Se vores LEGO udvalg og skolestarts produkter

Boganmeldelser fra vivipigen

your image Lige siden barnsben har jeg holdt af litteraturens verden og slugt bøger i stor stil. Min lidenskab var bl.a. medvirkende til at vælge uddannelse, og jeg er i dag lærer på 16. år. Jeg er en ivrig læser af både børne-, ungdoms- og voksenlitteratur og har en forholdsvis bred smag, men har selvfølgelig en forkærlighed for visse genrer og forfattere. Jeg læser sevfølgelig meget med øjnene, men lytter også til mange lydbøger. Ved mere trivielle aktiviteter som madlavning, rengøring og træning har jeg næsten altid god litteratur i ørerne :)
121 anmeldelser i alt, 0 i maj
1 2 3 4 5 >

af vivipigen,
23. oktober 2016
Jeg huskede "Godhavn" som en god bog, og glædede mig derfor til at læse "Karensminde", hvor børnene er vokset op og alle i familien rykket "hjem" til Danmark. Da jeg kom i gang, huskede jeg dog pludselig også, hvordan jeg i sin tid irriteredes ind i mellem over skrivestilen, som nærmest er lidt naiv. Dengang tillagde jeg det, at det var børn, der var fortællere, men eftersom de er voksne nu, burde de - i mine øjne - have fået nogle mere voksne stemmer. Romanen bliver dog bedre, som handlingen skrider frem, - og den naive stemme giver mere mening. Her bliver kontrasten mellem naivitetet/uvidenheden og den barske virkelighed endelig interessant. Det er dog kun den sidste tredjedel der for alvor fik tag i mig.

af vivipigen,
30. september 2016
Betty har en noget alternativ levevej, som næsten ikke skal afsløres her. Hun har desuden et ret kompliceret forhold til sin mor, - og når denne bliver lidt for meget, gemmer Betty sig i skabet, til de grimme følelser er under kontrol igen. En, der dog kan afhjælpe på smerten, er broren, Bastian, der gerne påtager sig rollen som den stærke og beskyttende. Da moren uventet dør, skifter rollerne dog, - og Betty bliver nødt til at begynde at tage ansvar. Det er en helt vidunderlig bog, som både indholdsmæssigt og sprogligt ramte lige i plet hos mig.
Harpiks
(5)

af vivipigen,
21. august 2016
Liv vokser op på en lille ø sammen med sin far, der er øens særling og moren, der ikke laver andet end at spise og sove, til hun er så tyk, at hun ikke kan forlade soveværelset. Familien har isoleret sig, og Liv kender ikke andre mennesker end sine forældre. Faren og moren lærer hende alt, hun ved, og hun er de første år af sit liv lykkelig og uvidende om livet udenfor. Omstændighederne ændrer sig dog gennem årene, og det, der var et idyllisk liv, forvandler sig til lidt af et mareridt. Riel skriver fantastisk. Hun formår at holde læseren fanget med sprog og handling, så man slet ikke har lyst til at forlade det univers, selvom det ind i mellem næsten er smertefuldt at være i. Uanset om vinklen er hos Liv, moren eller de andre i romanen, mærker man en indsigt i den menneskelig psyke, som er utrolig god. Mest af alt holder jeg af, at alle personerne fremstår sympatiske på hver deres måde, selvom nogle af dem handler på en temmelig barbarisk måde. Riel laver nogle fantastiske menneskeportrætter.

af vivipigen,
15. august 2016
Nora lever det perfekte liv - hun er vejens dronning, succesrig forfatter og foredragsholder og den fejlfri hustru. Sådan har det ikke altid været, men efter hun var ude for en faldulykke for år tilbage, skiftede hun spor og tog ansvar for eget liv. Lige så langsomt begynder det perfekte liv dog at smuldre. Datteren er ikke lige så nem, konkurrenterne på selvhjælpsmarkedet presser på, og der flytter en mærkelig kvinde ind på vejen. Nora mister grebet om sin sikre tilværelse, og som tiden går bliver hun mere og mere overbevist om, at den mærkelige kvinde er skyld i det hele - eller også er Nora ved at bliver sindssyg. Bogen er skrevet godt,- først luller man sig ind i Noras perfekte liv, - med en vis irritation over hendes trang til ufejlbarlighed. Som tingene begynder at skride, vokser sympatien for hende, og som læser begynder man at spekulere over, hvad der egentligt skete ved den der ulykke for mange år siden. Bogen formår at overraske flere gange, og de sidste mange kapitler læser man meget hurtigt.

af vivipigen,
2. august 2016
Finurlig bog om Elise, der får overtalt sin far til at købe en brugt hund. Hunden er lille, fed og overkørt, men viser sig at have særlige talenter. I bogen er også Elises mormor, der er tosset med Halloween, Faster Fie der er skralder, oldefar der har mistet sin æggemad, far der spiller violin udenfor Illum og flere andre skæve eksistenser. En skøn og morsom børnebog, der også er dybsindig og beskriver savn på så fin en måde.
Hund
(1)

af vivipigen,
2. august 2016
En helt fantastisk billedbog. Fantastiske tegninger - fantastisk rørende - fantastisk uhyggelig - fantastisk tankevækkende. Rosas far træner hunde, og det er åbenbart nemmere end at have et barn, for langsomt laver han Rosa om til en hund. Moren tør ikke gøre modstand og følger farens bud, og langsomt mister Rosa sin menneskelighed. Først da moren slipper hende fri, og hun møder Johanne, kan hun langsomt genfinde sig selv. En vidunderlig historie, som børnene vil forstå meget bogstaveligt, men vi voksne kan se flere nuancer i. En must-read!

af vivipigen,
2. august 2016
En rigtig fin billedbog der forsøger at sætte ord og billeder på det, som både børn og voksne har svært ved at forstå: døden. Pardi tegner helt fantastisk - så blødt - og Ringtved glimrer med sine ord om Sorg & Glæde, Latter & Gråd og Livet & Døden. En billedbog alle voksne burde læse med deres børn - også før end de møder døden.

af vivipigen,
2. august 2016
Meget spændende roman om Anna, der er lykkeligt gift, men alligevel falder for fristelsen og er sammen med en yngre mand. Det viser sig dog at blive ret kompliceret, - for manden er ikke indstillet på at lade det blive ved en kort affære, men begynder at forfølge Anna og hendes familie. Romanen er godt skrevet, og der er en god fremdrift - og som læser må man liiiige vide, hvad der sker på næste side.

af vivipigen,
2. august 2016
Tre gode venner danner et firma, hvor de skal hjælpe andre mennesker med deres problemer. En af deres klienter er en ældre kvinde, som ønsker sin voldelige mand dræbt. Opgaven stiller de tre venner i et stort dilemma, for selvfølgelig er det forkert at dræbe, men på den anden side er der ikke anden flugt for kvinden. Andre lignede opgaver dukker op, og gennem romanen lærer vi de tre venner godt at kende - på godt og ondt. Ernestam tegner nogle imponerende portrætter af mennesker, - og hvad der har gjort dem til det, de er. I starten fandt jeg bogen lidt kedelig, men blev mere og mere opslugt undervejs, - og de sidste mange sider blev slugt begærligt.

af vivipigen,
2. august 2016
Den enlige mor, Yasuko, dræber i selvforsvar sin voldelige ægtemand. Hendes nabo - en topintelligent matematiklærer - har været håbløst forelsket i hende længe og tilbyder sin hjælp til at komme af med liget. En noget anderledes krimi end man er vant til. Lige fra starten kender vi morderen og historien bag, og først et stykke inde kommer politiet på banen. Det er et godt kneb, især fordi den overrasker så meget - lige som man tror, at man har styr på bevæggrundene mm, så sker der noget helt andet. Meget lækkert sprog, godt plot.