Boganmeldelser fra vivipigen

your image Lige siden barnsben har jeg holdt af litteraturens verden og slugt bøger i stor stil. Min lidenskab var bl.a. medvirkende til at vælge uddannelse, og jeg er i dag lærer på 16. år. Jeg er en ivrig læser af både børne-, ungdoms- og voksenlitteratur og har en forholdsvis bred smag, men har selvfølgelig en forkærlighed for visse genrer og forfattere. Jeg læser sevfølgelig meget med øjnene, men lytter også til mange lydbøger. Ved mere trivielle aktiviteter som madlavning, rengøring og træning har jeg næsten altid god litteratur i ørerne :)
129 anmeldelser i alt, 0 i november
1 2 3 4 5 >

af vivipigen,
23. oktober 2016
Jeg huskede "Godhavn" som en god bog, og glædede mig derfor til at læse "Karensminde", hvor børnene er vokset op og alle i familien rykket "hjem" til Danmark. Da jeg kom i gang, huskede jeg dog pludselig også, hvordan jeg i sin tid irriteredes ind i mellem over skrivestilen, som nærmest er lidt naiv. Dengang tillagde jeg det, at det var børn, der var fortællere, men eftersom de er voksne nu, burde de - i mine øjne - have fået nogle mere voksne stemmer. Romanen bliver dog bedre, som handlingen skrider frem, - og den naive stemme giver mere mening. Her bliver kontrasten mellem naivitetet/uvidenheden og den barske virkelighed endelig interessant. Det er dog kun den sidste tredjedel der for alvor fik tag i mig.

af vivipigen,
30. september 2016
På toppen af et bjerg findes en myrdet racehest, og politiet sættes på sagen, da ejeren er en af landets mest magtfulde mænd. På findestedet er der dna fra en berygtet massemorder, - det gør nu ikke sagen nemmere, da denne er indlagt på den sikrede anstalt i nærheden. En anstalt, som ingen kan flygte fra. Som tiden skrider frem, bliver også et par mænd myrdet, og politiet skal opklare en sag, der lader til at være endnu mere kompliceret end først antaget. Meget velskrevet krimi, der overrasker og forfærder mere end en gang.

af vivipigen,
30. september 2016
Betty har en noget alternativ levevej, som næsten ikke skal afsløres her. Hun har desuden et ret kompliceret forhold til sin mor, - og når denne bliver lidt for meget, gemmer Betty sig i skabet, til de grimme følelser er under kontrol igen. En, der dog kan afhjælpe på smerten, er broren, Bastian, der gerne påtager sig rollen som den stærke og beskyttende. Da moren uventet dør, skifter rollerne dog, - og Betty bliver nødt til at begynde at tage ansvar. Det er en helt vidunderlig bog, som både indholdsmæssigt og sprogligt ramte lige i plet hos mig.

af vivipigen,
21. august 2016
Vi befinder os i slutningen af firserne, hvor HIV/AIDS var ganske nyt. June er 14, og er tæt knyttet til sin onkel, Finn, som er ved at dø af sygdommen. Han er maler, og hans sidste maleri bliver af June og hendes storesøster. Junes familie har svært ved at acceptere onklens homoseksualitet og endnu mere hans sygdom, og de giver skylden til hans "særlige ven", som søstrene ikke må se. Da onklen dør, opsøger denne ven June, og langsomt kommer de sammen gennem sorgen, samtidig med at Junes forhold til søsteren kommer ud på nogle svære prøver. Der var dele af bogen, som jeg var meget opslugt af. Især samtidens syn på homoseksualitet og HIV/AIDS var spændende at læse om, - jeg var selv ung dengang, og som så mange andre var jeg meget bange for sygdommen. Jeg var dog noget forundret over synet på homoseksuelle, men er jo godt klar over, at det dengang var mere tabubelagt, end det er i dag at have en anden seksualitet end flertallet. Historien i sig selv er også god, kun blev jeg lidt irritereret over Junes naivitet - at hun ikke hurtigere gennemskuer, hvad der sker med søsteren fx. Sproget er godt, omend ind i mellem en kende simpelt. Alt i alt dog en læseværdig bog - ikke mindst pga det førstomskrevne.
Harpiks
(5)

af vivipigen,
21. august 2016
Liv vokser op på en lille ø sammen med sin far, der er øens særling og moren, der ikke laver andet end at spise og sove, til hun er så tyk, at hun ikke kan forlade soveværelset. Familien har isoleret sig, og Liv kender ikke andre mennesker end sine forældre. Faren og moren lærer hende alt, hun ved, og hun er de første år af sit liv lykkelig og uvidende om livet udenfor. Omstændighederne ændrer sig dog gennem årene, og det, der var et idyllisk liv, forvandler sig til lidt af et mareridt. Riel skriver fantastisk. Hun formår at holde læseren fanget med sprog og handling, så man slet ikke har lyst til at forlade det univers, selvom det ind i mellem næsten er smertefuldt at være i. Uanset om vinklen er hos Liv, moren eller de andre i romanen, mærker man en indsigt i den menneskelig psyke, som er utrolig god. Mest af alt holder jeg af, at alle personerne fremstår sympatiske på hver deres måde, selvom nogle af dem handler på en temmelig barbarisk måde. Riel laver nogle fantastiske menneskeportrætter.

af vivipigen,
15. august 2016
Nora lever det perfekte liv - hun er vejens dronning, succesrig forfatter og foredragsholder og den fejlfri hustru. Sådan har det ikke altid været, men efter hun var ude for en faldulykke for år tilbage, skiftede hun spor og tog ansvar for eget liv. Lige så langsomt begynder det perfekte liv dog at smuldre. Datteren er ikke lige så nem, konkurrenterne på selvhjælpsmarkedet presser på, og der flytter en mærkelig kvinde ind på vejen. Nora mister grebet om sin sikre tilværelse, og som tiden går bliver hun mere og mere overbevist om, at den mærkelige kvinde er skyld i det hele - eller også er Nora ved at bliver sindssyg. Bogen er skrevet godt,- først luller man sig ind i Noras perfekte liv, - med en vis irritation over hendes trang til ufejlbarlighed. Som tingene begynder at skride, vokser sympatien for hende, og som læser begynder man at spekulere over, hvad der egentligt skete ved den der ulykke for mange år siden. Bogen formår at overraske flere gange, og de sidste mange kapitler læser man meget hurtigt.

af vivipigen,
2. august 2016
Finurlig bog om Elise, der får overtalt sin far til at købe en brugt hund. Hunden er lille, fed og overkørt, men viser sig at have særlige talenter. I bogen er også Elises mormor, der er tosset med Halloween, Faster Fie der er skralder, oldefar der har mistet sin æggemad, far der spiller violin udenfor Illum og flere andre skæve eksistenser. En skøn og morsom børnebog, der også er dybsindig og beskriver savn på så fin en måde.
Hund
(1)

af vivipigen,
2. august 2016
En helt fantastisk billedbog. Fantastiske tegninger - fantastisk rørende - fantastisk uhyggelig - fantastisk tankevækkende. Rosas far træner hunde, og det er åbenbart nemmere end at have et barn, for langsomt laver han Rosa om til en hund. Moren tør ikke gøre modstand og følger farens bud, og langsomt mister Rosa sin menneskelighed. Først da moren slipper hende fri, og hun møder Johanne, kan hun langsomt genfinde sig selv. En vidunderlig historie, som børnene vil forstå meget bogstaveligt, men vi voksne kan se flere nuancer i. En must-read!

af vivipigen,
2. august 2016
En rigtig fin billedbog der forsøger at sætte ord og billeder på det, som både børn og voksne har svært ved at forstå: døden. Pardi tegner helt fantastisk - så blødt - og Ringtved glimrer med sine ord om Sorg & Glæde, Latter & Gråd og Livet & Døden. En billedbog alle voksne burde læse med deres børn - også før end de møder døden.

af vivipigen,
2. august 2016
Meget spændende roman om Anna, der er lykkeligt gift, men alligevel falder for fristelsen og er sammen med en yngre mand. Det viser sig dog at blive ret kompliceret, - for manden er ikke indstillet på at lade det blive ved en kort affære, men begynder at forfølge Anna og hendes familie. Romanen er godt skrevet, og der er en god fremdrift - og som læser må man liiiige vide, hvad der sker på næste side.