Alt til skolestart - se mere her

Boganmeldelser fra Helle

Jeg er en 70-årig pensioneret lærer, der læser stort set alt, jeg kan få fat i, dog synes jeg, livet er for kort til Gør det selv bøger, slankebøger og kogebøger. Jeg har læst hele livet og fik som 10-årig lov til at låne i voksenafdelingen på biblioteket, fordi jeg havde læst alle børnebøgerne. For tiden er jeg mest bidt af krimier, og her er Jussi Adler-Olsen, Sara Blædel, Jakob Melander og Jo Nesbø mine foretrukne forfattere, og i det hele taget holder jeg mest af de nordiske krimiforfattere, da jeg bedre kan genkende personerne og miljøerne. Men jeg læser også andet, og en af de bedste bøger jeg har læst i den senere tid er: ”Alt det lys vi ikke ser” af Anthony Doerr. Det er meget længe siden, jeg har læst en roman med et så fantastisk sprog, så jeg måtte hurtigt læse den endnu en gang. Men alligevel har jeg en temmelig gammel yndlingsbog: ”Øst for Paradis” af John Steinbeck. Den har jeg læst et utal af gange og finder stadig noget nyt hver gang. (Filmen er heller ikke at foragte). Også Sigrid Undsets ”Kristin Lavransdatter hører til blandt mine favoritter. Når jeg rejser, jeg elsker at rejse, har jeg altid en bog i tasken, og det er altid en smid væk bog, som jeg river siderne ud af, efterhånden som de bliver læst. Det er altid bøger, jeg har læst tidligere, men så får jeg også lidt plads på mine bugnende reoler.
450 anmeldelser i alt, 0 i august
1 2 3 4 5 >
Tørke
(2)

af Helle,
13. juni 2018
Havde det ikke været en krimi, havde jeg nok aldrig givet mig i kast med den. Men hvor giver den meget mere end et godt plot og en stadig stigende spændingskurve. Jeg nød at læse om folkene i den lille australske flække, om deres livsbetingelser, om varmen/tørken og om den storslåede natur. Men jeg nød også plottet, som jeg fandt utrolig velkomponeret. Jeg havde på intet tidspunkt været i stand til at gætte løsningen. Super! Og personerne! Både for 20 år siden og i nutiden. De bliver virkelig godt beskrevet både via deres tanker og handlinger. Og tænk! At bare 2 personer kan have en så enorm magt over samtlige indbyggere i en lille by, så ingen tør sige dem imod. Det virker, som noget man kender. Desuden synes jeg virkelig, at beskrivelserne af de unge mennesker er eminent. Hvor ville jeg selv hade at vokse op i sådan et samfund. Læs den, det er langt mere end en krimi!

af Helle,
13. juni 2018
Hvis man godt kan lide en rigtig politikrimi, hvor man følger politiets opklaringsarbejde, deres op og nedture, er dette lige sagen. En mand findes myrdet i et sommerhus. Der har været indbrud i flere omkringliggende sommerhuse, så politiet tror, at mordet er sket i forbindelse med et indbrud. Men så forsvinder liget undervejs fra gerningsstedet til retsmedicinsk, og den helt store eftersøgning går i gang. Plottet er virkelig godt udtænkt, og der er mange rigtig gode beskrivelser af både naturen og personerne. Spændingskurven er også flot. Vi får flere mindre højdepunkter undervejs, som alle bygger op til den store og afsluttende finale, hvor det simpelthen er umuligt at lægge bogen fra sig. Og så har forfatteren humor! Jeg kunne ikke lade være med at grine, da liget forsvandt, og jeg havde gættet, hvad der var galt med alle de fugle, der bare faldt ned fra himlen og døde. JLH bliver bare bedre og bedre, og jeg glæder mig til næste bog!

af Helle,
13. juni 2018
Så er Gabriel Allon blevet chef for Tjenesten, og selvfølgelig kan han ikke finde ud af, bare at blive siddende på sin pind, og lade de andre agenter løse opgaverne rundt om i verden. Både London og Washington bliver mål for terrorbombninger, og mange mennesker dør, og mens Allon er i Paris, sprænger en bombe lige uden for huset, han besøger, og han kommer til skade, men overlever. Nu må amerikanerne, englænderne, franskmændene og israelerne arbejde sammen for at få uskadeliggjort manden bag bombeangrebene, Saladin. Alle midler tages i brug, og som sædvanlig er planlægningen af, hvordan de får fat i ham, mindst lige så spændende som selve angrebet. Bogen er super aktuel, og så velskrevet, at den er en fornøjelse at læse. For slet ikke at tale om spændingen, da jagten på Saladin først går i gang. Hvem overlever, og hvem bliver denne gang ofret på slagmarken? Langt mere spændende end John le Carré!

af Helle,
13. juni 2018
Sikke en fantastisk bog HVH her har skrevet. Hun bliver bare bedre og bedre. Og hendes research der ligger bag denne mursten af en bog! At skulle sætte sig ind i WHO og alle underorganisationer, samt alt om pandemier, og så få nogle personer til at få det til at virke spændende og interessant er virkelig et kæmpe arbejde, som er utrolig vellykket. Og så sætter hun lige fingeren på pulsen, da hun beskriver de politiske problemer i Danmark og EU. Den danske statsminister, der gerne vil være statsmand, men ikke er det, de unge kvindelige ministre, der hidser sig op og tager alt personligt. Men hun får også lige spiddet danskerne, når de er værst. Når jeg nu har sagt så meget pænt om bogen, og jeg elsker den faktisk, må jeg også dryppe lidt malurt i bægeret. Karoline, den regelrette, retfærdighedssøgende og pligtopfyldende læge, ville aldrig falde så dybt og så længe for en fyr som Jasper. Den holder bare ikke. Men en fantastisk læseoplevelse!

af Helle,
9. juni 2018
Bøgerne fra Christchurch er nok en af de serier, som man absolut bør læse i rækkefølge, for at følge personernes udvikling og skæbne. Tate har været 4 mdr. i fængsel, og har mistet sit job hos politiet, men har stadig gode venner der. Ved en tidligere kollegas gravøl, bliver der alarmeret, og samtlige politifolk er lettere overrislede, men Tate er på vandvognen, og det er hans billet tilbage til politiet. En seriemorder er løs i Christchurch, og i løbet af en nat får han myrdet 4 personer og kidnappet en far med 3 børn. Sådan er optakten, og politiet halser hele tiden et skridt bag efter. Plottet er helt fantastisk, og måske burde titlen være Hævn i stedet for. Spændingen holder hele vejen igennem, man skal lige læse et kapitel mere, og så er klokken let blevet 2 eller 3. Og så er den underfundige humor, som forfatteren ind imellem betjener sig af dejlig afvekslende fra alle grusomhederne. Meget spændende og underholdende!
Mordoffer
(1)

af Helle,
9. juni 2018
CC er ikke for sarte sjæle! Igen bliver grusomhederne udpenslet ned i mindste detalje, og morderen tvinger en anden person til at se på, mens han torturerer offeret. Men hvem er egentlig offer i denne bog? Er det personen, der dør, eller den person, der bliver tvunget til at se på, og må leve med det resten af livet? Den er helt utroligt udspekuleret, og morderen har virkelig planlagt sine ”happenings” godt, været på nettet og fundet oplysninger, så han var godt forberedt. Jeg havde på intet tidspunkt nogen som helst ide om, hvem morderen var. Jeg synes stadig, at CC er for barbarisk, men alligevel kan jeg ikke lade være med at læse hans bøger, fordi de er så spændende. Denne gang kan det være, at man stopper op og tænker over, hvad det egentlig er man offentliggør på nettet. Så er der da opnået noget. Lader du dig let skræmme eller er ikke til makabre detaljer, skal du nok springe denne bog over. Den er skræmmende god!

af Helle,
9. juni 2018
I begyndelsen skulle jeg lige vænne mig til stilen: at det er et brev, der bliver skrevet til en længst afdød far fra hans datter. Denne datter giver os et godt billede af, hvordan og hvor barskt livet var i tyskernes kz-lejre. Kunne man ikke følge med, betød det døden, hvis man ikke var død af sult forinden. Men hun beskriver også, hvordan det var at komme hjem igen. Ingen ville tale om det, og Marceline forsøgte 2 gange at begå selvmord, fordi hun følte sig svigtet af alle dem, der burde være hendes nærmeste. Fortiden skulle fejes ind under gulvtæppet. Det er en meget anderledes bog om holocaust, men meget læseværdig, fordi den også fortæller om senfølgerne efter opholdet i koncentrationslejrene.

af Helle,
9. juni 2018
Daniel er kommunal sagsbehandler og meget vellidt af klienterne. En dag, da han sent om aftenen går ned for at hente cigaretter, bliver han slået ned af en ung mand. Da han efter overfaldet begynder på arbejde igen, bliver netop denne unge mand vist ind til ham. I denne bog bliver sagsbehandlernes arbejde og deres frustrationer rigtig godt beskrevet. Og deres magtesløshed, der får Daniel helt derud, hvor han ikke kender sig selv igen. MC skriver godt og indlevende, og hun giver et godt tidsbillede af 80’ernes klientel på socialkontorerne. En virkelig god socialrealistisk roman!

af Helle,
9. juni 2018
Jeg har altid, så langt tilbage jeg husker, været meget glad for Gustav Klimt, især hans gyldne billeder som mosaikker. Og da jeg så så denne bog på udsalg, meget billigt, måtte jeg da have den. Jeg regnede med, at jeg skulle læse om Adele, og det skulle jeg jo også, men at jeg i tilgift fik de østrigske jødernes historie fra omkring slutningen af 1.verdenskrig helt op til i dag, havde jeg ikke forventet. At disse billeder af Klimt også er med til at fortælle Wiens/Østrigs historie, selv om Østrig i efterkrigstiden led af et fælles hukommelsestab, og at de nyere generationer først efter år 2000 begyndte at sætte spørgsmålstegn ved, hvad deres bedsteforældre, måske fædre lavede under nazismen. Det er en fremragende bog, fortalt på en helt speciel måde, og jeg fik lært rigtig meget under læsningen. Det er ikke kun en bog for kunstinteresserede, det er bestemt også for folk, der er interesseret i 2.verdenskrig og Tysklands store kunsttyverier.

af Helle,
9. juni 2018
Thriller står der på forsiden, og det er vel det, vi på dansk kalder en gyser! Men denne bog fik mig aldrig til at gyse, visse steder var den endda lidt langtrukken, og så mindede den mig utrolig meget om Junglebogen. Handlingen er såre simpel. En 14-årig pige bliver bortført af en ”indfødt” amerikaner. I fangenskab føder hum en datter, der bliver opdraget som naturbarn. Og det er hende, der fortæller sin historie i jeg-form. Det bryder jeg mig heller ikke om. Det, der gør denne bog til noget særligt, er alle beskrivelserne af naturen, hvordan man klarer sig uden el og vand, og hvor afhængig man bliver af at passe på sig selv, så man ikke kommer til skade. Men det er ikke en bog, der falder i min smag, så jeg vil nok undgå den forfatter i fremtiden.