Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Krisevalg
SPAR
kr 64

Folketingsvalget 2011 fandt sted i en tid præget af den voldsomste økonomiske krise siden Anden Verdenskrig. Som følge heraf var både mediernes og vælgernes dagsorden domineret af økonomien, og man skulle derfor også forvente at økonomien spillede en afgørende rolle for, hvor krydsene blev sat. Men hvis vælgerne gik så meget op i økonomien, hvorfor tabte den regering, der havde været ved magten under krisen, så ikke større end tilfældet blev? Når man ser nøjere efter, var det så økonomien, der afgjorde 2011-valget, eller var der også andre ting på spil?

Forfatterne undersøger, hvordan dansk vælgeradfærd ser ud i en situation, hvor økonomien igen er i højsædet som det vigtigste problem. I bogen stilles skarpt på betydningen af en række faktorer for vælgernes partivalg: social baggrund, vurderingen af privat- og samfundsøkonomien, oplevelsen af krisen, samt holdingerne til skat, ulighed og velfærdspolitikken.

Om forfatterne

Rune Stubager, ph.d., lektor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. Forsker bl.a. i vælgeradfærd og holdningsdannelse; leder af Det Danske Valgprojekt.
Kasper Møller Hansen, ph.d., professor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. Forsker bl.a. i vælgeradfærd og valgdeltagelse.
Jørgen Goul Andersen, professor ved Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet. Forsker bl.a. i velfærdsstaten og vælgeradfærd.



Indholdsoversigt

Forord
Kapitel 1. It's the Economy, Stupid!
Kapitel 2. Den økonomiske udvikling op til 2011-valget
Kapitel 3. Social baggrund og partivalg
Kapitel 4. Godernes omfordeling: Baggrunden for vælgernes holdninger til skat og ulighed
Kapitel 5. Økonomisk stemmeadfærd
Kapitel 6. Vælgernes krisebevidsthed
Kapitel 7. Krise og velfærdsholdninger
Kapitel 8. En samlet model for partivalg 

Kampagne pris Velkomst pris 331 kr
Medlemspris 337 kr
Kampagnepris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til medlems- og kampagnepris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Normalpris 395 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Spar 64 kr
Velkommen 10%
God 15.773 anmeldelser på

Folketingsvalget 2011 fandt sted i en tid præget af den voldsomste økonomiske krise siden Anden Verdenskrig. Som følge heraf var både mediernes og vælgernes dagsorden domineret af økonomien, og man skulle derfor også forvente at økonomien spillede en afgørende rolle for, hvor krydsene blev sat. Men hvis vælgerne gik så meget op i økonomien, hvorfor tabte den regering, der havde været ved magten under krisen, så ikke større end tilfældet blev? Når man ser nøjere efter, var det så økonomien, der afgjorde 2011-valget, eller var der også andre ting på spil?

Forfatterne undersøger, hvordan dansk vælgeradfærd ser ud i en situation, hvor økonomien igen er i højsædet som det vigtigste problem. I bogen stilles skarpt på betydningen af en række faktorer for vælgernes partivalg: social baggrund, vurderingen af privat- og samfundsøkonomien, oplevelsen af krisen, samt holdingerne til skat, ulighed og velfærdspolitikken.

Om forfatterne

Rune Stubager, ph.d., lektor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. Forsker bl.a. i vælgeradfærd og holdningsdannelse; leder af Det Danske Valgprojekt.
Kasper Møller Hansen, ph.d., professor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. Forsker bl.a. i vælgeradfærd og valgdeltagelse.
Jørgen Goul Andersen, professor ved Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet. Forsker bl.a. i velfærdsstaten og vælgeradfærd.



Indholdsoversigt

Forord
Kapitel 1. It's the Economy, Stupid!
Kapitel 2. Den økonomiske udvikling op til 2011-valget
Kapitel 3. Social baggrund og partivalg
Kapitel 4. Godernes omfordeling: Baggrunden for vælgernes holdninger til skat og ulighed
Kapitel 5. Økonomisk stemmeadfærd
Kapitel 6. Vælgernes krisebevidsthed
Kapitel 7. Krise og velfærdsholdninger
Kapitel 8. En samlet model for partivalg 

Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 214
ISBN-13: 9788757428414
Indbinding: Hæftet
Udgave: 1
ISBN-10: 8757428417
Udg. Dato: 31 jan 2013
Længde: 15mm
Bredde: 156mm
Højde: 229mm
Serie: Studier i dansk politik
Oplagsdato: 31 jan 2013
Forfatter(e) Jørgen Goul Andersen, Rune Stubager, Kasper Møller Hansen


Kategori Politiske strukturer og processer


Sprog Dansk


Indbinding Hæftet


Sider 214


Udgave 1


Længde 15mm


Bredde 156mm


Højde 229mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
E-BOG
Kampagne pris kr 110

kr 150
Normalpris
kr 114
Medlemspris
SPAR
kr 40
LYDBOG
Kampagne pris kr 93

kr 134
Normalpris
kr 97
Medlemspris
SPAR
kr 41
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 210

kr 210
Normalpris
kr 210
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 126

kr 150
Normalpris
kr 128
Medlemspris
SPAR
kr 24
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 198

kr 198
Normalpris
kr 198
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 157

kr 200
Normalpris
kr 161
Medlemspris
SPAR
kr 43
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 157

kr 200
Normalpris
kr 161
Medlemspris
SPAR
kr 43
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 280

kr 280
Normalpris
kr 280
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 462

kr 475
Normalpris
kr 463
Medlemspris
SPAR
kr 13
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 218

kr 300
Normalpris
kr 226
Medlemspris
SPAR
kr 82
E-BOG
Kampagne pris kr 75

kr 107
Normalpris
kr 78
Medlemspris
SPAR
kr 32
LYDBOG
Kampagne pris kr 93

kr 134
Normalpris
kr 97
Medlemspris
SPAR
kr 41
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 157

kr 200
Normalpris
kr 161
Medlemspris
SPAR
kr 43
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 126

kr 150
Normalpris
kr 128
Medlemspris
SPAR
kr 24
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 269

kr 269
Normalpris
kr 269
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 186

kr 221
Normalpris
kr 190
Medlemspris
SPAR
kr 35
E-BOG
Kampagne pris kr 427

kr 614
Normalpris
kr 446
Medlemspris
SPAR
kr 187
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 355

kr 400
Normalpris
kr 360
Medlemspris
SPAR
kr 45
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 230

kr 284
Normalpris
kr 235
Medlemspris
SPAR
kr 54
E-BOG
Kampagne pris kr 162

kr 198
Normalpris
kr 166
Medlemspris
SPAR
kr 36
Vi anbefaler også
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 342

kr 410
Normalpris
kr 349
Medlemspris
SPAR
kr 68
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 134

kr 148
Normalpris
kr 135
Medlemspris
SPAR
kr 14
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 331

kr 395
Normalpris
kr 337
Medlemspris
SPAR
kr 64
E-BOG
Kampagne pris kr 39

kr 49
Normalpris
kr 40
Medlemspris
SPAR
kr 10
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 294

kr 399
Normalpris
kr 305
Medlemspris
SPAR
kr 105
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 278

kr 325
Normalpris
kr 283
Medlemspris
SPAR
kr 47
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 294

kr 399
Normalpris
kr 305
Medlemspris
SPAR
kr 105
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 199

kr 199
Normalpris
kr 199
Medlemspris
E-BOG
Kampagne pris kr 127

kr 169
Normalpris
kr 131
Medlemspris
SPAR
kr 42
E-BOG
Kampagne pris kr 39

kr 49
Normalpris
kr 40
Medlemspris
SPAR
kr 10
E-BOG
Kampagne pris kr 63

kr 79
Normalpris
kr 65
Medlemspris
SPAR
kr 16
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 361

kr 488
Normalpris
kr 374
Medlemspris
SPAR
kr 127
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 281

kr 369
Normalpris
kr 290
Medlemspris
SPAR
kr 88
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 294

kr 436
Normalpris
kr 308
Medlemspris
SPAR
kr 142
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 331

kr 386
Normalpris
kr 337
Medlemspris
SPAR
kr 55
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 217

kr 299
Normalpris
kr 225
Medlemspris
SPAR
kr 82
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 400

kr 544
Normalpris
kr 414
Medlemspris
SPAR
kr 144
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 393

kr 441
Normalpris
kr 398
Medlemspris
SPAR
kr 48
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 310

kr 412
Normalpris
kr 320
Medlemspris
SPAR
kr 102