Alt til skolestart - se mere her

Boganmeldelser fra Lisbeth M

Jeg hedder Lisbeth Maja og er 33 år gammel. Jeg bor alene i en lejlighed i Næsby ved Odense. Jeg arbejder til daglig på Odense Hovedbibliotek, hvor jeg har været ansat i 1 år. I min fritid læser jeg rigtig mange bøger, da bøger er min store lidenskab, jeg kan simpelthen ikke få nok af bøger, og derfor tager jeg også til Krimimessen i Horsens og Bogmessen i Bella Centret, der er ikke noget bedre end at komme til at møde andre Bogfans og høre forfattere fortælle om deres bøger, men udover at læse bøger, er jeg også sammen med min familie, hører musik, skriver breve og ser fjernsyn. Jeg læser meget blandet, men særligt Krimi, Fantasy og Kærlighedshistorier holder jeg meget af, men jeg går heller ikke af vejen for historiske bøger, biografier og mange flere. Den værste bog jeg har læst er Kolonien af Pierre Robert, den bog var virkelig meget underlig og kedelig, men science fiktions bøger er heller lige min kop the, så andre vil nok kunne lide den. Jeg elsker bøger af Fredrik Backman, Astrid Lindgren, J.K. Rowling fordi jeg synes de skriver bøger med megen varme og humor, af andre forfattere kan jeg også godt lide Anna Grue, Jussi Adler Olsen, Sara Blædel, Michael Katz Krefeld, Anna Todd og Ken Follett, deres bøger har jeg meget svært ved at slippe.
238 anmeldelser i alt, 2 i august
1 2 3 4 5 >

af Lisbeth M,
6. august 2018
Fallon er 18 år og har planer om at flytte fra Los Angeles til New York, for at starte en tilværelse som skuespiller. Ved en tilfældighed møder hun Ben, som drømmer om at blive forfatter og at leve af det. Ben og Fallon forelsker sig i hinanden og er sammen indtil Fallon skal rejse. Ben og Fallon aftaler at mødes den 9. November hvert år i fem år. Kærligheden imellem Ben og Fallon vokser hver gang de mødes. Men kan kærligheden imellem dem overleve, at de kun mødes 1 gang om året? Hver gang jeg har læst en bog af Colleen Hoover, har jeg tænkt: “Hun har gjort det utrolige - nemlig skrevet endnu en meget rørende, tankevækkende og romantisk fortælling om kærlighed. Hvordan i alverden kan hun blive ved, med at skrive den ene skønne kærlighedshistorie efter den anden og holde det flotte niveau og sprog, som er i hendes bøger”? “9. November” er endnu en dejlig roman fra Colleen Hoover, som jeg meget hurtigt kom til at elske på grund af det fine sprog og de fine person og miljøbeskrivelser, hun også har med i denne skønne bog. Ben og Fallon var umulige ikke at holde af og føle stor sympati for, mens Fallons far virkelig var et egocentreret fjols, som jeg havde den største lyst til at sparke et vist sted på grund af hans egoisme og manglende empati med og tiltro til sin egen datter med henblik på Fallon’s muligheder inden for showbusiness. Efter jeg læste “Det ender med os” af Colleen Hoover tænkte jeg: “Det her er den bedste bog hun har skrevet, den bliver umulig at slå”, men det har hun altså gjort med “9. November”. Hendes bøger bliver bare bedre og bedre.. Jeg glæder mig nu ekstra meget til oktober, hvor der kommer 2 nye bøger af hende, 2 nye bøger som også virker meget rørende, romantiske og tankevækkende.

af Lisbeth M,
6. august 2018
Alice Lake er alenemor, og bor sammen med sine 3 børn i et lillehus ved havet i East Yorkside. En dag hvor det regner på stranden, ser hun en mand. Manden har hukommelsestab, og derfor inviterer Alice ham med hjem, så han kan komme i ly. Men hvem er manden? Lily er en lykkelig nygift kvinde, som er bosat i London. Alt burde være fryd og gammen, men hendes mand er ikke kommet hjem fra arbejde. Hvorfor er Lilys mand ikke kommet hjem fra arbejde? “Den Fremmede Gæst” er den første bog jeg har læst af Lisa Jewell, og jeg må indrømme, at jeg er vildt imponeret over bogen. Bogen er særdeles velskreven, meget spændende og ikke mindst meget uforudsigende med flere overraskende hændelser undervejs i bogens forløb og der er også gode, og troværdige person og miljøbeskrivelser, som gjorde mig tryllebundet af bogen og kun meget nødigt lagde bogen fra mig, når det var nødvendigt. Jeg håber Lisa Jewell skriver flere bøger inden for Krimi/Spænding genren, for jeg synes virkelig hun har potentiale til at skrive flere gode og spændende bøger. Læsere som godt kan lide Liane Moriarty og Clare Mackintosh, tror jeg også vil synes om “Den Fremmede Gæst”. Jeg er misundelig på de læsere, som endnu ikke har læst “Den Fremmede Gæst”, de har en fantastisk læseoplevelse til gode!

af Lisbeth M,
9. juli 2018
Jeg må indrømme, at jeg var temmelig skeptisk inden jeg startede på “ Små påsatte brande”, for jeg har før læst bøger, som har fået megen omtale og gode anmeldelser, men som alligevel har skuffet mig meget. Heldigvis blev jeg meget positivt overrasket over “ Små påsatte brande”, som er en meget velskreven bog med nogle meget fine og troværdige person og miljøbeskrivelser. Jeg kom især til at holde meget af Mia og ikke mindst Izzy, især Izzy fordi hun knyttede sig til Mia, da hun ikke følte sig som en del af sin egen familie. Izzy’s mor, Mrs. Robinson brød jeg mig ikke synderligt om, men alligevel fik jeg en smule sympati for hende da jeg havde læst bogen færdig. “ Små påsatte brande” er den bedste bog jeg har læst i 2018. Jeg glæder mig til at læse flere bøger af Celeste Ng.

af Lisbeth M,
15. juni 2018
Rebekka Holm er rastløs og keder sig, da hun er sygemeldt efter et voldeligt overfald. Hun savner at have en vigtig sag at beskæftige sig med, så meget modvilligt rejser Rebekka til Stockholm for at besøge sin kæreste Niclas, som har inviteret Rebekka på en lille ferie. Men det bliver langtfra en afslappende ferie for Rebekka Holm. Inden Niclas mødte Rebekka var han lykkelig gift med Journalisten Magdalena, men hun døde pludseligt. Niclas har startet sin egen private efterforskning af Magdelena’ s død og ønsker på ingen måde Rebekkas’s hjælp, men Rebekka trodser Niclas og undersøger uden Niclas’s viden omstændighederne ved Magdalena’s død. Rebekka’s nysgerrighed og stædighed fører hende til Finland, hvor hun får kendskab til historien om nogle forsvundne mennesker, som har lidt en grusom skæbne. Hvor mon Rebekka havner henne? “ Mirakelmanden” er sjette bind i serien om drabsefterforsker Rebekka Holm og den er efter min mening den bedste bog i serien indtil videre. Normalt kan jeg godt føle det lidt forvirrende, hvis en bogs handling på skift foregår i fortid og nutid, men i “ Mirakelmanden” synes jeg det fungerede rigtig fint og gjorde handlingen meget spændende og uforudsigelig. Selv om Rebekka indimellem drev mig til vanvid med hendes nysgerrighed, rastløshed og stædighed, kunne jeg på den anden side heller ikke lade være med at føle med hende og også beundre hende for sit mod og til tider store dumdristighed. Jeg glæder mig meget til at læse mere om Rebekkas liv i den næste bog, som efter planen skulle udkomme i efteråret 2018 og jeg giver bogen min varmeste anbefaling til andre Krimifans.

af Lisbeth M,
18. februar 2018
Jeg læste med fornøjelse “ Okker Gokker” og derfor havde jeg også store forventninger til “ Bro Bro Brille”. Igen blev jeg opslugt af handlingen, som var velskreven og meget spændende og med et plot som for mit vedkommende var meget svært at regne ud selv om lidt af identiteten på gerningsmanden var let at regne ud. Jeg anbefaler “ Okker Gokker” og “ Bro Bro Brille til nye Krimilæsere, men jeg vil også tilføje, at hvis nye læsere ikke er til krimier med meget blodige beskrivelser er det bedst at lade værende at læse “ Okker Gokker” og “ Bro Bro Brille” og læse nogle andre krimier.
Maestro
(3)

af Lisbeth M,
10. februar 2018
Jeg havde hørt meget positiv omtale af “ Maestro” af Geir Tangen, så derfor ville jeg også rigtig gerne selv læse bogen. Jeg blev grebet af handlingen fra de første sider og troede jeg ville være opslugt af bogen til den sluttede. Det skete desværre ikke. For mit vedkommende oplevede jeg, at spændingen i handlingen var meget svingende, det ene øjeblik syntes jeg handlingen var meget kedelig og det næste øjeblik kunne jeg ikke lægge bogen fra mig, fordi der skete noget meget spændende. Personerne i bogen syntes jeg var skrevet troværdigt og jeg følte, at jeg kom ind på livet af dem. Slutningen var virkelig hæsblæsende og meget overraskende for mig, jeg havde på ingen måde gættet identiteten på gerningsmanden.

af Lisbeth M,
8. februar 2018
En meget velskreven, spændende og rørende fortælling om det spirrende forhold mellem Bree og Archer. Bree fik jeg meget hurtigt sympati for og kom til at holde meget af ret hurtigt da jeg kom i gang med bogen og Archer var også nem at holde af, da jeg først lige havde lært ham at kende. Jeg troede jeg havde regnet slutningen ud, men virkelig overrasket da jeg fandt ud hvordan det hang sammen. Grunden til jeg ikke giver bogen 5 stjerner er, at jeg synes sex scenerne var lige en tand for meget, dem kunne jeg gidt have haft lidt færre af, men ellers har jeg kun positive ord at sige om “ Archers stemme”.

af Lisbeth M,
8. februar 2018
Stadig mig er efterfølgeren til Mig før dig og Efter dig, som efter min mening er nogle skønne og livsbekræftende bøger. Jeg elskede de to andre bøger og jeg håbede jeg også ville elske Stadig mig. Det kom jeg til og jeg synes det kunne være dejligt med en bog mere om Louisa Clark, for jeg er spændt på hvordan det kommer til at gå hende videre fremover , men jeg forstår også godt, hvis Jojo Moyes stopper med Stadig mig, for det er bedre at stoppe mens legen er god end at blive ved med en serie, som måske ikke bliver ved med at være populær.

af Lisbeth M,
19. januar 2018
Jeg har læst mange positive og begejstrede anmeldelser af “ Mirror Mirror”, så jeg har været meget nysgerrig, men også en smule skeptisk efter at stifte bekendtskab med bogen, for kunne bogen virkelig være så fantastisk som flere læsere har givet udtryk for? Kor og godt: Ja bogen er virkelig fantastisk, for den er meget velskreven og der sker hele tiden flere uventede drejninger, som er svære at forudse! Bogens 4 hovedpersoner har hver deres at slås med i deres liv efter skole og det er svært ikke at finde dem sympatiske. Jeg vil også rose forfatteren for at have nogen meget relevante emner med i bogen, emner som teenagere nemt kan relatere til og det er: Venskab, Identitet, Seksualitet, Mobning og De Sociale Mediers positive og negative indflydelse på de unge menneskers hverdag i skolen og i fritiden. Jeg anbefaler bogen på det varmeste, for den er en bog, som er rigtig spændende at læse og som giver læseren meget at tænke over når bogen er slut. “ Mirror Mirror” kandiderer for mit vedkommende til at blive den bedst læsende bog i 2018.

af Lisbeth M,
19. januar 2018
Som mange andre danskere fulgte jeg meget begejstret med da tv-serien Historien om Danmark søndag efter søndag blev vist på Danmarks Radio, så jeg havde store forventninger til at læse bøgerne. Bind 1 læste jeg med stor fornøjelse. Jeg nød de flotte billeder og teksterne gjorde mig nysgerrig efter at læse videre i bogen. Jeg synes bestemt bogen er anbefalelsesværdig til andre historieinteresserede.