Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Konkurrencestaten
SPAR
kr 72
Konkurrencestaten
Idéen om konkurrencestaten har præget den offentlige debat i flere år. Diskussionerne om folkeskolen, de videregående uddannelser, arbejdsmarkedsreformer, organisering og ledelse af den offentlige sektor har alle været præget af spørgsmålet om hvilken type velfærdsstat, vi ønsker os, og hvordan vi kan ruste Danmark til udfordringer globalt og europæisk, nationalt og internationalt.

Begrebet konkurrencestat har delt vandene mellem de, som er fortalere for opretholdelse af efterkrigstidens velfærdstat og de, som mener, at denne kan og skal reformeres, især i lyset af de erfaringer, vi har fra velfærdsstatens gloriøse periode fra 1950’erne til 1970’erne og de forandringer, der fra begyndelsen af 1990’erne begyndte at præge hele verden. Konkurrencestaten og dens kritikere giver læseren et udtømmende indblik i den videnskabelige og politiske diskussion af ’konkurrencestaten’. Søren Kaj Andersen har samlet en enestående række af kritiske bidrag fra prominente politikere, meningsdannere og forskere. Afslutningsvis rummer bogen et grundigt svar og en diskussion af begrebets status fra Ove K. Pedersen, hvis analyse af udviklingen i dansk politik ligger til grund for debatten. Således fungerer bogen både som en indføring i og en videreudvikling af diskussionen om konkurrencestaten.


Omtale
"Der er ikke nogen facitliste hverken til samtidsanalysen eller til ”det gode samfund”. Og netop derfor er bogen om Konkurrencestaten og dens kritikere meget spændende og udfordrende at fordybe sig i. Alle bidrag er skrevet med betydelig indsigt og engagement. Bogen kræver tid, tanker og refleksion. Til gengæld får man en bedre forståelse af udviklingen – eller i hvert fald en erkendelse af, at politik, samfund og menneskesyn er under udvikling og særdeles komplekse størrelser, som vi ikke begriber fuldt ud – og slet ikke i samtiden."
6/6 stjerner
- anmeldt af Jesper Hjort, Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 03/2018

”Anders Bondo Christensen er den mest uforsonlige kritiker af konkurrencestatens ”opportunistiske person”, som – ifølge efterordet – er Ove Kaj Pedersens forsøg på at begrebsliggøre det nye menneskesyn, der bredte sig fra 1980’erne.”
4/6 stjerner
- anmeldelse ved Mikael Busch, Jyllands-Posten, 7. januar 2018


Indhold
Søren Kaj Andersen: Indledning

DEN ANALYTISKE FORANKRING
1 Sverre Raffnsøe: Fra forskning som facit og forudsigelse til forskning som udforskning og udfordring. En analyse af Konkurrencestatens og Markedsstatens forsider som vej til en forståelse af Ove K. Pedersens værk
2 Kerstin Jacobsson: Konkurrencestat og neoliberalisering. En sociologs perspektiv på Ove K. Pedersens analyser

VALG AF KONKURRENCESTAT
3 Martin Møller Boje Rasmussen: Hvilken type konkurrencestat vælger du? Og hvilken vælger Danmark?
4 Dan Jørgensen og Johannes Lundsfryd: Velfærd er nødvendig for konkurrencestaten
5 Marianne Jelved: Konkurrencestat eller ej – samarbejde og fællesskaber skal der til
6 Lizette Risgaard: I Danmark vinder vi sammen
7 Uffe Elbæk: Balancesamfundet – et mere håbefuldt alternativ
8 Per Bregengaard og Margit Kjeldgaard: Ud med konkurrencestaten – ind med samarbejde. Den blå konkurrencestat skal ikke erstattes med en demokratisk sindet, rød-grøn konkurrencestat, men af skridt mod socialismen

DANNELSESIDEAL OG UDDANNELSE
9 Lars Qvortrup: ”Konkurrencestaten” og folkeskolen
10 Anders Bondo Christensen: Konkurrencestatens reaktionære skolesyn
11 Stefan Hermann: Konkurrencestatens pædagogiske spørgsmål – og dens mange svar

STYRINGEN AF DEN OFFENTLIGE SEKTOR
12 Kurt Klaudi Klausen: Hvad betyder konkurrencestaten for ledere og medarbejdere i den offentlige sektor?
13 Eva Secher Mathiassen: Konkurrencestaten. Det går stærkt – men går det godt
14 Bente Sorgenfrey: Danmark har brug for en forvaltningsreform NU!

ARBEJDSMARKEDET OG KONKURRENCESTATEN
15 Christian Lyhne Ibsen: Konkurrencestaten og den danske aftalemodel
16 Karsten Dybvad: Den danske arbejdsmarkedsmodel i en globaliseret verden
17 Per Christensen: Vi må insistere på demokratisk debat

BORGEREN, HVERDAGEN OG DEMOKRATIET
18 Lars Torpe: Medborgeridentiteten er presset
19 Mikkel Thorup: De uvalgtes styre – konkurrencestaten og det begrænsede demokrati
20 Maja Hojer Bruun, Mikkel Rytter og Stine Krøijer: Selvstændighedssamfundet – antropologiske perspektiver på velfærdsstatens kontinuitet og forandring

HISTORIEN OG KONKURRENCESTATEN
21 Jeppe Nevers og Per Boje: Stat og marked – et historisk perspektiv
22 Thomas Højrup: Politisk kultur, livsformer og statsformer under forandring

Efterord. Ove K. Pedersen: Fra kritik til selvkritik – og tilbage igen
Kampagne pris Velkomst pris 353 kr
Medlemspris 360 kr
Kampagnepris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til medlems- og kampagnepris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Normalpris 425 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Spar 72 kr
Velkommen 10%
God 15.777 anmeldelser på
Idéen om konkurrencestaten har præget den offentlige debat i flere år. Diskussionerne om folkeskolen, de videregående uddannelser, arbejdsmarkedsreformer, organisering og ledelse af den offentlige sektor har alle været præget af spørgsmålet om hvilken type velfærdsstat, vi ønsker os, og hvordan vi kan ruste Danmark til udfordringer globalt og europæisk, nationalt og internationalt.

Begrebet konkurrencestat har delt vandene mellem de, som er fortalere for opretholdelse af efterkrigstidens velfærdstat og de, som mener, at denne kan og skal reformeres, især i lyset af de erfaringer, vi har fra velfærdsstatens gloriøse periode fra 1950’erne til 1970’erne og de forandringer, der fra begyndelsen af 1990’erne begyndte at præge hele verden. Konkurrencestaten og dens kritikere giver læseren et udtømmende indblik i den videnskabelige og politiske diskussion af ’konkurrencestaten’. Søren Kaj Andersen har samlet en enestående række af kritiske bidrag fra prominente politikere, meningsdannere og forskere. Afslutningsvis rummer bogen et grundigt svar og en diskussion af begrebets status fra Ove K. Pedersen, hvis analyse af udviklingen i dansk politik ligger til grund for debatten. Således fungerer bogen både som en indføring i og en videreudvikling af diskussionen om konkurrencestaten.


Omtale
"Der er ikke nogen facitliste hverken til samtidsanalysen eller til ”det gode samfund”. Og netop derfor er bogen om Konkurrencestaten og dens kritikere meget spændende og udfordrende at fordybe sig i. Alle bidrag er skrevet med betydelig indsigt og engagement. Bogen kræver tid, tanker og refleksion. Til gengæld får man en bedre forståelse af udviklingen – eller i hvert fald en erkendelse af, at politik, samfund og menneskesyn er under udvikling og særdeles komplekse størrelser, som vi ikke begriber fuldt ud – og slet ikke i samtiden."
6/6 stjerner
- anmeldt af Jesper Hjort, Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 03/2018

”Anders Bondo Christensen er den mest uforsonlige kritiker af konkurrencestatens ”opportunistiske person”, som – ifølge efterordet – er Ove Kaj Pedersens forsøg på at begrebsliggøre det nye menneskesyn, der bredte sig fra 1980’erne.”
4/6 stjerner
- anmeldelse ved Mikael Busch, Jyllands-Posten, 7. januar 2018


Indhold
Søren Kaj Andersen: Indledning

DEN ANALYTISKE FORANKRING
1 Sverre Raffnsøe: Fra forskning som facit og forudsigelse til forskning som udforskning og udfordring. En analyse af Konkurrencestatens og Markedsstatens forsider som vej til en forståelse af Ove K. Pedersens værk
2 Kerstin Jacobsson: Konkurrencestat og neoliberalisering. En sociologs perspektiv på Ove K. Pedersens analyser

VALG AF KONKURRENCESTAT
3 Martin Møller Boje Rasmussen: Hvilken type konkurrencestat vælger du? Og hvilken vælger Danmark?
4 Dan Jørgensen og Johannes Lundsfryd: Velfærd er nødvendig for konkurrencestaten
5 Marianne Jelved: Konkurrencestat eller ej – samarbejde og fællesskaber skal der til
6 Lizette Risgaard: I Danmark vinder vi sammen
7 Uffe Elbæk: Balancesamfundet – et mere håbefuldt alternativ
8 Per Bregengaard og Margit Kjeldgaard: Ud med konkurrencestaten – ind med samarbejde. Den blå konkurrencestat skal ikke erstattes med en demokratisk sindet, rød-grøn konkurrencestat, men af skridt mod socialismen

DANNELSESIDEAL OG UDDANNELSE
9 Lars Qvortrup: ”Konkurrencestaten” og folkeskolen
10 Anders Bondo Christensen: Konkurrencestatens reaktionære skolesyn
11 Stefan Hermann: Konkurrencestatens pædagogiske spørgsmål – og dens mange svar

STYRINGEN AF DEN OFFENTLIGE SEKTOR
12 Kurt Klaudi Klausen: Hvad betyder konkurrencestaten for ledere og medarbejdere i den offentlige sektor?
13 Eva Secher Mathiassen: Konkurrencestaten. Det går stærkt – men går det godt
14 Bente Sorgenfrey: Danmark har brug for en forvaltningsreform NU!

ARBEJDSMARKEDET OG KONKURRENCESTATEN
15 Christian Lyhne Ibsen: Konkurrencestaten og den danske aftalemodel
16 Karsten Dybvad: Den danske arbejdsmarkedsmodel i en globaliseret verden
17 Per Christensen: Vi må insistere på demokratisk debat

BORGEREN, HVERDAGEN OG DEMOKRATIET
18 Lars Torpe: Medborgeridentiteten er presset
19 Mikkel Thorup: De uvalgtes styre – konkurrencestaten og det begrænsede demokrati
20 Maja Hojer Bruun, Mikkel Rytter og Stine Krøijer: Selvstændighedssamfundet – antropologiske perspektiver på velfærdsstatens kontinuitet og forandring

HISTORIEN OG KONKURRENCESTATEN
21 Jeppe Nevers og Per Boje: Stat og marked – et historisk perspektiv
22 Thomas Højrup: Politisk kultur, livsformer og statsformer under forandring

Efterord. Ove K. Pedersen: Fra kritik til selvkritik – og tilbage igen
Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 512
ISBN-13: 9788757436471
Indbinding: Hæftet
Udgave: 1
ISBN-10: 8757436479
Udg. Dato: 9 okt 2017
Længde: 28mm
Bredde: 155mm
Højde: 230mm
Oplagsdato: 9 okt 2017
Forfatter(e) Søren Kaj Andersen (ansv. red.), Ove Kaj Pedersen


Kategori Samfunds- & politisk filosofi


Sprog Dansk


Indbinding Hæftet


Sider 512


Udgave 1


Længde 28mm


Bredde 155mm


Højde 230mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 215

kr 225
Normalpris
kr 216
Medlemspris
SPAR
kr 10
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 375

kr 425
Normalpris
kr 380
Medlemspris
SPAR
kr 50
E-BOG
Kampagne pris kr 37

kr 53
Normalpris
kr 39
Medlemspris
SPAR
kr 16
E-BOG
Kampagne pris kr 37

kr 53
Normalpris
kr 39
Medlemspris
SPAR
kr 16
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 59

kr 59
Normalpris
kr 59
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 70

kr 70
Normalpris
kr 70
Medlemspris
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 339

kr 454
Normalpris
kr 351
Medlemspris
SPAR
kr 115
E-BOG
Kampagne pris kr 37

kr 49
Normalpris
kr 38
Medlemspris
SPAR
kr 12
E-BOG
Kampagne pris kr 25

kr 35
Normalpris
kr 26
Medlemspris
SPAR
kr 10
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 297

kr 350
Normalpris
kr 302
Medlemspris
SPAR
kr 53
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 164

kr 199
Normalpris
kr 168
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (PAPERBACK)
Uro
Jesper Stein
5 anmeldelser
Kampagne pris kr 98

kr 140
Normalpris
kr 102
Medlemspris
SPAR
kr 42
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 455

kr 560
Normalpris
kr 466
Medlemspris
SPAR
kr 105
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 259

kr 299
Normalpris
kr 263
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 384

kr 507
Normalpris
kr 396
Medlemspris
SPAR
kr 123
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 152

kr 199
Normalpris
kr 157
Medlemspris
SPAR
kr 47
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 187

kr 250
Normalpris
kr 193
Medlemspris
SPAR
kr 63
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 244

kr 299
Normalpris
kr 250
Medlemspris
SPAR
kr 55
Vi anbefaler også
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 310

kr 310
Normalpris
kr 310
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 256

kr 295
Normalpris
kr 260
Medlemspris
SPAR
kr 39
E-BOG
Kampagne pris kr 37

kr 50
Normalpris
kr 38
Medlemspris
SPAR
kr 13
E-BOG
Kampagne pris kr 89

kr 127
Normalpris
kr 93
Medlemspris
SPAR
kr 38
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 164

kr 199
Normalpris
kr 168
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 443

kr 609
Normalpris
kr 460
Medlemspris
SPAR
kr 166
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 134

kr 148
Normalpris
kr 135
Medlemspris
SPAR
kr 14
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 136

kr 169
Normalpris
kr 139
Medlemspris
SPAR
kr 33
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 372

kr 449
Normalpris
kr 380
Medlemspris
SPAR
kr 77
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 333

kr 398
Normalpris
kr 340
Medlemspris
SPAR
kr 65
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 197

kr 250
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 53
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 215

kr 292
Normalpris
kr 223
Medlemspris
SPAR
kr 77
E-BOG
Kampagne pris kr 55

kr 69
Normalpris
kr 56
Medlemspris
SPAR
kr 14
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 202

kr 209
Normalpris
kr 203
Medlemspris
SPAR
kr 7
E-BOG
Kampagne pris kr 55

kr 69
Normalpris
kr 56
Medlemspris
SPAR
kr 14
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 170

kr 180
Normalpris
kr 171
Medlemspris
SPAR
kr 10
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 296

kr 348
Normalpris
kr 301
Medlemspris
SPAR
kr 52
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 335

kr 400
Normalpris
kr 342
Medlemspris
SPAR
kr 65