Boganmeldelser fra Karin Laursen

9 anmeldelser i alt, 0 i december

af Karin Laursen,
24. februar 2016
Himlen ved mine fødder handler om Lennie, der mister sin storesøster, Bailey. En storesøster, hun forgudede, men som hun på en eller anden måde også har stået i skyggen af. Hun er i stor sorg og i et forsøg at være nær søsteren, finder hun sammen med søsterens kæreste, Toby. De har brug for hinanden i sorgen over Bailey. Der er imidlertid også startet en ny fyr, Joe i klassen. Det viser sig hurtigt, han er lun på Lennie og hun må indrømme, at hun også er lun på ham. De har musikken til fælles og det også der igennem de i sidste ende finder sammen. Rundt omkring Lennie er der en bedstemor, der er byens haveguru og en onkel, der har en del forliste ægteskaber. Bogen har nogle skønne poetiske billeder på sorg, kærlighed og det svære ungdomsliv., som fx her på s.80 "som om vi forsøgte at flå hinanden i stumper og stykker. Men hvorfor? For at finde Bailey? For at vriste hende ud af hinandens hjerter? Hinandens kroppe? Eller var det noget endnu værre? Forsøgte vi at glemme hende, at slette mindet om hende for et enkelt liderligt øjeblik? Men nej, det var ikke det, det kunne det da ikke være? Når Toby og jeg er sammen, omslutter Bailey os som den luft, vi indånder; det har været vores trøst indtil i dag, indtil det løb af sporet" Rundt omkring i bogen er strøet ord og sentenser, som er efterladt på papirlapper forskellige steder i byen. Dem får vi forklaringen på sidst i bogen. Det er disse papirlapper og de malende, poetiske beskrivelser af såvel emnet som persongalleriet, der gør bogen værd at læse. Nogen vil måske kalde det sødsuppepoesi, men jeg synes, det fungerer i en ungdoms/ung voksenbog og det kammer på ingen måde over.

af Karin Laursen,
31. januar 2016
Gidslet i Amman er første bog i en serie om Majken Tarp. Hun er agent hos FE, forsvarets efterretningstjeneste. Efter at være kommet hjem fra en tilsyneladende traumatisk oplevelse i Irak, sidder hun nu på kontoret og analyserer efterretninger og vurderer trusselsniveauer. Hun sendes til Amman for i samarbejde med det ammenske tjeneste at undersøge rigtigheden i nogle tegn på et snarligt terrorangreb på Danmark som hævn for Muhammedtegningerne. Med sig til Amman, har hun Kåre, en journalist, der som et led i et åbenhedsprincip. har fået til opgave at skrive en artikel om FE. Snart hvirvles de ind i kidnapning af en anden dansk journalist. Det politiske og efterretningsmæssige spil er forplumret og uigennemskueligt. Helt som forventeligt, havde jeg nær sagt, for den slags fremstilles altid som et stort hemmelighedskræmmeri, hvor ingen stoler på nogen og alle lader som om de stoler på alle. Sagen trækker spor tilbage til Majkens gamle fjender i Irak og gamle allierede er ikke længere så allierede. Hjemme i Danmark hører vi også om det politiske spil, tjenesterne, politikerne og embedsmændende imellem. Bogen skifter synsvinkel undervejs. Den mest troværdige og fængende er Majken imens andre virker som om de " bare" skal introduceres til senere brug. Bogens plot er spændende og holder fint. Jeg er ikke istand til at vurdere fakta, men de virker troværdige og der var en del ny viden for mig. Dog er det svært at holde styr på alle forkortelserne for de forskellige tjenester og grupperinger. Bogen er ikke en pageturner, men holder fint interessen lige til sidste side, hvor vi forlader Majken, sårbar, udsat og truet af sine gamle fjender, selv om hun trods alt har fået sig en ny ven.

af Karin Laursen,
19. januar 2016
"Gruppen" er roman, der handler om en gruppe collegepiger, Vassargruppen årgang 1933. Vi følger Kay, Priss, Libby, Dottie, Polly, Helena, Lakey og den ottende Norine lidt på sidelinjen i tiden efter college. De samles til Kay´s brylllup og syv år senere til hendes begravelse. Vi hører om hvordan de etablerer sig i ægteskabet, om deres færden på arbejdsmarkedet, deres seksuelle debut, og ikke mindst om deres holdninger og syn på og om hinanden. Gennem pigerne og deres fortællinger og oplevelser, får vi indsigt og kendskab til det amerikanske samfund i 30´erne. Pigerne repræsenterer forskelllige tendenser i samfundet. Kay og hendes mand Harald Petersen er blandt andet aktive som strejkevagter i den spirende amerikanske fagforening. Gennem Priss hører vi om datidens syn på amning kontra flaske og om regelmæssighed i intervallerne. Vi følger med på sidelinjen når Dottie får taget mål til pessar for at kunne beholde sin elskerinde og når Libby laver majbowle af Liebfraumilch, skovsyre og jordbær. Alt sammen meget detaljeret beskrevet i et sprog, der kræver noget af læseren. Jeg har læst bogen som e-bog, hvilket ikke er min kop te. Jeg måtte til tider støtte læsningen ved af følge linjen med musen. Sætninger er lange, afsnit lige så, siderne tætpakket. Sproget og måden romanen er skrevet på er dog med til at slå stemningen an. Jeg fik ihvertfald en fornemmelse af at det pigerne går op i, pga detaljerigdommmen, kan virke petitessagtige, men fortælllingerne giver alligevel en socialrealistisk indsigt i det liv, unge overklassekvinder levede i 30´ernes USA. og deres forvandling til kvinder med alle muligheder åbne til kvinder, der ender i ægteskaber, der ikke går særlig godt. Jeg kunne godt have tænkt mig lidt mere sammenhængende fortællinger og knap så mange af de detaljerede beskrivelser, som forfatteren præsenterer. Bogen er oversat til dansk af flere omgange, og denne er den nyeste. Hvorvidt det har ændret på læseoplevelsen kræver dog lidt mere sprognørderi at konstatere.

af Karin Laursen,
30. december 2015
Nu har jeg endelige fået læst Kvinden i toget og den er laaangsom. Måske endda smule for langsom til mig. Jeg blev dog fanget af bogens sidste halvdel og læste dem forholdsvis hurtigt. Den måde, hvorpå jeg stille og roligt fik sympati for Rachel og plottets ondskab blev afsløret, synes jeg, er ret godt. Den handler om den alkoholiserede Rachel, der er fyret fra sit arbejde, men som alligevel hver dag tager toget ind til London. Fra toget følger hun med i livet i husene, hun kører forbi. Specielt følger hun et par, som bor i den samme gade, som hun selv boede i med manden Tom. der forlod hende til fordel for en anden kvinde med hvem, han nu har et barn. Bogen er mere en thriller end en krimi, for selve den politimæssige opklaringsdel fylder ikke ret meget og er uinteressant, hvorimod det psykologiske spil og de indbyrdes relationer er bogens styrke. Jeg tænker, bogen er hypet for meget som en krimi/thriller, for det er ikke der, dens værd ligger for mig. Jeg har dog erfaret at genren hedder " domestic noir" . Jeg er glad for at have læst bogen og kan anbefale den, hvis man kan nyde psykologiske thrillere.

af Karin Laursen,
12. oktober 2015
Etta og Otto og Russel og James begynder med den 83 årige Ettas afskedsbrev, som hun sammen med en bunke opskrifter, efterlader sin mand Otto índen hun drager afsted på sin " jeg vil se havet før end jeg dør" pilgrimsrejse. Bogen ender med ?? Ja., hvad ender den egentlig med? Slutningen er åben for fortolkninger, men på en eller anden måde føles den lykkelig. Lykkelig fordi Ettas vandretur får sat nogle ting på plads hos Etta og de to mænd i hendes liv. Lykkelig fordi Etta får set og også mærket havet. Lykkelig fordi Russel giver slip på Etta. Lykkelig fordi Otto får arbejdet sig igennem sine krigstramauer og efterlader sig en samling af papmachedyr. Men måske en smule sørgelig fordi Otto og Etta ikke genforenes igen. Bogen får tre stjerner af mig pga den stille historie, der er godt skrevet, men også fordi det lykkedes forfatteren at mestre de mange spring i tid og scenarier på en elegant og gennemtænkt måde.

af Karin Laursen,
4. september 2015
Skyggerne vender tilbage er en anderledes krimi, der foregår i Sameland i Nordnorge med afstikkere til Kiruna i Sverige. Bogen er en krimi, men den er også en fortælling om samernes vilkår og udfordringer i nutidens Norge. Århundredes traditioner må vige pladsen for olieindustrien, hvilket fører til spændinger både samfundsmæssigt og på det personlige plan og De to betjente i renpolitiet, Klemet og Nina er hovedpersonerne, men en af bogens styrker er, at vi kommer ind i hovedet på lige tilpas mange personer og fornemmer deres tankegang og værdisæt. Af interessante bipersoner kan nævnes ejendomsmægleren Tikkanen, som har sit eget lille kartotek med oplysninger over byens borgere. Oplysninger som han bruger til at overleve. Han styrer sin egen lille loge og afholder selskaber, hvor han servicerer byens spidser med både mad og damer, at muntre sig med. Et af disse selskaber går imidlertid gruelig galt. En anden interessant person er Anneli, en same, hvis mand dør drukner under et af renflokkens forårsvandringer. Anneli er i kontakt med naturen, er blid og intuitiv, men har på mange måder også et moderne livssyn Undervejs i bogen åbenbares gamle regnskaber og relationer, der har sit udspring i olieeventyrets begyndelser og særligt behandling af dykkerne både dengang og nu er centralt. Det viser sig også at Ninas egen far er personligt involveret. Skyggerne vender tilbage er godt skrevet. Det er ikke en pageturner, selv om bogen de sidste 100 sider har fart på. Jeg nød de smukke beskrivelser af naturen og samernes livsvilkår, ligesom miljøbeskrivelserne generelt er værd at læse. Jeg har selv tilbragt fire dage omkring Abisko og Kiruna og bogen formåede at få mine egne naturoplevelser frem på nethinden igen. Det eneste, der generer mig lidt i bogen, er de små korte tekster, som nogle kapitler indledes med. Sidst i bogen finder vi ud af deres betydning, men jeg synes ikke helt, de fungerer efter hensigten og jeg blev en smule irriteret over dem. Alt i alt en anderledes læseværdig krimi.

af Karin Laursen,
24. juni 2015
Mordet på moster er en anderledes bog. Bogen handler om to drabssager. Drabet på Else Langkjær, som er forfatterens moster og dobbeltdrabet på Peter Bangsvej. Gennem en meget grundig research har Susanne Meelby fundet en del lighedstegn imellem de to kriminalsager. Bogen er bygget op således at sagerne præsenteres som to historier, hvor vi får et fint indblik i efterkrigstidens varemangel og livet i både det bedre borgerskab og dem lidt længere nede på den sociale rangstige. Indimellem og efter de to fortællinger forsøger Susanne Meelby at samle op på sagerne udfra et kriminalteknisk synspunkt og fremkommer med sin kritik og betragtninger på de to sager. Det fungerer desværre ikke rigtigt. Det er for rodet, usystematisk og ustruktureret. Jeg tænker, det kunne have fungeret bedre, hvis hun havde fortsat i fortællestilen og iscenesat sig selv om en kritisk journalist, der fulgte sagerne og på den måde var fremkommet med sin kritik og betragtningerne. Jeg synes dog stadig bogen har sin værdi for den giver et fint indblik i efterkrigstidens levevilkår og datidens kriminaltekniske muligheder og redskaber.
Savner dig
(16)

af Karin Laursen,
18. maj 2015
”Jeg savner dig” handler om Kat, en politibetjent fra New York. Hun er i fyrrerne og bor i en eksklusiv lejlighed, som faderen engang har erhvervet billigt. Han var også politibetjent og blev skudt i tjenesten af en, som Kat er overbevist om, er fra mafiaen. Kat er single, og for at få hende i gang med at date, opretter veninden Stacy en profil for hende på en netdatingside. Modvilligt tjekker Kat siden ud, og falder over en profil, som hun er overbevist om, er sin tidligere kæreste, Jeff. Han forlod hende, hvilket hun aldrig er kommet over. Der er dog noget mystisk ved profilen. Det er som om at Jeff ikke vil kendes ved, at de kender hinanden. Næsten samtidig kontaktes Kat på arbejdet af en ung fyr, Brandon. Han vil anmelde sin mors forsvinden og er overbevist om, hun er blevet udsat for en forbrydelse. De to sager flettes sammen og en grufuld og makaber forbrydelse afsløres langsomt. Sideløbende får vi kendskab til omstændigheder omkring Kats fars død. Kats billede af faderen krakelerer lidt og den piedestal, hun har sat ham op på, synker lidt. Bogen er bygget op sådan at kapitlerne skifter imellem scenerne og det varer lidt vel længe, inden vi finder ud af, hvordan elementerne i historien hænger sammen. Plottet fungerer, men jeg synes, der er en større læseværdi i persongalleriet og i måden karakterne er beskrevet. Fx Kats ven Aqua, som underviser i streetyoga. Han har en psykisk sygdom, er lidt kønsforvirret og går ofte i dametøj. En interessant personlighed, som jeg fattede sympati for. Forbryderne er også interessant beskrevet. På en eller anden måde så nøgternt og realistisk, at de fremstår ekstra makabre. Harlan Coben har skrevet ikke mindre end 27 bøger. Langt fra alle er oversat til dansk. Jeg har tidligere læst ”Gådefuld Forsvinden” på dansk 2005. Den husker jeg som værende rigtig god. Jeg havde faktisk helt glemt Harlan Coben, men har da fået lyst til at læse flere af hans andre bøger. De er glimrende som sommerferielæsning. Jeg har læst ”Savner dig” som e-bog. Det er første gang, jeg har læst en bog på den måde og det gik nogenlunde. Jeg bliver dog aldrig en garvet e-bogslæser, men foretrækker at sidde med den fysiske bog.

af Karin Laursen,
17. februar 2015
Hr. Isakowitz´ Skat handler om Danny, der sammen med sin far og søn kører til Polen for at finde oldefaderen Hr. Isakowitz´ skat. Da den jødiske familie i 30´erne var tvunget til at forlade deres hjemby Marienwerden, gravede oldefaderen efter sigende alle sine værdigenstande ned på grunden ved den herreekviperingsbutik, de ejede. Det er også næsten alt det, Danny ved om sit fædrene og for den sags skyld også sit mødrene ophav for ingen i familien har rigtig villet fortælle noget om fortiden, men historien om skatten går igen. På foranledning af sønnen Leo beslutter Danny sig for rejse til Polen for at finde skatten og inviterer sin far med. Undervejs får vi fortalt historien om hvordan de to jødiske familier i 30´erne bliver tvunget til at efterlade alt, hvad de ejede og rejse væk. Nogen ender i Sverige, andre i Argentina. Jødeforfølgelsen, de vilkår, de kom til Sverige på og tilværelsen i Sverige, er grufulde historier om familier, der på trods, formår at få skabt sig en tålelig tilværelse. Der er en mangfoldighed af personligheder i familien, hvis handlinger og væremåder Danny undervejs kommer til at forstå. Det, der fylder lige så meget på rejsen er de tre generationers indbyrdes relationer. Danny og faren skændes og diskuterer konstant og har tilsyneladende meget forskellige værdier og bogen er fuld af underholdende dialoger Jeg kan godt lide den måde, hvorpå historien bliver fortalt på tre planer. Der er de almene historiske fakta om jødeforfølgelsen, Krystalnatten og livsvilkårene i datidens Polen og Tyskland. Dernæst den indvirkning begivenhederne havde på Dannys fædrene og mødrene ophav og til sidst hvordan det påvirker Danny og faderens relation i dag. Det giver historien et godt flow. Tonen i bogen er munter og nøgtern, men tag ikke fejl af den muntre tone. Der ligger også en tone af alvorlighed, moralske værdier og medmenneskelighed, der opsummeres af mormoren, der var møgforkælet som barn. Hun siger til Danny: ” Med sådan en opvækst tænker man ikke så meget og når alting ramler, bliver ens verden totalt ødelagt. Det er derfor jeg er blevet så hård og det er derfor jeg synes, at andre også godt kan anstrenge sig lidt mere her i livet. Det er ikke svært og man skal ikke kunne alt for at kunne leve. Men man skal være menneskelig. Man skal være et mensch” Hvorvidt de finder en skat, skal ikke afsløres her, men Danny får i hvert fald en moralsk skat med hjem. En forståelse for sin familie, både den nære og den fjerne. Han får også en kærlighedserklæring fra sin far. Som han selv siger: ….det er tvivlsomt om vi nogensinde kommer til at forstå for de værdier, vi vælger at leve efter, men det er måske heller ikke så vigtigt. For vi støtter og elsker hinanden og det er måske alt hvad man kan forlange af et andet menneske. Når bare man husker en gang imellem at tage en dyb indånding.