Boganmeldelser fra Vinni Toftemose

3 anmeldelser i alt, 0 i juli
Hjemfærd
(6)

af Vinni Toftemose,
29. september 2016
En meget personlig beskrivelse af slaveriet fra 1700 tallet og til vor tid. Grufulde skæbner, hvor nogle "tilfældigvis" er herre over deres skæbne, andre ikke. Jeg læste bogen og kunne ikke lade være med at føle mig lidt skyldig. Meget informativ og personlig roman. Læs.

af Vinni Toftemose,
21. august 2016
"Pigen" er fortælleren. Hun tager dig via barndommens erindringer på besøg hos de berømte forældre. Forældre som tilskriver sig retten til først og fremmest til at opføre sig som børn. En ubeskrivelig kærlighed i en flod af ord; ikke et eneste er ligegyldigt, for meget, overflødigt og aldrig, aldrig fordømmende. Moderens svigt af en lille ulykkelig pige, der savner hende ubeskriveligt, når hun er bortrejst. Moderens krøllede nerver, som er undskyldningen for alt for megen drikkeri. Faderen, den berømte filmskaber, lever kontrolleret i sit arbejdsværelse altid skrivende og altid skabende i huset på øen. Temperamentet bliver holdt i skak af sygelig punktlighed, stumfilm, lukkede vinduer og smukke kvinder. Geniet, dramatikeren dør udramatisk, og du er med på sengekanten. Mit hjerte græder for forfatteren, men hun ønsker og behøver det ikke. Jeg lærer mere om mig selv og meget om, at tiden - brugt eller misbrugt - ikke kan skrues tilbage og filmes igen med en bedre lyssætning. Læs!

af Vinni Toftemose,
27. januar 2016
Velkommen til Sonjas ubalance, både den - som pga øresten - vælter hende flere gange, men endnu mere den, hun kæmper med i sit ensomme liv. Sonja er 40 år, er fra en lille by i Jylland, men bor i København. Den indre dialog er fortælleren i bogen. Sonja er i færd med "at spille voksen", som hun kalder det. Og forsøger det meste af tiden at "undvige" andre mennesker. Bare hun havde kunnet forblive i barndommen, hvor man var fri og kunne sidde i et træ, væk fra søsteren. Det er til tider en vred dialog om at holde ud og med en bevidst viden om, at hun ikke ejer tilpasningsevne til dette voksne liv. De øvrige personer i bogen, massøren, de to fra køreskolen, og søsteren, som burde være statister i hendes liv, svinger alligevel ofte dirigentstokken. Man synes man kender den slags. Sonjas store udfordring er at lære at skifte gear, og hun er pinlig bevidst om, at det kan hun ikke lære. En beslutning fra Sonjas side ændrer dette. Bravo Sonja! Gearskiftet er synonymt med slutningen af bogen. Jeg synes, forfatteren har skrevet en ganske dejlig historie om et almindeligt, ensomt menneske, som kommer videre i sit liv på en pudsig og overraskende måde. En klog lille fortælling om, at man ikke selv behøver at male hele livet gråt, men sagtens kan brede de hvide vinger ud og flyve op mod den skinnende sol. Det skal nok gå altsammen - det skal nok gå altsammen.