FRI FRAGT I HELE OKTOBER

Boganmeldelser fra Helle

Jeg er en 70-årig pensioneret lærer, der læser stort set alt, jeg kan få fat i, dog synes jeg, livet er for kort til Gør det selv bøger, slankebøger og kogebøger. Jeg har læst hele livet og fik som 10-årig lov til at låne i voksenafdelingen på biblioteket, fordi jeg havde læst alle børnebøgerne. For tiden er jeg mest bidt af krimier, og her er Jussi Adler-Olsen, Sara Blædel, Jakob Melander og Jo Nesbø mine foretrukne forfattere, og i det hele taget holder jeg mest af de nordiske krimiforfattere, da jeg bedre kan genkende personerne og miljøerne. Men jeg læser også andet, og en af de bedste bøger jeg har læst i den senere tid er: ”Alt det lys vi ikke ser” af Anthony Doerr. Det er meget længe siden, jeg har læst en roman med et så fantastisk sprog, så jeg måtte hurtigt læse den endnu en gang. Men alligevel har jeg en temmelig gammel yndlingsbog: ”Øst for Paradis” af John Steinbeck. Den har jeg læst et utal af gange og finder stadig noget nyt hver gang. (Filmen er heller ikke at foragte). Også Sigrid Undsets ”Kristin Lavransdatter hører til blandt mine favoritter. Når jeg rejser, jeg elsker at rejse, har jeg altid en bog i tasken, og det er altid en smid væk bog, som jeg river siderne ud af, efterhånden som de bliver læst. Det er altid bøger, jeg har læst tidligere, men så får jeg også lidt plads på mine bugnende reoler.
461 anmeldelser i alt, 0 i oktober
1 2 3 4 5 >

af Helle,
17. september 2018
Denne bog har jeg læst, akkurat som jeg læser en novellesamling, en historie/sag ad gangen, og så har bogen fået lov til at hvile lidt. Og jeg lærte meget, især om PET’s arbejdsmetoder, og deres manglende samarbejde med andre offentlige instanser. Jeg kunne huske langt de fleste af sagerne, men selvfølgelig kendte jeg dem kun fra aviserne og nyhedsmedierne. Den sag, der optog mig mest, var nok sagen om Henrik Sass. Jeg tror stadig ikke, at alt er kommet frem i den sag, og hvis det er som beskrevet i bogen, er der ikke ret mange mennesker i Danmark, der ville kunne blive ministre. At en rocker viser sine muskler over for Henrik S., kan på ingen måde gøre ham inhabil. Efter at have læst hele bogen synes jeg, at det virker som spild af skatteborgernes penge at opretholde PET i den form, der beskrives med al deres hemmelighedskræmmeri og arrogante holdning til andre statslige instanser, men derimod fandt jeg intet, der kunne begrunde en retssag mod Jakob Scharf.

af Helle,
11. september 2018
I begyndelsen var jeg lige ved at tro, at det var en lærebog i psykologi, jeg havde fået fat i, i stedet for en krimi. Der er alt for meget fagstof, og egentlig føles det unødvendigt. Men heldigvis fortsatte det ikke. Der blevet givet både parterapi og gruppeterapi for voldsramte kvinder, og selv om det var dybt tragisk at læse om deres oplevelser, var det også dejligt at høre, at de kunne grine og pjatte sammen i gruppen, og at de havde tillid til hinanden. Men jeg-personen, Siri, virker dybt utroværdig som psykolog. En person, der er så usikker, forvirret, let at slå ud, og overhovedet ikke har styr på sit eget liv, skal råde og vejlede andre. Det holder ikke! Plottet var bestemt heller ikke prangende, og jeg vil være ude af stand til at lave en spændingskurve over denne roman. Jeg kedede mig, men da jeg jo havde givet penge for bogen, læste jeg den også færdig. Lad være med det, hvis du ikke er meget interesseret i psykologi. Og ak,ak! Jeg har 2 bøger mere liggende af de 2 forfattere.
Skindød
(3)

af Helle,
11. september 2018
Man kan ikke andet end beundre disse krimiforfattere, der kan finde på det ene fantastiske plot efter det andet. Og TG er en af dem! Desuden elsker jeg jo Jane og Gabriel, et meget umage par, der alligevel finder ud af det sammen. Maura får indleveret en ligpose, men da hun åbner den, er pigen i den ikke død. Hun bliver indlagt, men nogen forsøger at myrde hende, inden hun kan fortælle politiet noget. Oveni at vi får en spændende historie om ufrivillig prostitution og magtfulde mænds gøren og laden, får vi også et glimrende billede af, hvilke forandringer man gennemgår, når man får et barn, uanset om man er far eller mor. Og på intet tidspunkt går det ud over spændingen. Her er virkelig en forfatter, der kan sit håndværk!

af Helle,
11. september 2018
En dejlig krimi, som man bestemt ikke bliver dummere af. Jeg lærte både noget om arkæologi, om tidevand og om gammel asatro, var det vel nærmest. Og tillige fik jeg et stænk af romantik. Personerne virker menneskelige med alle deres fejl og mangler. Jeg vil ikke sige, at jeg kan se dem for mig, men jeg genkender mange af deres egenskaber. Plottet er utrolig godt fundet på. At kombinere politiarbejde med arkæologi er et genialt påfund, og Ruth er jo lidt af en detektiv, men inden for et helt andet felt. Og spændingen mangler heller ikke. Der blev hele tiden trykket en lille smule mere på speederen, så man til sidst ikke engang overvejede at lægge bogen fra sig. Man måtte lige få mysteriet opklaret, og det var en ganske uventet slutning. En forfatter, det er værd at huske!

af Helle,
11. september 2018
Der er ingen tvivl om, at MPN elsker Grønland højt, ellers kunne han ikke skildre de fantastiske naturbilleder, han gør, især om isen og havet og de skiftende farver. Og lige så smukke hans naturbeskrivelser er, lige så makabre er hans beskrivelser af ligene. Der kunne jeg godt have nøjedes med en gang og med færre detaljer. Matthew rejser til Grønland som journalist efter at have mistet sin gravide kæreste i en trafikulykke. Han er temmelig desillusioneret, men pludselig finder han et ældre lig, og så vågner journalisten alligevel i ham. Han finder ud af, at der er en sammenhæng med en 40 år gammel sag, der aldrig blev opklaret. 4 mænd blev sprættet op, på samme måde, som man sprætter en sæl op. Denne bog har alt! Især kan jeg godt lide, når man tager et tabubelagt emne op, og det gør MPN. Vi hører om små piger, der bliver misbrugt, ikke kun af deres egne fædre, uden at nogen griber ind, selv om alle ved det. Og via Malik bliver vi også præsenteret for noget af den overtro, der stadig hersker i Grønland. Super spændende, velskrevet og aktuel krimi!

af Helle,
11. september 2018
A.C.R bliver nok aldrig en af mine yndlingsforfattere. Ja, undskyld! Jeg keder mig, når jeg læser hendes bøger. Var det ikke fordi, den havde været meget billig, havde jeg aldrig købt den. Der sker ikke noget! Vi bliver præsenteret for et hav af personer og ved allerede fra start, at de på en eller anden måde får forbindelse til hinanden, og i denne bog er det via Monica. ACR kan derimod noget med sproget. Det er dejligt flydende, og hun bruger ind imellem nogle sjove sammenligninger. Jeg ville bare ønske, hun brugte sproget på nogle anderledes romaner. Så ville jeg måske komme til at holde af hende.

af Helle,
11. september 2018
Det er en meget interessant bog, men rigtig spændende blev den aldrig. Den norske statsminister findes død på sit kontor, skudt gennem tindingen, og der er intet våben. Så går hele maskineriet i gang, og vi følger politiets opklaringsarbejde, efterretningstjenestens skjulte dagsorden, journalisternes higen efter information og politikernes prøven på at sammensætte en ny regering. Der er intriger overalt. Jeg tror den ligger meget tæt på virkeligheden, og i dette tilfælde er virkeligheden ikke særlig spændende. Anne Holt skriver godt, og hendes beskrivelser af personerne er næsten filmisk. Men det er ikke nok! Jeg kedede mig!

af Helle,
8. september 2018
Mit bogmærke her i august stammer fra kampagnen ”Når mor og far drikker”. Og det kunne ikke være mere velvalgt. Jeg har været til flere reunions, men aldrig en som denne, hvor samtlige deltagere, efter at have svinet hinanden til, drikker sig sanseløst berusede, så de knap nok ved, hvad de hedder og hvor gamle de er. Men så bliver en af deltagerne fundet myrdet. Har bogen indtil nu været mest informerende og underholdende, så bliver jagten på morderen næsten ulideligt spændende. Plottet er ikke det mest originale. Jeg har både læst om sådanne sammenkomster og også set det på film. Men når man så får både politiets og journalisternes arbejde beskrevet, kommer der en ny dimension ind i bogen. Og de 3 hovedpersoner er jo gamle kendinge, og i denne bog bliver deres private forhold virkelig godt beskrevet. Christer har problemer med potensen og med Toruns evindelige jalousi, men han elsker hende højt. Magdalena er alenemor ugens fem første dage, fordi Petter arbejder i Norge, og hendes panikangst er ikke blevet mindre. Og Petra har mødt Geir igen, men er i 7 sind, fordi Lasse vil købe en lille gård, og det er hun vist ikke parat til. Det eneste minus er, at der nu måske igen går 2 år, inden vi møder de sympatiske personer igen.

af Helle,
8. september 2018
Det er fantastisk, når en forfatter både er i stand til at berette om krigens grusomheder, soldaternes angst og afmagt og den spirende forelskelse i samme bog, uden at det virker kunstigt. Tiden er 1914 lige efter 1.verdenskrigs udbrud. Vi befinder os i Sønderjylland, der på det tidspunkt var en del af Tyskland, hvor de unge mænd blev indkaldt til krigstjeneste, selv om de var danske. Nogle flygtede over grænsen til Danmark, men langt de fleste drog i krig, og fordi de var danske, blev de behandlet værre end de andre soldater, de måtte fx ikke tale dansk indbyrdes og fik tit de farligste opgaver. Undervejs i bogen er der grufulde beretninger om lemlæstelser og død, og alligevel er der et vist håb hos hovedpersonen Anders, da han er meget forelsket. Jeg er nu blevet 72 år, og jeg har ved læsning af denne bog lært mere om 1.verdenskrig end i hele min skoletid og mit videre liv. Den er spændende, lærerig og oveni er den ret let at læse. Kan på det varmeste anbefales!

af Helle,
8. september 2018
P.J. kan et eller andet med at fortælle en historie om en familie og samtidig få flettet historiske begivenheder ind i handlingen. Denne bog begynder, hvor 1.verdenskrig slutter. Vi er med til afstemningen, hvor Sønderjylland igen blev dansk, hvor Christian X red på en hvid hest over den gamle grænse, arbejdsløsheden i 1920’erne og 30’erne, børskrakkets effekt på Danmark i 1929, jødeforfølgelserne i Tyskland, som også smittede af i Danmark, tyskernes besættelse af Danmark i 194 og meget, meget mere. Anders og hans 2 brødre er alle vendt hjem fra 1.verdenskrig, og er skadet på hver deres måde. Andes kan ikke tale om krigen, har ofte mareridt og lukker sig inde i sig selv. Marie gør alt for at få ham til at åbne op, men det vil ikke rigtig lykkes. De får 2 børn, og vi følger den lille familie i tykt og tyndt. Det er en skøn bog, der skildrer dagliglivet i Danmark i en ret turbulent periode. Man bliver bestemt ikke dummere af at læse den.