Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Ledelse på kanten
Af: Uffe Elbæk Dansk E-bog
SPAR
kr 13
Ledelse på kanten
Af: Uffe Elbæk Dansk E-bog

Uffe Elbæk, kaospilot, kulturel græsrod, social aktivist, iværksætter, uddannelsesmand, beslutningstager, meningsdanner og kulturminister, deler her i bogen gavmildt ud af sine erfaringer fra et langt liv som leder og forandringsagent.

Bogen er først og fremmest en personlig historiefortælling, men den rummer samtidig faglig refleksion, modeller og inspirerende øvelser, og undervejs tager Uffe Elbæk læseren med til så vidt forskellige geografiske steder som Århus, Moskva, Kiruna, San Francisco, Durban, Dublin, Reykjavik, Havana, Hong Kong, London og København. 

Ledelse på kanten er skrevet på en god blanding af sult, glæde og nysgerrighed. Sult efter at se nye mønstre og sammenhænge. Glæde over livets mangfoldighed. Og nysgerrighed efter at komme helt ud til kanten – derud hvor det først rigtig bliver interessant.

Kort opsummering af de enkelte kapitler:

Find gaven i problemet: Historien om en gruppe socialt udsatte unge der får selvtilliden og selvrespekten tilbage gennem deres deltagelse i et anarkistisk gadecirkus-projekt. Budskabet i fortællingen er, at der i alle problemer og kriser gennem sig en gave. Året er 1982 og scenen er Danmarks næststørste by, Århus.

Lyt til de stille signaler: Historien om det store kultur-ungdomsprojekt Next Stop Sovjet, hvis ambition var at sende 2000 unge fra Skandinavien ind over den Sovjetiske grænse i efteråret 1989. Målet var at komme til Moskva og gennemføre en stor rockkoncert på Den Røde Plads foran Kreml. Budskabet i fortællingen er, at vi skal blive langt bedre til at identificere og lytte til de signaler, der ikke fanges af den officielle radar. Året er 1989, og scenen er Århus og Moskva.

Når fremtiden rører ved dig: Historien om hvordan KaosPilot-uddannelsen bliver etableret og hvad der skulle til, før bogens forfatter besluttede sig for at sige ja til jobbet som rektor for uddannelsen. Budskabet i fortællingen er hvor vigtigt det er, at der er overensstemmelse mellem det hovedet, hjertet og kroppen fortæller er det rigtige at gøre. Året er 1991, og scenen er Nordlys i Kiruna.

Skab små succeser – også når du er på vej ned: Historien om hvordan KaosPiloterne overvinder sin første alvorlige økonomiske krise med hjælp fra både den daværende danske kulturminister Jytte Hilden og et personligt brev fra Hillary Clinton. Budskabet i fortællingen er, hvor vigtigt det er at kunne kickstarte sin egen motivation og kampgejst – også selvom alt ser sort ud. Året er 1993, og scenen er Århus.

Lær af dine fejl: Historien om KaosPiloternes første uddannelsesoutpost i San Francisco og ikke mindst om et fejlslagent sponsormøde med direktøren for en af USA’s største banker. Budskabet i fortællingen er, hvordan du kan lære af dine egne fejl. Året er 1996, og scenen er San Francisco.

Tænk som en surfer: Historien om KaosPiloternes anden outpost i Durban, Sydafrika. Budskabet i fortællingen er spørgmålet, om vi forstår, hvorfra den næste store sociale, kulturelle, teknologiske eller økonomiske forandringsbølger kommer i samfundet? Året er 2001, og scenen er Durban.

Hold hovedet koldt og hjertet varmt: Historien om konflikten mellem KaosPiloterne og den nuværende konservative-liberale danske regering. En konflikt der betød, at KaosPiloterne var ved at få samme skæbne som Bauhaus-skolen i Tyskland i 30’erne. Men en bevidst kærlighedskampagne ændrede udfaldet. Budskabet i fortælling er, hvor vigtigt det er at holde hovedet koldt og hjertet varmt, når du står midt i en altomfattende organisatorisk og politisk krise. Året er 2003, og scenen er Århus og Dublin.

Hvem er inviteret med til bords? Historien om en middagssamtale med den tidligere Islandske Præsident, Vigdis Finnbogadóttir. Hen over fiskesupper på restauranten i den islandske hovedstad diskuteres feminisme, mænd der bliver bange for mænd og forholdet til magt i organisationer. Budskabet i fortællingen er, hvor vigtigt det er, at såvel organisationer som nationer har en bevidst mangfoldighedsstrategi. Året er 2005, og scenen er Reykjavik.

Lommer af kreativ modstandskraft: Historien om besøget på en hemmelig homo-danseklub i Havana og mødet med den kulturelle undergrund på Cuba. Budskabet i fortællingen er, at i alle organisationer og samfund er der lommer af kreativ modstandskraft. Og at det ofte er disse mennesker – disse kreative enzymer – der er altafgørende for den sociale og kulturelle innovation i samfundet. Året er 2005, og scenen er Havana.

Det rigtige valg? Historien om forfatterens tur til Hong Kong umiddelbart efter at han var stoppet som rektor på KaosPiloterne. Og hvordan han blev headhuntet til at være direktør for den internationale LGBT-begivenhed World Outgames. Budskabet i fortællingen er, at det ikke er svært at vælge mellem noget, der er godt, og noget, der er dårligt. Men hvis man skal vælge mellem noget, der er godt, og noget, der er godt, så står man over for en beslutningsudfordring af de større. Året er 2006, og scenen er Hongkong.

Succes på trods af spøgelser: Historien om hvor svært det kan være at arbejde sammen med andre, hvis ens personlige dramaer (symboliseret som spøgelser) støjer så meget, at det overskygger det nøgterne professionelle samarbejde. I dette tilfælde realiseringen af World Outgames i København. Budskabet i fortællingen er, at det er vigtigt, at man er opmærksom på, hvilke personlige dramaer man tager med sig ind i en ny arbejdssammenhæng. Året er 2009, og scenen er København.

Rollemodeller, kreative outsidere og faglige rådgivere: Historien om mindehøjtideligheden for Anita Roddick. Budskabet i fortællingen er, hvor vigtigt det er, hvilke rollemodeller og faglige rådgivere vi vælger at få i vort liv. Og ikke mindst, hvordan man kan bruge dem til at træffe de rigtige beslutninger. Året er 2008 og 2009, og scenen er London og København.

Jeg drømmer om et andet skema: Historien om forfatterens mor og hendes involvering i modstandskampen under anden verdenskrig. Men også om hvordan glæden og håbet om en bedre fremtid bliver givet videre fra den ene generation til den anden. Budskabet i fortællingen er, at vi har brug for et andet (samfunds) skema, hvis vi skal løse de voldsomme udfordringer som verden i dag står over for. Året er 2008, og scenen er Kullen i Sverige.

Slutreplik og tak: Afsluttende kommentar og tak til de mennesker som forfatteren har været i dialog med undervejs i skriveprocessen.
 
Læs mere om forfatteren, Uffe Elbæk: http://gyldendal.dk/uffe-elbaek  

Kampagne pris Velkomst pris 37 kr
Medlemspris 38 kr
Kampagnepris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til medlems- og kampagnepris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Download straks efter køb
Normalpris 50 kr
Download straks efter køb
Spar 13 kr
Velkommen 20%
God 15.773 anmeldelser på

Uffe Elbæk, kaospilot, kulturel græsrod, social aktivist, iværksætter, uddannelsesmand, beslutningstager, meningsdanner og kulturminister, deler her i bogen gavmildt ud af sine erfaringer fra et langt liv som leder og forandringsagent.

Bogen er først og fremmest en personlig historiefortælling, men den rummer samtidig faglig refleksion, modeller og inspirerende øvelser, og undervejs tager Uffe Elbæk læseren med til så vidt forskellige geografiske steder som Århus, Moskva, Kiruna, San Francisco, Durban, Dublin, Reykjavik, Havana, Hong Kong, London og København. 

Ledelse på kanten er skrevet på en god blanding af sult, glæde og nysgerrighed. Sult efter at se nye mønstre og sammenhænge. Glæde over livets mangfoldighed. Og nysgerrighed efter at komme helt ud til kanten – derud hvor det først rigtig bliver interessant.

Kort opsummering af de enkelte kapitler:

Find gaven i problemet: Historien om en gruppe socialt udsatte unge der får selvtilliden og selvrespekten tilbage gennem deres deltagelse i et anarkistisk gadecirkus-projekt. Budskabet i fortællingen er, at der i alle problemer og kriser gennem sig en gave. Året er 1982 og scenen er Danmarks næststørste by, Århus.

Lyt til de stille signaler: Historien om det store kultur-ungdomsprojekt Next Stop Sovjet, hvis ambition var at sende 2000 unge fra Skandinavien ind over den Sovjetiske grænse i efteråret 1989. Målet var at komme til Moskva og gennemføre en stor rockkoncert på Den Røde Plads foran Kreml. Budskabet i fortællingen er, at vi skal blive langt bedre til at identificere og lytte til de signaler, der ikke fanges af den officielle radar. Året er 1989, og scenen er Århus og Moskva.

Når fremtiden rører ved dig: Historien om hvordan KaosPilot-uddannelsen bliver etableret og hvad der skulle til, før bogens forfatter besluttede sig for at sige ja til jobbet som rektor for uddannelsen. Budskabet i fortællingen er hvor vigtigt det er, at der er overensstemmelse mellem det hovedet, hjertet og kroppen fortæller er det rigtige at gøre. Året er 1991, og scenen er Nordlys i Kiruna.

Skab små succeser – også når du er på vej ned: Historien om hvordan KaosPiloterne overvinder sin første alvorlige økonomiske krise med hjælp fra både den daværende danske kulturminister Jytte Hilden og et personligt brev fra Hillary Clinton. Budskabet i fortællingen er, hvor vigtigt det er at kunne kickstarte sin egen motivation og kampgejst – også selvom alt ser sort ud. Året er 1993, og scenen er Århus.

Lær af dine fejl: Historien om KaosPiloternes første uddannelsesoutpost i San Francisco og ikke mindst om et fejlslagent sponsormøde med direktøren for en af USA’s største banker. Budskabet i fortællingen er, hvordan du kan lære af dine egne fejl. Året er 1996, og scenen er San Francisco.

Tænk som en surfer: Historien om KaosPiloternes anden outpost i Durban, Sydafrika. Budskabet i fortællingen er spørgmålet, om vi forstår, hvorfra den næste store sociale, kulturelle, teknologiske eller økonomiske forandringsbølger kommer i samfundet? Året er 2001, og scenen er Durban.

Hold hovedet koldt og hjertet varmt: Historien om konflikten mellem KaosPiloterne og den nuværende konservative-liberale danske regering. En konflikt der betød, at KaosPiloterne var ved at få samme skæbne som Bauhaus-skolen i Tyskland i 30’erne. Men en bevidst kærlighedskampagne ændrede udfaldet. Budskabet i fortælling er, hvor vigtigt det er at holde hovedet koldt og hjertet varmt, når du står midt i en altomfattende organisatorisk og politisk krise. Året er 2003, og scenen er Århus og Dublin.

Hvem er inviteret med til bords? Historien om en middagssamtale med den tidligere Islandske Præsident, Vigdis Finnbogadóttir. Hen over fiskesupper på restauranten i den islandske hovedstad diskuteres feminisme, mænd der bliver bange for mænd og forholdet til magt i organisationer. Budskabet i fortællingen er, hvor vigtigt det er, at såvel organisationer som nationer har en bevidst mangfoldighedsstrategi. Året er 2005, og scenen er Reykjavik.

Lommer af kreativ modstandskraft: Historien om besøget på en hemmelig homo-danseklub i Havana og mødet med den kulturelle undergrund på Cuba. Budskabet i fortællingen er, at i alle organisationer og samfund er der lommer af kreativ modstandskraft. Og at det ofte er disse mennesker – disse kreative enzymer – der er altafgørende for den sociale og kulturelle innovation i samfundet. Året er 2005, og scenen er Havana.

Det rigtige valg? Historien om forfatterens tur til Hong Kong umiddelbart efter at han var stoppet som rektor på KaosPiloterne. Og hvordan han blev headhuntet til at være direktør for den internationale LGBT-begivenhed World Outgames. Budskabet i fortællingen er, at det ikke er svært at vælge mellem noget, der er godt, og noget, der er dårligt. Men hvis man skal vælge mellem noget, der er godt, og noget, der er godt, så står man over for en beslutningsudfordring af de større. Året er 2006, og scenen er Hongkong.

Succes på trods af spøgelser: Historien om hvor svært det kan være at arbejde sammen med andre, hvis ens personlige dramaer (symboliseret som spøgelser) støjer så meget, at det overskygger det nøgterne professionelle samarbejde. I dette tilfælde realiseringen af World Outgames i København. Budskabet i fortællingen er, at det er vigtigt, at man er opmærksom på, hvilke personlige dramaer man tager med sig ind i en ny arbejdssammenhæng. Året er 2009, og scenen er København.

Rollemodeller, kreative outsidere og faglige rådgivere: Historien om mindehøjtideligheden for Anita Roddick. Budskabet i fortællingen er, hvor vigtigt det er, hvilke rollemodeller og faglige rådgivere vi vælger at få i vort liv. Og ikke mindst, hvordan man kan bruge dem til at træffe de rigtige beslutninger. Året er 2008 og 2009, og scenen er London og København.

Jeg drømmer om et andet skema: Historien om forfatterens mor og hendes involvering i modstandskampen under anden verdenskrig. Men også om hvordan glæden og håbet om en bedre fremtid bliver givet videre fra den ene generation til den anden. Budskabet i fortællingen er, at vi har brug for et andet (samfunds) skema, hvis vi skal løse de voldsomme udfordringer som verden i dag står over for. Året er 2008, og scenen er Kullen i Sverige.

Slutreplik og tak: Afsluttende kommentar og tak til de mennesker som forfatteren har været i dialog med undervejs i skriveprocessen.
 
Læs mere om forfatteren, Uffe Elbæk: http://gyldendal.dk/uffe-elbaek  

Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 192
ISBN-13: 9788702108507
Format: ePub
ISBN-10: 870210850X
Udg. Dato: 30 jan 2012
Oplagsdato: 30 jan 2012
Forfatter(e): Uffe Elbæk
Forfatter(e) Uffe Elbæk


Kategori Ledelse: lederskab og motivation


Sprog Dansk


Sider 192

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 119

kr 129
Normalpris
kr 120
Medlemspris
SPAR
kr 10
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 182

kr 249
Normalpris
kr 189
Medlemspris
SPAR
kr 67
E-BOG
Kampagne pris kr 125

kr 179
Normalpris
kr 130
Medlemspris
SPAR
kr 54
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 112

kr 119
Normalpris
kr 113
Medlemspris
SPAR
kr 7
LYDBOG
Kampagne pris kr 168

kr 242
Normalpris
kr 175
Medlemspris
SPAR
kr 74
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 188

kr 279
Normalpris
kr 197
Medlemspris
SPAR
kr 91
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 121

kr 149
Normalpris
kr 124
Medlemspris
SPAR
kr 28
E-BOG
Kampagne pris kr 43

kr 62
Normalpris
kr 45
Medlemspris
SPAR
kr 19
LYDBOG
Kampagne pris kr 79

kr 99
Normalpris
kr 81
Medlemspris
SPAR
kr 20
LYDBOG
Kampagne pris kr 119

kr 149
Normalpris
kr 122
Medlemspris
SPAR
kr 30
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 210

kr 267
Normalpris
kr 216
Medlemspris
SPAR
kr 57
BOG (ANDET)
Kampagne pris kr 99

kr 99
Normalpris
kr 99
Medlemspris
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 184

kr 299
Normalpris
kr 196
Medlemspris
SPAR
kr 115
E-BOG
Kampagne pris kr 211

kr 303
Normalpris
kr 220
Medlemspris
SPAR
kr 92
LYDBOG
Kampagne pris kr 168

kr 242
Normalpris
kr 175
Medlemspris
SPAR
kr 74
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 230

kr 300
Normalpris
kr 237
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 154

kr 299
Normalpris
kr 169
Medlemspris
SPAR
kr 145
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 262

kr 349
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 199

kr 320
Normalpris
kr 211
Medlemspris
SPAR
kr 121
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 380

kr 499
Normalpris
kr 392
Medlemspris
SPAR
kr 119
Vi anbefaler også
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 262

kr 350
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 88
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 223

kr 290
Normalpris
kr 230
Medlemspris
SPAR
kr 67
E-BOG
Kampagne pris kr 37

kr 50
Normalpris
kr 38
Medlemspris
SPAR
kr 13
E-BOG
Kampagne pris kr 52

kr 69
Normalpris
kr 54
Medlemspris
SPAR
kr 17
E-BOG
Kampagne pris kr 208

kr 289
Normalpris
kr 216
Medlemspris
SPAR
kr 81
LYDBOG
Kampagne pris kr 119

kr 149
Normalpris
kr 122
Medlemspris
SPAR
kr 30
LYDBOG
Kampagne pris kr 115

kr 165
Normalpris
kr 120
Medlemspris
SPAR
kr 50
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 146

kr 204
Normalpris
kr 152
Medlemspris
SPAR
kr 58
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 183

kr 229
Normalpris
kr 188
Medlemspris
SPAR
kr 46
E-BOG
Kampagne pris kr 22

kr 32
Normalpris
kr 23
Medlemspris
SPAR
kr 10
E-BOG
Kampagne pris kr 28

kr 41
Normalpris
kr 29
Medlemspris
SPAR
kr 13
E-BOG
Kampagne pris kr 79

kr 99
Normalpris
kr 81
Medlemspris
SPAR
kr 20
E-BOG
Kampagne pris kr 17

kr 25
Normalpris
kr 18
Medlemspris
SPAR
kr 8
E-BOG
Kampagne pris kr 63

kr 79
Normalpris
kr 65
Medlemspris
SPAR
kr 16
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 89

kr 89
Normalpris
kr 89
Medlemspris
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 268

kr 350
Normalpris
kr 276
Medlemspris
SPAR
kr 82
E-BOG
Kampagne pris kr 175

kr 219
Normalpris
kr 179
Medlemspris
SPAR
kr 44
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 391

kr 475
Normalpris
kr 399
Medlemspris
SPAR
kr 84
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 286

kr 375
Normalpris
kr 295
Medlemspris
SPAR
kr 89