Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
EPHEMERA MUNDI
SPAR
kr 24

Bogen bærer undertitlen »konversationsleksikon«, og i skandinavisk kontekst leder det automatisk associationerne mod den historiske udgivelse Salmonsens Konversationsleksikon, der blev publiceret i forskellige udgaver i perioden 1893-1949. Salmonsens er et ikonisk værk i dansk kulturhistorie og fører nu sit efterliv på hylderne i diverse antikvariater eller blandt loppemarkedets kuriositeter, enten splittet op i enkeltbind, eller hvis man er på udkig og heldig, som samlet (og vægtig!) andenudgave med hele 25 bind og supplementsbind.

Langt fra så omfattende er denne publikation, som derfor bedre kan sammen- lignes med den senere og mindre kendte udgivelse Den Lille Salmonsens, der dog stadig bestod af 12 bind og over 80.000 artikler og 10.000 henvisninger. Det er ikke tilfældet med Ephemera Mundi, men her er i udgangspunktet også kun tale om ét emne, nemlig Lasse Krog Møllers værker.

På den måde handler dette leksikon langt mere om, hvilken interesse og hvilke tanker en kunstners praksis kan afstedkomme, end hvilke fænomener, der i bred forstand eksisterer. Sidst- nævnte er det konventionelle leksikons domæne, hvorimod lysten til at forene den biografiske genre med den leksikale udtrykker en langt mere subjektivt betonet appetit efter at finde ud af, hvad det er, enkeltpersoner får øje på i et kunstværk, og dermed hvad de tager med sig af forestillinger og overvejelser.

Det betyder, at vi heller ikke har for- søgt at styre bidragydernes valg af emner, men i stedet ladet dem gå på opdagelse i samtlige af de værker og tekster, som Lasse Krog Møller har produceret gennem de sidste 20 år. Bogen er således flere steder kommet til at indeholde nummererede opslag omkring de samme emner og viser, her ganske afslørende, hvilke emner der bliver forbundetmed kunstnerens virke. Denne tendens skal dog på ingen måde opfattes som en art statistisk markør for, hvad der fylder i Lasse Krog Møllers praksis. I stedet skal den anskues som pudsige eksempler på, hvordan ellers undseelige materialer som cigaretskod og lamineringsplast, eller ditto steder som Vanlø- se eller Åby, pludselig kan optage megen plads i bevidstheden hos dem, der oplever hans værker.

Det er hele denne oversete verden, der bryder frem af de ting og sager, som kunstneren samler. Lasse Krog Møller viser, og hans fremvisning er blevet kaldt mystificerende, altså en form for genfortryllelse af genstandene og stederne gennem en arkivarisk nidkærhed. Jeg tror på, at hans praksis rent faktisk er at sammenligne med magikerens, men for at forstå essensen i hans kunst, må vi samtidig forstå dennes ærinde. Magikerens største kunst er nemlig ikke selve tricket, men derimod evnen til at lede beskuerens opmærksomhed væk fra det simple greb og erstatte det med forundring. Dette er ikke mystik, men nærmere at sammenligne med antropologens måde at demonstrere verdens kompleksitet ved at fremhæve et udsnit af den.

Lasse Krog Møller er således en dokumentarist, der tager kunstneriske favntag med det, få andre tager notits af, det som man er tilbøjelig til at overse mellem alt det umiddelbart sensationel- le. Magien består i at gøre det ordinære til det spektakulære, og er derfor også en hverdagstryllekunst. Sådan en kunst kræver disciplin. Man kan ikke trække det almene ud af en dagligdags kontekst og forædle det uden at være vedholdende. Samlingen og arkivets logik bliver her til kunstnerens logik. Det er den metodiske efterlevelse af registreringen og katalogiseringen, der bliver ramme- sætningen for den kunstneriske oplevelse. Modsat den konventionelle samling handler det dog ikke om akkumulering, men om afgrænsning og udvælgelse. Det er udsnittets kunst

Eksklusiv medlemspris 136 kr
Medlemspris 138 kr
Eksklusiv medlemspris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til eksklusiv medlemspris eller medlemspris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Bogen er desværre udsolgt fra forlaget - se andre bøger af samme genre her
Normalpris 160 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Bogen er desværre udsolgt fra forlaget - se andre bøger af samme genre her
Spar 24 kr
Se vores konkurrenters priser her
God 15.812 anmeldelser på

Bogen bærer undertitlen »konversationsleksikon«, og i skandinavisk kontekst leder det automatisk associationerne mod den historiske udgivelse Salmonsens Konversationsleksikon, der blev publiceret i forskellige udgaver i perioden 1893-1949. Salmonsens er et ikonisk værk i dansk kulturhistorie og fører nu sit efterliv på hylderne i diverse antikvariater eller blandt loppemarkedets kuriositeter, enten splittet op i enkeltbind, eller hvis man er på udkig og heldig, som samlet (og vægtig!) andenudgave med hele 25 bind og supplementsbind.

Langt fra så omfattende er denne publikation, som derfor bedre kan sammen- lignes med den senere og mindre kendte udgivelse Den Lille Salmonsens, der dog stadig bestod af 12 bind og over 80.000 artikler og 10.000 henvisninger. Det er ikke tilfældet med Ephemera Mundi, men her er i udgangspunktet også kun tale om ét emne, nemlig Lasse Krog Møllers værker.

På den måde handler dette leksikon langt mere om, hvilken interesse og hvilke tanker en kunstners praksis kan afstedkomme, end hvilke fænomener, der i bred forstand eksisterer. Sidst- nævnte er det konventionelle leksikons domæne, hvorimod lysten til at forene den biografiske genre med den leksikale udtrykker en langt mere subjektivt betonet appetit efter at finde ud af, hvad det er, enkeltpersoner får øje på i et kunstværk, og dermed hvad de tager med sig af forestillinger og overvejelser.

Det betyder, at vi heller ikke har for- søgt at styre bidragydernes valg af emner, men i stedet ladet dem gå på opdagelse i samtlige af de værker og tekster, som Lasse Krog Møller har produceret gennem de sidste 20 år. Bogen er således flere steder kommet til at indeholde nummererede opslag omkring de samme emner og viser, her ganske afslørende, hvilke emner der bliver forbundetmed kunstnerens virke. Denne tendens skal dog på ingen måde opfattes som en art statistisk markør for, hvad der fylder i Lasse Krog Møllers praksis. I stedet skal den anskues som pudsige eksempler på, hvordan ellers undseelige materialer som cigaretskod og lamineringsplast, eller ditto steder som Vanlø- se eller Åby, pludselig kan optage megen plads i bevidstheden hos dem, der oplever hans værker.

Det er hele denne oversete verden, der bryder frem af de ting og sager, som kunstneren samler. Lasse Krog Møller viser, og hans fremvisning er blevet kaldt mystificerende, altså en form for genfortryllelse af genstandene og stederne gennem en arkivarisk nidkærhed. Jeg tror på, at hans praksis rent faktisk er at sammenligne med magikerens, men for at forstå essensen i hans kunst, må vi samtidig forstå dennes ærinde. Magikerens største kunst er nemlig ikke selve tricket, men derimod evnen til at lede beskuerens opmærksomhed væk fra det simple greb og erstatte det med forundring. Dette er ikke mystik, men nærmere at sammenligne med antropologens måde at demonstrere verdens kompleksitet ved at fremhæve et udsnit af den.

Lasse Krog Møller er således en dokumentarist, der tager kunstneriske favntag med det, få andre tager notits af, det som man er tilbøjelig til at overse mellem alt det umiddelbart sensationel- le. Magien består i at gøre det ordinære til det spektakulære, og er derfor også en hverdagstryllekunst. Sådan en kunst kræver disciplin. Man kan ikke trække det almene ud af en dagligdags kontekst og forædle det uden at være vedholdende. Samlingen og arkivets logik bliver her til kunstnerens logik. Det er den metodiske efterlevelse af registreringen og katalogiseringen, der bliver ramme- sætningen for den kunstneriske oplevelse. Modsat den konventionelle samling handler det dog ikke om akkumulering, men om afgrænsning og udvælgelse. Det er udsnittets kunst

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 380

kr 499
Normalpris
kr 392
Medlemspris
SPAR
kr 119
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 170

kr 270
Normalpris
kr 180
Medlemspris
SPAR
kr 100
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 859

kr 1.499
Normalpris
kr 923
Medlemspris
SPAR
kr 640
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 262

kr 349
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 240

kr 349
Normalpris
kr 251
Medlemspris
SPAR
kr 109
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 118

kr 149
Normalpris
kr 121
Medlemspris
SPAR
kr 31
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 203

kr 300
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 97
BOG (HARDBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 25

kr 227
Normalpris
kr 45
Medlemspris
SPAR
kr 202
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 275

kr 320
Normalpris
kr 280
Medlemspris
SPAR
kr 45
BOG (HARDBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 278

kr 325
Normalpris
kr 283
Medlemspris
SPAR
kr 47
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 170

kr 270
Normalpris
kr 180
Medlemspris
SPAR
kr 100
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 207

kr 269
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 62
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 194

kr 270
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 76
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 216

kr 279
Normalpris
kr 222
Medlemspris
SPAR
kr 63
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 329

kr 499
Normalpris
kr 346
Medlemspris
SPAR
kr 170
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 199

kr 269
Normalpris
kr 206
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 214

kr 320
Normalpris
kr 225
Medlemspris
SPAR
kr 106
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 179

kr 249
Normalpris
kr 186
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 154

kr 199
Normalpris
kr 159
Medlemspris
SPAR
kr 45