Plusbog Play - Ny gratis app til lydbøger

Boganmeldelser fra Helle

Jeg er en 70-årig pensioneret lærer, der læser stort set alt, jeg kan få fat i, dog synes jeg, livet er for kort til Gør det selv bøger, slankebøger og kogebøger. Jeg har læst hele livet og fik som 10-årig lov til at låne i voksenafdelingen på biblioteket, fordi jeg havde læst alle børnebøgerne. For tiden er jeg mest bidt af krimier, og her er Jussi Adler-Olsen, Sara Blædel, Jakob Melander og Jo Nesbø mine foretrukne forfattere, og i det hele taget holder jeg mest af de nordiske krimiforfattere, da jeg bedre kan genkende personerne og miljøerne. Men jeg læser også andet, og en af de bedste bøger jeg har læst i den senere tid er: ”Alt det lys vi ikke ser” af Anthony Doerr. Det er meget længe siden, jeg har læst en roman med et så fantastisk sprog, så jeg måtte hurtigt læse den endnu en gang. Men alligevel har jeg en temmelig gammel yndlingsbog: ”Øst for Paradis” af John Steinbeck. Den har jeg læst et utal af gange og finder stadig noget nyt hver gang. (Filmen er heller ikke at foragte). Også Sigrid Undsets ”Kristin Lavransdatter hører til blandt mine favoritter. Når jeg rejser, jeg elsker at rejse, har jeg altid en bog i tasken, og det er altid en smid væk bog, som jeg river siderne ud af, efterhånden som de bliver læst. Det er altid bøger, jeg har læst tidligere, men så får jeg også lidt plads på mine bugnende reoler.
415 anmeldelser i alt, 0 i februar
1 2 3 4 5 >

af Helle,
26. januar 2018
AG har igen skrevet en rigtig feel-good bog om familien Møller på Italiensvej og deres venner og bekendte. Denne gang er der især fokuseret på Helle, hvor vi starter med hendes konfirmation, videre til Beatles i KB hallen, den første forelskelse og de mange opgør med hendes far. Hun er rigtig kommet i puberteten. Ægteskabet mellem Vita og Ejnar går heller ikke for godt. AG beskriver fabelagtig godt, hvordan en hjemmegående husmors dag går. Og der var nok at se til. Men det forstod Ejnar aldrig. Han mener selv, at han arbejder for kvindernes ligeberettigelse, men er dybest set en rigtig mandschauvinist, der både vil styre kone og børn. Hun har virkelig forstået at ramme tidsånden fra 60’erne, og har fået nogle af de vigtigste begivenheder flettet ind i historien. Jeg sad tit og sagde: nå ja, sådan var det jo! Og det gav automatisk andre associationer til perioden. Desuden slutter hun bogen med noget om, hvad der skete i 1965, og måske skal vi møde familien igen, hvor Helle er blevet Vietnam demonstrant!?

af Helle,
25. januar 2018
Det er en meget anderledes krimi end de tju-bang krimier, der skrives i dag, ikke så højt tempo, men uhyre velskrevet. Ledelsen fra medicinalfirmaet DTC skal afholde et kursus på Markgårdens kursuscenter, og da chefen opdager, at andre fra virksomheden også er på kursus der, går han totalt amok. Næste morgen findes han kvalt nede ved poolen, og alle deltagere er under mistanke. Karen Brandes bliver sammen med et lille hold sat på sagen, men pga. en masse forviklinger med sin veninde, bliver hun sat til skrivebordsarbejde på Gården. Man skal ikke forvente de urealistiske og spektakulære episoder, men mindre kan også gøre det. Vi følger det indviklede opklaringsarbejde, og forholdet mellem de forskellige mistænkte bliver rigtig godt beskrevet. Desuden giver MW os et godt billede af 90’erne, opbruddet i Østeuropa, angsten for arbejdsløshed i Danmark osv. En noget anderledes, men særdeles velskrevet krimi.

af Helle,
25. januar 2018
Vi bliver på de første 150 sider præsenteret for et hav af personer, der nærmest virke, som om de intet har til fælles. Det var meget overvældende. Frost bruger flittigt alle disse personer til at forklare, hvordan tingene ser ud fra deres perspektiv. Politimanden Falster bliver vækket midt om natten af sin telefon og får besked på at ringe til et bestemt nummer. Da han gør det, eksploderer en bil lige uden for hans bopæl, og da han er part i sagen, bliver han sendt på tidlig juleferie. Falster og hans kone beslutter at tage til deres ødegård i Sverige, men næppe er de ankommet, før den ene makabre episode efter den anden udspiller sig. Man skulle ikke tro, at dette var forfatterens debutroman. Han skriver med den mest underfundige tørre humor, jeg længe har læst, han udstiller det svenske politi og får dem nærmest til at ligne noget fra Pippi Langstrømpe, og han er brutal. Men jeg behøver ikke alle de makabre detaljer, selv om Frost også formåede at lave scenen i laden komisk. Kom bare med den næste bog i serien! Jeg er parat!

af Helle,
19. januar 2018
Viveca er dygtig til at give os et idyllisk billede af Skærgården, men fra tidligere bøger ved vi, at det ikke holder. Nora arbejder på anklagerens kontor, og hun skal begynde på en sag om mandatsvig, hvor en kompagnon i et firma har snydt den anden, og pengene er forsvundet. Thomas er vendt tilbage til politiet efter et halvt år hos et sikkerhedsfirma, og der er sket store forandringer hos politiet på den forholdsvis korte tid. Hans ægteskab knirker, fordi de begge arbejder for meget. På en lille ø i Skærgården afholdes der sejlerskole, og allerede første dag forsvinder en af eleverne. Hun bliver hurtigt fundet, men så går det fra slemt til værre. Viveca tager virkelig nogle tunge emner op i denne bog, børns mobning, psykisk sygdom og omgivelsernes manglende accept af den, pædofili, sammenbragte familier og meget andet. Jeg følte virkelig, at jeg lærte personerne bedre at kende, men visse steder var bogen lidt for langtrukken og udpenslende. Men jeg følte mig godt underholdt.

af Helle,
19. januar 2018
Den 22- årige Ingeborg Magnus rejser hjem til fødeøen for at besøge sin tante Abigael. Hun føler at alle ser ondt efter hende, og en dag går hun tur på kirkegården, hvor hun ser et kors med hendes navn og billede på. Det eneste, der ikke passer, er dato og årstal. Ingeborg føler hele tiden, at der sker mærkelige ting omkring hende, og selvfølgelig sker katastrofen også. Det er mærkeligt at læse en krimi fra slutningen af 1960’erne, hvor telefondamen lukkede kl.22, og så kunne man visse steder i Danmark ikke komme i forbindelse med omverdenen før kl.6 næste morgen. Ingeborg er jeg-fortælleren i denne roman, og det skulle jeg lige vænne mig til, men den virker uhyggeligt realistisk, og ”man” siger jo, at øboere bliver lidt mærkelige i de små lukkede samfund, og det passer i allerhøjeste grad her. Men bogen har stadig noget at fortælle os i dag, om kampen mod angsten, fordomme og vores egne indre dæmoner. Det var en dejlig læseoplevelse!

af Helle,
19. januar 2018
Jeg har set mange Maria Wern film, men det er første gang, jeg læser en bog om hende. Her får vi mange flere detaljer, selv om filmene endda var i 2 episoder. Desuden får vi nogle personbeskrivelser, der sad lige i øjet, især den psykopatagtige Joakim og tegnelæreren Simon. Et hus brænder ned til grunden, og hurtigt finder teknikerne ud af, at branden var påsat. I ruinerne finder man liget af et spædbarn, og man kan ikke få det til at passe med den ældre kvinde, der boede i huset, da hun hverken havde børn eller børnebørn. Senere myrdes endnu 2 personer, og politiet er i lang tid på bar bund, da man mener, det er samme gerningsmand, men ikke kan finde noget de myrdede har fælles. Plottet er godt udtænkt, beskrivelserne er gode, men det var som om spændingen manglede. Der var ikke rigtigt noget, der drev mig videre og videre, selv om den opfylder alle kriterier for en god krimi.

af Helle,
19. januar 2018
Så fik jeg helt tilfældigt fat i en bog, som indeholder netop det, jeg elsker ved krimier, det effektive opklaringsarbejde, når der er begået et mord. I denne bog er det imidlertid en dygtig og nysgerrig journalist, der laver det arbejde, politiet i Holland og Tyskland burde lave. Journalisten Ketil er ”besat” af alt om ex-Jugoslavien, og det er da også derfor, at han begynder at grave, da Ana, en kvinde fra det tidligere land, nu bosat i Danmark, bliver myrdet i Haag i Holland. Han er der for at dække en krigsforbryderproces. Politiet mener, de har morderen, da et fingeraftryk på dolken, hun blev myrdet med, passer på en tidligere straffet person, som bor i Berlin. Han er imidlertid også død, og hvis ikke Ketil havde snuset rundt, var sagen endt der. Nogle steder bliver der gentaget for meget, og den var lidt sej at komme i gang med, men det betalte sig i allerhøjeste grad a være stædig, for da først handlingen kom godt i gang, var den ikke til at lægge fra sig igen. Jeg vil holde øje med, om der kommer flere bøger med og om Ketil!
Hjem
(2)

af Helle,
19. januar 2018
En fantastisk roman! Jeg skulle først lige vænne mig til det ”marlowske” sprog, og desuden havde jeg også i begyndelsen problemer med, hvem fortælleren var, for der er flere forskellige, men da først det var på plads, gik det bare derudaf. To 6-årige legekammerater bliver bortført fra deres hjem, og au pair-pigen bliver fundet bundet til en stol i kælderen. Der blev krævet løsepenge, men så hørte man aldrig mere fra kidnapperne. Nu 10 år senere får Win (den ene drengs onkel) en e-mail om, at den ene dreng er set i London, og så går den vilde jagt. Plottet er virkelig godt skruet sammen. Jeg skulle rigtig langt ind i romanen, før jeg gættede i hvilken retning pilen pegede. Der er så mange vildspor, så man ikke kan undgå at fare vild. Spændingskurven er som altid i HC’s bøger støt stigende til det næsten uudholdelige, og denne holdt mig da også vågen, det meste af en nat. En gedigen krimi med alle de rigtige spændingsmomenter!

af Helle,
18. januar 2018
Plottet fejler ikke noget i denne krimi. Det er helt fantastisk udspekuleret, og jeg kunne på intet tidspunkt gætte, hvem morderen var. Nå nej, morder var hun jo ikke, for hun lod jo personerne selv bestemme, hvem der skulle dø. Og spændingskurven var også god. Den bare steg og steg. Og alligevel brød jeg mig ikke ret meget om den. Alt i den virkede for urealistisk. Personerne var typer, jeg fra begyndelsen ikke brød mig om, og de var så bizarre, at de virkede som klicheer. Desuden var det meget svært at finde ud af, hvor lang tid, der egentlig gik. Det virkede, som om politifolkene var på stationen uafbrudt. Hvad er der i vejen med et ganske almindeligt mord og et godt efterforskningsarbejde? Det hele skal være så konstrueret.

af Helle,
18. januar 2018
Firmaet WindPro laver vindmølleanlæg overalt i Europa. En dag findes nattevagten død på en trappe, og på chefens skrivebord ligger en død hamster. I nærheden af Taunus bjergene vil firmaet anlægge en vindmøllepark på et skovområde, men ejeren vil ikke sælge, og da han også findes død, kompliceres sagerne for Pia og Cem, der er sat på sagen. Forholdet mellem Bodenstein og Pia er i store dele af bogen temmelig dårligt, da Pia finder ud af, at Bodenstein holder ting skjult for hende. De har ellers været de bedste venner og kolleger. Personerne bliver rigtig godt beskrevet, især Pia, Bodenstein og Mark, og der er også nogle gode beskrivelser af landskabet. Men handlingen er det, der bærer hele bogen. Den er så spændende og uforudsigelig, for bedst som man troede, at nu havde man gættet, hvem gerningsmanden var, måtte man tænke om igen. Den er lige så velskrevet og spændende som de forskellige nordiske forfatteres krimier.