Køb dine STUDIEBØGER her!

Boganmeldelser fra Lisbeth M

Jeg hedder Lisbeth Maja og er 33 år gammel. Jeg bor alene i en lejlighed i Næsby ved Odense. Jeg arbejder til daglig på Odense Hovedbibliotek, hvor jeg har været ansat i 1 år. I min fritid læser jeg rigtig mange bøger, da bøger er min store lidenskab, jeg kan simpelthen ikke få nok af bøger, og derfor tager jeg også til Krimimessen i Horsens og Bogmessen i Bella Centret, der er ikke noget bedre end at komme til at møde andre Bogfans og høre forfattere fortælle om deres bøger, men udover at læse bøger, er jeg også sammen med min familie, hører musik, skriver breve og ser fjernsyn. Jeg læser meget blandet, men særligt Krimi, Fantasy og Kærlighedshistorier holder jeg meget af, men jeg går heller ikke af vejen for historiske bøger, biografier og mange flere. Den værste bog jeg har læst er Kolonien af Pierre Robert, den bog var virkelig meget underlig og kedelig, men science fiktions bøger er heller lige min kop the, så andre vil nok kunne lide den. Jeg elsker bøger af Fredrik Backman, Astrid Lindgren, J.K. Rowling fordi jeg synes de skriver bøger med megen varme og humor, af andre forfattere kan jeg også godt lide Anna Grue, Jussi Adler Olsen, Sara Blædel, Michael Katz Krefeld, Anna Todd og Ken Follett, deres bøger har jeg meget svært ved at slippe.
221 anmeldelser i alt, 9 i august
1 2 3 4 5 >

af Lisbeth M,
16. august 2017
Jeg har altid været glad for bøgerne om Dicte Svendsen og hendes søn Peter, men jeg har også set meget frem til at skulle læse om Elsebeth Egholms nye hovedperson, som er læge og klatrer i sin fritid. Jeg kunne rigtig godt lide handlingen i " Jeg finder dig altid" og jeg fik især meget medlidenhed med Rina på grund af hendes vanskelige forhold til moderen Mimi. Slutningen overraskede mig rigtig meget, for identiteten på Rinas forfølger havde jeg ikke regnet ud, selv om jeg måske burde have regnet det ud, da jeg fik forklaringen på vedkommendes motiv for at handle som personen nu engang gjorde. Jeg glæder mig til at læse mere om Rina.

af Lisbeth M,
15. august 2017
Meget velskreven og reflekterende bog om Sebastian Kleins opvækst hos forældrene Jesper Klein og Lykke Nielsen. Jeg er meget imponeret over, at Sebastian Klein har på en fin og sober måde beskrevet op og nedturene hans forældre oplevede og deres stærke og svage sider. Jeg synes bogen er meget anbefalelsesværdig og anbefaler den på det varmeste.

af Lisbeth M,
14. august 2017
Zone Walker læser avis, da hun pludselig ser et billede af sig selv i en annonce under rubrikken Personlige Annoncer. Hvorfor er der et billede af hende i annoncen og hvem har skrevet annoncen? Zoe viser annoncen til sin familie, men de forstår ikke Zoe's bekymring, for de mener der bare er tale om en kvinde, der ligner Zoe. Zoe bliver mere og mere bekymret, for hver dag er en ny annonce med et billede af en ny kvinde. Er der virkelig tale om et tilfælde? En dag findes en af de udvalgte kvinder død og Zoe beslutter sig for at komme til bunds i sagen om de mystiske annoncer med kvinderne. Men er Zoe mon selv i livsfare? Jeg var fuldstændig vild med " Jeg lader dig gå", som var Clare Mackintosh's debut som forfatter. Den var virkelig nervepirrende spændende og havde et fantastisk uigennemskueligt plot, så derfor havde jeg store forventninger til " Jeg ser dig". Jeg kunne godt lide " Jeg ser dig", men " Jeg lader dig gå" er lige en anelse bedre og mere spændende. Clare Mackintosh har atter formået at skrive en bog med troværdige person og miljøbeskrivelser og et plot jeg atter havde svært ved at gennemskue. Jeg havde længe overvejet at given bogen 4 ud af 5 stjerner, men bogen får alligevel 5 stjerner, da jeg virkelig blev overrasket over bogens sidste sider, det var en slutning jeg på ingen måde kunne forudse. Zoe som person havde jeg det meget svært med, da jeg skiftevis fandt hende meget irriterende og så alligevel lidt sympatisk, når hun ville løse mysteriet om de mærkelige annoncer. I " Jeg lader dig gå" kunne jeg virkelig godt lide hovedpersonen, som jeg havde medlidenhed og sympati for og det gjorde lige bogen ekstra spændende for mit vedkommende og derfor jeg var så vild med den. I " Jeg ser dig" følte jeg mig meget splittet om hvad jeg skulle mene om Zoe og hendes familie. Jeg vil anbefale " Jeg ser dig" til nye læsere og også forgængeren " Jeg lader dig gå". Begge bøger er afsluttende bøger, så der er lige meget i hvilken rækkefølge de læses i. Jeg glæder mig helt sikkert til at læse flere bøger af Clare Mackintosh.

af Lisbeth M,
14. august 2017
Matthew Cave er Journalist og arbejder i Grønland for den lokale avis i Nuuk. Matthew kæmper med sorgen efter at have mistet sin kæreste og ufødte datter i en trafikulykke. En dag bliver Matthew sendt ud til en opgave. Opgaven fører ham til kanten af indlandsisen, hvor der er blevet fundet en mumie og det menes at være en nordboviking. En verdenssendation er under opsejling i det lille samfund i Nuuk, men dagen efter fundet af mumien bryder uvejret løs: Mumien er forsvundet og hvad der er endnu værre: Politibetjenten, som holdte vagt ved stedet hvor mumien blev fundet, er blevet dræbt. Matthew får til opgave at dække sagen om den forsvundne mumie og den dræbte politibetjent. Matthews stædige arbejde fører ham tilbage i tiden til en sag fra 1973. I 1973 blev 4 mænd myrdet på brutal vis, men sagen blev aldrig opklaret. Alle 4 mænd var under mistanke for at have begået seksuelle overgreb mod deres døtre. Som tiden gik forsvandt to af døtrene og de blev aldrig fundet. Matthew arbejder hårdt med sagerne om den forsvundne mumie og den dræbte politibetjent samt sagen om de 4 myrdede mænd og de forsvundne døtre fra 1973. Men Matthew kommer i problemer, da han selv kommer under mistanke. Han tør kun stole på den unge grønlandske kvinde Tupaarnaq, som lige er blevet løsladt efter at have siddet i fængsel i 12 år fir drabet på sin far. Jeg har tidligere læst Mads Peder Nordbo's bøger " Odins labyrint", og " Thuleselskabet" og dem har jeg været glade for at læse, så derfor så jeg rigtig meget frem til at læse " Pigen uden hud". For at sige det lige ud af landevejen: Jeg er vildt begejstret for " Pigen uden hud" som jeg synes er en fremragende bog med meget fine og troværdige person og miljøbeskrivelser og et for mig meget uigennemskueligt plot. Bogen var virkelig nervepirrende spændende og jeg blev allerede grebet af den fra de første sider og jeg lagde meget nødigt bogen fra mig undervejs, for jeg ville hele tiden lige læse mere om Matthew og Tupaarnaq. Slutningen vil jeg også rose, for jeg havde ikke på noget tidspunkt regnet plottet ud, selvom jeg ihærdigt forsøgte mange gange undervejs. Jeg kan ikke rose " Pigen uden hud" nok, jeg synes bogen er et mesterværk og jeg vil anbefale bogen på det varmeste til alle nye læsere. Jeg forstår virkelig godt, at der er blevet solgt mange eksemplarer af " Pigen uden hud", for den er virkelig velskreven og spændende. Jeg glæder mig til at læse mere om Matthew og Tupaarnaq og deres videre færd, for de er nogle sympatiske mennesker jeg gerne vil lære endnu bedre at kende.
Jussi
(1)

af Lisbeth M,
9. august 2017
Jeg har længe glædet mig til at læse biografien om Jussi Adler Olsen, da jeg virkelig elsker hans bøger og synes han er et dejligt og meget empatisk menneske. Jeg syntes, at jeg kendte en del til Jussi inden jeg gik i gang med bogen, men jeg blev også en del klogere på ham og hans liv undervejs , f.eks var jeg ikke klar over, hvor frygtløs han var som barn og hvor følsom han kan være over for kritik af ham som person, men jeg er også rigtig imponeret over alle de forskellige erhverv han har arbejdet med i sit liv og det gå på mod og energi han har haft i sit liv. Jeg var også overrasket over, at det blev nævnt, at Jussi Adler Olsen som forfatter og menneske deler vandene i Danmark, for jeg betragter ham som sagt som et meget venligt, sødt og empatisk menneske og kan på ingen måde se ham som værende snobbet, arrogant og selviscenesættende, men det viser jo bare hvor forskelligt vi mennesker opfatter hinanden og vores væremåde. Jeg synes bogen er meget velskreven og giver et levende og åbenhjertig indblik i Jussi's liv som forfatter, forretningsmand og privatperson og samtidig kan jeg også mærke, at Jonas Langvad Nilsson har brugt meget tid på at interviewe mennesker, som kender Jussi, og på selv at interviewe Jussi, så der er brugt meget tid på at skrive en meget spændende bog om et sympatisk og venligt menneske. Jeg kan ikke rose biografien om Jussi Adler Olsen nok og anbefaler den på det varmeste.

af Lisbeth M,
9. august 2017
Jeg har læst alle Linda Castillo's bøger og været begejstret for dem alle sammen, så derfor så jeg meget frem til at læse " Efter Stormen" . Jeg synes langt hen ad vejen, at bogen var velskreven, spændende og dramatisk, men jeg mistede desværre interessen for bogen de sidste 150 sider og bogen blev lidt en kamp at læse færdig. Jeg syntes der var for lidt handling om sagen, som Kate Burkholder skulle opklare og al for meget fokus på hendes problemer i privatlivet, så derfor nøjes jeg med at given bogen 3 stjerner. Jeg vil på trods af min kritik af " Efter Stormen", som blev lidt en skuffelse for mit vedkommende, gerne læse flere bøger af Linda Castillo, for jeg kan godt lide hendes skrivestil, " Efter Stormen" var bare ikke helt min smag.

af Lisbeth M,
9. august 2017
En rigtig dejlig bog med mange skønne billeder fra EM Triumfen i Sverige i 1992. Jeg blev meget rørt og stolt undervejs mens jeg læste bogen, for tænk at have oplevet en af de største idrætspræstationer nogensinde og opleve al glæden og begejstringen i hele den danske befolkning, som triumfen i Sverige bragte. En rigtig god bog til fodbold fans, som gerne vil mindes sommeren 1992.

af Lisbeth M,
4. august 2017
Jeg har tidligere med stor fornøjelse læst " Arvingen " og " Løftet" af Simona Ahrnstedt og derfor så jeg også meget frem til at læse " Vovestykket". Igen blev jeg grebet af Simona Ahrnstedts formidable evne til at skrive en meget spændende historie m to sympatiske mennesker, som begge har deres traumer at slås med. Det var virkelig svært at undgå at få medlidenhed og stor sympati for Ambra og Tom med den baggrund de havde med i rygsækken, men jeg kunne heller ikke undgå at blive lidt vred på dem indimellem. Jeg vil også rose for at høre om Jill og Mattias, Ambra's søster og Tom's ven, dem fik jeg også meget sympati for og jeg synes det gjorde bogen endnu mere interessant, at historien af og til skiftede mellem Ambra og Tom og Jill og Mattias. Jeg håber der kommer flere bøger af Simona Ahrnstedt, da hun skriver nogle meget velskrevne, og særdeles spændende Kærlighedshistorier. Jeg anbefaler "Vovestykket" på det varmeste og giver bogen 5 fortjente stjerner.

af Lisbeth M,
1. august 2017
Meget velskreven biografi, som giver et spændende indblik i Lise Nørgaard's liv fortalt af venner, familie og kollegaer til Lise Nørgaard.
Bossman
(4)

af Lisbeth M,
30. juli 2017
For Reese er det bestemt ikke kærlighed ved første blik da hun møder Chase Parker for første gang. Hun er på en blind date, som er alt andet end vellykket, og hun forsøger desperat at komme væk fra hendes date, da hun støder på Chase Parker. På trods af, at hun finder Chase irriterende og meget selvsikker bliver hun også tiltrukket af ham. En måned senere overraskes hun dog gevaldigt, da hun finder ud af, at hendes nye chef er ingen andre end: Chase Parker! Jeg så meget frem til at læse " Bossman" og jeg havde store planer om, at jeg skulle nyde bogen over flere dage, det kom jeg dog ikke til, da jeg læste bogen på kun 2 dage, fordi jeg bare måtte læse mere om Reese og Chase og deres udvikling i deres forhold. Jeg kom virkelig til at føle sympati for Reese, selv om hun i starten ikke fremstod så positivt for mig, så kom jeg virkelig til at elske hende som bogen skred fremad. Chase var i mine øjne flabet, charmerende og uimodståelig i starten, men med tiden udviklede han sig til også at være i besiddelse af en meget mere blødere og sårbar side og jeg fik virkelig ondt af ham. " Bossman" var både en sød, men også meget rørende og tankevækkende roman om venskab, kærlighed og næstekærlighed. Jeg elskede den på samme måde som jeg elskede " Det ender med os" og jeg håber inderligt, at der udkommer flere bøger af Vi Keeland på dansk.