Boganmeldelser fra Helle

Jeg er en 70-årig pensioneret lærer, der læser stort set alt, jeg kan få fat i, dog synes jeg, livet er for kort til Gør det selv bøger, slankebøger og kogebøger. Jeg har læst hele livet og fik som 10-årig lov til at låne i voksenafdelingen på biblioteket, fordi jeg havde læst alle børnebøgerne. For tiden er jeg mest bidt af krimier, og her er Jussi Adler-Olsen, Sara Blædel, Jakob Melander og Jo Nesbø mine foretrukne forfattere, og i det hele taget holder jeg mest af de nordiske krimiforfattere, da jeg bedre kan genkende personerne og miljøerne. Men jeg læser også andet, og en af de bedste bøger jeg har læst i den senere tid er: ”Alt det lys vi ikke ser” af Anthony Doerr. Det er meget længe siden, jeg har læst en roman med et så fantastisk sprog, så jeg måtte hurtigt læse den endnu en gang. Men alligevel har jeg en temmelig gammel yndlingsbog: ”Øst for Paradis” af John Steinbeck. Den har jeg læst et utal af gange og finder stadig noget nyt hver gang. (Filmen er heller ikke at foragte). Også Sigrid Undsets ”Kristin Lavransdatter hører til blandt mine favoritter. Når jeg rejser, jeg elsker at rejse, har jeg altid en bog i tasken, og det er altid en smid væk bog, som jeg river siderne ud af, efterhånden som de bliver læst. Det er altid bøger, jeg har læst tidligere, men så får jeg også lidt plads på mine bugnende reoler.
401 anmeldelser i alt, 27 i oktober
1 2 3 4 5 >

af Helle,
16. oktober 2017
Veronika beslutter sig til at ville begå selvmord, fordi hun tror, at livet ikke har mere nyt at give hende. Alt, hvad hun oplever, er gentagelser af noget, hun har oplevet før. Hun får fat i nogle sovepiller og tager dem, men hun vågner op på et sindssygehospital med slanger og kanyler overalt i kroppen. Hun får at vide, at hun godt nok blev reddet fra selvmordet, men at pillerne har skadet hendes hjerte, så hun kun har kort tid at leve i. og så begynder hun at tænke, at det var hende selv, der havde ønsket og søgt det ensformige liv. Det er historien om den søde pige, der prøver at gøre alle andre tilpas undtagen sig selv. P. C. fortæller grufulde historier fra sindssygehospitalet, men hele tiden med et lunt glimt i øjet. Nogle steder måtte jeg endda le højt, så min mand kiggede på mig og spurgte: Handlede den ikke om døden? Det er en skøn bog, der behandler et tabubelagt emne med humor og finesse, og hvor moralen er: Lev hver dag, som var den din sidste. Snyd ikke dig selv for denne læseoplevelse!

af Helle,
16. oktober 2017
Jeg-personen Maria er en intelligent, men tilsyneladende også meget naiv ung kvinde. Jeg finder hendes handlemåde i begyndelsen af forholdet til Timm utroværdigt, selv om hun påstår, at hun er utrolig forelsket i ham, og langt hen ad vejen bliver ved med at være det. Hun griber ham i den ene usandhed efter den anden, og alligevel hænger hun ved ham, også selv om hun af andre bliver advaret flere gange. Men ”systemet”, kan jeg sagtens forestille mig, er så korrupt. Først bliver vi præsenteret for det psykiatriske system, der er pilråddent og utrolig gammeldags, og som slet ikke lytter til hende, men kun til Timm, bag efter for de kommunale sagsbehandlere, hvor der dog er enkelte, der kan se ind bag facaden og til sidst retssystemet, hvor den der har råd til den bedste sagfører vinder. Bogen er interessant at læse, og den burde måske være pensum på såvel psykologistudiet som jurastudiet, men som almindelig roman, fik den mig stort set kun til at ryste på hovedet af vores samfund. Men det er jo også noget.

af Helle,
16. oktober 2017
Denne bog var svær at få hold på. Godt nok forsvinder 2 børn, men samtidig bliver vi præsenteret for et utal af personer, hvor det er svært at finde ud af, hvilken relation der er mellem de forskellige, især hvis man ikke har læst den foregående bog. Og det har jeg ikke! I Shipcott forsvinder nogle børn, og hver gang er der efterladt en gul seddel, der fortæller, at forældrene ikke elsker barnet. Davey og Shane er 2 små bøllespirer, der bliver enige om at udfordre kidnapperen og afsløre ham, fordi der er udlovet en dusør. Men det ender i en katastrofe, hvor Daveys bror Steve og byens politibetjent Jonas Holly bliver taget til fange. Det er simpelt hen noget af det mest grufulde, jeg længe har læst. Hvordan forfatteren overhovedet kan komme på så rædselsfuldt et plot, fatter jeg ikke. Og efter at jeg havde fået personerne på plads, og ikke mere behøvede at blade tilbage for at finde ud af, hvor de hørte hjemme, blev handlingen mere og mere intens for til sidst at ende i et bloddryppende drama. En super spændende og rystende historie!

af Helle,
16. oktober 2017
Jeg er dybt imponeret over, at en forfatter kan gøre et emne som doping så interessant og spændende, at jeg havde svært ved at lægge bogen fra mig. Lige før målstregen ved Copenhagen Marathon falder en ung kenyansk løber død om. Dagen efter findes en forretningsmand fra Tyskland død på sit hotelværelse. Efterforskningsleder Christian Swane bliver sat på sagen, og snart står det ham klart, at de 2 sager har en eller anden forbindelse. Senere sker der endnu et mord og det endda på selve Politigården i København. Vi kommer gennem alle samfundslag, besøger prostituerede, er blandt rockere og i den katolske kirke. Ja selv Vatikanet besøger Swane. Personerne er lidt flade. De bliver næsten udelukkende beskrevet ud fra, hvad de er dygtige til. Plottet er velkomponeret, og spændingen er til tider næsten uudholdelig. Jeg skal have kigget efter andre bøger af denne forfatter.

af Helle,
16. oktober 2017
Kate Burkholder bliver endnu en gang blandet ind i en sag, der ribber op i minderne fra hendes fortid som amish. Denne gang er det unge amishpiger, der forsvinder. Da Kate har en fortid som amish og desuden taler flydende pensylvania dutch, beder Tomasetti hende om hjælp som konsulent. 3 unge amishpiger er inden for de sidste 2 år forsvundet. Fælles for de 3 er, at de var teenagere, var i deres rumspringa-periode, og havde svært ved at tilpasse sig de strenge regler i amishsamfundet. Men der er alligevel ret lang afstand mellem de forsvundne. Men så findes en af de unge piger død, og alt tyder på, at hun er blevet myrdet, så nu opgraderes sagerne fra forsvundne til mord. Det er næsten en kliché at sige, at man ikke kunne lægge bogen fra sig. Det kunne jeg sagtens de første 200 sider, men så blev spændingen så intens, at det var umuligt. De sidste 150 sider læste jeg ud i en køre med mit kaffekrus behageligt inden for rækkevidde. En utrolig spændende og velskrevet roman, som man heller ikke bliver dummere af! Indtil videre den bedste i serien om Kate og Tomasetti!

af Helle,
16. oktober 2017
Sjældent har jeg fortrudt så meget, at jeg ikke købte denne bog som e-bog. Den er utrolig tung at sidde med, og siderne er så tynde, at de er svære at skille fra hinanden. Men når det så er sagt, er det en fremragende bog, der giver et virkelig godt tidsbillede af Barcelona fra omkring 1380’erne til 1423. Nok ikke så forskelligt fra Danmark. Vi følger drengen Hugo, der som 12-årig må lære at klare sig selv, da faderen er druknet, moderen gifter sig igen, og søsteren bliver anbragt i et kloster. IF må have lavet et enormt researcharbejde til denne bog. Vi får ikke kun at vide, hvordan den almindelige befolkning lever, og bliver behandlet af adelen og de rigere købmænd, der bliver også fortalt om jordemoder- og lægegerningen, om skibsbygning, hospitalsbygning, om kirkens problemer med flere paver og dens betydning for befolkningen, og ikke mindst om vindyrkning og fremstilling af forskellige vinsorter. Snyd ikke dig selv for denne alle tiders læseoplevelse!
Leon
(2)

af Helle,
8. oktober 2017
Jeg bliver til stadighed overrasket over forfatteres fantasi med hensyn til at placere lig så spektakulært som muligt. Hvem forestiller sig, at der ligger et lig bundet fast øverst på en 40 meter høj skorsten. Det er der i denne bog, og liget er en ca. 10-årig uledsaget flygtningedreng. Via opklaringsarbejdet finder politiet 8 andre børn, der var til salg eller til leje for den højestbydende. Men så bliver en svensk dreng fra et rigmandshjem kidnappet, og alle ressourcer sættes ind på at finde ham i live. Zack kan stadig ikke klare sig uden dope, og da Deniz opdager det, vil hun ikke længere holde hånden over ham. Abdula kommer i store vanskeligheder, og det sætter Zack i et farligt dilemma. Der er så meget fart over feltet i denne bog, så jeg af og til blev helt forpustet, fordi jeg glemte at trække vejret. Et fantastisk plot og en spænding ud over det normale.
Leon
(2)

af Helle,
8. oktober 2017

af Helle,
8. oktober 2017
Advarsel! Begynd ikke på denne bog om aftenen, når du skal i seng. Den holdt mig vågen til kl.4, og kl.4.30.skulle jeg ”lige” have et kapitel mere, og inden jeg havde set mig om, var det morgen. Rina er læge, og samtidig elsker hun at klatre på de mest vanvittige steder og helst om natten. Hun efterlader altid et eller andet budskab, så man ved, hun har været der. En dag, hvor hun er ude at handle, kommer hun til at bakke ind i en kundevogn, som der sidder en lille dreng i. han kommer til skade, og Rina må intubere ham, da han ikke kan få luft. Stanek, der er politiefterforsker, hjælper hende med at holde drengen, og derefter går det bare slag i slag. Bogen er yderst velskrevet, sproget flyder bare, og personerne bliver lidt efter lidt så godt beskrevet, at man næsten føler, at man kender dem. Handlingen er utrolig godt fundet på, og den holder hele vejen. Jeg glæder mig allerede til næste bog om Rina og Stanek.

af Helle,
8. oktober 2017
Her har vi en bog, som både indeholder en fantastisk spionhistorie og en meget indviklet kriminalhistorie. Men der er alt for mange personer med, og alt for langt mellem dem. Fx kan en person blive nævnt på s.100, og så hører vi først om ham igen ca. 300 sider senere. Det udfordrer i allerhøjeste grad læseren. Handlingen fejler derimod ikke noget. Pilgrims opgave er at forhindre et terrorangreb med biologiske våben, og han kommer langt omkring i verden, og hver gang vi kommer til et nyt sted eller møder en ny person, er der et flash-back, der er med til at beskrive Pilgrims tidligere liv, og hvordan han er blevet den person, han er. Elegant gjort! Sproget minder mig om Philip Marlowe, lidt flabet og drævende, og metoden med at lave en lille cliff-hanger i slutningen af mange kapitler, får en til lige at læse et kapitel mere. I det hele taget en utroligt spændende og velskrevet bog, der også kræver noget af sine læsere.