Se vores LEGO udvalg og skolestarts produkter

Boganmeldelser fra Helle

Jeg er en 70-årig pensioneret lærer, der læser stort set alt, jeg kan få fat i, dog synes jeg, livet er for kort til Gør det selv bøger, slankebøger og kogebøger. Jeg har læst hele livet og fik som 10-årig lov til at låne i voksenafdelingen på biblioteket, fordi jeg havde læst alle børnebøgerne. For tiden er jeg mest bidt af krimier, og her er Jussi Adler-Olsen, Sara Blædel, Jakob Melander og Jo Nesbø mine foretrukne forfattere, og i det hele taget holder jeg mest af de nordiske krimiforfattere, da jeg bedre kan genkende personerne og miljøerne. Men jeg læser også andet, og en af de bedste bøger jeg har læst i den senere tid er: ”Alt det lys vi ikke ser” af Anthony Doerr. Det er meget længe siden, jeg har læst en roman med et så fantastisk sprog, så jeg måtte hurtigt læse den endnu en gang. Men alligevel har jeg en temmelig gammel yndlingsbog: ”Øst for Paradis” af John Steinbeck. Den har jeg læst et utal af gange og finder stadig noget nyt hver gang. (Filmen er heller ikke at foragte). Også Sigrid Undsets ”Kristin Lavransdatter hører til blandt mine favoritter. Når jeg rejser, jeg elsker at rejse, har jeg altid en bog i tasken, og det er altid en smid væk bog, som jeg river siderne ud af, efterhånden som de bliver læst. Det er altid bøger, jeg har læst tidligere, men så får jeg også lidt plads på mine bugnende reoler.
436 anmeldelser i alt, 25 i april
1 2 3 4 5 >
Glasvinge
(3)

af Helle,
13. april 2018
Det er bestemt ikke de letteste emner KE tager op i sine bøger. I denne er det psykiatrien og samfundets behandling af unge mennesker med en psykisk diagnose. Et ungt avisbud finder på sin rute i det indre København et lig i springvandet på Gammeltorv. Dette er optakten i KE’s 3.roman, men de efterfølgende 2 dage findes yderligere 2 lig. Alle er myrdet på samme måde og har desuden det til fælles, at de har været ansat på samme institution. Politiet har travlt med at lede efter andre ansatte, så de enten kan få beskyttelse eller komme med i rækken af mistænkte. KE skriver fortræffeligt, og man bliver ikke dummere af hendes bøger. Jeg anede fx ikke, at der fandtes noget, der hed en scarificator, og hvad den blev brugt til. Af alle de krimier jeg har læst, har der aldrig været brugt sådan et ”våben.” Spændingen holder også hele vejen, og selv om jeg er lidt træt af, at hovedpersonerne kommer i livsfare, er det desværre med til at forøge spændingen. Jeg glæder mig allerede til næste bog!

af Helle,
13. april 2018
ES’s bøger er begyndt at ligne hinanden lidt for meget. Det virker, som om hun har en skabelon, og den viger hun ikke ret langt fra. Og det værste er næsten, at der heller ikke sker nogen udvikling af personerne. De er de samme stereotyper som i første bog. Mia er fx meget utroværdig. Hun ville for længst være blevet fyret pga. samarbejdsvanskeligheder. Ingen kan da holde det sure løg ud. Og så er hun så bedrevidende. Episoden, hvor hun går ind og prøver kjoler, er totalt urealistisk, og at Henrik ikke siger fra, fatter jeg ikke. Men når det så er sagt, er ES en sand mester i at skrue et godt plot sammen. I denne bog er det en dreng, der bliver kidnappet og hans mor myrdet. Og spændingskurven bare stiger og stiger. Jeg havde meget svært ved at lægge bogen fra mig, selv om jeg havde set mig sur på flere af personerne.

af Helle,
13. april 2018
En meget fængslende og anderledes bog. Vi bevæger os hele tiden på 2 forskellige plan: i Irak under krigen i slutningen af 1980’erne, da Saddam Hussein stadig styrede landet og på Skejby sygehus i 2016, hvor Frmesk er indlagt. Det er den pige, vi følger fra fødslen, og allerede her ser man den enorme forskel, der er på kulturen i de 2 samfund, hun bevæger sig i, og mange af de irakiske flygtninge, der kommer til Danmark, tager deres kultur med sig. Det er også en meget spændende bog, men alligevel mangler der noget. Hvordan er hun kommet til Danmark, hvem er hun blevet gift med, og skilt fra ifølge dansk lov og hvad fejler hun egentligt, siden hun ligger på Skejby, og man derfra hjælper hende videre til et ukendt sted? Men forfatterens skrivestil er skøn, bogen er hurtigt læst, men den er ikke så let at glemme igen. Man sidder tilbage med følelsen af, hvor glad man kan være, fordi man er født i Danmark.

af Helle,
13. april 2018
KF er en sand mester i at finde perioder i den engelske historie, og skrive dem om til historier om mere eller mindre almindelige mennesker. Vi er stadig i Kingsbridge, men er rykket nogle hundrede år frem i tiden til Elizabeth I’s tid. Der er skrevet meget om hende og fejden med Maria Stuart om den engelske trone, men i denne bog er det grundlæggende og gennemgående tema religion. Kampen mellem protestanter og katolikker gik ikke stille for sig, og mange blev slået ihjel i troens hellige navn. Elizabeth I opretter en form for efterretningstjeneste, der skal forhindre attentater mod hende. Ned, bogens hovedperson, bliver en af hendes hemmelige agenter, og han rejser rundt i det meste af Europa i en meget turbulent tid. Det er fantastisk at KF kan bevare spændingen hele vejen igennem. Jeg måtte hele tiden lige læse lidt mere, så klokken blev langt over normal sovetid. Men der er lidt for mange gentagelser, der til tider irriterede mig, så jeg sad og tænkte: jeg har fattet det! Men en utrolig spændende og underholdende roman, som man ikke bliver dummere af at læse.

af Helle,
13. april 2018
Så gjorde han det igen! Skrev endnu en bog om Lars Winkler, hans datter Maria, hans kæreste Sanne og alle de andre. Og om København! Han beskriver virkelig København, så man får lyst til at undersøge og udforske den. Personerne bliver beskrevet, så man gerne ville lære dem at kende, eller måske holde sig langt væk fra. Lars har mistet noget af sin fandenivoldskhed, men den har hans datter så arvet, og Sanne er blevet så skruk, at hun næsten ikke kan tåle at se en baby. Handlingen er som sædvanlig lige på og hårdt. 2 personer i en bil bliver skudt med en maskinpistol midt i København. Disse mord trækker tråde tilbage til et uopklaret mord fra 1983, og vi får også et lille tilbageblik til Vietnamkrigen og amerikanernes brug af Agent Orange, som stadig viser sine grimme eftervirkninger i misdannede børn. Spændingskurven er støt stigende, og jeg havde i hvert tilfælde meget svært ved at lægge bogen fra mig. Det eneste minus er, at den jo slutter på et tidspunkt, men med den slutning, regner jeg bestemt med, at der kommer en mere i serien. Lad det ikke vare for længe!
Bundfald
(1)

af Helle,
13. april 2018
Bogen begynder meget dramatisk med, at der findes nogle sko med fødder i i strandkanten ved Stavern. Politiet bliver sat på sagen, og da man ser i registeret for savnede personer, er der 2 af dem, der har boet på samme plejecenter. Snart efter viser det sig, at disse 2 personers kontaktperson også er forsvundet. Dette er 2. bog i serien om efterforsker Wisting og hans journalistdatter Line. Det er skønt at møde de samme personer igen, så man har de indbyrdes relationer på plads. Desuden kan jeg godt lide at følge personernes udvikling. Men bogen kan sagtens læses uden, at man har læst den første. Plottet er virkelig godt udtænkt og er ikke noget, jeg har oplevet før, og spændingen holder hele vejen igennem. En gedigen politikrimi!

af Helle,
13. april 2018
KS er en fantastisk forfatter. Jeg elsker bøgerne om Sara Linton og Will Trent, men jeg kan også godt se, at de havde nået et punkt, hvor de nærmest stod i stampe. Og så kommer denne helt fabelagtige fortælling fra hendes hånd. Jeg tror faktisk, at det er den bedste bog, hun har skrevet, i hvert tilfælde den mest uforudsigelige. Det er, hvad jeg kalder en rigtig page turner. Jeg læste til kl.4 om morgenen for at finde ud af slutningen. Jeg kunne simpelt hen ikke vente til næste dag. Hovedpersonerne bliver godt beskrevet, og selv om de 2 handlingsforløb er med næsten 30 års forskel, kan man sagtens føle med personerne. Jeg både græd og lo. Men spændingskurven er det, der imponerer mig mest. Der plejer undervejs at komme et dødvande, hvor der lige skal forklares nogle uklarheder, men ikke her. Spændingen bare stiger og stiger, og ikke nok med det, men selve sagen får den ene uventede drejning efter den anden. En helt fænomenalt spændende og velskrevet krimi!

af Helle,
11. april 2018
Denne bog er virkelig noget af det mest uhyggelige og udspekulerede, jeg endnu har læst. Jeg blev stort set grebet af fortællingen med det same. At tænke sig, at nogen kan handle så ondt. Fange små piger, skære venstre arm af dem og lade dem forbløde til døde. Men det er ikke kun morderen, der har en skjult dagsorden. Jo længere man kommer ind i historien, jo mere mystisk bliver den, og flere steder synes jeg slet ikke den hænger sammen. Der er for meget, man skal gætte sig til. Hovedpersonen Mila er ikke videre godt beskrevet. Hun virker utroværdig. Men bogen har nogle plussider. Det er især, når der henvises til andre seriemordere. Jeg er tilpas gammel til at kunne huske nogle af dem. I det store og hele ikke en forfatter, jeg behøver læse mere af.
Svinene
(3)

af Helle,
11. april 2018
Det er virkelig en bog, der starter langsomt. Da jeg havde passeret side 100, var jeg tæt ved at give op, men nu havde jeg jo købt den, og så skulle den også læses til den bitre ende. OK! Den vandt lidt ved nærmere bekendtskab, men den blev aldrig hæsblæsende spændende. Derimod giver den et temmelig godt billede af de eksistenser, der lever på randen af samfundet, de udstødte, de hjemløse, junkierne og udlændinge uden opholdstilladelse. Først meget sent fandt jeg ud af, hvad bogens egentlige tema var: salg af kvinder, der kan bruges eller misbruges efter behag. Forfatteren får dygtigt knyttet nogle bånd mellem de 3 hovedpersoner Katz, Eva og Jorma, men det hele virker for søgt. Det er ikke en forfatter, jeg absolut skal læse næste bog af !

af Helle,
11. april 2018
Jeg har aldrig læst en bog, (og jeg har læst mange) der er så fuld af klicheer, og hvis forfatteren ikke lige kan finde en, der passer, laver han den selv. Så hvis man er til klicheer, og måske oven i købet kan lide Marlowe, så er dette nok lige bogen. Jeg bryder mig ikke om nogen af delene. Historien foregår i 1936, hvor Berlin er vært ved OL. En af Himmlers duksedrenge og hans kone bliver myrdet, men konen var datter af en meget rig industrifyrste, Six, og fra pengeskabet er fruens meget dyre smykker forsvundet. Six beder Bernhard om at finde den diamanthalskæde, og så er handlingen i gang. Handlingen er der ikke noget galt med, og spændingskurven er også fin. Men sproget er ganske enkelt uudholdeligt. Det virker i den grad opstyltet og konstrueret. Selv samtalerne virker underlige. Jeg kan ikke forestille mig at nogen mennesker, selv i 1936, ville tale på den måde. Der er enkelte oplysninger om forholdene i Tyskland, der gør, at papiret den er trykt på, ikke er helt spildt. SPRING OVER!!!