Plusbog – for dig, der er vild med bøger

Hos Plusbog kan du både handle som gæst og som Plusbog-medlem.

Er du ikke medlem? Du kan altid købe til vores lave normalpriser uden medlemskab.

Plusbog fordelsklub
Plusbog er en fordelsklub med ekstra medlemsrabat på over 250.000 bøger. De lave medlemspriser og billigere fragt gælder kun for medlemmer. Har du ikke et medlemskab, bliver det automatisk lagt i din indkøbskurv, hvis du køber til medlemspris. Denne pris gælder for medlemmer. Medlemskab kun 49 kr/30 dage i løbende abonnement - afmeld når du har lyst.
Se alle fordele her


Plusbog – for dig, der er vild med bøger

Hos Plusbog kan du både handle som gæst og som Plusbog-medlem.

Er du ikke medlem? Du kan altid købe til vores lave normalpriser uden medlemskab.

Plusbog fordelsklub
Plusbog er en fordelsklub med ekstra medlemsrabat på over 250.000 bøger. De lave medlemspriser og billigere fragt gælder kun for medlemmer. Har du ikke et medlemskab, bliver det automatisk lagt i din indkøbskurv, hvis du køber til medlemspris. Denne pris gælder for medlemmer. Medlemskab kun 49 kr/30 dage i løbende abonnement - afmeld når du har lyst.
Se alle fordele her


Medlemskab
49,-
30
/ dage
Plusbog logo

Ledelsens didaktiske positionering – didaktiske roller og det pædagogiske paradoks

af: Lea Lund

Ledelsens didaktiske positionering – didaktiske roller og det pædagogiske paradoks

af: Lea Lund
Artiklen rapporterer fra forsknings- og udviklingsprojektet Lead & Learn, der har fokus på, hvad ungdomsuddannelsers pædagogiske ledere er rundet af. Hvordan forstår og udmønter lederne deres rolle ud... læs mere
Vælg format: Hvad er forskellen
Spar 16 kr
37 kr
  • Denne pris gælder for medlemmer. Medlemskab kun 49 kr/30 dage i løbende abonnement - afmeld når du har lyst.
  • Få altid de nyeste bøger, bestsellers og mere end 250.000 bøger til ekstra lave priser.
  • Lavere fragtpriser.
53 kr
For dig der ikke ønsker medlemskab.
Leveringstid: Download straks efter køb
90 dages returret
Anmeld bogen

Beskrivelse af Ledelsens didaktiske positionering – didaktiske roller og det pædagogiske paradoks

Ungdomsuddannelsesinstitutionernes pædagogiske ledelsesfaglige rolle er kommet på dagsordenen både ministerielt, forskningsmæssigt og i praksis. I den seneste gymnasiereform er det et krav, at skoleledelsen er tættere knyttet til skolens kerneopgave: undervisningen, og hermed er didaktikken i centrum. Lederne skal lede læreres læreprocesser, som igen leder læring for eleverne i form af undervisning. Ledelsens fokus bliver i den forstand dobbelt, eftersom lederen både skal have blik for lærerens didaktiske refleksion samt støtte læreren i dennes refleksion. Artiklen rapporterer fra forsknings- og udviklingsprojektet Lead & Learn, der har fokus på, hvad ungdomsuddannelsers pædagogiske ledere er rundet af. Hvordan forstår og udmønter lederne deres rolle ud fra en didaktisk og læringsorienteret optik? Artiklen svarer således på: Hvordan den pædagogiske ledelse positionerer sig didaktisk i deres faglige ledelsesopgave. Undersøgelsen viser, at lederne balancerer mellem tre didaktiske roller: meddeler, omsorgsgiver og sokratisk samtalepartner. Lederne positionerer sig didaktisk ved at balancere mellem disse og ved at økonomisere på en måde, således at meddelerrollen og omsorgsgiverrollen tilsammen udgør samme masse som den sokratiske tilgang. Undersøgelsen viser desuden det pædagogiske aspekt og det paradoksfyldte i ledelsens rolle, idet ledelsen balancerer deres didaktiske råderum, hvor det at både lede og lytte er et dilemma per se. Lederne oplever det som en præmis, at deres rolle skal balancere det pædagogiske paradoks, da de navigerer efter at ville klæde lærerne tilstrækkeligt på til, at lærerne selv kan foretage selvstændige vurderinger i faglige udfordringer. Men samtidig vil lederne ikke styre lærerne i en særlig retning, men lade dem gå vejen selv.
Detaljer
Sprog:
Dansk
ISBN-13:
9788771854848
Forlag:
Dansk Psykologisk Forlag A/S
Forfatter(e):
ISBN-10:
8771854843
Format:
PDF
Sider:
0
Udg. Dato:
6 okt 2020
Oplagsdato:
6 okt 2020
Boganmeldelser · Ledelsens didaktiske positionering – didaktiske roller og det pædagogiske paradoks
Lea Lund
Vær den første til
at anmelde bogen
Skriv en boganmeldelse & VIND
Hver måned udvælger vi 3 vindere:
Den der har skrevet flest anmeldelser
Den, der har skrevet den bedste
Vi trækker lod blandt alle nye anmeldelser