Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Ledelseskrise i konkurrencestaten
SPAR
kr 30
Ledelseskrise i konkurrencestaten
Den kolde krigs afslutning, en accelererende internationalisering og EU's udvikling har medført en række nye vilkår og udfordringer for den danske velfærdsstat. Nogle iagttagere hævder, at velfærdsstaten de seneste 20-25 år har gennemgået en forvandling hen imod en konkurrencestat, hvor spørgsmålet om at øge Danmarks konkurrencekraft er centralt for velfærdsstatens overlevelse. Disse forandringsprocesser har også konsekvenser for den politiske og administrative ledelse af landet, og derfor er netop ledelsen af den offentlige sektor kommet i fokus, da denne for mange indeholder nøglen til, at velfærdsstaten kan udvikles og overleve. Debatten om  ledelse har givet anledning til splittelse, hvor nogle har lagt vægt på de negative konsekvenser af topstyring og økonomiske incitamentsstrukturer i det offentlige (ofte formuleret som kritik af new public management), mens andre har påpeget behovet for bedre og mere omfattende offentlig ledelse for at sikre en fornuftig brug af de offentlige ressourcer. Men spørgsmålet er, hvad offentlig ledelse overhovedet er og kan, og om de ledelsesværktøjer, der anvendes, svarer til den offentlige sektor, vi ser i dag. Siden etableringen af den danske statsadministration over udviklingen af velfærdsstaten og til i dag er der sket markante forandringer i den rolle, som den offentlige sektor spiller, og i befolkningens forventninger til den. Det stiller andre krav til den måde, den offentlige sektor ledes på, og i denne bog argumenteres der for en "substantiel ledelse", der ikke kun består i økonomisk rammestyring, men i høj grad også tager hensyn til karakteren af de mange serviceydelser, som den offentlige sektor leverer, og som inddrager de offentligt ansattes personlige engagement. Hvis trivslen og effektiviteten skal forbedres i den offentlige sektor, skal ikke kun ledelsen, men også ledelsens strategianvendelse ændres. Med anvendelse af konkrete eksempler fra den offentlige sektor og strategiteori giver bogen et bud på, hvordan substantiel ledelse og strategiarbejde kan kobles i praksis. Lars Bo Kaspersen er professor og institutleder ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. Jan Nørgaard er cand.scient.pol., organisationsstrateg og medstifter af konsulentfirmaet Cairos.  
Kampagne pris Velkomst pris 230 kr
Medlemspris 233 kr
Kampagnepris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til medlems- og kampagnepris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Normalpris 260 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Spar 30 kr
Velkommen 20%
God 15.773 anmeldelser på
Den kolde krigs afslutning, en accelererende internationalisering og EU's udvikling har medført en række nye vilkår og udfordringer for den danske velfærdsstat. Nogle iagttagere hævder, at velfærdsstaten de seneste 20-25 år har gennemgået en forvandling hen imod en konkurrencestat, hvor spørgsmålet om at øge Danmarks konkurrencekraft er centralt for velfærdsstatens overlevelse. Disse forandringsprocesser har også konsekvenser for den politiske og administrative ledelse af landet, og derfor er netop ledelsen af den offentlige sektor kommet i fokus, da denne for mange indeholder nøglen til, at velfærdsstaten kan udvikles og overleve. Debatten om  ledelse har givet anledning til splittelse, hvor nogle har lagt vægt på de negative konsekvenser af topstyring og økonomiske incitamentsstrukturer i det offentlige (ofte formuleret som kritik af new public management), mens andre har påpeget behovet for bedre og mere omfattende offentlig ledelse for at sikre en fornuftig brug af de offentlige ressourcer. Men spørgsmålet er, hvad offentlig ledelse overhovedet er og kan, og om de ledelsesværktøjer, der anvendes, svarer til den offentlige sektor, vi ser i dag. Siden etableringen af den danske statsadministration over udviklingen af velfærdsstaten og til i dag er der sket markante forandringer i den rolle, som den offentlige sektor spiller, og i befolkningens forventninger til den. Det stiller andre krav til den måde, den offentlige sektor ledes på, og i denne bog argumenteres der for en "substantiel ledelse", der ikke kun består i økonomisk rammestyring, men i høj grad også tager hensyn til karakteren af de mange serviceydelser, som den offentlige sektor leverer, og som inddrager de offentligt ansattes personlige engagement. Hvis trivslen og effektiviteten skal forbedres i den offentlige sektor, skal ikke kun ledelsen, men også ledelsens strategianvendelse ændres. Med anvendelse af konkrete eksempler fra den offentlige sektor og strategiteori giver bogen et bud på, hvordan substantiel ledelse og strategiarbejde kan kobles i praksis. Lars Bo Kaspersen er professor og institutleder ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. Jan Nørgaard er cand.scient.pol., organisationsstrateg og medstifter af konsulentfirmaet Cairos.  
Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 258
ISBN-13: 9788741261546
Indbinding: Hæftet
Udgave: 1
ISBN-10: 8741261546
Udg. Dato: 6 aug 2015
Længde: 18mm
Bredde: 138mm
Højde: 216mm
Oplagsdato: 4 nov 2016
Forfatter(e) Jan Nørgaard Knudsen, Lars Bo Kaspersen


Kategori Politik og regering


Sprog Dansk


Indbinding Hæftet


Sider 258


Udgave 1


Længde 18mm


Bredde 138mm


Højde 216mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 149

kr 149
Normalpris
kr 149
Medlemspris
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 375

kr 425
Normalpris
kr 380
Medlemspris
SPAR
kr 50
E-BOG
Kampagne pris kr 25

kr 35
Normalpris
kr 26
Medlemspris
SPAR
kr 10
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 187

kr 250
Normalpris
kr 193
Medlemspris
SPAR
kr 63
E-BOG
Kampagne pris kr 20

kr 30
Normalpris
kr 21
Medlemspris
SPAR
kr 10
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 455

kr 560
Normalpris
kr 466
Medlemspris
SPAR
kr 105
E-BOG
Kampagne pris kr 55

kr 79
Normalpris
kr 57
Medlemspris
SPAR
kr 24
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 334

kr 399
Normalpris
kr 341
Medlemspris
SPAR
kr 65
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 99

kr 99
Normalpris
kr 99
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 187

kr 250
Normalpris
kr 193
Medlemspris
SPAR
kr 63
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 485

kr 600
Normalpris
kr 497
Medlemspris
SPAR
kr 115
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 267

kr 310
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 43
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 218

kr 245
Normalpris
kr 221
Medlemspris
SPAR
kr 27
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 259

kr 299
Normalpris
kr 263
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 230

kr 260
Normalpris
kr 233
Medlemspris
SPAR
kr 30
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 297

kr 350
Normalpris
kr 302
Medlemspris
SPAR
kr 53
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 262

kr 349
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 135

kr 169
Normalpris
kr 138
Medlemspris
SPAR
kr 34
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 107

kr 117
Normalpris
kr 108
Medlemspris
SPAR
kr 10
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 264

kr 344
Normalpris
kr 272
Medlemspris
SPAR
kr 80
Vi anbefaler også
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 230

kr 260
Normalpris
kr 233
Medlemspris
SPAR
kr 30
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 275

kr 320
Normalpris
kr 280
Medlemspris
SPAR
kr 45
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 290

kr 340
Normalpris
kr 295
Medlemspris
SPAR
kr 50
E-BOG
Kampagne pris kr 110

kr 158
Normalpris
kr 115
Medlemspris
SPAR
kr 48
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 207

kr 230
Normalpris
kr 209
Medlemspris
SPAR
kr 23
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 350

kr 420
Normalpris
kr 357
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 185

kr 200
Normalpris
kr 187
Medlemspris
SPAR
kr 15
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 290

kr 340
Normalpris
kr 295
Medlemspris
SPAR
kr 50
BOG (ANDET)
Kampagne pris kr 297

kr 350
Normalpris
kr 302
Medlemspris
SPAR
kr 53
LYDBOG
Kampagne pris kr 119

kr 149
Normalpris
kr 122
Medlemspris
SPAR
kr 30
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 185

kr 200
Normalpris
kr 187
Medlemspris
SPAR
kr 15
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 222

kr 250
Normalpris
kr 225
Medlemspris
SPAR
kr 28
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 353

kr 425
Normalpris
kr 360
Medlemspris
SPAR
kr 72
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 245

kr 280
Normalpris
kr 249
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 184

kr 234
Normalpris
kr 189
Medlemspris
SPAR
kr 50