Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Optimismens politik
Af: Mathias Herup Nielsen Dansk Hæftet
Optimismens politik
Af: Mathias Herup Nielsen Dansk Hæftet
’Hvis man kan, så skal man!’ Sådan lyder argumentet ofte, når politikere argumenterer for at skrue ned for ydelsesstørrelsen eller op for de krav, der stilles til udsatte borgere.

Gruppen af udsatte, der vurderes godt at kunne, ekspanderer løbende. Udsatte borgere ses nemlig ikke længere som skæbner, der er ramt af vanskeligheder, men med et optimistisk blik som mennesker, der rummer ressourcer og potentialer, som kan bruges på arbejdsmarkedet.

Systemet har, så at sige, taget ja-hatten på. Et nyt og langt mere positivt sprog har over de seneste årtier gradvist indtaget socialpolitikken og fortrængt tidligere tiders sprog. Færre end tidligere får tilkendt førtidspension, og i dag beskrives selv de mest udsatte mennesker i kontanthjælpssystemet som ’aktivitetsparate’.

Konsekvensen er, at flere og flere udsatte betragtes som uværdigt trængende: Som mennesker, der godt kan, men alligevel ikke gør, og som det derfor er legitimt at møde med kontante midler. Dernæst retter det politiske system krav imod udsatte borgere – krav, som de oplever, at de er ude af stand til at honorere. 

Bogen dokumenterer denne udvikling og viser, hvordan skiftet frem imod et mere og mere positivt syn på den udsatte borger gradvist har vundet frem over de seneste årtier. Den udpeger nogle af de konsekvenser, udviklingen har haft.

Mathias Herup Nielsen (født 1984) er kandidat i forvaltning fra Roskilde Universitet og ph.d. i Statskundskab fra Aalborg Universitet. Han arbejder som forsker og underviser i samfundsvidenskab på Aalborg Universitet.
Kampagne pris 289 kr
Kampagnepris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til medlems- og kampagnepris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Normalpris 289 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Se vores konkurrenters priser her
God 15.807 anmeldelser på
’Hvis man kan, så skal man!’ Sådan lyder argumentet ofte, når politikere argumenterer for at skrue ned for ydelsesstørrelsen eller op for de krav, der stilles til udsatte borgere.

Gruppen af udsatte, der vurderes godt at kunne, ekspanderer løbende. Udsatte borgere ses nemlig ikke længere som skæbner, der er ramt af vanskeligheder, men med et optimistisk blik som mennesker, der rummer ressourcer og potentialer, som kan bruges på arbejdsmarkedet.

Systemet har, så at sige, taget ja-hatten på. Et nyt og langt mere positivt sprog har over de seneste årtier gradvist indtaget socialpolitikken og fortrængt tidligere tiders sprog. Færre end tidligere får tilkendt førtidspension, og i dag beskrives selv de mest udsatte mennesker i kontanthjælpssystemet som ’aktivitetsparate’.

Konsekvensen er, at flere og flere udsatte betragtes som uværdigt trængende: Som mennesker, der godt kan, men alligevel ikke gør, og som det derfor er legitimt at møde med kontante midler. Dernæst retter det politiske system krav imod udsatte borgere – krav, som de oplever, at de er ude af stand til at honorere. 

Bogen dokumenterer denne udvikling og viser, hvordan skiftet frem imod et mere og mere positivt syn på den udsatte borger gradvist har vundet frem over de seneste årtier. Den udpeger nogle af de konsekvenser, udviklingen har haft.

Mathias Herup Nielsen (født 1984) er kandidat i forvaltning fra Roskilde Universitet og ph.d. i Statskundskab fra Aalborg Universitet. Han arbejder som forsker og underviser i samfundsvidenskab på Aalborg Universitet.
Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 160
ISBN-13: 9788772161396
Indbinding: Hæftet
Udgave: 1
ISBN-10: 8772161396
Udg. Dato: 26 aug 2019
Længde: 14mm
Bredde: 134mm
Højde: 204mm
Oplagsdato: 26 aug 2019
Forfatter(e): Mathias Herup Nielsen
Forfatter(e) Mathias Herup Nielsen


Kategori Fattigdom og arbejdsløshed


Sprog Dansk


Indbinding Hæftet


Sider 160


Udgave 1


Længde 14mm


Bredde 134mm


Højde 204mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 197

kr 249
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 52
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 99

kr 99
Normalpris
kr 99
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 312

kr 369
Normalpris
kr 318
Medlemspris
SPAR
kr 57
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 165

kr 250
Normalpris
kr 174
Medlemspris
SPAR
kr 85
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 120

kr 124
Normalpris
kr 120
Medlemspris
SPAR
kr 4
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 170

kr 270
Normalpris
kr 180
Medlemspris
SPAR
kr 100
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 380

kr 499
Normalpris
kr 392
Medlemspris
SPAR
kr 119
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 859

kr 1.499
Normalpris
kr 923
Medlemspris
SPAR
kr 640
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 207

kr 269
Normalpris
kr 213
Medlemspris
SPAR
kr 62
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 240

kr 349
Normalpris
kr 251
Medlemspris
SPAR
kr 109
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 214

kr 320
Normalpris
kr 225
Medlemspris
SPAR
kr 106
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 262

kr 349
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 118

kr 149
Normalpris
kr 121
Medlemspris
SPAR
kr 31
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 59

kr 149
Normalpris
kr 68
Medlemspris
SPAR
kr 90
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 25

kr 227
Normalpris
kr 45
Medlemspris
SPAR
kr 202
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 194

kr 270
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 76
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 202

kr 279
Normalpris
kr 210
Medlemspris
SPAR
kr 77
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 275

kr 320
Normalpris
kr 280
Medlemspris
SPAR
kr 45
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 329

kr 499
Normalpris
kr 346
Medlemspris
SPAR
kr 170
Vi anbefaler også
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 222

kr 249
Normalpris
kr 225
Medlemspris
SPAR
kr 27
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 225

kr 231
Normalpris
kr 226
Medlemspris
SPAR
kr 6
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 505

kr 586
Normalpris
kr 513
Medlemspris
SPAR
kr 81
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 259

kr 286
Normalpris
kr 262
Medlemspris
SPAR
kr 27
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 197

kr 249
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 52
LYDBOG
Kampagne pris kr 55

kr 69
Normalpris
kr 56
Medlemspris
SPAR
kr 14
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 49

kr 49
Normalpris
kr 49
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 300

kr 300
Normalpris
kr 300
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 164

kr 199
Normalpris
kr 168
Medlemspris
SPAR
kr 35
LYDBOG
Kampagne pris kr 79

kr 99
Normalpris
kr 81
Medlemspris
SPAR
kr 20
E-BOG
Kampagne pris kr 62

kr 89
Normalpris
kr 65
Medlemspris
SPAR
kr 27
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 514

kr 597
Normalpris
kr 522
Medlemspris
SPAR
kr 83
E-BOG
Kampagne pris kr 55

kr 69
Normalpris
kr 56
Medlemspris
SPAR
kr 14
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 245

kr 280
Normalpris
kr 249
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 334

kr 399
Normalpris
kr 341
Medlemspris
SPAR
kr 65