Boganmeldelser fra Nannasdatter

your image 34 år, mor til 4 børn, gladelig gift med min mand som rejser en del. Når man står alene med det daglige ansvar for hus & børn i op til 8 uger af gangen så er der ikke altid så meget energi tilbage.. Men der hvor jeg gang på gang får ladet mine batterier op igen er ved at læse bøger. Jeg ELSKER bøger, børn og bøger er mit GULD :) Jeg er til historiske romaner, kærlighedshistorier, krimier, sjove, spændning, dramaer, kreative bøger såsom strikke, koge og diy. Senest har jeg bevæget mig ud i biografier som jeg er blevet ret glad for. Som regel har jeg gang i en 2-3 bøger af gangen som ligger rundt om i huset, og når der lige er et par minutter til overs bliver det gerne til et par sider. Min daglige sovepille er også et par kapitler i en bog. Læser jeg ikke har jeg svært ved at falde i søvn. Det magiske ved bøger er den måde den gode fortælling lukker dig indenfor, stjæler din tid, berører dig, får dig til at grine, græde eller gør dig eftertænksom. En god bog bliver hurtigt som et godt venskab, man nyder selskabet og så er det ofte trist at tage afsked.. Men så er det jo at man kan gå at vente på mere. Jeg er fast anmelder ved plusbog, en opgave jeg er meget beæret over. Ellers er jeg at finde på Instagram som "jarlsborg" der anmelder jeg også gerne de bøger jeg læser.
86 anmeldelser i alt, 0 i november
1 2 3 4 5 >

af Nannasdatter,
8. maj 2017
Denne bog har jeg haft i mange år efterhånden og jeg husker stadig den følelse der sad i mig efter at have læst den. Jeg følte at jeg havde været vidne til et stykke mindre pænt danmarkshistorie. En historie der fortæller om at børns liv ikke var ret meget værd engang. At børn ingen rettigheder havde og ikke blev betragtet som ligeværdige mennesker og individer. Guds blinde øje hudflettede mig, fik mig til at tude, gav mig håb og plantede et frø i mig. Denne bog er så vigtig læsning og det er socialrealisme på højt plan. Man følger anne som bor på børnehjem i 1930'erne og hendes og de andre pigers håb om en dag at slippe væk. Kan varmt anbefales.

af Nannasdatter,
8. maj 2017
Denne bog tiltalte mig da den handlede om Fyn og 80/90'erne, der var jeg selv barn/ ung og som fynbo var den jo noget nærliggende at tage fat på. Bogen skuffede mig da heller ikke, og var fin læsning. En mand vender tilbage til sin barndomsby hvor han ser tilbage på en skæbnesvanger nat hvor hans ven blev dræbt. Ingen vidste helt hvad der skete den nat, men det bliver ligeså stille viklet op da hovedpersonen mødes med gamle barndomsvenner og fjender og da der bliver ridset lidt i lakken finder han hurtigt ud af at alt ikke er som det skal være. Hurtigt læst og fint opsat bog.

af Nannasdatter,
8. maj 2017
Dette er bind 2 i serien om mia kruger og Holger Munch, et stærk makkerpar der står overfor et bestialsk mord af en ung pige. Igen er der fart over feltet og forfatteren gør det virkelig godt. Læseren er med på første parket og bogen er svær at lægge fra sig. Nogle af de løse ender der var i bog 1 får man svar på her i 2'eren. Bogen kan varmt anbefales og venter spændt på at der kommer en 3'er så vi kan finde ud af hvad der er med mia og hendes baggrund. Er man til gode krimier kan denne varmt anbefales.

af Nannasdatter,
8. maj 2017
Denne bog fandt jeg på krimimessen i Horsens og det var egentlig fordi den var på tilbud og så omslaget der i første omgang fangede mig. Vel hjemme med bogen gik jeg i gang, og jeg skal lige for at alt andet stod på hold i de 3-4 dage det tog mig at læse den. Den var SÅ god. Spændende plot og persongalleri, og ledetråde der peger i forskellige retninger, og bedst som man tror man har regnet det hele ud, tager man fejl. Mia kruger og Holger Munch udgør et solidt makkerpar og hvad de hver især tumler med fanger også. Der er fart og spændning og det er en rigtig flot debutbog. Kan varmt anbefales. Hvis jeg skal komme med et lille men, så er der et par løse ender som jeg ikke fik svar på til sidst, men ikke noget der er ødelæggende for læseoplevelsen.
af

af Nannasdatter,
30. november 2016
Jeg har haft fornøjelsen af at anmelde dette spil for plusbog og det er første gang jeg har anmeldt et spil. Jeg var på forhånd ikke bekendt med spillet ego som fås i flere forskellige farver / udgaver, men reglerne/ beskrivelsen var rigtig fint beskrevet og det var hurtigt at sætte spillet op og dele brikker ud så vi kunne komme i gang med at spille. Først havde vi vores ældste på 12 år med, men måtte dog hurtigt erkende at det er et spil for voksne. Dette især pga de mange forskellige spørgsmål og kategorier. Så vi var 2 om spillet hvilket også fungerede fint. Vi skiftedes til at slå med terningen og trække et kort med et spørgsmål. Spørgsmålet læses højt og modstanderen skal så gætte hvad oplæseren vil svare på spørgsmålet og kan satse nogle jetoner herpå. Se her kommer det sjove så, for selvom man synes at man efter manges års samliv kender hinanden ud og ind var der alligevel en del spørgsmål som vi blev ret overraskede over hvordan den anden havde svaret. Vi fik grinet og spekuleret en del og på grund af de mange spørgsmåls forskellige karakterer kom vi rundt i vores samtale, steder hvor vi aldrig før har været. Det er helt sikkert et spil vi kommer til at spille igen. Alt i alt et rigtig godt og interessant brætspil som varmt kan anbefales.

af Nannasdatter,
30. november 2016
Jeg har haft fornøjelsen af at læse en bedragers dagbog som er skrevet udfra en virkelig hændelse der fandt sted tilbage i 1700 tallet. Den handler om Jeanne baret der blev den første kvinde der foretog en jordomsejling. Dette skete naturligvis i forklædning som en mand, idet kvinder var bandlyste på skibe førhen. Jeanne bliver under jordomsejlingen til Jean, personlig assistent til commerson som er botaniker. Det er deres begges interesse og passion for botanikken der får dem til at rejse og efterlade deres fælles barn, en søn tilbage i Frankrig. Denne søn som på trods af at Jeanne har efterladt ham betyder meget for hende og hun nævner ham også ofte i sin hemmelige dagbog. Dagbogen er jeannes frirum under den lange omsejling, det er der hun skildrer alt det hun ser og oplever, sine tanker om sin/deres søn, om de planter de finder, om de andre passagerer som sender hende mistænkelige blikke, om livet ombord og naturligvis sit forhold til commerson. Den er skrevet med mange små passager og det gør den både appetitlig og læseværdig. Jeg synes at bogen er spændende og det er en interessant historie som forfatteren har fået beskrevet. Noget der også solgte mig bogen var den smukke forside. Alt i alt en god bog
Fletværk
(2)

af Nannasdatter,
21. oktober 2016
Rigtig inspirerende og spændende bog om papirfletteri i 3D. Det er utroligt hvad man kan få ud af papir. Bogen er fyldt med lækre billeder og gode vejledninger. Der er fletteprojekter i både den lette og svære ende og man kan komme rigtig langt med få materialer. Denne bog kommer helt sikkert til at blive fast inventar påmindelse bogreol.
Cool baby
(1)

af Nannasdatter,
21. oktober 2016
En skøn bog med det i tiden meget brugte, upcycling. Man tager en bunke gammelt voksentøj og så forvandler man det til det skønneste tøj til baby. Bogen rummer mange gode ideer til hvordan man kan lave sødt babytøj for små penge. Der er nogle fine billeder i bogen.

af Nannasdatter,
21. oktober 2016
Denne bog er rigtig rigtig god. Den tager læseren i hånden og så bliver man ført helt tilbage til den forhistoriske kunst og helt op til vores tidsalder. Den er for børn og barnlige sjæle .. og voksne der trænger til at få opfrisket sin kunsthistorie. Man bliver klogere på det grundlæggende indenfor kunsten begreber og værdier, og med spændende illustrationer så er det alt i alt en Anbefalelsesværdig bog.

af Nannasdatter,
20. oktober 2016
Julia donaldson lærte jeg at kende da vi boede i England, og derovre er hun en kendt og elsket børnebogsforfatter. Jeg er også vild med hendes univers af skønne fortællinger og flotte og let genkendelige illustrationer. Bedst kendt er hun for " gruffalo" eller grøflen som han hedder på dansk. Denne bog handler om en kone som bor i et lille bitte hus og er meget glad for sine dyr som naturligvis også skal ind i huset og være.. så de må rykke tættere og tættere sammen jo flere der kommer. Bøgerne er ofte skrevet på vers og i rim