plusbog logo
Plusbog logo
 Fordelsklub
 Prismatch på alle varer
 90 dages returret
 4,5 stjerner på Trustpilot

Nordvestfyenske Jernbane

Leveringstid: 2 - 4 hverdage
Vores normalpris 294 kr
Spar 50 kr
244 kr
Fragt pr. ordre 29,95 kr

Denne pris gælder for medlemmer. Til vores lave pris af 49 kr/md – afmeld når du har lyst.

Over 250.000 bøger, nyheder, bestsellers. Til ekstra lave priser

Køb kun hvad du vil - ingen tvang

294 kr
Fragt pr. ordre 39,95 kr
For dig der ikke ønsker medlemskab.
Beskrivelse:
Tilfældigheder gjorde, at statsbanen Odense-Middelfart i 1865 fik et sydligt forløb og Odense-Bogense banen kom til at gå i en bue mod nord. Derved opstod et stort jernbanetomt rum i denvelhavende og frugtbare egn mellem Odense, Bogense og Middelfart. Kampen for en bane i dette område var forholdsvis kort – fra 1897 til 1911, men fyldt med sprængstof på grund af interessemodsætninger. Baneanlægget måtte derfor finansieres lokalt uden den sædvanligestøtte fra staten på halvdelen af anlægsomkostningerne.Dette var naturligvis et handicap i forhold til andre baner, men banen var i mange år en driftsøkonomisk succes med en betydelig trafik, og dens anlæg gav anledning til en stor aktivitet på egnen. Indtil udbruddet af 2. Verdenskrig var banen forbilledligt drevet med hyppig toggang og billige takster, og den gav store fordele for egnens erhvervsliv og befolkning. Den 2. Verdenskrig og Besættelsen gik hårdt ud over banen. Ved et terrorangreb mod et tog – udført af amerikanske flyvere i januar 1945 – mistede 4 personer livet og mange blev såret. Banens finansiering ved banklån, stor letsindighed ved opbygning af en pensionskasse, en særdeles stedmoderlig behandling fra statens side samt en modernisering der løb af sporet medførte tilsammen, at driftsøkonomien efter 2. Verdenskrig efterhånden blev stærkt forværret. Da der forestod store investeringer i nyt spor og materiel gav kommunerne op. Banens sidste år var således præget af afvikling også set i lyset af den hastigt ekspanderende vejtrafik. Banens historie fra de første konkrete planer i 1897 til og med likvidationens afslutning i 1971 beskrives detaljeret, ligesom der er større selvstændige afsnit omhandlende strækningsbeskrivelse, personale, driftsmateriel og postforhold. Med denne bog foreligger 6. bog i forfatterens serie om de fynske jernbaner.
Sprog:
Dansk
ISBN-13:
9788791434310
Forlag:
Bane Bøger Aps
Forfatter(e):
ISBN-10:
8791434319
Indbinding:
Indbundet
Sider:
168
Udg. Dato:
14 nov 2011
Oplagsdato:
14 nov 2011
Udgave:
1
Dimensioner:
B: 250mm H: 235mm D: 17mm

En indbundet bog er i RIGTIG GOD KVALITET. Oftest med hård ryg, godt papir og mange gange med smudsomslag. Typisk en førsteudgave af en bog.

Indbindingen har betydning for kvalitet og holdbarhed. Indbundet og hæftet er bøger i GOD KVALITET, mens hardback og paperback er en BILLIGERE UDGAVE.

Hvorfor skal jeg blive medlem?
Vanvittige priser
Fri fragt
PLATIN fordele
Plusbog er en fordelsklub med over 250.000 EKSTRA billige bøger. Denne pris gælder for medlemmer. Til vores lave pris af 49 kr/md – afmeld når du har lyst. .
Se alle fordele her.

Er du ikke medlem?
Du kan altid købe til lav normalpris uden medlemskab.
Plusbog – for dig, der er vild med bøger

I Plusbogs fordelsklub får du adgang til mere end 250.000 EKSTRA billige bøger og meget mere. Med store medlemsrabatter og fri fragt kan det hurtigt betale sig. Denne pris gælder for medlemmer. Til vores lave pris af 49 kr/md – afmeld når du har lyst.. Se alle fordele her.

Er du ikke medlem?
Du kan altid købe til lav normalpris uden medlemskab.
Medlemskab
49,-
30
/ dage
Cookieinformation. Plusbog.dk bruger cookies til at forbedre din oplevelse. Du accepterer cookies, når du bruger hjemmesiden. Læs mere
OK
Vi bruger cookies til at forbedre din oplevelse. Læs mere
OK