Køb dine STUDIEBØGER her!

Boganmeldelser fra Helle

Jeg er en 70-årig pensioneret lærer, der læser stort set alt, jeg kan få fat i, dog synes jeg, livet er for kort til Gør det selv bøger, slankebøger og kogebøger. Jeg har læst hele livet og fik som 10-årig lov til at låne i voksenafdelingen på biblioteket, fordi jeg havde læst alle børnebøgerne. For tiden er jeg mest bidt af krimier, og her er Jussi Adler-Olsen, Sara Blædel, Jakob Melander og Jo Nesbø mine foretrukne forfattere, og i det hele taget holder jeg mest af de nordiske krimiforfattere, da jeg bedre kan genkende personerne og miljøerne. Men jeg læser også andet, og en af de bedste bøger jeg har læst i den senere tid er: ”Alt det lys vi ikke ser” af Anthony Doerr. Det er meget længe siden, jeg har læst en roman med et så fantastisk sprog, så jeg måtte hurtigt læse den endnu en gang. Men alligevel har jeg en temmelig gammel yndlingsbog: ”Øst for Paradis” af John Steinbeck. Den har jeg læst et utal af gange og finder stadig noget nyt hver gang. (Filmen er heller ikke at foragte). Også Sigrid Undsets ”Kristin Lavransdatter hører til blandt mine favoritter. Når jeg rejser, jeg elsker at rejse, har jeg altid en bog i tasken, og det er altid en smid væk bog, som jeg river siderne ud af, efterhånden som de bliver læst. Det er altid bøger, jeg har læst tidligere, men så får jeg også lidt plads på mine bugnende reoler.
370 anmeldelser i alt, 25 i august
1 2 3 4 5 >

af Helle,
5. august 2017
Der er efterhånden skrevet mange krimier, hvor der er en person, der bliver morder, fordi han vil hævne den mobning, han har været udsat for. Her beskrives mobningen som noget af det værste, jeg har læst, og jeg har læst meget, og sådan beskrives mordene også. Fabian, der er politibetjent, flytter tilbage til Helsingborg med sin familie, kone og 2 børn, efter nogle genvordigheder på stationen i Stockholm. Egentlig skal han holde 6 ugers ferie, men knap er han kommet inden døre, før han bliver kaldt på arbejde. En af hans tidligere klassekammerater er blevet myrdet. Og det stopper ikke med en. Det virker som om morderen vil udslette alle elever fra samme klasse. Jeg elsker, når plottet er så indviklet, at man slet ikke kan gætte, hvordan det hele hænger sammen. Og det kan man ikke her. MEN!! Hvorfor skal chefer altid fremstilles så utroværdigt? Der var ingen chef, der ville holde en måned, hvis han opførte sig som Sleizner. En utroligt spændende og søvnrøvende roman!
Maestro
(3)

af Helle,
5. august 2017
En seriemorder hærger Haugesund, og hver gang sender han dagen før en mail til Viljar Ravn og fortæller, hvilken forbrydelse offeret har begået, men ikke er blevet dømt og har taget sin straf for. Mordene er meget spektakulære og er kopier af forskellige berømte forfatteres mord i deres krimier. Der er både kopier fra Unni Linndell, Jo Nesbø, Gunnar Staalesen og Henning Mankell. Bogen er lige fra begyndelsen meget spændende, men det var ikke kun mordgåderne, der greb mig, men også hvad det var, der skete med Viljar for 4 år siden, og forandrede ham fra en super journalist til et rystende nervevrag. Og slutningen er et klimaks, som det er længe siden, jeg har oplevet i en krimi. Efter ca.250 sider var jeg ude af stand til at lægge bogen fra mig. En helt fantastisk debut! Spændende, velskrevet og med et plot ud over det sædvanlige.

af Helle,
5. august 2017
Der har sneget sig en undertone af melankoli ind i begyndelsen af denne bog om Hvid og Belling, og dog har de to hovedpersoner mod alle odds, formået at bevare optimismen. De er om muligt blevet endnu gladere for hinanden. Mens Anita ligger på hospitalet og senere på et optræningshjem, efter at hun blev skudt i slutningen af Det der er værre, har Thor købt hus og indrettet det, mens han har orlov. Men så banker hverdagen på igen. En ung udlænding maler graffiti på et hus, og da ejeren åbner døren for at jage ham væk, affyrer maleren skud mod ham. Witte, der arbejder ved Roskilde politi, mener straks, at det er terror og ønsker at overtage sagen, men Brøssner beder Belling om at se på sagen. Senere bliver endnu en mand skudt af en ukendt gerningsmand, og så er handlingen i gang, og Belling begynder at arbejde igen. Hvis man kan kalde en krimi for en feel-good bog, så er det denne, for ud over det gode politiarbejde, er der også så meget kærlighed, omsorg og nærvær i den. Flere steder blev jeg så rørt, at jeg sad med tårer i øjnene.

af Helle,
5. august 2017
Holger, pensioneret politiefterforsker, sidder sammen med sin datter Josephine på en strandcafe. De har ikke særlig meget at snakke om, så Holger begynder at fortælle om en af de sager, som han aldrig fik en gerningsmand dømt i, selv om han er overbevist om, hvem den skyldige er. I begyndelsen vil Josephine helst være fri for at høre om det, men efterhånden bliver hun grebet af historien, og det blev jeg også. Christian og Leonora har været gift i ca. 20 år, og de lever tilsyneladende lykkeligt sammen. Men Christian har forelsket sig i en yngre model, og da han vil skilles, begynder skeletterne at vælte ud af skabet. Den eneste måde, han kan slippe af med sin kone på, er ved at slå hende ihjel. Han planlægger at køre hende ned, når hun er ude på sin løbetur. Men intet går som forventet! Det er en fantastisk historie, så anderledes end noget andet, jeg har læst. Men hvorfor to mænd vælger et kvindenavn som pseudonym, fatter jeg ikke.
Papa
(2)

af Helle,
5. august 2017
Så bliver det ikke meget bedre, hvis man er til den lidt mere hårde krimigenre. Mens Axel arbejder undercover i Amsterdam for at afsløre en russisk storgangster, bliver der begået et spektakulært indbrud i 143 bankbokse i København. Axels tidligere samarbejdspartner Vicki bliver sat på sagen, og hun må slås med både kolleger og PET. På et tidspunkt kolliderer de to sager selvfølgelig, og det hele ender i et fantastisk klimaks i København, hvorefter intet bliver det samme igen. Det er en fantastisk historie, der er utrolig velskrevet og ind imellem krydret med nogle vidunderlige beskrivelser både af mennesker og natur. Især holder jeg meget af beskrivelsen af Botanisk Have, og må absolut besøge den igen næste gang, jeg kommer til København. Beskrivelsen af Axel som Hans Hauser er også skøn. Jeg kan ligefrem se ham for mig. Og så er der vel en lille uafsluttet kærlighedshistorie, som jeg håber, vi skal høre mere om i næste bog.

af Helle,
5. august 2017
I forordet til denne bog skriver DS, at han faktisk havde overvejet slet ikke at udgive den, da virkeligheden pludselig overhalede hans fantasiverden med bombeangreb i flere europæiske byer. I denne bog får vi en nøje indføring i, hvordan en spion bliver valgt og trænet. Tjenesten mangler en, der kan komme ind på livet af lederen af IS, Saladin. Dertil vælger de en ung kvinde Natalie, der er læge og har de rette kvalifikationer. Hun bliver instrueret i at spille rollen som sørgende enke, der ønsker hævn. Hver dag passer hun sit arbejde i en klinik blandt de dårligst stillede indvandrere, og en søndag formiddag, hvor hun sidder på sin stamcafe, bliver hun kontaktet af Jalal Nasser, IS’ mand i Europa, og så kører spillet. Der er en virkelig lang optakt til selve handlingen, der er meget interessant, men den egentlige spændende handling begynder først efter side 200, men så er den også fantastisk. Jeg opdagede, at jeg til tider glemte at trække vejret, så jeg efterfølgende blev helt forpustet. Men nu er det så bare at vente på, om der kommer en ny bog med Gabriel Allon som chef for Tjenesten.

af Helle,
3. august 2017
Forfatteren vil virkelig noget med denne bog. Hun vil ikke ”bare” fortælle en god historie, men også sætte fokus på et enormt problem, og her er det romaerne. Vi får rigtig meget baggrundsviden om behandlingen af dem i Rumænien, og om hvordan de ender som tiggere rundt om i Europa. Desuden får hun også sat spot på behandlingen af patienter på sindssygehospitalerne, og hvordan man lukkede nogle af disse hospitaler, og nærmest overlod patienterne til sig selv. Og hun gør det fremragende! Evas mand Svante myrdes på åben gade, og Eva, der bliver slået bevidstløs ved samme lejlighed, anholdes mistænkt for mordet. Svante bor i et meget eksklusivt område, hvor der tidligere lå et sindssygehospital. Her bor også Niklas med sin familie, og en dag finder Niklas et kranium under sønnens seng. Dette er optakten, og herfra ruller lavinen ned gennem Europa med stop i både Berlin og Prag, inden vi bliver taget med til romalejre i Rumænien. En fabelagtig spændende og velskrevet krimi!

af Helle,
3. august 2017
Vold mod kvinder, og kvindernes mangel på handling er altid godt stof, og det er det også i denne bog. Men måden den er skrevet på, bryder jeg mig ikke om. Det er et forfærdeligt rodsammen. Der er 2 jeg-fortællere, Jenna og Ian, og så er der den alvidende fortæller, så snart det er politiet og deres arbejde, der bliver beskrevet. Og det er bestemt de kapitler, jeg bedst kunne lide. Og så bryder jeg mig ikke om personerne, jeg mener rent ud sagt, at ingen kan være så dumme. At Ian skal forestille at være psykopat, er jeg ikke i tvivl om, men at Jenna i den grad finder sig i alt, er utroværdigt, og at hun hellere vil i fængsel, fordi hun så mener, hun er i sikkerhed, kan jeg ikke tro på. Det eneste positive er politiets arbejde. Her beskrives virkelig, hvor de pukler for at finde frem til sandheden, og hvor meget afsavn deres familier udsættes for.

af Helle,
3. august 2017
Lad det være sagt med det samme: Jeg bryder mig ikke om psykologiske thrillers/krimier. Og alligevel falder jeg i den ene gang efter den anden. Det er ikke spændingen, der er noget galt med, men personerne. Jeg kan simpelt hen ikke genkende noget i dem. Jeg kan ikke finde nogen, jeg kan lide eller holde med. De er for neurotiske, for skvattede, og jeg har mest af alt lyst til at råbe: så tag dig dog sammen. Men handlingen i denne bog er meget anderledes end andre bøger, jeg har læst. Lakken bliver langsomt, lag for lag, pillet af personerne, og det der ligger neden under, er ikke pænt. Et yngre par bliver inviteret til fødselsdag hos naboen, og da barnepigen melder fra i allersidste øjeblik, indvilliger Nora i at lade deres lille datter ligge alene, mod at de går over hver halve time for at se til hende. Og selvfølgelig går det galt. Men intet er, som det ser ud til, og jeg er dybt rystet over slutningen, som jeg mener, er ganske unødvendig.

af Helle,
1. august 2017
Temaerne i begyndelsen af bogen er virkelig interessante og yderst aktuelle. Ny-nazisme, racisme og tilbedelse af tidligere naziledere og berømte fascister. Og gemt i alt dette drømmen om at finde noget af nazi-guldet, der skulle ligge i en ubåd ud for Anholt. Så vidt, så godt! Man bliver præsenteret for alt for mange personer, som det er rigtig svært at holde adskilt. Hvem er hvem? I den slags bøger skal jeg altid helst have en at holde med, men her var det næsten umuligt at finde ud af, hvem det skulle være. Desuden var der også for mange spring i tiden, så jeg vidste egentlig ikke rigtigt, hvor lang tid handlingen strakte sig over. Starten var lidt langtrukken, men da jeg var kommet godt i gang, blev den alligevel ret spændende, men kunne alligevel ikke holde mig vågen om natten.