FRI FRAGT I HELE OKTOBER

Boganmeldelser fra Lisbeth M

Jeg hedder Lisbeth Maja og er 33 år gammel. Jeg bor alene i en lejlighed i Næsby ved Odense. Jeg arbejder til daglig på Odense Hovedbibliotek, hvor jeg har været ansat i 1 år. I min fritid læser jeg rigtig mange bøger, da bøger er min store lidenskab, jeg kan simpelthen ikke få nok af bøger, og derfor tager jeg også til Krimimessen i Horsens og Bogmessen i Bella Centret, der er ikke noget bedre end at komme til at møde andre Bogfans og høre forfattere fortælle om deres bøger, men udover at læse bøger, er jeg også sammen med min familie, hører musik, skriver breve og ser fjernsyn. Jeg læser meget blandet, men særligt Krimi, Fantasy og Kærlighedshistorier holder jeg meget af, men jeg går heller ikke af vejen for historiske bøger, biografier og mange flere. Den værste bog jeg har læst er Kolonien af Pierre Robert, den bog var virkelig meget underlig og kedelig, men science fiktions bøger er heller lige min kop the, så andre vil nok kunne lide den. Jeg elsker bøger af Fredrik Backman, Astrid Lindgren, J.K. Rowling fordi jeg synes de skriver bøger med megen varme og humor, af andre forfattere kan jeg også godt lide Anna Grue, Jussi Adler Olsen, Sara Blædel, Michael Katz Krefeld, Anna Todd og Ken Follett, deres bøger har jeg meget svært ved at slippe.
230 anmeldelser i alt, 0 i oktober
1 2 3 4 5 >

af Lisbeth M,
25. august 2018
I to år har Joona Lina siddet på den lukkede anstalt Kumla, da han en dag bliver bedt om at deltage i et hemmeligt møde. Politiet har brug for hans hjælp idet de jagter den gådefulde morder, som kaldes for Kaninjægeren. Alle ofrene har det til fælles , at de hører et barn læse en remse op om kaniner, inden morderen slår til. Tv kokken Rex Müller bliver en del af begivenhederne, som fører til flere mord udført af Kaninjægeren. Rex har planer om at være sammen med sin søn Sammy i tre uger, men hvad der skulle have været tre rolige uger for far og søn bliver i stedet for en kamp på liv og død. Joona Lina og Saga Bauer arbejder igen sammen i hemmelighed for at stoppe Kaninjægeren, inden det er for sent. “ Kaninjægeren” er den sjette bog i serien om Kriminalkommisær Joona Linna og igen var jeg opslugt af Joona Linna’s kamp for at standse en mystisk morder. Jeg blev atter overrasket over identiteten på gerningsmanden og ikke mindst over plottet, som jeg ikke på nogen havde gættet mig frem til. “ Kaninjægeren” er endnu en velskreven, spændende og uforudsigelig krimi af Lars Kepler. Til nye læsere vil jeg anbefale, at de læser bøgerne om Joona Linna i den rækkefølge bøgerne er udkommet i nemlig: “ Hypnotisøren”, “ Paganikontrakten”, “ Ildvidnet”, “ Sandmanden”, “ Stalker” og “ Kaninjægeren”. Jeg glæder mig til november, hvor bog nummer syv om Joona Linna udkommer.

af Lisbeth M,
25. august 2018
Arnaq, som er Journalisten Matthew’s halvsøster, er sammen med nogle gode venner taget på en weekendtur til den grønlandske by Færingehavn. Da Matthew og Tupaarnaq en dag møder op for at se til Arnaq og vennerne ser de til deres store forfærdelse, at der er blodspor i et af de faldefærdige huse. En forfærdelig forbrydelse er ved at ske for øjnene af Matthew og Tupaarnaq . Mange år før Arnaq blev født deltog en amerikansk soldat i et hemmeligt og ødelæggende eksperiment på Thulebasen. Hvilken betydning har Arnaq for den amerikanske soldat og hans eksperiment? Hvilken rolle har Matthew i det hemmelige og ødelæggende eksperiment? “ Kold angst” er en fortsættelse til “ Pigen uden hud”. Det er muligt for nye læsere at læse “ Kold angst” uden at have læst “ Pigen uden hud”, men jeg vil nu alligevel anbefalde nye læsere at starte med “ Pigen uden hud”, for i “ Kold angst” omtales hændelser fra “ Pigen uden hud”. Jeg var vildt begejstret for “ Pigen uden hud” og så rigtig meget frem til at læse “ Kold angst”, men var samtidig også lidt nervøs for om det ville lykkes for Mads Peder Nordbo at skrive en værdig efterfølger til “ Pigen uden hud” som jeg syntes var fantastisk spændende, uforudsigelig og velskreven, det samme synes jeg helt sikkert også “ Kold angst” er. Jeg må også erkende, at jeg er vild med Tupaarnaq og jeg kunne ikke lade være med at grine ad hende flere gange i “ Kold angst”, selv om hendes handlinger var alvorlige og ikke særlige sjove, så kunne jeg ikke lade være med at grine lidt. Jeg vil også rose Mads Peder Nordbo for sine fremragende evner til at portrættere nogle personer i begge bøger, som er så intrigante at jeg elsker at hade dem og ønsker dem al det værste, disse personer gør bøgerne ekstra spændende og uforudsigelige. Jeg glæder mig meget til at læse mere om Tupaarnaq, Matthew og Arnaq, jeg er spændt på hvad de kommer ud for i den næste bog.

af Lisbeth M,
25. august 2018
I December 1980 styrter et fly ned nær den fransk- schweiziske grænse. Kun en tre måneder gammel pige overlever flyulykken. Men hvem er den overlevende pige? Den magtfulde Carville familie og den fattige Vitral familie hævder begge, at de er slægtninge til pigen. Efter utallige undersøgelser bliver Vitral familen af en domstol tildelt pigen. Carville familien er naturligvis uenig i domstolene afgørelse med den lille pige og i frustration ansætter de privatdetektiven Crédule Grand- Duc til at undersøge pigens sandes identitet. 18 år efter flyulykken er Crédule Grand-Duc dog ikke kommet en løsning om pigens identitet nærmere. Privatdetektiven er tæt på at give op i sagen om den overlevende pige, men pludselig dukker nye spor op som gør ham interesseret i sagen igen og giver ham forhåbninger om at opklare sagen. Men der er andre, som også er interesseret i mysteriet om den overlevende pige fra flyulykken og som måske ikke ønsker at sandheden om pigen fra fyulykken kommer frem. Hold op for en fantastisk spændende, uforudsigelig og velskreven Krimi “ Pigen på flyet” er. Jeg blev grebet af handlingen fra bogens første sider og jeg var opslugt af bogen til den var slut. Jeg var målløs da jeg havde læst bogen færdig, for jeg havde på ingen måde gættet plottet og var ikke i nærheden af at regne det ud på noget tidspunkt. Jeg er meget imponeret over, hvordan forfatteren har formået at fastholde min interesse for bogens handling og med flere twists undervejs har ført mig på vildveje hvad angår løsningen på den overlevende piges identitet. Jeg glæder mig helt sikkert til at læse flere bøger af Michel Bussi og jeg anbefaler “ Pigen på flyet” til nye læsere på det varmeste.

af Lisbeth M,
25. august 2018
Joanna er Journalist og har fået til opgave at dække en mindegudstjeneste for den berømte skuespiller Sir James Harris. En ældre dame får et ildebefindende under gudstjenesten og Joanna følger hende hjem. Efter nogle uger modtager Joanna til sin store overraskelse en kuvert på hendes arbejdsplads. Kuverten indeholder nogle dokumenter heriblandt et gammelt kærlighedsbrev. Hvem er de to elskende? Hvad har ført dem sammen? Historien om de to elskende har gjort Joanna nysgerrig og samtidig får Joanna mod på kærligheden igen efter at havde mødt Marcus Harris, som er barnebarn af Sir James Harris. Samme dag, som Sir James Harris døde forsvandt også de berømte ravne, som i århundreder har våget over Tower of London og den engelske kongefamilie. Legenden siger, at hvis ravnene en dag forsvinder er det et varsel om monarkiets undergang. Er der en sammenhæng mellem Ravnenes forsvinden, James harris’s død og det gamle kærlighedsbrev? Jeg er meget glad for Lucinda Riley’s bøger, så derfor var jeg ekstra spændt på “ Kærlighedsbrevet” da den udkom. Jeg kan ikke rose bogen nok for dens spændende og uforudsigelige handling og jeg fandt også hurtigt ud af hvilke personer jeg kunne lide og hvilke jeg absolut ikke kunne lide. Især synes Marcus Harris’s udvikling var interessant at følge, først brød jeg mig ikke ret meget om ham, for han var umoden og egoistisk, men han udviklede sig til det bedre i løbet af bogen. Jeg er lidt misundelig på jer, som endnu ikke har læst “ Kærlighedsbrevet”, I har virkelig en fantastisk medrivende og uforudsigelig læseoplevelse til gode!

af Lisbeth M,
6. august 2018
Fallon er 18 år og har planer om at flytte fra Los Angeles til New York, for at starte en tilværelse som skuespiller. Ved en tilfældighed møder hun Ben, som drømmer om at blive forfatter og at leve af det. Ben og Fallon forelsker sig i hinanden og er sammen indtil Fallon skal rejse. Ben og Fallon aftaler at mødes den 9. November hvert år i fem år. Kærligheden imellem Ben og Fallon vokser hver gang de mødes. Men kan kærligheden imellem dem overleve, at de kun mødes 1 gang om året? Hver gang jeg har læst en bog af Colleen Hoover, har jeg tænkt: “Hun har gjort det utrolige - nemlig skrevet endnu en meget rørende, tankevækkende og romantisk fortælling om kærlighed. Hvordan i alverden kan hun blive ved, med at skrive den ene skønne kærlighedshistorie efter den anden og holde det flotte niveau og sprog, som er i hendes bøger”? “9. November” er endnu en dejlig roman fra Colleen Hoover, som jeg meget hurtigt kom til at elske på grund af det fine sprog og de fine person og miljøbeskrivelser, hun også har med i denne skønne bog. Ben og Fallon var umulige ikke at holde af og føle stor sympati for, mens Fallons far virkelig var et egocentreret fjols, som jeg havde den største lyst til at sparke et vist sted på grund af hans egoisme og manglende empati med og tiltro til sin egen datter med henblik på Fallon’s muligheder inden for showbusiness. Efter jeg læste “Det ender med os” af Colleen Hoover tænkte jeg: “Det her er den bedste bog hun har skrevet, den bliver umulig at slå”, men det har hun altså gjort med “9. November”. Hendes bøger bliver bare bedre og bedre.. Jeg glæder mig nu ekstra meget til oktober, hvor der kommer 2 nye bøger af hende, 2 nye bøger som også virker meget rørende, romantiske og tankevækkende.

af Lisbeth M,
6. august 2018
Alice Lake er alenemor, og bor sammen med sine 3 børn i et lillehus ved havet i East Yorkside. En dag hvor det regner på stranden, ser hun en mand. Manden har hukommelsestab, og derfor inviterer Alice ham med hjem, så han kan komme i ly. Men hvem er manden? Lily er en lykkelig nygift kvinde, som er bosat i London. Alt burde være fryd og gammen, men hendes mand er ikke kommet hjem fra arbejde. Hvorfor er Lilys mand ikke kommet hjem fra arbejde? “Den Fremmede Gæst” er den første bog jeg har læst af Lisa Jewell, og jeg må indrømme, at jeg er vildt imponeret over bogen. Bogen er særdeles velskreven, meget spændende og ikke mindst meget uforudsigende med flere overraskende hændelser undervejs i bogens forløb og der er også gode, og troværdige person og miljøbeskrivelser, som gjorde mig tryllebundet af bogen og kun meget nødigt lagde bogen fra mig, når det var nødvendigt. Jeg håber Lisa Jewell skriver flere bøger inden for Krimi/Spænding genren, for jeg synes virkelig hun har potentiale til at skrive flere gode og spændende bøger. Læsere som godt kan lide Liane Moriarty og Clare Mackintosh, tror jeg også vil synes om “Den Fremmede Gæst”. Jeg er misundelig på de læsere, som endnu ikke har læst “Den Fremmede Gæst”, de har en fantastisk læseoplevelse til gode!

af Lisbeth M,
9. juli 2018
Jeg må indrømme, at jeg var temmelig skeptisk inden jeg startede på “ Små påsatte brande”, for jeg har før læst bøger, som har fået megen omtale og gode anmeldelser, men som alligevel har skuffet mig meget. Heldigvis blev jeg meget positivt overrasket over “ Små påsatte brande”, som er en meget velskreven bog med nogle meget fine og troværdige person og miljøbeskrivelser. Jeg kom især til at holde meget af Mia og ikke mindst Izzy, især Izzy fordi hun knyttede sig til Mia, da hun ikke følte sig som en del af sin egen familie. Izzy’s mor, Mrs. Robinson brød jeg mig ikke synderligt om, men alligevel fik jeg en smule sympati for hende da jeg havde læst bogen færdig. “ Små påsatte brande” er den bedste bog jeg har læst i 2018. Jeg glæder mig til at læse flere bøger af Celeste Ng.

af Lisbeth M,
15. juni 2018
Rebekka Holm er rastløs og keder sig, da hun er sygemeldt efter et voldeligt overfald. Hun savner at have en vigtig sag at beskæftige sig med, så meget modvilligt rejser Rebekka til Stockholm for at besøge sin kæreste Niclas, som har inviteret Rebekka på en lille ferie. Men det bliver langtfra en afslappende ferie for Rebekka Holm. Inden Niclas mødte Rebekka var han lykkelig gift med Journalisten Magdalena, men hun døde pludseligt. Niclas har startet sin egen private efterforskning af Magdelena’ s død og ønsker på ingen måde Rebekkas’s hjælp, men Rebekka trodser Niclas og undersøger uden Niclas’s viden omstændighederne ved Magdalena’s død. Rebekka’s nysgerrighed og stædighed fører hende til Finland, hvor hun får kendskab til historien om nogle forsvundne mennesker, som har lidt en grusom skæbne. Hvor mon Rebekka havner henne? “ Mirakelmanden” er sjette bind i serien om drabsefterforsker Rebekka Holm og den er efter min mening den bedste bog i serien indtil videre. Normalt kan jeg godt føle det lidt forvirrende, hvis en bogs handling på skift foregår i fortid og nutid, men i “ Mirakelmanden” synes jeg det fungerede rigtig fint og gjorde handlingen meget spændende og uforudsigelig. Selv om Rebekka indimellem drev mig til vanvid med hendes nysgerrighed, rastløshed og stædighed, kunne jeg på den anden side heller ikke lade være med at føle med hende og også beundre hende for sit mod og til tider store dumdristighed. Jeg glæder mig meget til at læse mere om Rebekkas liv i den næste bog, som efter planen skulle udkomme i efteråret 2018 og jeg giver bogen min varmeste anbefaling til andre Krimifans.

af Lisbeth M,
18. februar 2018
Jeg læste med fornøjelse “ Okker Gokker” og derfor havde jeg også store forventninger til “ Bro Bro Brille”. Igen blev jeg opslugt af handlingen, som var velskreven og meget spændende og med et plot som for mit vedkommende var meget svært at regne ud selv om lidt af identiteten på gerningsmanden var let at regne ud. Jeg anbefaler “ Okker Gokker” og “ Bro Bro Brille til nye Krimilæsere, men jeg vil også tilføje, at hvis nye læsere ikke er til krimier med meget blodige beskrivelser er det bedst at lade værende at læse “ Okker Gokker” og “ Bro Bro Brille” og læse nogle andre krimier.
Maestro
(3)

af Lisbeth M,
10. februar 2018
Jeg havde hørt meget positiv omtale af “ Maestro” af Geir Tangen, så derfor ville jeg også rigtig gerne selv læse bogen. Jeg blev grebet af handlingen fra de første sider og troede jeg ville være opslugt af bogen til den sluttede. Det skete desværre ikke. For mit vedkommende oplevede jeg, at spændingen i handlingen var meget svingende, det ene øjeblik syntes jeg handlingen var meget kedelig og det næste øjeblik kunne jeg ikke lægge bogen fra mig, fordi der skete noget meget spændende. Personerne i bogen syntes jeg var skrevet troværdigt og jeg følte, at jeg kom ind på livet af dem. Slutningen var virkelig hæsblæsende og meget overraskende for mig, jeg havde på ingen måde gættet identiteten på gerningsmanden.