Boganmeldelser fra Maj J.

your image Maj, 29 årig esbjergensisk læsehest. Uddannet kostvejleder, nu studerende på markedsføringsøkonomuddannelsen. Drømmer om at kombinere de to uddannelser som eks. sælger af kosttilskud og en dag vil jeg mægtig gerne arbejde som selvstændig kostvejleder/konsulent. Jeg læser selvsagt en masse faglitteratur, pt. mest om international marketing, salg- og markedskommunikation, mikro- og makroøkonomi og andet i den dur, men jeg er også meget interesseret i mennesker og børn - hvordan vi tænker og fungerer, hvorfor vi agerer som vi gør, og hvordan vi er hænger sammen. Jeg læser derfor også en masse skønlitteratur herom, både romaner, krimier, biografier mm. Lige nu ser jeg frem til en lang sommerferie, hvor jeg kan lægge faglitteraturen på hylden og sluge en masse gode romaner og krimier i aftensolen. Mine yndlingsbøger- og forfattere tæller bl.a. Ida Jessen-triologien "Den, der lyver", "Det første jeg tænker på" og "Børnene", Louise Boije af Gennäs' "Højere end alle himle (<- den er altså seriøst god!), Jo Nesbo og Lars Kepler, men jeg er også forevigt vild med Tove Ditlevsens samlinger og i det skjulte er jeg også stadig glad for Tine Brylds "Liv"-bøger.. Jeg bor sammen med min kæreste og vores søn på 3. Når jeg ikke er i skole, er sammen med kæreste og barn eller læser, så elsker jeg at gå i køkkenet og kokkerere, gå i biografen, til koncerter, gå ture med mine veninder og er vist generelt bare en rigtig hygge-fis og livsnyder :-) Jeg har engang blogget med stor succes, men tiden er desværre ikke til det længere. Jeg bruger nu i stedet Instagram meget og ser det lidt som en 'mini-blog'. Kig gerne med, find mig under profilen lillemajs. .
7 anmeldelser i alt, 0 i november

af Maj J.,
29. september 2016
En rigtig fin bog, der både kan bruges til selvhjælp og i professionelt øjemed. Bogen har en god oversigt og beskriver hver enkelt område og øvelse rigtig fint.

af Maj J.,
29. september 2016
Denne bog kan varmt anbefales til alle (kommende) forældre. Der er så mange gode idéer til øvelser og lege, der stimulerer babys sanser. Der er en fin og overskuelig beskrivelse af barnets udvikling og alle øvelserne er fint illustreret og nemme at gå til.

af Maj J.,
16. september 2016
Denne bog af Christopher Sjuve sniger sig op på 5 stjerner fordi: 1. Forfatteren er bacon-entusiast med s t o r t B. "Man er født efter en længsel for bacon" siger han, og i forlængelse heraf kommer en forklaring om, at vi i virkeligheden bør spise mere bacon fordi det fylder tomrummet ud SAMTIDIG med at vi er miljøbevidste. Jeg er ikke sikker på, jeg er helt solgt, men han taler godt for sin sag og jeg er sikker på, at mange af hans mandlige bacon-entusiaster tænker "Amen to that!" 2. Vi ikke bare har med en kogebog at gøre - næ, der er her tale om "Den store alt-du-skal-vide-om-bacon bog". Og igen må jeg bøje mig i støvet for forfatteren, som bruger temmelig mange sider på at fortælle historien om bacon, hvor bacon stammer fra, hvordan det tilberedes bedst osv. 3. De vanvittigt lækre billeder i dén grad får mundvandet til at løbe (og løbe, og løbe, og løbe....), og man - uden at blinke - får lavet en megalang indkøbsliste, suser ned til det lokale supermarked, og køber bacon nok til et helt nabolag. PS., sjældent har man set sin kæreste så glad for at lægge madvarer på plads. 4. Der sammen med billederne følger nogle lækre, overskuelige og nemme opskrifter med. Heriblandt er der en række gamle kendinge som æg og baconmuffins, bønnesalat med bacon og bagt blomkålshoved, men man hilser også spændt på retter som beer can burgeren, bacon og kartoffelkagen, baconkugler i butterdej og ikke mindst baconbrownies'en! 5. Jeg a l d r i g har set en mand være SÅ opslugt i en (koge)bog, som da han fik denne i hænderne. 2 x 5 store stjerner herfra! :-)

af Maj J.,
22. juni 2016
Nora er den smukkeste kvinde på Paradisvej. Naboerne beundrer hende - hvordan får hun dog livet som forfatter og foredragsholder til at hænge sammen, når hun samtidig er lykkeligt gift med den lige så smukke Frank, med hvem hun har to skønne og velopdragne børn med? Nora er meget optaget af, hvad andre synes om hende, og er ganske tilfreds med at være 'vejens dronning'. Hun opsætter en række regler og normer for, hvordan man lever et lykkeligt liv, men formår ikke helt selv at leve op til dem. Ofte bliver børnene hentet lidt for sent og hun ved godt selv, at hun burde bruge mere tid med dem i weekender og ferier. Det hele går dog godt - lige indtil Klara flytter ind i huset overfor. Klara udfordrer Nora på både det intellektuelle- og udseendesmæssige plan. Nora føler sig truet af denne lidt mystiske kvinde, som hendes børn (desværre) elsker at tilbringe til med. Nora bliver nærmest besat af Klara, og da der samtidig sker en række uforklarlige ting i Noras liv, er hun sikker på at Klara står bag. Jagten går ind, samtidig med at Nora rammes af en række angstanfald. Lægerne giver en 10 år gammel ulykke skylden, men Nora er fastbesluttet på, at det ikke kun er derfor. "Den ottende dødssynd" er en meget spændene krimiroman, der har et nervepirrende plot, man ikke havde set komme. Bogen tegner et portræt af en kvinde, der lever af at holde foredrag og skrive selvhjælpsbøger, men for hvem status og andres meninger tilsyneladende betyder alt. En rigtig god, spændende og anderledes bog, der bestemt er værd at læse!

af Maj J.,
24. april 2016
Svenskerne kan altså bare det der med krimier, og denne bog er bestemt ikke en undtagelse! Man følger Lisa, en leder i det svenske sikkerhedspoliti, der står i spidsen for efterforskningen af et muligt terrorangreb. Jeg savner lidt mere action i historien, der dog er god, spændende, og bestemt også velskrevet. Man kommer tæt ind på politiets arbejde, og folk der er interesseret i dette, vil nok især finde den spændende. Ind imellem er der lidt tung læsning, men bogens emne er højaktuelt. Der er dog ikke så meget krimi over den, og det er heldigt at den er skrevet i et forholdsvis letlæseligt sprog, da det gør det nemmere at komme igennem de små 400 sider. 3 stjerner herfra :-)

af Maj J.,
20. marts 2016
Velskrevet bog med konkrete hverdagseksempler på, hvordan forældre (og alle andre der arbejder med, og omgås, børn, både store som små) kan bakke op om deres børn, stille spørgsmål og udfordre dem 'blidt' for til på den måde at opnå succes fremfor nederlag. Det handler ikke kun om at blive klog - det handler i høj grad om at blive mere selvsikker og tryg, og om at tænke sig om og træffe de bedste beslutninger. Bag de forskellige eksempler er der en velbegrundet teori, som ikke kræver en højere akademisk uddannelse at forstå. Sproget er letlæseligt og der er på ingen måde tale om en løftet pegefinger - tværtimod! Forfatteren beretter selv om 'før og efter' historier fra det virkelige liv, hvilket gør at man som læser føler at det bliver håndgribeligt og nemmere at gå til. Der opstilles løbende modsætninger og forklaringer, eksempelvis det meget omdiskuterede emne vedrørende ros kontra anerkendelse; Vælger vi at rose barnet for dets intelligens ved at sige ”Wow, det er et virkelig flot resultat, du må være meget klog,” eller vælger vi at rose og anerkende dets indsats og sige “Wow, det er et virkeligt flot resultat, du må have arbejdet meget hårdt”? Der er som sagt adskillige eksempler i bogen, alt lige fra hvordan man håndterer situationen når et barn ikke vil rydde op, til hvordan man kan guide sit barn til at dreje udenom sociale medier og spillemaskiner når der skal laves lektier. Alt i alt en meget fin bog, som jeg varmt kan anbefale. Som mor til en 3-årig kunne jeg dog godt ønske mig, at der havde været flere eksempler til de helt små børn.

af Maj J.,
2. februar 2016
"Det er svært at finde tøj, der passer til den individuelle krop, og det er svært at få sproget til at passe til de mennesker, man elsker". Sådan lyder et af de mange, fine ordsprog, som Sonja, hovedpersonen i denne bog, fortæller os. Sonja er fra en lille by i Vestjylland, men bor nu i København, hvor hun lever af at oversætte svenske krimier. I bogen følger vi hendes gang til køreundervisning på Folkes køreskole, og undervejs er der tilbageblik på hendes barndom og ungdom. "Man kan ikke lave diagonale bevægelser med gearstangen og man kan ikke komme fra andet til tredje gear ved at skyde genvej". Det gælder heller ikke livet, og slet ikke Sonjas. Hun forsøger at undgå enhver konflikt på sin vej og man har fornemmelsen af, at hun aldrig rigtig åbner sig op. I takt med, at Sonja bliver bedre og bedre til at køre bil og får styr på bilens gearstang, får hun også mere styr på sit private liv og bliver mere og mere modig. Sonja navigerer rundt i en hverdag med tusinde tanker om nutid og fortid. Det er svært, at være Sonja, og det er svært at køre bil - specielt i København. I bogen møder vi, udover Sonja selv, også de få mennesker, der en del af Sonjas hverdag. Vi får et indblik i hendes tanker om sig selv og andre, men vi skal et stykke ind i bogen før vi for alvor kommer under huden på hende. Når vi gør dette, synes jeg desværre hurtigt bogen er slut. Det er dog en fin, letlæselig roman der giver stof til eftertanke, og jeg giver bogen 3 stjerner.