Boganmeldelser fra Gitte Kiel

Med et fuldtidsarbejde, hus, mand og 2 børn er bøger mit fristed, der ikke kan udfordres eller forhandles. mit frirum og totale "stress af" sted- Tænk hvem der bare kunne gøre hobby til sit arbejde....
7 anmeldelser i alt, 0 i december

af Gitte Kiel,
30. oktober 2015
Endelig kom 3 bog i serien, og den var længe ventet.. Historien fortsætter fint og der er også nogen overraskende ting. Og alligevel må jeg sige at den ikke helt opfyldte mine forventninger, bogen læner sig for meget op af fifty shades og jeg måtter desværre til tider minde mig selv om hvad det var dor en bog jeg var i gang med. Den giver en fin afslutning på deres rejse gennem op - og nedture, og endnu engang får vi en happy ending, det vil desværre ikke være en bog jeg ville vende tilbage til.

af Gitte Kiel,
4. oktober 2015
Hambros allé er en bog om storhed og fald. I bogen følger vi nogle af beboerne på en af danmarks dyreste adresser, om deres storhedstid, perfekte familier, flotte store huse, men vi er også med da krisen satte ind, virksomheder og banker krakkede og da krisen rykkede ind i de riges hjem.. Hambros allé er en historie om bagsiden af medaljen, som er værd at læse. Håber på en forsættelse..

af Gitte Kiel,
19. september 2015
En kvinde der fører læseren med gennem hendes liv. Helt fra barndommen og op gennem voksenlivet, mænd der alle har haft en vis indflydelse på hendes valg gennem livet. Et liv der til tider har været svær at navigere igennem. Bogen er skrevet så man som læser får en hel oplevelse gennem hver kapitel, og man efterlades ikke med en "hvad nu" følelse. Skrevet i et let læseligt sprog, hvor hver del ikke bliver trukket i langdrag. Bestemt et læs værd.

af Gitte Kiel,
6. september 2015
Den første onde mand er en bog der vil forvirre en hver læser i starten, vi følger cheryl som lever hele sit liv i en blanding af fantasier, arbejde og selvopfundende regler i hjemmet. Efterhånden som historien skrider frem begynder læseren at kunne stykke historien sammen, og tingene begynder at give bedre mening. Ved slutningen af bogen sidder man med en lille følelse af, at hun endelig slutter fred med sine tanker og finder sit fodfæste i denne verden. Lad dig endelig ikke narre af at den er forvirrende i starten, bogen fortjener at blive læst helt til ende. God førnøjelse.

af Gitte Kiel,
28. august 2015
En spændende thriller med et godt, gennemført komplot, hvor man hele vejen i gennem bogen bliver ledt i forskellige retninger af morderen. Bogen kan til tider være forvirrende og træg at komme igennem, da man følger 3 kvinder, og oplever tingene gennem deres øjne, det skaber lidt forvirring om, hvem hvad og hvor, men når man finder sammenhængen, er det som om man lige skal læse 5 min mere. Bestemt værd at læse, og er sikker på at anden gang vil give en komplet "lige 5 min mere" oplevelse.

af Gitte Kiel,
27. juli 2015
Det du ikke siger, er en bog om kærlighedens op-og nedture, Om 2 mennesker´s lyst og overskud, om respekt for sig selv og andre. 2 mennesker tager på en rejse, der sætter dem selv og forholdet på den store test, en test der om dagen kræver tålmodighed og respekt, og om natten er det som om alt andet er forsvundet og kun 2 to findes. En bog der til tider kan være lidt træg men dog skrevet i et let forståelig sprog.

af Gitte Kiel,
1. juni 2015
2 kvinder- 2 verdener- 2 forskellige årtier, så forskellige men alligevel så ens. Dorrit, en kvinde født i starten af det 19-århundred er vokset op i Viborg, i en indre missionsk familie, der lever efter biblens ord, hvor manden er overhoved i familien, konen er hensat til at sørge for huset, børnenes opdragelse og læring af biblens ord. Dorrit er ikke enige i at kvinden skal underkaste sig mandens ord, og ønsker efter sin konfirmation at læse videre og uddanne sin og blive en lært kvinde, en kvinde med frihed til at vælge over sit eget liv, retten til frit at vælge ægtemand og retning i livet. Dorrit stiller som ung pige spørgsmål ved forældrenes tro og måde at leve på og det resulterer ofte i fysisk afstraffelse, af både sin far og mor. Familiens ære og status i den omkringliggende kreds af ret-troende indre missionske samfund er alt afgørende for forældrene. Da Dorrit mister sin første mand, slutter et ægteskab med druk, vold og tyranni og hun håber på en bedre fremtid for sig selv og børnene. Donya, en ung kvinde opvokset i Viborg i slutningen af 1970´erne, opvokset i en muslimsk familie, der i hendes barndom lever som de fleste andre i Danmark, de holder jul, drikker øl og er gode venner med både danskere og andre indvandre. I løbet af årene bliver fremmedehadet fra danskerne større og større, og Donya´s familie bliver mere og mere ret-troende muslimer, med alt hvad det indebære. Mændene i familien er overhoved, kvinderne underkuet, og børnene bliver nu tvunget til at studerer koranen, lære at bede og opføre sig som en ung muslim bør, enhver afvigelse fra koranens ord, rammer familiens ære, og stolthed og bliver straffet hård. meget hårdt. Donya ønsker ikke at indgå i et tvangs-ægteskab, hun ønsker ikke at være underlagt en mands ord og vil bare have lov til at leve sit eget liv med alt hvad det måtte bringe med sig. Da Donya som ung begynder at sætte spørgsmål ved koranen, bliver hun mødt med fysisk afstraffelse, af faderen, broderen endda hendes onkler, men lige lidt hjælper det, hun bliver mere og mere indebrændt og forsøger at finde ud af hvordan hun kan finde sig selv og hvordan hun kan undgå at krænke sin families ære. Da hun som 13-årige er til hendes søsters bryllup i hjemlandet bliver hun voldtaget af sin fætter, og i en alder af 15 er hun gift med ham, endda med kongebrev. Efter nogle år i hjemlandet, vender den nye lille familie tilbage til danmark og det lykkes Donya at bryde ud af ægteskabet, men alvorlige konsekvenser. Disse 2 damer stifer bekendskabe til hinanden da Donya´s far kommer til Danmark i 70´erne som gæstearbejder og efter nogle år henter sin kone og børn op til landet langt mod nord, de udvikler et tæt og i sidste ende afgørende venskab. Disse 2 liv, er på overfladen vidt forskellige, men alligevel er de så ens som havde det været søstre. Når alt kommer til alt er der ikke den helt store forskel på om du lever som ret-troende indre missionsk eller som ret-troende muslim, selvfølgelig er der de små forskelle, hudfarven, navnet på guden, tørklædet på hovedet og ind i mellem sproget. Hvis man kigger begge trosretninger efter er den ene ikke bedre end den anden, begge lever efter principper der ikke kan afviges eller rykkes, bare den mindste smule. I begge retninger, er manden overhovedet og kvinden den underlegne, uden ret til at stille spørgsmål eller tvivl om mandens gøre og laden. Tavshedens pris er en ærlig og åbenhjertig fortælling om 2 mennesker der udadtil er forskellige, bliver set på forskelligt, men underoverfladen er deres liv mere ens end mange af os turde tro på, en fortælling der tager læseren med gennem både godt og ondt i 2 tidsaldre, der lader læseren føle både sorg, glæde og ikke mindst håb sammen med disse kvinder. Bogen kan ændre ens syn på hvad vi tror vi ved om andre og om os selv, hvad vi tror på og hvordan vi tror. Rigtig god fornøjelse.