Boganmeldelser fra SigneGuldager

4 anmeldelser i alt, 0 i november

af SigneGuldager,
26. juni 2016
"Den værste synd af dem alle var ikke at være tro mod sig selv. Det vidste hun nu." - DEN OTTENDE DØDSSYND er en psykologisk thriller, hvor intet er gennemskueligt, før man vender de sidste sider! Nora bor med sin familie på Paradisvej, hvor hun er den ukronede 'Dronning', som de andre på vejen ser op til. Udadtil har hun det perfekte liv; Det perfekte ægteskab, den perfekte familie, det perfekte job, det perfekte udseende. For ti år siden faldt Nora ud af et vindue fra syvende sal og overlevede. Efter dette er hun blevet en kendt foredragsholder ved bl.a. at skrive selvhjælpsbøger, hvor hun tager udgangspunkt i sit eget liv og sine forandringer. Da Nora går i gang med sin nyeste bog omhandlende de syv dødssynder, flytter en ny kvinde ind lige over for deres hus. Kombinationen af bogens indhold og genboens tilstedeværelse ændrer Noras liv drastisk, og hun kan ikke længere skelne mellem fantasi og virkelighed. Bogen er skrevet i et letlæseligt sprog. Den fangede mig fra første side, og den var hurtigt læst færdig. Slutningen var slemt skuffende, og jeg sad med en tom følelse, da jeg lukkede bogen. Der var flere løse ender, som ikke blev bundet sammen, og derved skabte noget af bogens indhold ikke en dybere mening. Bogens opbygning skabte en intens spænding, selv om jeg fandt nogle af elementerne usmagelige for Noras personlighed - som om de ikke rigtig passede til dét, forfatteren ellers havde beskrevet. Bogens titel passer rigtig godt til de underliggende temaer, der kan findes hos alle personerne i bogen. Samtidig kan der drages paralleller til den selvcentrering, der finder sted i vores omverden i dag.

af SigneGuldager,
11. april 2016
Kender I det, når man sidder tilbage og tænker: Hvilket budskab ønskede forfatteren at videregive til mig som læser med denne fortælling? I dette tilfælde er svaret: Jeg ved det ærligt talt ikke, men jeg tror, det har noget at gøre med kærlighed og sandheden om livet. Samuel er død; Hans mormors hus er brændt ned; Hans bedste ven, Vandad, sidder i fængsel; Hans ekskæreste, Laide, og hans bedste veninde, Panteren, er flyttet til udlandet. Begik Samuel selvmord eller var det hele en ulykke? Hvem er Samuel egentlig, hvordan er alle personerne i bogen forbundet og er det deres skyld, at Samuel ikke længere er i live? Er folk i virkeligheden dem, de udgiver sig for at være, eller fremstår de, som de ønsker ’at ses’ i andres øjne? Hvordan kan man vide, om de involverede fortæller sandheden, eller om de blot ’pynter’ på historien, så de fremstår empatiske og sandfærdige? Hvem elsker i virkeligheden hvem, og hvor meget bør man egentlig læse ’mellem linjerne’ for at finde sandheden? Bogen er skrevet ud fra interviews med Samuels nærmeste, og den springer hurtigt mellem disse, samt i tid. Man skal som læser være opmærksom og dedikeret til bogen, ellers bliver den tung og svær at komme igennem. Da jeg læste de indledende ord, var jeg overbevist om, at det var en krimi. Jeg tog fejl. Bogen handler om kærlighed, næstekærlighed, tætte relationer, drama, sandheden, selvet, livets glæder og sorger, erfaringsbanken og vores plads i livet. Netop Samuels tanke omkring ’erfaringsbanken’ og udlevelsen af denne, vil jeg tage med mig – dog vil jeg nok være lidt selektiv i mine valg af oplevelser. Bogen lægger op til uendeligt mange spørgsmål, og i min optik besvarer den desværre ikke dem alle. Misforstå mig ikke. Jeg har intet imod, at man som læser selv skal komme frem til konklusioner, men der er nogle ting, som kan skabe et lille irritationsmoment hos mig, som fx et manglende svar på, hvorfor Samuel husker så dårligt – hvilket er et gennemgående tema i bogen. Det er op til læseren at danne sig et indtryk af personerne, som man stifter bekendtskab med undervejs, og jeg må erkende, at jeg skiftede opfattelse af de enkelte personer op til flere gange undervejs i fortællingen. Da jeg havde læst bogen færdig, sad jeg med et tomrum indeni. Jeg følte en form for mistillid til alle personerne i bogen grundet deres ’higen’ for at fremstå perfekte i deres relation til Samuel i stedet for at fokusere på Samuel som person og sandheden om hans liv og død. Det eneste jeg ønskede var et finde frem til var, ”hvem var Samuel og hvorfor er han her ikke mere”. Jeg var SÅ frustreret undervejs, at jeg næsten overvejede at stoppe midt i det hele og gemme bogen langt væk. Som de fleste bogelskere ved, så er det selvfølgelig ikke en mulighed. Man er nødt til at færdiggøre, hvad man er startet på – forfatteren og bogen fortjener at blive hørt til vejs ende, så budskabet kan videregives. Desværre lykkedes det mig ikke at skabe en følelsesmæssig tilknytning til bogen. På baggrund af dette, tror jeg ikke, jeg har forstået bogens egentlige og fulde budskab. Det betyder ikke, at jeg har mistet min tiltro til forfatteren, og jeg vil se frem til det næste værk fra Jonas Hassen Khemiri.

af SigneGuldager,
22. februar 2016
”Jeg puttede mig tættere ind til ham. Jeg kunne ikke gå fra ham. Men hvad, hvis jeg sårede ham? Gud, tanken om at såre ham gjorde mig ulykkelig. Så dybt ulykkelig, at det gik op for mig, at jeg holdt mere af ham end af mig selv” I Dublin Street møder vi den unge Joss, som er flyttet fra USA til Edinburgh for at flygte fra sin tragiske fortid. Hun lever et forholdsvist asocialt liv uden forpligtelser, bortset fra hendes job som bartender på en pub. Efter at have færdiggjort universitetet flytter Joss’ bedste veninde/roomie til London for at studere, og Joss er nødsaget til at finde en ny lejlighed og roomie, hvor hun har mulighed for at udfolde sig som forfatter, mens hun samtidig kan undgå at skabe personlige relationer til andre mennesker. Efter lang tids søgen finder hun det perfekte hjem, som hun skal dele med en pige ved navn Ellie. Ellie har en ung, rig og maskulin storebror, Braden, og fra første øjekast fascineres og tiltrækkes de af hinanden, og Joss bliver hurtigt draget ind i hans verden – på godt og ondt. Dublin Street er meget mere end en romantisk fortælling, da der parallelt med Joss’ og Bradens kærlighedsaffære, føres en fortælling om en ung piges kamp for at skabe balance mellem at rumme sin traumatiske fortid, og samtidig give slip og elske på ny. Dublin Street er i min optik nærmere en ungdomsbog end en voksenbog. Den kombinerer emner som selvhad, tab, sorg, selvindsigt, kærlighed, fornægtelse, håb og selvrealisering. Indholdet af bogen er underholdende og fængslende, hvilket gjorde, at jeg ikke lagde bogen fra mig, før jeg havde vendt den sidste side. Jeg havde let ved at identificere mig med flere af følelserne og situationerne som beskrives gennem bogen, og jeg indrømmer gerne, at jeg kneb en tåre eller ti undervejs. Der forefindes en del sexscener gennem de mange kapitler, og beskrivelsen af disse gav mig ikke en følelse af at læse noget nyt – i stedet virkede det blot som en ’genlæsning’ af noget, jeg tidligere har stiftet bekendtskab med hos andre forfattere. Ydermere er karaktererne ’rige og berømte’ med en snert af uopnåelighed, hvilket ærgrede mig, da det også er noget, man har set fra andre forfattere. Bogen er skrevet i et letlæseligt sprog, og jeg kom hurtigt gennem de 264 sider. Desværre er der nogle stavefejl, og jeg tabte tråden et par gange undervejs på grund af nogle fejl i oversættelsen. Med det sagt, så vil jeg kaste mig over nogle af Samantha Youngs tidligere bøger, da jeg finder hendes skrivestil tiltalende og moderne.

af SigneGuldager,
30. januar 2016
I denne fortælling møder vi flere karakterer og situationer, som man som læser, kan identificere sig med – specielt hvis man har prøvet at være forelsket på det forkerte tidspunkt, i den forkerte person eller i de forkerte omgivelser. Bogen udspiller sig i New York, og omhandler hovedsageligt Kennedy og Noah, hvis kærlighed er fængslende, forhåbningsfuld og grundet flere omstændigheder en umulighed. Kennedys og Noahs verdener støder sammen, da Noah bliver agent for Jewel, Kennedys mor. I starten foregår alt på et venskabeligt plan, men som tiden går, udvikler Kennedy følelser for Noah, og på et tidspunkt går det også op for ham, at hun er den eneste ene. De indleder et forhold bygget på hemmeligheder, løgne og kærlighed, som i sidste ende viser sig at have en stor og omvæltende effekt på alle involverede parter – Kennedy, Noah og ikke mindst deres omverden. Bogens titel er flettet ind i selve handlingen, og viser sig at være et omdrejningspunkt for mange af de oplevelser, følelser og udfordringer Kennedy bliver stillet over for. Den bidrager i allerhøjeste grad til forståelsen af Kennedys følelser og selve historien bag denne hjertevarme kærlighedshistorie. Bogen er skrevet i en letlæseligt og ungdommeligt sprog, som for mig gjorde det let at leve mig ind i Kennedys liv og hendes omgivelser. Handlingen var gribende fra start til slut – jeg lagde kun bogen fra mig, da jeg blev tvunget til at indtage aftensmad af min bedre halvdel. Jeg kom gennem hele følelsesregistret, men sad til sidst med et smil på læben, og følte mig forhåbningsfuld og på en måde lettet – Lettet over at folk i disse dage stadig kæmper for kærligheden; Lettet over at man som familie kan finde hinanden igen efter en tragedie; Lettet over at venskaber ikke forgår så let som vi nogle gange selv tror; Lettet over at vi som mennesker ønsker hinanden det bedste; Lettet over at de mørkeste oplevelser kan bringe os nyfunden glæde, hvis vi hjælper hinanden. Tak til Lauren Blakely for en skøn og varm historie! Jeg giver bogen mine bedste anbefalinger!