FERIEPLANER! - find inspiration HER

Boganmeldelser fra HHK

your image Ligesom du sikkert også gør ELSKER jeg bøger, og har gjort det siden min teenage-år. Det fantastiske i, at være tilskuer, i en hel anden verden, hvor hovedpersonerne deler det (forfatteren) har ønsket jeg skal vide, og her blive en del af deres liv og verden. At blive (be)rørt - fyldt med lettelse, glæde eller latter - være spændt eller måske trist ved at skulle slippe nogle figurer der aldrig har eksisteret! Det er for mig en gave, at have mulighed for at læse mange bøger, og forsøger derfor at få meget tid til det. Jeg læser mange forskellige genrer, og kan godt lide at få stukket en ukendt bog i hånden, jeg intet aner om. Der har gennem tiden været mange forfattere der har givet mig oplevelser jeg har sat pris på. Jeg har gennem et levet liv gennemgået mange faser, hvor forskellige typer bøger har givet mig mening at læse. Derfor er det vanskeligt at fremhæve nogle fremfor andre, men hvis jeg i dag alligevel skal fortælle om nogle der for alvor har fået fat i mig i mit voksne liv kunne det være Jojo Moyes, Thomas Enger, Jo Næsbø, Hanne Vibeke Holst, Liane Moriarty, Tess Gerritsen eller EL James, som alle har formået at skrive bøger som jeg - af forskellige årsager - er blevet så fanget af, at jeg ofte har gjort ALT for "lige" at læse endnu et kapitel i en af deres historier. Som alle har formået at få mig så revet med i plottet eller personens liv, at det næsten har været ubærligt at lukke sidste side. Jeg er selv fra 1973, og bor i Nordjylland med min dejlige mand og vores to drenge fra 2007 og 2004. Ingen af dem deler min store passion for bøgerne, men jeg har dog med tiden gjort hvad jeg kunne for at udvælge bøger til dem, hvor vi har kunnet dele begejstringen. Her er Vitello-bøgerne, Kaptajn underhyler-bøgerne eller Cherub-bøgerne været favoritter for drengene, og en god krimi været sat pris på, fra min mands side. I mit civile liv, arbejder jeg som pædagog i en boform for udviklingshæmmede. Jeg løber i min fritid. Ikke af grunde som "jeg kan mærke mig selv komme i et med naturen" men af politiske ukorrekte årsager som "Jeg synes det er møg hamrende kedeligt at løbe - men bliver nød til at bevæge mig - hvilket jeg med løb hurtigt kan få overstået!" Derudover bruger jeg gerne tiden i sociale sammenhænge, både med nære familie, venner eller naboer eller som deltager hvor der mangler en "frivillig" hånd.
193 anmeldelser i alt, 7 i juni
1 2 3 4 5 >

af HHK,
22. juni 2017
Historien om Matthew Cave, som er taget til Grønland for at komme væk fra sin personlige smerte, efter tabet af sin kæreste og ufødte datter. Her er fundet af et mumificeret lig, startskuddet til en jagt på en morder der måske har mange mord på samvittigheden. Derudover kommer der i denne jagt, en grufuld historie frem om overgreb på små piger. Inden der går lang tid er Matthew dybt involveret i sagen, og hans eget liv er i fare. Det er den første krimi jeg har læst, som foregår på Grønland. Der er mange smukke natur-beskrivelser, og mange forbrydelser bogen igennem. Persongalleriet byder også på mange forskellige typer, med hver deres sorg eller historie som ligger til grund for deres handlinger. Jeg er dog ikke vanvittig begejstret for hele historien, som jeg indimellem synes er for langtrukken. Derudover er der flere gange at "mellemregningerne" i historien, dvs. årsagen til at personerne handler som de gør, ikke er helt klare for mig. Sluttelig, synes jeg der mangler at blive bundet nogle sløjfer. Ved ikke om forfatteren har planer om at skrive en fortsættelse, men jeg mangler "noget". Overordnet en ok krimi, men ikke én jeg vil få genlæst!

af HHK,
18. juni 2017
Så skete det endelig! Emma Gads "Takt og Tone" er nu slået af pinden, og nutidens leveregler er slået fast med 7-tommer søm i denne fantastiske bog! Hella Joof er i topform i denne livskloge og elskelige bog, med anvisninger til hvordan vi allesammen kan få det en smule bedre ved at leve efter First Blood citater og "Let it go!" Den er lattervækkende, og jeg måtte selv grine højt, længe og ad flere omgange undervejs, i denne bogrejse. Fuldstændig fantastisk og uimodståelig! Hella Joof blander smukt, egne mere og mindre tragiske oplevelser med et kæmpe skud humor, og indfører mig, som læser, smukt i diverse uimodståelige leveregler. Hun skriver selv at bogen er banal, men ikke desto mindre er den vejen til et bedre liv! Der skal uden tvivl glimmer på denne bog, og op på min kaminhylde. Samtidig en hjertelig tak til Hella for at berige mit liv med denne lille perle! En bog jeg synes alle skal læse - flere gange!

af HHK,
17. juni 2017
"Den du elsker" er endnu en krimi i serien om Anders Knutas og Co. Denne historie omhandler flere mord som bliver begået med boltpistol, hvor ofrene tilsyneladende har tilknytning til en gammel gård, som netop er sat til salg. Men hvad er sammenhængen, og hvorfor bliver der placeret små digte ved hvert mord? Bogen er i præcis samme stil som de tidligere i serien. Der bliver jongleret med hovedpersonernes privatliv, mordene, samt flere "antydninger" af mulige sammenhænge undervejs. Første halvdel af bogen er ganske udmærket. Jeg var dog ikke fan af sidste halvdel, som jeg ikke synes lever op til standarden. Der er sammenlagt en masse detaljer som ikke giver mig mening at have med i bogen. Endelig synes jeg at der er nogle "hovsa løsninger" undervejs, forstået på den måde at der er flere handlinger fra personer i bogen der ikke giver mening for historien, eller er realistiske handlinger fra dem selv. Derimod passer disse godt til historien. Jeg mangler at der bliver bundet fine sløjfer til slut, hvilket helt klart mangler i denne bog. Derfor en lidt "lunken" anmeldelse, men sikkert et "must" hvis du er Anders Knutas fan.

af HHK,
13. juni 2017
"Vovestykket" er en selvstændig fortsættelse af "Arvingen" og " "Løftet". Vi følger 2 nye hovedpersoner i denne historie, som også skal grueligt meget igennem, før kærligheden (måske) sejrer. Skrivestilen er magen til de to andre bøger, og den er lige så fængende som forgængerne. Denne bog rummer også masser af kærlighed, forviklinger, sex og drama, og var svær at lægge fra mig, før den var læst. Det er ikke en bog der skaber verdensfred eller nedbringer hungersnød, men jeg var alligevel solgt. Jeg synes den lever fuldt ud op til de første to bøger, og er bestemt værd at læse, hvis man er til denne "lette" genre. Det blev én af den slags bøger, jeg blev nødt til at læse i, når jeg havde et øjeblik, og som jeg var trist over at være færdig med at læse. En god bog, som jeg kan give de bedste anbefalinger.

af HHK,
12. juni 2017
Skøn bog, hvor vores vanlige tankegang omkring pleje og omsorg bliver udfordret. May Bjerre Eiby giver med denne bog en række forslag til hvordan vi kan spare en masse penge på medicin, hjælpemidler, sygedage og triste pårørende ved istedet at bringe menneskelig omsorg ind i plejen for demente. Hun har, med hendes plejehjem, tænkt nye og anderledes tanker, men vigtigst af alt ført dem ud i livet. Bogen er en række af eksempler på hvad der er lykkes med andre virkemidler, end de gængse. Derudover emmer bogen af livskvalitet, faglig stolthed og ikke mindst sund fornuft! Det er en bog jeg er blevet vildt inspireret af, på trods af at jeg ikke selv arbejder for demente. Grundtanken bag denne institution kan dog bruges indenfor alle mulige andre humanistiske fag. Mange af os læsere kan bruge bogen til at stoppe op, og reflektere over om der er noget der kan gøres anderledes, for de samme penge, med øget kvalitet som belønning! En rigtig vigtig bog, som jeg vil håbe mange tager sig tid til at læse! Hjertevarm og livsbekræftende! Bedste anbefalinger herfra!

af HHK,
11. juni 2017
Så befriende og skøn bog til alle forældre - uanset om du har piger eller drenge! Bogen giver et fantastisk godt indblik i de forskelle der er - rent udviklings,- og hjernemæsssigt - mellem de to køn. Hvis man holder af Ann-Elisabeth Knudsens "tørre" men ikke mindst humoristiske måde at fortælle tingene på, vil man elske denne bog. Jeg kunne høre hende, bogen igennem fortælle, med et glimt i øjnene og på en skøn måde, hvordan vi i bund og grund skal tage det helt roligt! Børnene er som regel helt normale! Jeg er helt pjattet med hende, og dermed også med denne bog. Jeg synes den på en let-tilgængelig vis, giver en indføring i hjernens udvikling, så det faktisk er til at forstå og tilmed interessant. En bog jeg stærkt vil anbefale til alle forældre, med børn under 18 år.

af HHK,
3. juni 2017
Jojo Moyes har, med denne bog, skrevet endnu en hjertevarm historie om menneskelige relationer. Omdrejningspunktet er også i denne historie en kvinde der - rent følelsesmæssigt - er på bunden af sit liv. Historien tager udgangspunkt i hendes liv, og hvordan hun gradvis kæmper sig stærkere. Bogen er derudover krydret med andre karakterer, som har hver deres dagsorden, i kontakten til Isabel. Historien ligner mange af Jojo Moyes andre fortællinger, uden dog at være en kopi. Hun formår gang efter gang at levere en ny historie med det samme tema, uden at jeg - som læser - bliver irriteret over fællestrækkene. Vanvittig velskrevet, og drøn svær at lægge fra mig, før sidste side var læst. Dog er der flere steder i bogen (specielt i sidste halvdel), hvor jeg har "manglet mellemregningerne", for helt at forstå (eller blive båret gennem) beslutningerne, der bliver truffet. Det gør at jeg ikke giver topkarakter til denne bog. Det ændrer dog ikke ved, at det er en rigtig god bog, som jeg stærkt anbefaler til andre Moyes-fans!

af HHK,
20. maj 2017
"Sommeren jeg mødte dig" er i opbygning fuldstændig magen til mange af Jojo Moyes andre bøger. Der bliver hoppet i tidsaldre, og forskellige kvindeskæbner er omdrejningspunktet. Derudover er kærligheden i centrum, og ikke mindst, når man ikke tør kærligheden og bliver misforstået. Ingen tvivl om, at jeg er en stor fan af hendes bøger, og føler mig godt tilpas i dette univers. Denne bog er dog, af en eller anden grund, ikke én af de bedste fra hendes hånd. Jeg var knap halvvejs, før den "tog mig" så alvorligt, og herefter igen levede fuldt ud op til hendes standard. Historien er i bogen ligeså fantastisk som de andre, jeg har læst. Jeg kunne også "mærke" og føle med hovedpersonerne i bogen, og de er alle lige så elskelige - på trods af deres individuelle panser - som alle hendes andre karakterer. Så på trods af en "lidt sløv start", må jeg igen krybe til korset og anbefale denne bog, i rækken af de andre fra Jojo Moyes hånd.
Mios blues
(11)

af HHK,
20. maj 2017
"Mios blues" er den nødvendige fortsættelse af "Lotus blues". Den starter, hvor forgængeren slutter, med det samme hæsblæsende drama og tempo. Hovedpersonerne går selvfølgelig igen i denne bog, hvor vi igen følger Martins mere eller mindre ufrivillige mission med at løse mysteriet omkring Mios forsvinden, samtidig med at hans privatliv bliver blandet ind i dramaet. Bogen er endnu bedre end den første, hvilket jeg synes skyldes, at dialogerne er af en højere kvalitet, end tidligere. Samtidig er spændingen og plottet godt bygget op i denne bog, hvor mange muligheder er i spil. Slutningen kunne godt være anderledes, men alt i alt var den, ligesom den foregående, også svær at lægge fra mig, og får derfor også min anbefaling.

af HHK,
20. maj 2017
"Lotus blues" er den første bog, jeg har læst af Kristina Ohlsson. På trods af dette havde jeg ret store forventninger til den, hvilket blev delvist indfriet. Historien er fængende, og der er indimellem nogle cliff-hangers, som sørger for, at jeg fik bogen læst i et rimelig højt tempo. Den var derfor svær at lægge fra mig. Det der dog trækker ned i min oplevelse er, at dialogerne indimellem bliver for "naive/lidt for lette" og at der er nogle af konsekvenserne af hovedpersonens handlinger, der kommer til at være alt for urealistiske og overfladiske. Det er dog "skønhedsfejl" og ændrer ikke ved at det er en god bog, som jeg anbefaler videre!