Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Brug af andres varemærker i digitale medier
Af: Knud Wallberg Dansk Indbundet
SPAR
kr 103
Brug af andres varemærker i digitale medier
Af: Knud Wallberg Dansk Indbundet
 Den teknologiske udvikling har konstant udfordret immaterialretten på væsentlige dele af varemærkeret, og især de digitale medier har således givet mulighed for nye former for brug af andres varemærker i markedsføringen som f.eks. brugen af AdWords i søgemaskinebaseret markedsføring, som keywords til brug for søgemaskineoptimering og som domænenavne. Også på de sociale medier som Facebook, Twitter og YouTube findes der talrige eksempler på, at andres varemærker er brugt som en form for kendetegn. Senest har brugen af andres varemærker som apps til smartphones givet anledning til konflikter, og der ikke er grund til at tro andet end, at udviklingen af de digitale teknologier og af de dermed forbundne digitale medier vil fortsætte med uformindsket styrke, og at der således vil opstå nye måder at bruge varemærker på. 

Retstillingen omkring brugen af varemærker på internettet kan langt fra siges at være afklaret. For det første giver Domstolens afgørelser i sig selv anledning til en række yderligere spørgsmål. For det andet er det sparsomt med retningslinjer for det både i teorien og i praksis vigtige samspil mellem varemærkelovgivningen og anden lovgivning herunder ikke mindst med den almene konkurrenceret. Hertil kommer, for det tredje, at den voldsomme vækst i handler foretaget over internettet og den forventede vækst i handler foretaget via mobile enheder, har medført, at mulighederne for at anvende andres varemærker i forbindelse med kommercielle aktiviteter på de digitale medier er blevet centrale kommercielle og juridiske problemstillinger for mærkeindehaverne. 

Bogen giver en grundig retlig analyse af gældende ret inden for hver af de tre centrale varemærkeretlige forgreninger – varemærkelovgivningen, den almene konkurrenceret og reguleringen af domænenavne  og skaber en øget klarhed og forudsigelighed i retstilstanden. Når brugen af en andens varemærke er omfattet af flere af de retlige forgreninger overlapper grænsefladerne. Bogen identificerer disse grænseflader, og fastlægger hvilke fortolkningsprincipper, der, i situationerne, finder anvendelse. 

Indholdsoversigt
Forord 
1. Indledning     

DEL I: TEORI, METODE OG AFGRÆNSNINGER 
2. Den teoretiske baggrund: Varemærkeretten som juridisk disciplin 
3. Metodiske overvejelser 
4. Afgrænsninger og anvendte begreber   

DEL II: VAREMÆRKERETTENS UDVIKLING I NATIONALT OG INTERNATIONALT PERSPEKTIV 
5. Varemærkerettens udvikling og status   

DEL III: BRUG AF ANDRES VAREMÆRKER I DIGITALE MEDIER. EN ANALYSE AF GÆLDENDE RET 
6. Den første forgrening. Varemærkelovgivningen 
7. Anden forgrening. Den almene konkurrenceret og brugen af andres varemærker i digitale medier 
8. Tredje forgrening. Brug af andres varemærker i domænenavne    

DEL IV:SAMMENFATNING OG PERSPEKTIVERING 
9. Sammenfatning perspektivering 
10. Resumé på dansk 
11. Summary in English Litteraturliste 
Oversigt over domme og afgørelser 
Oversigt over anvendte hjemmesider (online kilder) 
Stikordsregister 
Eksklusiv medlemspris 447 kr
Medlemspris 457 kr
Eksklusiv medlemspris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til eksklusiv medlemspris eller medlemspris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Normalpris 550 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Spar 103 kr
Se vores konkurrenters priser her
God 15.812 anmeldelser på
 Den teknologiske udvikling har konstant udfordret immaterialretten på væsentlige dele af varemærkeret, og især de digitale medier har således givet mulighed for nye former for brug af andres varemærker i markedsføringen som f.eks. brugen af AdWords i søgemaskinebaseret markedsføring, som keywords til brug for søgemaskineoptimering og som domænenavne. Også på de sociale medier som Facebook, Twitter og YouTube findes der talrige eksempler på, at andres varemærker er brugt som en form for kendetegn. Senest har brugen af andres varemærker som apps til smartphones givet anledning til konflikter, og der ikke er grund til at tro andet end, at udviklingen af de digitale teknologier og af de dermed forbundne digitale medier vil fortsætte med uformindsket styrke, og at der således vil opstå nye måder at bruge varemærker på. 

Retstillingen omkring brugen af varemærker på internettet kan langt fra siges at være afklaret. For det første giver Domstolens afgørelser i sig selv anledning til en række yderligere spørgsmål. For det andet er det sparsomt med retningslinjer for det både i teorien og i praksis vigtige samspil mellem varemærkelovgivningen og anden lovgivning herunder ikke mindst med den almene konkurrenceret. Hertil kommer, for det tredje, at den voldsomme vækst i handler foretaget over internettet og den forventede vækst i handler foretaget via mobile enheder, har medført, at mulighederne for at anvende andres varemærker i forbindelse med kommercielle aktiviteter på de digitale medier er blevet centrale kommercielle og juridiske problemstillinger for mærkeindehaverne. 

Bogen giver en grundig retlig analyse af gældende ret inden for hver af de tre centrale varemærkeretlige forgreninger – varemærkelovgivningen, den almene konkurrenceret og reguleringen af domænenavne  og skaber en øget klarhed og forudsigelighed i retstilstanden. Når brugen af en andens varemærke er omfattet af flere af de retlige forgreninger overlapper grænsefladerne. Bogen identificerer disse grænseflader, og fastlægger hvilke fortolkningsprincipper, der, i situationerne, finder anvendelse. 

Indholdsoversigt
Forord 
1. Indledning     

DEL I: TEORI, METODE OG AFGRÆNSNINGER 
2. Den teoretiske baggrund: Varemærkeretten som juridisk disciplin 
3. Metodiske overvejelser 
4. Afgrænsninger og anvendte begreber   

DEL II: VAREMÆRKERETTENS UDVIKLING I NATIONALT OG INTERNATIONALT PERSPEKTIV 
5. Varemærkerettens udvikling og status   

DEL III: BRUG AF ANDRES VAREMÆRKER I DIGITALE MEDIER. EN ANALYSE AF GÆLDENDE RET 
6. Den første forgrening. Varemærkelovgivningen 
7. Anden forgrening. Den almene konkurrenceret og brugen af andres varemærker i digitale medier 
8. Tredje forgrening. Brug af andres varemærker i domænenavne    

DEL IV:SAMMENFATNING OG PERSPEKTIVERING 
9. Sammenfatning perspektivering 
10. Resumé på dansk 
11. Summary in English Litteraturliste 
Oversigt over domme og afgørelser 
Oversigt over anvendte hjemmesider (online kilder) 
Stikordsregister 
Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 400
ISBN-13: 9788757435122
Indbinding: Indbundet
Udgave: 1
ISBN-10: 875743512X
Udg. Dato: 13 nov 2015
Længde: 25mm
Bredde: 155mm
Højde: 230mm
Oplagsdato: 13 nov 2015
Forfatter(e): Knud Wallberg
Forfatter(e) Knud Wallberg


Kategori Varemærker og branding


Sprog Dansk


Indbinding Indbundet


Sider 400


Udgave 1


Længde 25mm


Bredde 155mm


Højde 230mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 380

kr 499
Normalpris
kr 392
Medlemspris
SPAR
kr 119
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 170

kr 270
Normalpris
kr 180
Medlemspris
SPAR
kr 100
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 859

kr 1.499
Normalpris
kr 923
Medlemspris
SPAR
kr 640
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 262

kr 349
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 240

kr 349
Normalpris
kr 251
Medlemspris
SPAR
kr 109
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 118

kr 149
Normalpris
kr 121
Medlemspris
SPAR
kr 31
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 203

kr 300
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 97
BOG (HARDBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 25

kr 227
Normalpris
kr 45
Medlemspris
SPAR
kr 202
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 275

kr 320
Normalpris
kr 280
Medlemspris
SPAR
kr 45
BOG (HARDBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 278

kr 325
Normalpris
kr 283
Medlemspris
SPAR
kr 47
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 170

kr 270
Normalpris
kr 180
Medlemspris
SPAR
kr 100
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 194

kr 270
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 76
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 207

kr 269
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 62
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 216

kr 279
Normalpris
kr 222
Medlemspris
SPAR
kr 63
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 329

kr 499
Normalpris
kr 346
Medlemspris
SPAR
kr 170
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 214

kr 320
Normalpris
kr 225
Medlemspris
SPAR
kr 106
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 199

kr 269
Normalpris
kr 206
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 182

kr 249
Normalpris
kr 189
Medlemspris
SPAR
kr 67
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 154

kr 199
Normalpris
kr 159
Medlemspris
SPAR
kr 45
Vi anbefaler også
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 329

kr 368
Normalpris
kr 333
Medlemspris
SPAR
kr 39
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 72

kr 75
Normalpris
kr 72
Medlemspris
SPAR
kr 3
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 160

kr 160
Normalpris
kr 160
Medlemspris
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 135

kr 135
Normalpris
kr 135
Medlemspris
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 99

kr 99
Normalpris
kr 99
Medlemspris
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 359

kr 360
Normalpris
kr 359
Medlemspris
SPAR
kr 1
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 410

kr 500
Normalpris
kr 419
Medlemspris
SPAR
kr 90
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 403

kr 460
Normalpris
kr 409
Medlemspris
SPAR
kr 57
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 335

kr 400
Normalpris
kr 342
Medlemspris
SPAR
kr 65
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 353

kr 425
Normalpris
kr 360
Medlemspris
SPAR
kr 72
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 342

kr 410
Normalpris
kr 349
Medlemspris
SPAR
kr 68
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 282

kr 330
Normalpris
kr 287
Medlemspris
SPAR
kr 48
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 335

kr 400
Normalpris
kr 342
Medlemspris
SPAR
kr 65
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 297

kr 350
Normalpris
kr 302
Medlemspris
SPAR
kr 53
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 305

kr 360
Normalpris
kr 311
Medlemspris
SPAR
kr 55
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 303

kr 335
Normalpris
kr 306
Medlemspris
SPAR
kr 32
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 319

kr 319
Normalpris
kr 319
Medlemspris