Boganmeldelser fra Pia Klitte

your image Jeg er vist bare en læsehest med hang til krimier .
106 anmeldelser i alt, 0 i september
1 2 3 4 5 >

af Pia Klitte,
23. august 2018
Anne Frank, må under anden verdenskrig, gå under jorden,sammen med sin familie, for at undgå Hitler`s jødeforfølgelse. I faderens kontorbygning, indrettede de sig i baghuset, sammen med en anden familie og senere endnu et medlem. I alt 8 personer skjulte de sig, i ca 2 år, på meget lidt plads. Anne førte dagbog under opholdet, og en teenagepiges optegnelser beskriver de genvordigheder og afsavn, det giver, at være så mange sammen dag ind og dag ud. 1 august 1944 bliver de alle i baghuset hentet af Die Grüne Polizei og en SS-Oberscharfürer. De bliver alle sendt videre til koncentrationslejre, hvor de hurtigt døde, enten af sult og sygdom eller gas! Eneste overlevende var Anne`s far Otto Frank. Få år efter krigens afslutning kom de første udgaver af Anne Frank`s dagbog på gaden. Må alle læse beretninger fra denne grimme tid, og derved være med til at aldrig nogensinde vil gentage sig.

af Pia Klitte,
11. august 2018
Under en ferie i Italien, under et karneval, får Sara sin taske med både pas og kreditkort, stjålet. På en bar havde hun og Kasper set to danske piger, og uden forklaring havde den ene givet Sara sin maske, da de forlod baren. Måneder senere modtager Sara sin taske med posten. Den var tom undtagen et meget særpræget smykke. Sara, som er dybt afhængig af internettet især facebook, sætter en efterlysning af ejeren af smykket og masken, op på FB. Derefter begynder det!!! Hun får en rykker på et lån hun aldrig har optaget, men Kasper ordner det for hende, og tror alt er i orden. Men flere ting sker, uden at afsløre noget for kommende læsere. Her er skrevet en spændende krimiroman. Plottet er velgennemtænkt og holdbart ! Vi følger Sara gennem den tid hvor hendes identitet er stjålet, og vi følger Rolando Benito på jobbet og i privatlivet. Anne Larsen, som er en fast bestanddel af I.G.M. persongalleri har det heller ikke for nemt hverken arbejdsmæssigt eller privat. Velskrevet , fængende og spændende.

af Pia Klitte,
28. maj 2018
Provsten Lone bliver fundet død, hængende i et tov, fra loftet i sit hjem. Lone var en provst, som med næb og klør, havde fået præsten Stella ansat i sit provsti, trods protester fra menighedsrådet. Stella er ikke en særlig vellidt præst, men har igennem flere år været Lone’s yngling, som Lone til enhver tid holdt hånden over. Team Milton efterforsker sagen med sædvanlig ekspertise. I Team Milton, tumler Ella med sin kræftdiagnose. Ibsen’s kæreste Søs, Ella’s halvsøster, har kastet sig over en ny fritidsbeskæftigelse ; religioner, i håbet om at holde sin psykiske lidelse i bero. I dagligdags vendinger, følger vi efterforskningen og persongalleriets små dagligdags problemer. Bogen er som taget ud af hverdagen og som læser skal man ikke forholde sig til en masse fremmedord, men bare nyde historien. En let læst bog med et sandsynligt plot.
Skindød
(3)

af Pia Klitte,
8. maj 2018
En rasende spændende bog. Maura Isles hører en lyd i kølerummet på retsmedicinsk, en lyd der ikke burde være der. Hun finder ud af at den druknede ukendte kvinde stadig lever og får hende hasteoverført til sygehuset. Samtidig bliver Jane Rizzoli indlagt på samme sygehus for at føde hendes og Gabriels barn. Men den ukendte kvinde er ikke en hvilken som helst, hurtigt er der knald på handlingerne i bogen. Uden at røbe noget vil jeg sige at læseren ikke bliver snydt for drama og indviklede handlinger. Bogen indeholder alt fra menneskehandel til skuddrama og kidnapning. Læs den !

af Pia Klitte,
8. maj 2018
Eddie, Mickey, Nickey, Gavin og Hoppo var fem 12 årlige venner tilbage i 1986. De kommunikerede med kridttegninger i hver deres farve, så de kunne mødes. En dag var der hvide kridttegninger. Ingen af børnene brugte Hvidt, men de fulgte alligevel tegningerne. Derude i skoven mødte dem et frygteligt syn. Ligdelene af den unge Elisa lå rundt i skoven! Derefter går deres liv i forskellige retninger. 30 år senere dukker kridttegningerne igen op og de 5 venner er atter nødt til at tale sammen, efter at deres gamle ven Mickey findes druknet med en tegning i lommen. Alt i alt en glimrende fortælling, men efter min personlige mening er der store ligheder med Stephen Kings bog IT-det onde. Det trækker ned i min pointgivning.

af Pia Klitte,
19. marts 2018
En aktivist og en professor bliver myrdet, men Team Milton bliver straks taget af sagen. I alt dør 3 børn, hvor forskningen af dødsårsagen også overgår til anden side. Salmonellaforgiftning er den officielle dødsårsag. Ella’s barndomsveninde er lige udnævnt til minister for landbrug og fødevarer. Hun erfarer straks at salmonella ikke er dødssynderen, det er derimod E. colibakterier fra kødkvæg. For at bevare produktionen af kødkvæg og den indbringende eksport, ønsker statsministeren med alle midler at skjule det, med en løgn om salmonella fra æg og fjerkræ. Ella er på afspadsering, men har selv undret sig over alle disse dødsfald og da Li-Mei ringer og fortæller, at hendes mand Ming som er forsker på laboratoriet også er taget at samme sag, sætter det nogle tanker igang hos de to kvinder. Ella sætter sig i forbindelse med sin barndomsveninde Alice. Alice fortæller i sin frustration, Ella en del om sagen. Hvad Alice ikke ved er at al hendes kommunikation bliver overvåget. Vi følger Alice i hendes arbejde i ministeriet, hvor sagen har førsteprioritet; den skal neddysses !! Ella og Li-Mei tager sammen til København, de vil tale med Alice, men det bliver en opgave at komme i forbindelse med hende, uset. En glimrende politisk krimi hvor vi ser hvor korrupt vores egen regering KUNNE være. Jeg selv er ikke så meget til politiske krimier, men da bogen er velskrevet og handlingen spændende er jeg nødt il at dele 4 stjerner ud.

af Pia Klitte,
19. marts 2018
Mia’s kæreste Jeppe, som skjuler sig under navnet Andreas, er blevet myrdet i sin lejlighed. Team Milton’s dygtige hold er sat på sagen. Alle i Jeppe’s omgangskreds skal afhøres. Både private venner og kolleger på arbejdspladsen. Samtidig læser vi sideløbende, hvordan Mia og Jeppe mødtes og hvordan deres forhold udviklede sig. Mia’s gamle skolekammerat Linus er flyttet ind i lejligheden overfor Mia’s , på den anden side af gaden. Det ved Mia ikke noget om, men han bliver da budt ind til kaffe da de mødes. Linus er aldrig kommet sig over sin forelskelse til Mia, han ser muligheden til at kopiere hendes nøgle, så han kan komme ind og sætte kameraer op. Han vil gøre alt for Mia. En krimi hvor stalking får en anden betydning. Om hvordan man forblændes af forelskelse og kan blive et let offer for bedrageri. En skøn krimi, hvor vi som vanligt også følger de sædvanlige karakter : Ibsen, Ella og Li-Mei ikke at forglemme Milton selv. Den fortjener 4 ??

af Pia Klitte,
19. marts 2018
Imens Li-Mei er på kursus i København, leder Ella og Ibsen efter en forsvunden kvinde. Smyrna, 32 år og husholderske for 2 fedladne brødre kaldet “krageungerne”. Snart forsvinder endnu en kvinde og sporet leder dem mod familiepleje . De arbejder på højtryk, som de plejer, selv Li- Mei kan bruges i København, inden hun rejser hjem til Aarhus. Denne bog er lidt af en pageturner. Den er velskrevet og spændende, med en slutning der overraskede mig lidt. 4 store stjerner ????????

af Pia Klitte,
14. marts 2018

af Pia Klitte,