Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Kulturens skjulte styrker
Af: Peter Hanke Dansk E-bog
SPAR
kr 13
Kulturens skjulte styrker
Af: Peter Hanke Dansk E-bog

Museer, teatre, musikhuse og orkestre mødes af krav fra mange sider: De skal undgå røde tal på bundlinjen. De skal formidle nationale værdier. De skal bidrage til sam-fundets innovation og vækst. De skal levere større, mere opsigtsvækkende oplevel-ser, mere dansk og ”noget til børnene”. De skal tilfredsstille forbrugernes ønsker om nye tilbud, der serverer kulturarven i appetitlig og fristende indpakning.

 

Dansk kulturliv har kompetente medarbejdere, der ud fra deres professionelle viden og erfaring dagligt forsøger at skabe oplevelser og indsigt til en interesseret del af befolkningen. Problemet er, at denne viden, kunnen og indsigt kan udfoldes langt mere, end det er tilfældet, og at de politiske beslutningsprocesser, institutionelle rammer og forståelsen af kulturproduktionen er meget snævre.

 

I Kulturens skjulte styrker pointerer Peter Hanke, at kulturinstitutionernes fremtidige rolle i det danske samfund skal styrkes! Det kræver forandringer, hvor først og fremmest det institutionelle system bør åbne sig og ændre sit eget syn på, hvad deres formål og identitet er. Ligesom de skal arbejde for mere intelligente og vedkommende evalueringsmetoder.

 

Denne bog peger i første omgang på en lang række uhensigtsmæssige tilstande i det kulturpolitiske og kulturinstitutionelle landskab. Dernæst går Peter Hanke på jagt efter de skjulte styrker, som kulturinstitutionerne sidder inde med. "Ekspertise, viden og erfaring bør rehabiliteres og stilles til rådighed for samfundet på nye måder" mener Peter Hanke og stiller disse spørgsmål:

 

• Hvad ville der ske, hvis eksperterne gik i samarbejde med befolkningen og skabte meningsfulde fællesskaber i institutionernes rammer i stedet for at sælge oplevelser, der alligevel kan fås bedre andre steder?

• Hvad ville der ske, hvis politikerne bad landets kulturinstitutioner om at inspirere befolkningen frem for at sælge billetter?

• Hvordan kan kulturinstitutionerne inddrage den unge, kritiske generation, der betragter verden som et tag-selv-bord, og hvor formel autoritet og vedtagne æstetiske normer bestandigt udfordres?

 

Kampagne pris Velkomst pris 37 kr
Medlemspris 38 kr
Kampagnepris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til medlems- og kampagnepris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Download straks efter køb
Normalpris 50 kr
Download straks efter køb
Spar 13 kr
Velkommen 20%
God 15.773 anmeldelser på

Museer, teatre, musikhuse og orkestre mødes af krav fra mange sider: De skal undgå røde tal på bundlinjen. De skal formidle nationale værdier. De skal bidrage til sam-fundets innovation og vækst. De skal levere større, mere opsigtsvækkende oplevel-ser, mere dansk og ”noget til børnene”. De skal tilfredsstille forbrugernes ønsker om nye tilbud, der serverer kulturarven i appetitlig og fristende indpakning.

 

Dansk kulturliv har kompetente medarbejdere, der ud fra deres professionelle viden og erfaring dagligt forsøger at skabe oplevelser og indsigt til en interesseret del af befolkningen. Problemet er, at denne viden, kunnen og indsigt kan udfoldes langt mere, end det er tilfældet, og at de politiske beslutningsprocesser, institutionelle rammer og forståelsen af kulturproduktionen er meget snævre.

 

I Kulturens skjulte styrker pointerer Peter Hanke, at kulturinstitutionernes fremtidige rolle i det danske samfund skal styrkes! Det kræver forandringer, hvor først og fremmest det institutionelle system bør åbne sig og ændre sit eget syn på, hvad deres formål og identitet er. Ligesom de skal arbejde for mere intelligente og vedkommende evalueringsmetoder.

 

Denne bog peger i første omgang på en lang række uhensigtsmæssige tilstande i det kulturpolitiske og kulturinstitutionelle landskab. Dernæst går Peter Hanke på jagt efter de skjulte styrker, som kulturinstitutionerne sidder inde med. "Ekspertise, viden og erfaring bør rehabiliteres og stilles til rådighed for samfundet på nye måder" mener Peter Hanke og stiller disse spørgsmål:

 

• Hvad ville der ske, hvis eksperterne gik i samarbejde med befolkningen og skabte meningsfulde fællesskaber i institutionernes rammer i stedet for at sælge oplevelser, der alligevel kan fås bedre andre steder?

• Hvad ville der ske, hvis politikerne bad landets kulturinstitutioner om at inspirere befolkningen frem for at sælge billetter?

• Hvordan kan kulturinstitutionerne inddrage den unge, kritiske generation, der betragter verden som et tag-selv-bord, og hvor formel autoritet og vedtagne æstetiske normer bestandigt udfordres?

 

Se mere i:
Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 188
ISBN-13: 9788702108668
Format: ePub
ISBN-10: 8702108666
Kategori: Kulturstudier
Udg. Dato: 31 mar 2011
Oplagsdato: 31 mar 2011
Forfatter(e): Peter Hanke
Forfatter(e) Peter Hanke


Kategori Kulturstudier


Sprog Dansk


Sider 188

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
E-BOG
Kampagne pris kr 100

kr 149
Normalpris
kr 105
Medlemspris
SPAR
kr 49
E-BOG
Kampagne pris kr 174

kr 174
Normalpris
kr 174
Medlemspris
LYDBOG
Kampagne pris kr 93

kr 134
Normalpris
kr 97
Medlemspris
SPAR
kr 41
LYDBOG
Kampagne pris kr 93

kr 134
Normalpris
kr 97
Medlemspris
SPAR
kr 41
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 126

kr 149
Normalpris
kr 128
Medlemspris
SPAR
kr 23
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 164

kr 199
Normalpris
kr 168
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 114

kr 138
Normalpris
kr 116
Medlemspris
SPAR
kr 24
E-BOG
Kampagne pris kr 62

kr 89
Normalpris
kr 65
Medlemspris
SPAR
kr 27
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
E-BOG
Kampagne pris kr 93

kr 134
Normalpris
kr 97
Medlemspris
SPAR
kr 41
E-BOG
Kampagne pris kr 92

kr 132
Normalpris
kr 96
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
LYDBOG
Kampagne pris kr 93

kr 134
Normalpris
kr 97
Medlemspris
SPAR
kr 41
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 214

kr 299
Normalpris
kr 223
Medlemspris
SPAR
kr 85
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 199

kr 320
Normalpris
kr 211
Medlemspris
SPAR
kr 121
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 262

kr 349
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 148

kr 199
Normalpris
kr 153
Medlemspris
SPAR
kr 51
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 380

kr 499
Normalpris
kr 392
Medlemspris
SPAR
kr 119
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 29

kr 134
Normalpris
kr 40
Medlemspris
SPAR
kr 105
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 919

kr 1.499
Normalpris
kr 977
Medlemspris
SPAR
kr 580
Vi anbefaler også
E-BOG
Kampagne pris kr 50

kr 71
Normalpris
kr 52
Medlemspris
SPAR
kr 21
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 160

kr 160
Normalpris
kr 160
Medlemspris
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 325

kr 325
Normalpris
kr 325
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 99

kr 99
Normalpris
kr 99
Medlemspris
E-BOG
Kampagne pris kr 37

kr 53
Normalpris
kr 39
Medlemspris
SPAR
kr 16
E-BOG
Kampagne pris kr 55

kr 69
Normalpris
kr 56
Medlemspris
SPAR
kr 14
E-BOG
Kampagne pris kr 79

kr 129
Normalpris
kr 84
Medlemspris
SPAR
kr 50
E-BOG
Kampagne pris kr 136

kr 195
Normalpris
kr 142
Medlemspris
SPAR
kr 59
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 197

kr 249
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 52
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 259

kr 299
Normalpris
kr 263
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 294

kr 399
Normalpris
kr 305
Medlemspris
SPAR
kr 105
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 295

kr 315
Normalpris
kr 297
Medlemspris
SPAR
kr 20
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 443

kr 506
Normalpris
kr 449
Medlemspris
SPAR
kr 63
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 129

kr 129
Normalpris
kr 129
Medlemspris
LYDBOG
Kampagne pris kr 79

kr 99
Normalpris
kr 81
Medlemspris
SPAR
kr 20
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 100

kr 100
Normalpris
kr 100
Medlemspris
E-BOG
Kampagne pris kr 62

kr 119
Normalpris
kr 68
Medlemspris
SPAR
kr 57