BOGUDSALG

Boganmeldelser fra Rikke A.

5 anmeldelser i alt, 0 i september

af Rikke A.,
18. december 2015
En af de smukkeste bøger, jeg længe har læst. Her er noget for både romantikeren, historikeren og litteraturelskeren. Peter Fogtdal skriver, så du føler, at du er i Venedig i 1700-tallet - det er en særlig gave at kunne skrive, så læseren bliver revet med ind i en anden verden. Læs den, hvis du trænger til at blive forvandlet en lille smule. Jeg kan stærkt anbefale denne bog.

af Rikke A.,
18. oktober 2015
Denne bog er rent ud sagt fantastisk. Det er en oplevelse at læse den. Den bibelske myte kommer til live, og man lever sig helt ind i fortællingen om to meget forskellige mennesker - Makeda og Salomon. Vi følger Makeda på hendes rejse fra hendes landsby i Etiopien, til hun ender i Israel, hvor en uventet kærlighedshistorie med kongesønnen Salomon (som vi også følger fra tidlig barndom) tager sin begyndelse. Jeg kunne ganske enkelt ikke slippe denne bog, og det er svært at beskrive, hvor god den er. Jeg kan kun sige: Læs den!

af Rikke A.,
28. august 2015
Skyggerne Vender Tilbage er en spændende, men til tider langtrukken og omstændelig bog. Jeg havde umiddelbart svært ved at blive fanget af den, og det hænger nok sammen med, at forfatteren har det med at fortabe sig i lange beskrivelser af landskab og dyreliv i Sameland. Det hele starter med en ung rensdyravlers død, og hans død følges så op af flere andre mystiske og grusomme dødsfald. Vi følger renpolitiet i opklaringen - den ene politibetjent, Nina, finder endda ud af, at sagerne har forbindelse til hendes fars forsvinden for mange år tilbage. De store oliefirmaer kæmper mod de traditionsbundne samerklaner, og her er mange intriger - man mærker tydeligt, at forfatteren har sympati for samerne, og det er også gribende at læse om deres kamp. Dog fangede denne bog mig bare aldrig, som den måske kunne have gjort, hvis sproget og handlingen havde haft lidt mere fart på. Jeg vil alligevel anbefale at læse den - andre end mig vil måske blive mere fanget ind af den, og under alle omstændigheder giver den et fascinerende indblik i kulturen højt mod nord.

af Rikke A.,
1. juli 2015
Vi befinder os i et velhaverkvarter i Australien - fokus er mødrene til en bestemt børnehaveklasse. Vi møder Madeline, som har tre børn, og som kæmper for at beholde sin teenage-datter i hjemmet, nu hvor hun har knyttet sig til sin nye stedmor. Men Madeline er ikke kun en løvemor, når det gælder hendes egne børn, hun tager også den unge enlige mor, Jane, under sine vinger. Janes søn starter i børnehaveklassen sammen med Madelines yngste datter Chloe, og fra den første dag finder Madeline og Jane og Madelines bedste veninde Celeste sammen i et tæt fællesskab. Celeste er smuk, rig og gift med en mand, der er det samme. De har tvillingesønner, og på overfladen er alt idyl. Virkeligheden er en ganske anden. Når man starter med at læse denne bog, tror man, at den handler om hysteriske mødre og de små kampe, de tager på sig for deres børn. Janes søn bliver beskyldt for at have været voldelig mod et andet barn, og så ruller skandalen. Sandheden er dog en anden - og meget mere kompliceret end som så. Det kulminerer i en forælders død på den årlige quizaften på skolen - men hvem og hvordan og hvorfor? Det ved vi først til sidst. Dette er en usædvanlig medrivende bog, som er skrevet i et godt og ligefremt sprog, og humoren er altid lige om hjørnet. Moriarty kan skrive, så man virkelig mærker personerne, og jeg vil anbefale denne bog til alle, der elsker at læse. På trods af den lyserøde forside er dette ikke triviallitteratur - giv den en chance! Jeg har i hvert fald tænkt mig at læse flere bøger af denne forfatter.

af Rikke A.,
1. juli 2015