Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Fonde i bevægelse
Af: Birgitte Boesen Dansk Hæftet
SPAR
kr 53
Fonde i bevægelse
Af: Birgitte Boesen Dansk Hæftet
Danske fonde bevilger årligt et tocifret milliardbeløb til filantropiske formål. I disse år forandrer den klassiske fond sig fra diskret velgørenhed til målrettede, prioriterede og synlige indsatser, hvilket øger effekten af den enkelte donation. Samtidig melder flere fonde sig klar til bidrage til at løse nogle af de store samfundsudfordringer. En del af forandringen sker på fondenes eget initiativ, men udefrakommende forandringskræfter spiller også en vigtig rolle.

Nogle meningsdannere udtrykker bekymring for, om fondene er ved at få for stor indflydelse på væsentlige områder som forskning, kultur og det sociale. Andre hilser fondenes nye og mere aktive indsats velkommen og ser det øgede samfundsengagement som et positivt bidrag i udviklingen af et mangfoldigt samfund, hvor initiativet ikke alene er overladt til enten staten eller markedet.

Denne bog giver et indblik i fondenes rejse fra diskrete velgørere til synlige samfundsaktører, og inddrager internationale tendenser og synspunkter. Undervejs giver forskellige samfundsaktører deres mening til kende om samspillet mellem fonde, filantropi og samfund. Mød bl.a. bestyrelsesformanden Bradford Smith fra det amerikanske Foundation Center, erhvervskvinden Stine Bosse, bestyrelsesformanden Sten Scheibye fra Novo Nordisk Fonden, administrerende direktør Lene Skole fra Lundbeckfonden, professor dr.phil. Anker Brink Lund fra Center for Civilsamfund på CBS, professor Steen Thomsen fra Institut for Corporate Governance på CBS, professor Rasmus Kristian Feldthusen fra Københavns Universitet og chefkonsulent Terkel Andersen, der gennem hele sit voksne liv har været optaget af det frivillige sociale arbejde og civilsamfundet.

Om forfatteren
Birgitte Boesen er uddannet cand.scient.pol. og har beskæftiget sig med filantropi og fonde siden 2002; heraf 12 år i Realdania. Hun har tidligere arbejdet i DR, Det Kongelige Teater, Dagbladet Information og Finansministeriet.

Birgitte Boesen har siden 2015 arbejdet som selvstændig analytiker, rådgiver og skribent. Hun har tidligere udgivet bogen Få styr på udviklingen – journalistik år 2000 på Forlaget Jour i samarbejde med amanuensis Erik Lund. Hun er medlem af bestyrelsen for Plan BØRNEfonden.

Indholdsoversigt
Tak
Introduktion
DEL 1. En ny fondsbevægelse
Da fondene ramte den politiske glasvæg
På vej mod et stærkere fondssamarbejde
Fonde er forskellige
Filantropisk redesign
En strøm af filantropiske uddelinger
DEL 2. Fonde som almennytte og forretning
Fra borgerdyd til fondspolitik – et hurtigt historisk overblik fra 1849 til 2015
Et mage par – erhvervsliv og filantropi
DEL 3. Moderne filantropi til debat
Interviews med Stine Bosse og Sten Scheibye
Et spørgsmål om legitimitet
Mediesager ridser dybt i fondslakken
DEL 4. Hvorhen filantropi?
Filantropi og samfunds(med)ansvar
DEL 5. En ansøgers guide til fondsbevægelsen
Kulturkodeks og faldgruber
Interviewede
Appendiks
Litteraturliste
Kampagne pris Velkomst pris 297 kr
Medlemspris 302 kr
Kampagnepris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til medlems- og kampagnepris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Normalpris 350 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Spar 53 kr
Velkommen 15%
God 15.773 anmeldelser på
Danske fonde bevilger årligt et tocifret milliardbeløb til filantropiske formål. I disse år forandrer den klassiske fond sig fra diskret velgørenhed til målrettede, prioriterede og synlige indsatser, hvilket øger effekten af den enkelte donation. Samtidig melder flere fonde sig klar til bidrage til at løse nogle af de store samfundsudfordringer. En del af forandringen sker på fondenes eget initiativ, men udefrakommende forandringskræfter spiller også en vigtig rolle.

Nogle meningsdannere udtrykker bekymring for, om fondene er ved at få for stor indflydelse på væsentlige områder som forskning, kultur og det sociale. Andre hilser fondenes nye og mere aktive indsats velkommen og ser det øgede samfundsengagement som et positivt bidrag i udviklingen af et mangfoldigt samfund, hvor initiativet ikke alene er overladt til enten staten eller markedet.

Denne bog giver et indblik i fondenes rejse fra diskrete velgørere til synlige samfundsaktører, og inddrager internationale tendenser og synspunkter. Undervejs giver forskellige samfundsaktører deres mening til kende om samspillet mellem fonde, filantropi og samfund. Mød bl.a. bestyrelsesformanden Bradford Smith fra det amerikanske Foundation Center, erhvervskvinden Stine Bosse, bestyrelsesformanden Sten Scheibye fra Novo Nordisk Fonden, administrerende direktør Lene Skole fra Lundbeckfonden, professor dr.phil. Anker Brink Lund fra Center for Civilsamfund på CBS, professor Steen Thomsen fra Institut for Corporate Governance på CBS, professor Rasmus Kristian Feldthusen fra Københavns Universitet og chefkonsulent Terkel Andersen, der gennem hele sit voksne liv har været optaget af det frivillige sociale arbejde og civilsamfundet.

Om forfatteren
Birgitte Boesen er uddannet cand.scient.pol. og har beskæftiget sig med filantropi og fonde siden 2002; heraf 12 år i Realdania. Hun har tidligere arbejdet i DR, Det Kongelige Teater, Dagbladet Information og Finansministeriet.

Birgitte Boesen har siden 2015 arbejdet som selvstændig analytiker, rådgiver og skribent. Hun har tidligere udgivet bogen Få styr på udviklingen – journalistik år 2000 på Forlaget Jour i samarbejde med amanuensis Erik Lund. Hun er medlem af bestyrelsen for Plan BØRNEfonden.

Indholdsoversigt
Tak
Introduktion
DEL 1. En ny fondsbevægelse
Da fondene ramte den politiske glasvæg
På vej mod et stærkere fondssamarbejde
Fonde er forskellige
Filantropisk redesign
En strøm af filantropiske uddelinger
DEL 2. Fonde som almennytte og forretning
Fra borgerdyd til fondspolitik – et hurtigt historisk overblik fra 1849 til 2015
Et mage par – erhvervsliv og filantropi
DEL 3. Moderne filantropi til debat
Interviews med Stine Bosse og Sten Scheibye
Et spørgsmål om legitimitet
Mediesager ridser dybt i fondslakken
DEL 4. Hvorhen filantropi?
Filantropi og samfunds(med)ansvar
DEL 5. En ansøgers guide til fondsbevægelsen
Kulturkodeks og faldgruber
Interviewede
Appendiks
Litteraturliste
Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 212
ISBN-13: 9788757440980
Indbinding: Hæftet
Udgave: 1
ISBN-10: 8757440980
Udg. Dato: 16 jun 2018
Længde: 15mm
Bredde: 156mm
Højde: 228mm
Oplagsdato: 15 maj 2019
Forfatter(e): Birgitte Boesen
Forfatter(e) Birgitte Boesen


Kategori Velgørenhed, frivilligt arbejde og filantropi


Sprog Dansk


Indbinding Hæftet


Sider 212


Udgave 1


Længde 15mm


Bredde 156mm


Højde 228mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 218

kr 300
Normalpris
kr 226
Medlemspris
SPAR
kr 82
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 206

kr 228
Normalpris
kr 208
Medlemspris
SPAR
kr 22
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 199

kr 320
Normalpris
kr 211
Medlemspris
SPAR
kr 121
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 262

kr 349
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 148

kr 199
Normalpris
kr 153
Medlemspris
SPAR
kr 51
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 29

kr 134
Normalpris
kr 40
Medlemspris
SPAR
kr 105
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 182

kr 250
Normalpris
kr 189
Medlemspris
SPAR
kr 68
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 919

kr 1.499
Normalpris
kr 977
Medlemspris
SPAR
kr 580
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 188

kr 269
Normalpris
kr 196
Medlemspris
SPAR
kr 81
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 27

kr 227
Normalpris
kr 47
Medlemspris
SPAR
kr 200
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 211

kr 299
Normalpris
kr 220
Medlemspris
SPAR
kr 88
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 119

kr 120
Normalpris
kr 119
Medlemspris
SPAR
kr 1
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 191

kr 300
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 109
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 223

kr 299
Normalpris
kr 231
Medlemspris
SPAR
kr 76
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 164

kr 199
Normalpris
kr 168
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 207

kr 269
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 62
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 203

kr 300
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 97
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 211

kr 299
Normalpris
kr 220
Medlemspris
SPAR
kr 88
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 216

kr 279
Normalpris
kr 222
Medlemspris
SPAR
kr 63
Vi anbefaler også
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 213

kr 275
Normalpris
kr 219
Medlemspris
SPAR
kr 62
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 223

kr 283
Normalpris
kr 229
Medlemspris
SPAR
kr 60
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 258

kr 298
Normalpris
kr 262
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 286

kr 375
Normalpris
kr 295
Medlemspris
SPAR
kr 89
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 311

kr 369
Normalpris
kr 317
Medlemspris
SPAR
kr 58
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 258

kr 298
Normalpris
kr 262
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 197

kr 250
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 53
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 174

kr 199
Normalpris
kr 177
Medlemspris
SPAR
kr 25
LYDBOG
Kampagne pris kr 100

kr 143
Normalpris
kr 104
Medlemspris
SPAR
kr 43
LYDBOG
Kampagne pris kr 111

kr 159
Normalpris
kr 116
Medlemspris
SPAR
kr 48
E-BOG
Kampagne pris kr 74

kr 99
Normalpris
kr 77
Medlemspris
SPAR
kr 25
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 430

kr 572
Normalpris
kr 444
Medlemspris
SPAR
kr 142
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 262

kr 350
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 88
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 434

kr 499
Normalpris
kr 441
Medlemspris
SPAR
kr 65
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 164

kr 199
Normalpris
kr 168
Medlemspris
SPAR
kr 35
E-BOG
Kampagne pris kr 101

kr 145
Normalpris
kr 105
Medlemspris
SPAR
kr 44
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 160

kr 160
Normalpris
kr 160
Medlemspris
E-BOG
Kampagne pris kr 87

kr 134
Normalpris
kr 92
Medlemspris
SPAR
kr 47