FRI FRAGT PÅ ALLE VARER

Boganmeldelser fra Hanne Nielsen

9 anmeldelser i alt, 0 i november

af Hanne Nielsen,
14. august 2016
Jeg kan kun give forlaget ret i ovenstående beskrivelse. Det er en meget farverig og handlingsmættet roman, som Morten Vittrup her debuterer med. Som læser fornemmer man farverne, duftende, lydende og solens varme, mens man følger hovedpersonerne gennem de mange omskiftelige tildragelser i deres liv. Fortællingen bevæger sig både i fortid og i nutid, idet hovedpersonen, argentineren Victor gennem romanen fortæller sin historie, først til sin kone, dernæst til sine børn og børnebørn. Som læser ved man ikke helt, om historien er sand, men den kommer til at præge både børn og børnebørn. Så der er ikke tvivl om, at historien er sand for dem, der hører den. Det er en roman, som griber sin læser, og som det er svært at lægge fra sig, når man først er kommet i gang med den.
Mios blues
(11)

af Hanne Nielsen,
29. januar 2016
Mios Blues er en nervepirrende thriller, skrevet af Kristina Ohlsson. Bogen er anden del af en helt ny krimiserie på to dele om advokaten Martin Benner. Første del hed Mios Blues og udkom i efteråret 2015. Advokat Martin Benner bliver opsøgt af en ung mand, der siger, at hans søster har brug for hjælp. Men søsteren er død. Før sin død tilstod hun fem mord, og blev af aviserne kaldt seriemorder med tilnavnet Sara Texas. Nu vil broren have hendes navn renset - og han vil finde hendes forsvundne søn, Mio. Martin bliver blandet ind i den indviklede og farlige sag og han risikerer at miste alt. I anden del af historien er det Martins opgave at finde Sara Texas søn Mio. Igen ser vi handlingen gennem Martins øjne, og det bliver mere og mere indviklet. Flere og flere af de involverede dør, og hele tiden er Marin i søgelyset som den skyldige. Men er det den rigtige historie? Eller ligger der en anden sandhed bag? Kristina Ohlsson har en måde at fortælle på, der gør, at man som læser næsten ikke kan vente på at læse næste side. Mios blues er en meget spændende og velskrevet historie, som har en meget overraskende slutning.
Bastarden
(4)

af Hanne Nielsen,
14. januar 2016
Bastarden er en selvstændig fortsættelse af Dronningens dame, skrevet af Anne-Marie Vedsø Olesen. Handlingen er denne gang flyttet til historiske rammer ved Kong Phillip II af Spaniens hof og foregår stadig i 1567. Det er lykkedes den unge adelsdame Madeleine de Montdidier at flygte fra Frankrig og religionskrigen mellem katolikker og huguenotter til Spanien sammen med sin trofaste kammerpige Gabrille. Planen er at opsøge det spanske hos, hvor Kong Phillip II har mistet sin unge, franske hustru. Madeleine vil forsøge at få status som hofdame og lærerinde for de to små prinsesser, som dronningen har efterladt. På vejen møder Madeleine Juan af Østrig, Phillips halvbror, og de forelsker sig hovedkulds i hinanden. Samtidig opdager Madeleine, at hun ikke kun har taget Gabrielle med til Spanien. Hun finder ud af, at hun er gravid. Faderen er huguenotternes leder, Luis , som blev dræbt på de sidste sider i Dronningens dame. Madeleine venter altså en bastard. Og det er ikke velset i det katolske Spanien, hvor inkvisitionen har magten, og alt djævelskab, som muslimer og jøder udryddes med hård hånd på bålet. Igen har Anne-Marie Vedsø Olesen skrevet en hæsblæsende beretning i historiske rammer. Denne gang er historien en jeg-fortælling, hvilket gør, at man som læser føler sig som hensat til begivenhedernes centrum. Men som det er tilfældet med Dronningens dame, så er historien ikke rigtig troværdig. Der sker så meget på kort tid, at man som læser ikke rigtig når at lære bogens personer at kende. Men igen er det en meget underholdende historie.

af Hanne Nielsen,
14. januar 2016
Dronningens dame, skrevet af Anne-Marie Vedsø Olesen, foregår I Frankrig i 1567. Rammen er den blodige religionskrig mellem katolikker og huguenotter. Hovedpersonen er en ung adelsdame, Madeleine de Montdidier, som bliver fanget I denne konflikt. Hun færdes gerne klædt som mand, fordi det giver frihed til at ride og fægte, og på en rejse til Paris kommer hun uforvarende til at overhøre en samtale mellem huguenotternes leder, Louis, og en af hertugen af Anjou’s håndlangere, som planlægger et attentat mod katolikkerne og dermed mod kronen. Madeleine når til Paris og opnår at blive hofdame hos Catherine af Medici, der er mor til Frankrigs konge Karl IX og landets reelle leder. Madeleine inddrages hurtigt i hoffets intriger og for alvor i striden mellem katolikker og huguenotter, idet hun forelsker sig hovedkulds i huguenotternes leder. Handlingen går over stok og sten og er meget underholdende. Rammerne er historiske, og det er et spændende, men til tider meget hæsblæsende drama, der udspiller sig i historien om Dronningens dame. Madeleine er en handlekraftig ung dame, som også tør sætte livet på spil for det, hun tror på. Historien bliver dog aldrig rigtig overbevisende. Der er ikke plads i den hæsblæsende handling til, at personerne rigtig får liv. Men det er underholdende læsning.

af Hanne Nielsen,
15. december 2015
Anmeldelse af Peter Fogtdal’s bog Det egyptiske hjerte Peter Fogtdal har skrevet en betagende og magiske bog, hvor han væver nutid og fortid sammen på flere planer. Handlingen foregår på skift både i 1144, i 1737 og i nutiden, og samtidig fletter forfatteren nutidige kommentarer ind handlingen, hvilket bidrager med endnu flere dimensioner i handlingen. Zia Juliussen er en historiestuderende, som har svært ved at få fat på sit speciale. Hun er betaget af den danske egyptolog Frederik Norden, der i 1737 sejlede op ad Nilen til Nubien. Hendes specialevejleder har hjulpet hende med en problemformulering om den danske udenrigspolitik på den tid, men Zia vil hellere skrive om Frederik Norden som person, som hun er meget fascineret af. Hun har også svært ved at finde sig selv som person, og hun ender med at bryde med kæresten, som hun lever i cølibat sammen med. Hun læser ivrigt i Frederik Nordens dagbogsnotater, som beskriver den kvalfyldte rejse på Nilsen til Nubien. Samtidig følger vi Venedigs 36. Doge, Pietro Polani i medgang og modgang i den tids Venedig. Forfatteren beskriver gader, marsk og lagune, så man føler, at man selv har været der, selv om det nok er fri fantasi. Også magtspillet mellem Dogen og den katolske kirke er spændende beskrevet. Det er en medrivende roman, som man som læser har svært ved at lægge fra sig. Skæbnerne væver sig sammen i et fint vævet mønster, som til sidst går op i en højere enhed. Der er alligevel en mening med det hele.

af Hanne Nielsen,
20. oktober 2015
Anmeldelse af Anne Lise Marstrand Jørgensen: Dronningen af Saba og Kong Salomon Forlaget skriver om bogen: "Historien om Dronningen af Saba og Kong Salomon går igen i Biblen, Koranen og i det etiopiske epos Kebra Nagast. For tretusinde år siden, på grænsen mellem myte og historie møder to mennesker hinanden. De kommer begge til at præge deres samfund i så høj grad, at vi stadigvæk kender deres navne. Makeda er jæger og landsbyboer i det sabeanske rige, der strækker sig fra Etiopien til Yemen. Knap voksen tager hun på en farefuld rejse mod en far, hun ikke kender og ender med at blive optaget i Kongen af Sabas råd. I Israel overtager den unge Salomon tronen efter sin far, Kong David og må bevise, at han kan træde i sin magtfulde fars fodspor. Det lykkes ham at gøre Israel til en mægtig handelsnation og styrke landets forbindelser til omkringliggende riger. Salomons rige er porten til både Damaskus og Rom, og Makeda beslutter sig for at rejse til Israel og lave handelsaftaler, der vil sikre hendes rige velstand. Salomons byggerier har drænet statskassen, så Makedas rigelige gaver er kærkomne. I hans harem er kvinder fra mange egne, og snart drømmer han om også at gifte sig med den magtfulde kvinde fra Saba. ”Dronningen af Saba & Kong Salomon” er en stor roman om kærlighed, magt, strid og alliancer – og om hvor langt man vil gå for at nå sine mål." Der er således lagt op til en storslået roman om kærlighed og magt, intriger og drømme. Desværre fortaber forfatteren sig i en detaljerigdom så overvældende, at handlingen bliver meget træg. Anne Lise Marstrand Jørgensen bruger mange ord til at beskrive fx naturen, klædedragter osv., og det giver et tydeligt billede af den tid, hvor vi skal forestille os, at handlingen udspiller sig. Men det bliver for meget. I hvert fald for mig. Jeg havde glædet mig til at læse om dronningen af Saba og kong Salomon, men bogen levede ikke op til mine forventninger. Jeg havde svært ved at nå til vejs ende.

af Hanne Nielsen,
19. september 2015
Lotus Blues er en nervepirrende thriller, skrevet af Kristina Ohlsson. Bogen er første del af en helt ny krimiserie på to dele om advokaten Martin Benner. Anden del hedder Mios Blues og udkommer allerede i foråret 2016. Advokat Martin Benner bliver opsøgt af en ung mand, der siger, at hans søster har brug for hjælp. Men søsteren er død. Før sin død tilstod hun fem mord, og blev af aviserne kaldt seriemorder med tilnavnet Sara Texas. Nu vil broren have hendes navn renset - og han vil finde hendes forsvundne søn, Mio. Martin bliver blandet ind i den indviklede og farlige sag og han risikerer at miste alt. Bogen er en jeg-fortælling, og handlingen udspiller sig set med Martins øjne. Gennem ham og hans fortælling lærer vi ham, han niece Belle, som også er hans adoptivbarn, og hans kæreste Louise at kende. Og det er en spændende fortælling, som Kristina Ohlsson har skrevet. Det bliver ikke mindre spændende af, at historien ikke har nogen slutning men fortsætter til næste år i anden del af serien. Samtidig giver det et andet perspektiv, når hele handlingen udspiller sig set gennem jeg-personens øjne. Gennem ham bliver flere og flere brikker lagt i et indviklet puslespil, som viser et betændt miljø i Texas, et miljø der både omfatter narkotika og prostitution. Martin involveres i sagen på flere fronter, og det er en hæsblæsende affære at følge Martins forsøg på at opklare historien. Jeg glæder mig meget til at læse anden del og få den endelige forklaring på, hvorfor Martin og hans lille familie skal alt dette igennem.

af Hanne Nielsen,
13. august 2015
Anmeldelse af Gitte Broengs roman Frøken klokken. Romanen handler om den gang, Frøken Klokken blev skabt, og beskriver en tid, før vi fik mobiltelefoner og dermed adgang til fx viden om, hvad klokken er lige nu og her. Den gang i 1938 ringede man til telefoncentralen og spurgte, hvad klokken var. Telefoncentralen var også oplysningscentral. Men centralerne får mere og mere travlt, og derfor begynder automatiseringen at indfinde sig. Og dermed også bekymringen om, hvad der skal blive af telefonistinderne, når centralerne bliver fuldautomatiserede. Romanens hovedpersoner, Frøken Klokken, Telefoningeniøren og Tidskontrollanten omtales med deres funktion og ikke med navn, hvilket giver en vi distance til personerne. Men efterhånden lærer vi dem bedre at kende, ligesom tingene udvikler sig, og det efterhånden bliver temmelig intimt og muntert. Frøken Klokken er en underholdende roman om en tid, som ikke ligger så langt tilbage, men som vi har godt af at blive husket på i vores travle jagt på informationer fx om klokkeslet, vejrudsigter og tv-programmer.

af Hanne Nielsen,
11. juni 2015
Anmeldelse af ET NØDVENDIGT OFFER, skrevet af Finn Halfdan Jeg har læst bogen med stor fornøjelse. At læse ET NØDVENDIGT OFFER er lige så spændende som at se en aktionfilm, og det går lige så stærkt. Finn Halfdan skriver, så man kan se handlingen for sit indre øje. Lag efter lag afdækkes den spændende historie, og langsomt lægges brikkerne til et farverigt puslespil. Da jeg startede på bogen, var jeg ved at lægge den fra mig igen, fordi jeg ikke umiddelbart blev fanget, men det varede ikke længe, før jeg havde svært ved at lægge bogen fra mig. Og den forrygende slutning er både spændende og overraskende. Og det gør det jo ikke mindre spændende, at historien har rod i virkeligheden.