Boganmeldelser fra Pia Klitte

your image Jeg er vist bare en læsehest med hang til krimier .
104 anmeldelser i alt, 0 i februar
1 2 3 4 5 >

af Pia Klitte,
8. januar 2018
Meiner er hele sit, liv blevet styret hårdt af sin mor. Hun opfordrede ham som dreng, til at være den som bestemte, så han var rustet til en lederstilling som voksen. Da Meiner finder sin mor skudt, da han ville besøge hende på hendes fødselsdag, begynder rækken af mord. Meiner går til psykolog, for at få et bedre selvværd og hjælp til en bedre nattesøvn. Han trives ikke i sit liv og krævende arbejde som butiksleder. Vi kommer fint omkring Ibsens nye liv sammen med Søs, Ella's halvsøster, og med Li-Mei som er ved at komme sig ovenpå en voldsom medfart i forrige bog; "Arven efter Jane". Bogen beskriver flot de forskellige roller og locationer , næsten som at være der selv. Den lille enhed af efterforskere kommer vidt omkring geografisk, for at interviewe de forskellige personer, med relationer til de afdøde. En spændende bog, som beskriver en handling, der sagtens kunne være hændt i det virkelige liv. 3 1/2 ??

af Pia Klitte,
4. januar 2018
Jane, en meget vanskelig teenager, har aldrende forældre. De har svært med at styre den temperamentsfulde datter. Jane pjækker en del fra gymnasiet og indgår derfor en aftale, med sine forældre og skolen, om et sabbatår som aupairpige i USA. Skæbnen vil dog at Jane efter nogle år uden livstegn, bliver slået ihjel i New York. Janes aldrende forældre som nu er meget syge, beder derfor Dansk politi om assistance til at finde deres datters morder. Ella og Ibsen flyver derfor til New York og får en kontaktperson i NYPD. Da Jane ikke var amerikansk statsborger og forældrene ikke pressede på for en opklaring, er mordet på hende straks blevet henlagt. Så Ella og Ibsen må starte fra scratch . Steen B. J. skriver behageligt og letforståeligt. Der er en fin balance mellem nutid og datid og når fortællingen veksler mellem Ella/Ibsen og Li-Mei, som har formidlingen af informationer til afdøde Janes forældre. Der er også en forbedring af skrivesilen i forhold til de to forrige bøger. Godt gået Steen. 3 1/2 ??
Ilkas arv
(2)

af Pia Klitte,
15. november 2017
Ilka's arv er bind nr. 2 i trilogien om Bedemandens datter. Ilka har arvet sin fars bedemandsforretning i Racine. Hvorfor undrede Ilka, for han forlod Ilka og hendes mor for 33 år siden. I alle disse år, har de ikke hørt en lyd fra ham. Men nu begynder skeletterne at falde ud af skabet. Bedemandsforretningen er på fallittens rand, og Ilka gør alt hvad hun kan for at finde penge til alle regningerne. Alt hvad hun ønsker er, at sælge skidtet og komme hjem til Danmark. Men hun får ingen seriøse bud og indser at hun med en kæmpe gæld, næppe får lov til at forlade landet. Ilka beslutter derfor at søge hjælp hos sin afdøde fars svigerfar. Ilka er så uheldig at ankomme dertil netop da hun ser nogle af hans heste blive fjernet med magt.! Nu er der ikke langt fra hjælp til kaos og sandheder kommer flyvende fra højre og venstre. En fantastisk fortælling med en mega ond slutning ! Med de ord bogen slutter med er tiden til bind nr 3 kommer, meget meget lang. Sara skriver som sædvanligt i et sprog og med en handling, så man bare har lyst til at fortsætte med at læse.

af Pia Klitte,
24. oktober 2017
Li-Mai, Ella og Ibsen, skal atter løse et gådefuldt mord, for chef Milton. En sexleg, som viser sig er et sexorgie, er løbet af sporet og er endt med et mord. Ella og Ibsen kører til Ålborg for at efterforske, mens den lille nervøse Li-Mai bliver tilbage i Århus, hvor hun bliver bedt om, at tage sig af en anmeldelse om SMS chikane . Hurtigt viser det sig at sexorgierne finder sted, både i Ålborg og Århus. En sag om hustruvold, som Li-Mai også tager sig af , hænger også sammen med orgierne. Ayo, som har deltaget i orgierne, fortæller sin mand Jørgen at hun forlader ham, han bliver voldelig og datteren Anne ringer efter politiet. Bogen er skrevet i et letforståeligt dansk og kommer fint omkring karaktererne i handlingen, dog mangler jeg mere om Ayo's datter Anne , hvad er hendes tanker og hvordan reagerer hun på situationen? En hurtigt læst bog hvor jeg var fint underholdt.
Blodmåne
(4)

af Pia Klitte,
24. august 2017
Endnu engang møder vi Jeppe Kørner og Annette Werner. Makkerparret skal opklare nogle grusomme mord. Alpha Bartholdy findes død i sneen i parken, ætset op indvendig. To dage senere går det ud over Christel Toft , der til en fest også får ætsende væske i sin drink. Bogen blev læst med glubende appetit og nysgerrighed. Det var helt umuligt at stoppe. Mine gætterier på morderen var flere forskellige , men forkert hver gang. Mega spændende bog med et meget frit sprog især fra Annette Werner

af Pia Klitte,
24. august 2017
Wow, en fantastisk skrevet skrevet bog !! Den er virkelig en førsteklasses psykologisk thriller . Bag husets fire vægge ; et sandt mareridt. Ud af til et perfekt og kærligt ægteskab. Man snyder virkelig sig selv, hvis man ikke læser denne bog.

af Pia Klitte,
22. juli 2017
En fin debutbog, skrevet i et letflydende hverdagsdansk, så man føler, man selv er tilstede. Læseren får indblik i, hvordan livet er, på en lukningstruet, tosproget folkeskole i Århus. Der sker ikke ét, men to mord i løbet af bogen. Opklaringen af disse mord + andre genvordigheder på Nordbyskolen, varetages af Ella, Ibsen og Li-Mei. Bogen er som taget ud af hverdagen . Flot Steen .
Tørst
(5)

af Pia Klitte,
4. april 2017
En vampyrist er løs ! Han går efter kvinder, der har været på Tinderdate. Sagen er lidt kringlet, så Harry Hole der nu er gift med sin Rakel og underviser på politiskolen, bliver hentet ind. Efterforskningsholdet i fyrrummet genopstår, med lidt udskiftninger. Nu skal de have fundet identiteten på den mand, der overfalder kvinder, bider deres halspulsåren over med et jerngebis, og drikker deres blod! En psykopats gerning, men står han alene? En fantastisk fortælling, der får de små hår på armene, til at rejse sig. Et fantastisk plot, hvor afslutningen absolut lægger op til endnu en bog med Harry Hole . Jo Nesbø kan sit håndværk.

af Pia Klitte,
19. marts 2017
Agnethe Bohn , vikarierende præst i Rønne, er på vej hjem med færgen, da de finder en død kvinde på trappen, ned til toiletterne. Agnethe yder forgæves førstehjælp sammen med en af færgens ansatte. På overvågningskameraet kan man se en arm ved kvinden, som afslører at hun blev skubbet, myrdet. Agnethe har sammen med Lars, som udover at være efterforskningsleder , også er Agnethes fætter set på videoerne fra overvåningskameraerne. Agnethes vikariat udløber snart og muligheden for fastansættelse bliver mindre, da det er ugleset, at hun blander sig i politiets arbejde. Fætter Lars' kone Monika, bliver indlagt med en alvorlig blodforgiftning , men Lars vil hellere holde frygten på afstand ved at arbejde. Lars' mor gør alt hvad hun kan, for at forhindre Agnethe i at hjælpe Monika og Lars. Hun holder Agnethe ansvarlig for sin brors død, Agnethes far, for 15 år siden. Guds tro, mordefterforskning og familieproblemer, flyder i en lind strøm gennem bogen, den var en fornøjelse at læse. Glæder mig virkeligt til mere om Agnethe Bohn fra Pernille Boelskov's pen.
Tiggeren
(2)

af Pia Klitte,
28. december 2016
Emma Skölds begravelse (mindehøjtidelighed) bliver afholdt, og mange er kommet til kirken. Også Emma selv, hun kan ikke holde sig væk. Kun Evart og lægen Mats og Emma selv ved at hun overlevede Gunners mordforsøg. Nu arbejder Emma og Evart på at få skovlen under Gunner og hans tro væbnere. Gunner og kumpanerne har i fællesskab myrdet rumænske tiggere og placeret dem på strategiske steder, for at skræmme tiggere til at blive hjemme i eget land. Emma ved det er ham og leder efter et vidne som vil stå frem, så det kan få en ende. Det er en fantastisk bog, jeg havde desværre læst den alt alt for hurtigt. Sofie Sarenbrant er en dygtig forfatter som man må stifte bekendtskab med.