Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Offentligt eller privat?
SPAR
kr 87
Offentligt eller privat?
Forholdet mellem offentligt og privat er et helt centralt tema i diskussionen af samfundets udviklingsretning i det 21. århundrede. Hvilken rolle skal staten og kommunerne spille i samfundsøkonomien? Hvor meget skal overlades til markedskræfterne? Og hvilke erfaringer kan vi bygge på i den videre debat og beslutningsproces? 

De sidste to-tre årtier har ført til nye relationer mellem det offentlige og det private. Voksende problemer med finansieringen har stillet velfærdsstaterne over for nye udfordringer. Fremvæksten af internationale organisationer og store multinationale virksomheder har skærpet konkurrencen, både mellem virksomhederne indbyrdes og mellem de nationale økonomier. En mere og mere markedsbaseret verdensøkonomi har sammen med tilbagevendende økonomiske kriser affødt en bølge af statsintervention i markedet – og en intens diskussion derom. 

Denne bog indkredser og belyser en række udvalgte problemer og diskussioner fra mødet mellem det offentlige og det private, med centrale eksempler fra såvel den aktuelle diskussion som i et længere tidsperspektiv.  Bogen er opbygget som en række eksempler på, hvordan man kan studere forholdet mellem privat virksomhed og individuel ageren på den ene side og statslig regulering og offentlige organisationer på den anden. Bidragene er koncentreret om tre temaer: 
- International politisk økonomi mellem stat og marked
- Mellem private virksomheder og statslige interesser i Danmark: Koordination og konkurrence      
- Politisk  kultur: Forholdet mellem offentligt og privat i politisk-økonomiske organisationer og som tema i det offentlige rum.


Indholdsoversigt

Forord
Indledning

DEL I. International politisk økonomi mellem stat og marked

Innovationspolitik og institutionel konkurrenceevne i Danmark
Kinas frie marked - hvorfor grænsen mellem stat og marked så let overskrides
Myten om de store danske virksomheder i globaliseringen
Gode gerninger betaler sig ... - men er den internationale regulering af virksomheder tilstrækkelig?
Tysk-tyske handelsforbindelser 1945-1990
1759 - året da Storbritannien erobrede verdensherredømmet

DEL II. Mellem privat virksomhed og statslige interesser i Danmark: Koordination og konkurrence

Markedsbaseret styring af offentlige opgaver - et tilbageblik på det seneste årti
Virksomhedskonstruktion i en flexicurity-kontekst - Den udforskende virksomhed i samspillet mellem velfærdsinstitutioner og erhvervsliv.
De territoriale forudsætninger for offentligt-privat samarbejde.
Samfundet på operationsbordet - Knud Højgaard, ingeniørerne og vejvæsenets centralisering 1933-1951.
Forandringstendenser i reguleringen af offentligt og privat - offentlig-private partnerskaber og udlicitering i de danske kommuner

DEL III. Politisk kultur: Forholdet mellem offentligt og privat i politisk-økonomiske organisationer og som tema i det offentlige rum

Hvor kommer alle de økonomiske ideer fra? Et projekt under udvikling
Kampen om den gode borger - mellem filantropi og velfærdsstat
Not lost in translation? Sproglig mangfoldighed som legitimeringsstrategi i det europæiske unionsprojekt
Melle, udenlandsk beundring og lokal ritualisering - institutionaliseringen af den bioteknologiske debat i Danmark
Flexicurity mellem "historiens" og "forandringens" mysterier
Dansk politisk kultur og minoriteternes politiske inklusion
De internationale økonomiske organisationers magt - organisatorisk personlighed og egocentrisk usikkerhed


Bogens forfattere

Lars Bo Kaspersen, Joachim Lund, Ole Helby Petersen, Susana Borrás, Nis Høyrup Christensen, Stine Jessen Haakonsson, Grahame F. Thompson, Antje Vetterlein, Per Øhrgaard, Uffe Østergaard, Carsten Greve, Peer Hull Kristensen, Maja Lotz, Robson Rocha, Jeppe Strandsbjerg, John L. Campbell, Ove K. Pedersen, Liv Egholm Feldt, Magali Gravier, Lita Lundquist, Janus Hansen, Anker Brink Lund, Christiane Mossin, Tore Vincents Olsen, Leonard Seabrooke - alle med tilknytning til International Center for Business and Politics, Copenhagen Business School.
Kampagne pris Velkomst pris 363 kr
Medlemspris 372 kr
Kampagnepris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til medlems- og kampagnepris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Bogen er desværre udsolgt fra forlaget - se andre bøger af samme genre her
Normalpris 450 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Bogen er desværre udsolgt fra forlaget - se andre bøger af samme genre her
Spar 87 kr
Velkommen 10%
God 15.773 anmeldelser på
Forholdet mellem offentligt og privat er et helt centralt tema i diskussionen af samfundets udviklingsretning i det 21. århundrede. Hvilken rolle skal staten og kommunerne spille i samfundsøkonomien? Hvor meget skal overlades til markedskræfterne? Og hvilke erfaringer kan vi bygge på i den videre debat og beslutningsproces? 

De sidste to-tre årtier har ført til nye relationer mellem det offentlige og det private. Voksende problemer med finansieringen har stillet velfærdsstaterne over for nye udfordringer. Fremvæksten af internationale organisationer og store multinationale virksomheder har skærpet konkurrencen, både mellem virksomhederne indbyrdes og mellem de nationale økonomier. En mere og mere markedsbaseret verdensøkonomi har sammen med tilbagevendende økonomiske kriser affødt en bølge af statsintervention i markedet – og en intens diskussion derom. 

Denne bog indkredser og belyser en række udvalgte problemer og diskussioner fra mødet mellem det offentlige og det private, med centrale eksempler fra såvel den aktuelle diskussion som i et længere tidsperspektiv.  Bogen er opbygget som en række eksempler på, hvordan man kan studere forholdet mellem privat virksomhed og individuel ageren på den ene side og statslig regulering og offentlige organisationer på den anden. Bidragene er koncentreret om tre temaer: 
- International politisk økonomi mellem stat og marked
- Mellem private virksomheder og statslige interesser i Danmark: Koordination og konkurrence      
- Politisk  kultur: Forholdet mellem offentligt og privat i politisk-økonomiske organisationer og som tema i det offentlige rum.


Indholdsoversigt

Forord
Indledning

DEL I. International politisk økonomi mellem stat og marked

Innovationspolitik og institutionel konkurrenceevne i Danmark
Kinas frie marked - hvorfor grænsen mellem stat og marked så let overskrides
Myten om de store danske virksomheder i globaliseringen
Gode gerninger betaler sig ... - men er den internationale regulering af virksomheder tilstrækkelig?
Tysk-tyske handelsforbindelser 1945-1990
1759 - året da Storbritannien erobrede verdensherredømmet

DEL II. Mellem privat virksomhed og statslige interesser i Danmark: Koordination og konkurrence

Markedsbaseret styring af offentlige opgaver - et tilbageblik på det seneste årti
Virksomhedskonstruktion i en flexicurity-kontekst - Den udforskende virksomhed i samspillet mellem velfærdsinstitutioner og erhvervsliv.
De territoriale forudsætninger for offentligt-privat samarbejde.
Samfundet på operationsbordet - Knud Højgaard, ingeniørerne og vejvæsenets centralisering 1933-1951.
Forandringstendenser i reguleringen af offentligt og privat - offentlig-private partnerskaber og udlicitering i de danske kommuner

DEL III. Politisk kultur: Forholdet mellem offentligt og privat i politisk-økonomiske organisationer og som tema i det offentlige rum

Hvor kommer alle de økonomiske ideer fra? Et projekt under udvikling
Kampen om den gode borger - mellem filantropi og velfærdsstat
Not lost in translation? Sproglig mangfoldighed som legitimeringsstrategi i det europæiske unionsprojekt
Melle, udenlandsk beundring og lokal ritualisering - institutionaliseringen af den bioteknologiske debat i Danmark
Flexicurity mellem "historiens" og "forandringens" mysterier
Dansk politisk kultur og minoriteternes politiske inklusion
De internationale økonomiske organisationers magt - organisatorisk personlighed og egocentrisk usikkerhed


Bogens forfattere

Lars Bo Kaspersen, Joachim Lund, Ole Helby Petersen, Susana Borrás, Nis Høyrup Christensen, Stine Jessen Haakonsson, Grahame F. Thompson, Antje Vetterlein, Per Øhrgaard, Uffe Østergaard, Carsten Greve, Peer Hull Kristensen, Maja Lotz, Robson Rocha, Jeppe Strandsbjerg, John L. Campbell, Ove K. Pedersen, Liv Egholm Feldt, Magali Gravier, Lita Lundquist, Janus Hansen, Anker Brink Lund, Christiane Mossin, Tore Vincents Olsen, Leonard Seabrooke - alle med tilknytning til International Center for Business and Politics, Copenhagen Business School.
Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 328
ISBN-13: 9788757421675
Indbinding: Hæftet
Udgave: 1
ISBN-10: 8757421676
Udg. Dato: 2 sep 2010
Længde: 18mm
Bredde: 155mm
Højde: 230mm
Oplagsdato: 2 sep 2010
Forfatter(e) Joachim Lund, Ole Helby Petersen (red.), Lars Bo Kaspersen


Kategori Erhvervslivsstudier


Sprog Dansk


Indbinding Hæftet


Sider 328


Udgave 1


Længde 18mm


Bredde 155mm


Højde 230mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 262

kr 349
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 199

kr 320
Normalpris
kr 211
Medlemspris
SPAR
kr 121
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 380

kr 499
Normalpris
kr 392
Medlemspris
SPAR
kr 119
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 148

kr 199
Normalpris
kr 153
Medlemspris
SPAR
kr 51
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 919

kr 1.499
Normalpris
kr 977
Medlemspris
SPAR
kr 580
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 29

kr 134
Normalpris
kr 40
Medlemspris
SPAR
kr 105
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 182

kr 250
Normalpris
kr 189
Medlemspris
SPAR
kr 68
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 203

kr 300
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 97
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 27

kr 227
Normalpris
kr 47
Medlemspris
SPAR
kr 200
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 188

kr 269
Normalpris
kr 196
Medlemspris
SPAR
kr 81
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 211

kr 299
Normalpris
kr 220
Medlemspris
SPAR
kr 88
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 199

kr 300
Normalpris
kr 209
Medlemspris
SPAR
kr 101
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 119

kr 120
Normalpris
kr 119
Medlemspris
SPAR
kr 1
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 191

kr 300
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 109
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 223

kr 299
Normalpris
kr 231
Medlemspris
SPAR
kr 76
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 164

kr 199
Normalpris
kr 168
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 165

kr 197
Normalpris
kr 168
Medlemspris
SPAR
kr 32
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 211

kr 299
Normalpris
kr 220
Medlemspris
SPAR
kr 88
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 207

kr 269
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 62
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 216

kr 279
Normalpris
kr 222
Medlemspris
SPAR
kr 63