Offentlighedsloven med kommentarer
Den nye offentlighedslov indeholder både præciseringer, udvidelser og begrænsninger i forhold til den tidligere lov fra 1985. Ændringer der er betinget af samfundets udvikling i perioden. Myndighederne benytter sig i stadigt større omfang af digital kommunikation. De offentlige opgaver varetages af et bredere felt af aktører. Centraladministrationen har opbygget mere fleksible samarbejdsstrukturer mellem departementer og styrelser m.v., og den overordnede politiske beslutningsproces har ikke længere overvejende sin fokus i regeringens lovinitiativer. Myndighederne er til for borgernes skyld. Borgerne skal derfor have en mulighed for at kontrollere, om myndighederne eller mere præcist den enkelte myndighed i en konkret sag eller i en type sager handler i overensstemmelse med vedtagne politiske mål og midler, således som disse er tilkendegivet i lovgivningen.
Bogens målgruppe er derfor den interesserede samfundsborger, journalisten og - ikke mindst - myndigheden og dens medarbejdere, hvis opgave det er at betjene den, der søger om aktindsigt, på en venlig, imødekommende og set i relation til offentlighedslovens bestemmelser korrekt måde.I bogens hovedafsnit er offentlighedslovens tekst gengivet på grålig baggrund, medens kommentarerne står på hvid. Disse kommentarer til støtter sig først og fremmest til Offentlighedskommissionens betænkning nr. 1510 fra 2009 og på bemærkningerne til lovforslag nr. L 144, Folketinget 2012-2013. Direkte citater fra lovforslagets bemærkninger er sat i kursiv.
Offentlighedslovens enkelte paragraffer er kommenteret af Per Byrge Sørensen. Kommentarerne støtter sig først og fremmest til Offentlighedskommissionens betænkning fra 2009 og bemærkningerne til lovforslaget.
Per Byrge Sørensen er cand.jur., underviser ved Center for Offentlig Kompetenceudvikling samt konsulent i offentlig administration og ledelse. Han har tidligere bl.a. været kommunaldirektør i Maribo og Hvidovre.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Offentlighedsloven med kommentarer
Den nye offentlighedslov indeholder både præciseringer, udvidelser og begrænsninger i forhold til den tidligere lov fra 1985. Ændringer der er betinget af samfundets udvikling i perioden. Myndighederne benytter sig i stadigt større omfang af digital kommunikation. De offentlige opgaver varetages af et bredere felt af aktører. Centraladministrationen har opbygget mere fleksible samarbejdsstrukturer mellem departementer og styrelser m.v., og den overordnede politiske beslutningsproces har ikke længere overvejende sin fokus i regeringens lovinitiativer. Myndighederne er til for borgernes skyld. Borgerne skal derfor have en mulighed for at kontrollere, om myndighederne eller mere præcist den enkelte myndighed i en konkret sag eller i en type sager handler i overensstemmelse med vedtagne politiske mål og midler, således som disse er tilkendegivet i lovgivningen.
Bogens målgruppe er derfor den interesserede samfundsborger, journalisten og - ikke mindst - myndigheden og dens medarbejdere, hvis opgave det er at betjene den, der søger om aktindsigt, på en venlig, imødekommende og set i relation til offentlighedslovens bestemmelser korrekt måde.I bogens hovedafsnit er offentlighedslovens tekst gengivet på grålig baggrund, medens kommentarerne står på hvid. Disse kommentarer til støtter sig først og fremmest til Offentlighedskommissionens betænkning nr. 1510 fra 2009 og på bemærkningerne til lovforslag nr. L 144, Folketinget 2012-2013. Direkte citater fra lovforslagets bemærkninger er sat i kursiv.
Offentlighedslovens enkelte paragraffer er kommenteret af Per Byrge Sørensen. Kommentarerne støtter sig først og fremmest til Offentlighedskommissionens betænkning fra 2009 og bemærkningerne til lovforslaget.
Per Byrge Sørensen er cand.jur., underviser ved Center for Offentlig Kompetenceudvikling samt konsulent i offentlig administration og ledelse. Han har tidligere bl.a. været kommunaldirektør i Maribo og Hvidovre.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Prisen for levering afhænger af typen af dit medlemskab, eller om du ikke har et medlemskab.
Hvis du ikke har et medlemsskab er priserne som følger:
Levering til pakkeshop | 39,95 kr. pr. ordre |
Hjemmelevering | 59,90 kr. pr. ordre |
Med et guldmedlemsskab er leveringspriserne:
Levering til pakkeshop. Ordrer under 250 kr. | 34,95 kr. pr. ordre |
Levering til pakkeshop. Ordrer over 250 kr. | 24,95 kr. pr. ordre |
Hjemmelevering. Ordrer under 250 kr. | 59,90 kr. pr. ordre |
Hjemmelevering. Ordrer over 250 kr. | 49,90 kr. pr. ordre |
Med et plating- eller streaming medlemsskab er leveringspriserne:
Levering til pakkeshop. Ordrer under 250 kr. | 24,95 kr. pr. ordre |
Levering til pakkeshop. Ordrer over 250 kr. | 0 kr. pr. ordre |
Hjemmelevering. Ordrer under 250 kr. | 44,90 kr. pr. ordre |
Hjemmelevering. Ordrer over 250 kr. | 19,95 kr. pr. ordre |
Bemærk venligst, at vi forbeholder os retten til at ændre i et fragtbeløb efter ordreafgivelse, hvis man som kunde har opnået en særlig fragtpris pga. køb for over 250 kr. og efterfølgende retter i sin ordre, så ordrebeløbet kommer under 250 kr. Ovenstående fragtpriser for ordrer under 250 kr. vil i så fald være gældende.
Levering
Varerne sendes indenfor 1-6 hverdage. Den konkrete leveringstid står oplyst ved hver enkelt vare. Levering sker med PostNord eller DAO distribution. Vi leverer kun i Danmark og ikke til Grønland og Færøerne.
Vær opmærksom på, at DAO ofte leverer om natten, og at der ikke skal kvitteres for modtagelse af pakken fra DAO. Hvis ikke DAO kan levere pakken forsvarligt ved dør eller i postkasse,
vil pakken i stedet blive leveret til nærmeste pakkeshop, også selvom du har betalt for hjemmelevering.