Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Digital overvågning
SPAR
kr 40
Digital overvågning
I dag vedtages der flere og flere love, som hjemler politiets overvågning, hvilket fra lovgivers side begrundes i et ønske om at styrke trygheden og sikkerheden idet offentlige rum. I takt med at overvågningsteknologierne og de systemer, der efterfølgende behandler de indsamlede data, bliver mere sofistikerede, tegnes der meget præcise billeder og mønstre af den overvågedes adfærd. Danmark er forpligtet gennem hhv. den europæiske menneskerettighedskonvention og EU’s charter om grundlæggende rettigheder til at beskytte privatlivets fred, hvorfor det kan være problematisk, når lovgiver hjemler indgreb i retten til privatlivets fred i form af politiets øgede overvågning.

"Digital overvågning – lovgivningens grænser i et menneskeretligt krydsfelt" behandler denne problemstilling, som bygger på afhandlingen af samme navn. Formålet er først at fastslå reguleringsstrukturen mellem den europæiske menneskerettighedskonvention og EU’s Charter om grundlæggende rettigheder, herunder hvordan det indbyrdes hierarki mellem de to retskilder er. Det primære formål i afhandlingen er dog at udlede krav til lovgivning, der hjemler digital overvågning i de to retskilder og hertil hørende retspraksis.

Disse krav er bl.a. med til at sikre, at lovgiver kan vurdere og prøve om love er proportionelle og holdt inden for det strengt nødvendige, således at overvågningen ikke medfører et større indgreb i den grundlæggende ret til privatliv, end det er nødvendigt for at opnå målet med overvågningen.

I bogen udledes med udgangspunkt i ovenstående retspraksis specifikke krav til indholdet af lovgivningen. Det betyder, at lovgivning, der hjemler politiets digitale overvågningen skal indeholde oplysninger om formålet med overvågningen ud frafølgende:
– Nødvendigheden og proportionaliteten af overvågningen
– Hvilken form for overvågning der er tale om
– Omfanget af overvågningen
– Afgræsningen af overvågningen
– Hvilke lovovertrædelser der kan give anledning til overvågningen
– Hvilke betingelser der er for at iværksætte overvågningen
– Hvem der behandler og har adgang til de indsamlede data, og hvor denne adgang gives
– Opbevaringen af de med overvågningen indsamlede oplysninger
– Egen adgang til og berigtigelse af de indsamlede oplysninger.

Bogens overordnede konklusion er, at det er lovgivers ansvar at sikre sig at love, der hjemler politiets digitale overvågning, er i overensstemmelse med den grundlæggende ret til privatliv. Bogen giver samtidig et bud på, hvordan dette kan gribes an og ud fra hvilke procedurer.
Kampagne pris Velkomst pris 260 kr
Medlemspris 264 kr
Kampagnepris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til medlems- og kampagnepris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Normalpris 300 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Spar 40 kr
Velkommen 15%
God 15.777 anmeldelser på
I dag vedtages der flere og flere love, som hjemler politiets overvågning, hvilket fra lovgivers side begrundes i et ønske om at styrke trygheden og sikkerheden idet offentlige rum. I takt med at overvågningsteknologierne og de systemer, der efterfølgende behandler de indsamlede data, bliver mere sofistikerede, tegnes der meget præcise billeder og mønstre af den overvågedes adfærd. Danmark er forpligtet gennem hhv. den europæiske menneskerettighedskonvention og EU’s charter om grundlæggende rettigheder til at beskytte privatlivets fred, hvorfor det kan være problematisk, når lovgiver hjemler indgreb i retten til privatlivets fred i form af politiets øgede overvågning.

"Digital overvågning – lovgivningens grænser i et menneskeretligt krydsfelt" behandler denne problemstilling, som bygger på afhandlingen af samme navn. Formålet er først at fastslå reguleringsstrukturen mellem den europæiske menneskerettighedskonvention og EU’s Charter om grundlæggende rettigheder, herunder hvordan det indbyrdes hierarki mellem de to retskilder er. Det primære formål i afhandlingen er dog at udlede krav til lovgivning, der hjemler digital overvågning i de to retskilder og hertil hørende retspraksis.

Disse krav er bl.a. med til at sikre, at lovgiver kan vurdere og prøve om love er proportionelle og holdt inden for det strengt nødvendige, således at overvågningen ikke medfører et større indgreb i den grundlæggende ret til privatliv, end det er nødvendigt for at opnå målet med overvågningen.

I bogen udledes med udgangspunkt i ovenstående retspraksis specifikke krav til indholdet af lovgivningen. Det betyder, at lovgivning, der hjemler politiets digitale overvågningen skal indeholde oplysninger om formålet med overvågningen ud frafølgende:
– Nødvendigheden og proportionaliteten af overvågningen
– Hvilken form for overvågning der er tale om
– Omfanget af overvågningen
– Afgræsningen af overvågningen
– Hvilke lovovertrædelser der kan give anledning til overvågningen
– Hvilke betingelser der er for at iværksætte overvågningen
– Hvem der behandler og har adgang til de indsamlede data, og hvor denne adgang gives
– Opbevaringen af de med overvågningen indsamlede oplysninger
– Egen adgang til og berigtigelse af de indsamlede oplysninger.

Bogens overordnede konklusion er, at det er lovgivers ansvar at sikre sig at love, der hjemler politiets digitale overvågning, er i overensstemmelse med den grundlæggende ret til privatliv. Bogen giver samtidig et bud på, hvordan dette kan gribes an og ud fra hvilke procedurer.
Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 310
ISBN-13: 9788757451122
Indbinding: Hæftet
Udgave: 1
ISBN-10: 8757451125
Udg. Dato: 25 jun 2021
Længde: 21mm
Bredde: 159mm
Højde: 230mm
Oplagsdato: 25 jun 2021
Forfatter(e) af Tanja Kammersgaard Christensen


Kategori Privatliv: lov og ret


Sprog Dansk


Indbinding Hæftet


Sider 310


Udgave 1


Længde 21mm


Bredde 159mm


Højde 230mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 278

kr 325
Normalpris
kr 283
Medlemspris
SPAR
kr 47
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 410

kr 500
Normalpris
kr 419
Medlemspris
SPAR
kr 90
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 155

kr 160
Normalpris
kr 156
Medlemspris
SPAR
kr 5
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 260

kr 300
Normalpris
kr 264
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 160

kr 160
Normalpris
kr 160
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 260

kr 300
Normalpris
kr 264
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 185

kr 200
Normalpris
kr 187
Medlemspris
SPAR
kr 15
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 247

kr 265
Normalpris
kr 249
Medlemspris
SPAR
kr 18
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 316

kr 375
Normalpris
kr 322
Medlemspris
SPAR
kr 59
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 175

kr 175
Normalpris
kr 175
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 672

kr 850
Normalpris
kr 690
Medlemspris
SPAR
kr 178
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 227

kr 240
Normalpris
kr 228
Medlemspris
SPAR
kr 13
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 235

kr 250
Normalpris
kr 237
Medlemspris
SPAR
kr 15
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 291

kr 320
Normalpris
kr 294
Medlemspris
SPAR
kr 29
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 262

kr 349
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 199

kr 320
Normalpris
kr 211
Medlemspris
SPAR
kr 121
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 380

kr 499
Normalpris
kr 392
Medlemspris
SPAR
kr 119
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 919

kr 1.499
Normalpris
kr 977
Medlemspris
SPAR
kr 580
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 148

kr 199
Normalpris
kr 153
Medlemspris
SPAR
kr 51
Vi anbefaler også
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 259

kr 364
Normalpris
kr 270
Medlemspris
SPAR
kr 105
E-BOG
Kampagne pris kr 149

kr 149
Normalpris
kr 149
Medlemspris
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 677

kr 717
Normalpris
kr 681
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 400

kr 450
Normalpris
kr 405
Medlemspris
SPAR
kr 50
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 443

kr 506
Normalpris
kr 449
Medlemspris
SPAR
kr 63
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 659

kr 780
Normalpris
kr 671
Medlemspris
SPAR
kr 121
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 505

kr 586
Normalpris
kr 513
Medlemspris
SPAR
kr 81
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 640

kr 901
Normalpris
kr 666
Medlemspris
SPAR
kr 261
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 759

kr 1.014
Normalpris
kr 785
Medlemspris
SPAR
kr 255
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 838

kr 1.126
Normalpris
kr 867
Medlemspris
SPAR
kr 288
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 1035

kr 1.250
Normalpris
kr 1.057
Medlemspris
SPAR
kr 215
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 323

kr 360
Normalpris
kr 327
Medlemspris
SPAR
kr 37
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 294

kr 399
Normalpris
kr 305
Medlemspris
SPAR
kr 105
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 414

kr 421
Normalpris
kr 415
Medlemspris
SPAR
kr 7
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 447

kr 550
Normalpris
kr 457
Medlemspris
SPAR
kr 103
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 391

kr 438
Normalpris
kr 396
Medlemspris
SPAR
kr 47
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 575

kr 720
Normalpris
kr 590
Medlemspris
SPAR
kr 145
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 590

kr 772
Normalpris
kr 608
Medlemspris
SPAR
kr 182
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 919

kr 993
Normalpris
kr 926
Medlemspris
SPAR
kr 74
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 919

kr 1.312
Normalpris
kr 958
Medlemspris
SPAR
kr 393