til Margrethe Franck og Axel Mossman igen. Vi er nu nået til det punkt hvor vi får bundet knuden på hele trilogien. Uden at røbe afslutningen på bogen vil jeg sige at jeg er ovenud godt tilfreds med denne flotte helstøbte serie fra Jens Henrik Jensen. Det har været en læsefornøjelse af de store. Derfor skal du læse bogen: Trilogien rundes nu af og mange ubesvarede spørgsmål får nu langt om længe et fyldestgørende svar. Dette er en særlig stærk bogserie på 3 bind som føles let og ligetil at kaste sig over og så er historien ikke mindst meget dragende og tankevækkende. Når noget gøres godt skal der også lyde ros for det, og denne serie gør det virkelig godt. Stærk læseoplevelse.

af Cinemandrup,
2. august 2018
Gå til grunde eller gå til angreb, sætter stemplet for dette andet bind af Oxen serien. Niels Oxen har nu levet i stilhed under en rumænsk identitet på et dambrug i et års tid. Her kæmper han fortsat med sine egne indre dæmoner, men pludselig en dag bliver Danmarks justitsminister involveret i nogle heftige begivenheder, koblet sammen med en dræbt museumsinspektør og forbindelsen er åbenbart Oxen. Hans tidligere makker, Margrethe Franck, finder Oxen efter lang tid og kompromitterer ubevidst hele hans eksistens, da Niels Oxen har en hemmelighed som holder ham i live, men også kan koste ham livet. Oxen er nu kastet ind i spillet på ny blandt en mørk stormagt, som ikke stopper og har mange ressourcer. Oxen ved nu ikke hvem der er ven eller fjende i dette farlige spil. Dette stærke bind fastholder den gode stemning fra "De hængte hunde" og udvikler Oxens historie. Det sætter skub i den proces som virkelig er gribende at følge, og rammer fantastisk flot hvad angår det traume der ramte Niels Oxen. I dette bind fornemmes virkelig magten for det der kaldes Danehof – hvor langt de vil gå, hvor fremsynet de er og ikke mindst den skræmmende sans for detaljer, som vidner om en organisation med en stærkt fundament, som bliver svær at vælte. Selvom bindet er super solidt, er det ikke helt på højde med De Hængte Hunde, men vi er så tæt på som vi nu engang kan komme. Derfor skal du læse bogen: Dette virker som en utrolig stærk trilogi, og jeg må ærligt indrømme, at det kribler lidt i fingrene for at komme i gang med den sidste af dem. Historien er godt tænkt og fangende hele vejen igennem, og så må man virkelig tage hatten af for det persongalleri, som forfatteren bygger op. Niels Oxen er og bliver en vildt spændende karakter. Man fornemmer i den grad paranoiaens opbygning i dette andet bind i serien og det passer smukt ind i forståelsen af hvad Danehof, som organisation, er for en størrelse. Kanon fængslende bog, som næsten rammer det høje niveau fra etteren.