Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv

BALLADEMAGEREN SØREN

Af: Janne Hejgaard Dansk E-bog
SPAR
kr 18

BALLADEMAGEREN SØREN

Af: Janne Hejgaard Dansk E-bog
BALLADEMAGEREN SØREN er en præsentation af en ikke-voldelig sprogbrug og en gennemgang af de mange positive konsekvenser af denne måde at kommunikere på. Fokus er på voksnes kommunikation med børn, og teksten viser, bl.a. ved hjælp af eksempler, hvordan især dannelse af selvværd og identitet får de bedste mulige vilkår, ikke mindst for børn, når kommunikationen er ikke-voldelig. Sprogbrugen kan imidlertid med stor fordel for alle implicerede bruges i alle livets samspil. Den bygger på en optagethed af andres følelser og behov i stedet for af andres præstationer med dertil hørende vurderinger. Bogen lægger således ikke alene op til en ændring i vores måde at bruge sproget på, men også en ændring i sådan, som vi ser hinanden. Ikke-voldelig kommunikation er velegnet som redskab i konfliktløsning. INDHOLDSFORTEGNELSE 0. Forord 1. Ballademageren Søren 2. Om vurderinger 3. Om behov 4. Om følelser 5. Om kontakt og om at ‘blive set’ 6. Om selvværd 7. Om identitetsdannelse 8. Samtaleniveauer 9. Når den anden er lokomotiv: en samtalemodel 10. Litteratur UDDRAG AF KAPITEL 1: LÆRER HELLE MADSEN er på vej til dagens femte time – matematik i 6.a – da hun får øje på en kollega, som har haft gårdvagt, og som nu kommer gående hen imod hende med et fast greb i Søren. Søren går i 5.b, som Helle er klasselærer for. Længere nede ad gangen opdager Helle en gruppe drenge og piger fra samme femteklasse. De kommer gående sammen med Niklas, som åbenbart har grædt og nu holder en klump papir mod sin blødende næse. “Denne unge mand har været i slagsmål,” siger gårdvagten, Erik Nielsen, og rusker Søren let. “Og denne gang er det gået ud over Niklas.” Han nikker mod gruppen bagved. “Sparket ham og slået ham i ansigtet. Måske du vil tale et alvorsord med ham?” “Søren, altså! Hvad skete der?” spørger Helle og sender en hastig tanke til den ventende matematikklasse. Gårdvagten ser på Søren, der står og kigger ned i gulvet. “Ja, hvad skete der, Søren?” siger han. “Du må jo være den, der bedst ved det.” Søren svarer ikke. De andre er nu nået frem og står i en klynge udenom. Niklas snøfter højlydt. Helle flytter blikket fra Søren til Niklas. “Niklas har næseblod,” oplyser en af pigerne. “Søren sparkede ham!” “Jatak, Emma, det kan jeg se,” siger Helle. “Bløder det stadigvæk, Niklas?” Niklas nikker. “Gør det ondt?” Niklas nikker igen og skærer ansigt. “Gør det ondt andre steder end på din næse?” Niklas tøver og ryster så forsigtigt på hovedet. “Okay,” siger Helle og tager en hurtig beslutning. “Erik, kan jeg få dig til at følge Niklas og de andre hen til – hvem skal I have nu?” “Karen,” svarer flere af børnene. “Til engelsk.” “... hen til Karen og bede hende om at sørge for Niklas?” “Yes,” siger Erik og begynder at gå. “I kommer med mig,” siger han til de andre fra femte. “Tak. Jeg kommer og snakker med dig efter timen, Niklas,” siger Helle. De fleste børn følger efter Erik, men et par af dem bliver stående og kigger afventende på Søren, der heller ikke rører sig. “Vi skulle gå hen i klassen,” siger Emma til ham. “Nej. Søren bliver hos mig. Afsted med jer,” siger Helle. “Okay, Søren,” fortsætter Helle, da alle er væk. “Jeg vil sandelig gerne høre, hvad du kan fortælle mig, men jeg skal først lige have sat 6.a i gang.” Søren reagerer ikke. “Vi sætter os ind i lærernes rygerum. Du må gerne gå derhen, eller du kan vente på mig her.” “Der stinker,” mumler Søren. “Ja,” siger Helle. “Heldigvis skal vi ikke være der ret længe. Højst et kvarter.” Hun tøver et øjeblik, før hun fortsætter ned ad gangen mod 6.a, der kan høres på lang afstand. Inde i klasselokalet får hun dæmpet eleverne ned. “Jeg er nødt til at bruge et kvarter på at snakke med en fra femte,” fortæller hun. “Slåskamp-Søren!” er der en, der mumler. Helle overhører ham. Hun sætter klassen i gang med skriftligt arbejde og lover belønning for koncentreret indsats. Så går hun tilbage til Søren, der nu står og læner sig op ad væggen der, hvor hun forlod ham. “Okay, et kvarter til dig,” siger hun og går hen til rygerummet. Søren følger efter og lader sig dumpe ned i sofaen, mens Helle åbner et vindue på klem. Hun sætter sig ved siden af ham og kigger lidt på ham. Hans kæbemuskler er spændt, og han sidder tilsyneladende og stirrer på sine hænder, som han skiftevis knytter og slapper af. “Nå, Søren,” siger Helle og ryster let på hovedet. “Sparket Niklas og givet ham en blodtud. Du skuffer mig. Jeg troede, vi havde en aftale. Hvad foregik der? Jeg lytter.” Søren begynder nu også at spænde og slappe sine kæbemuskler. Han siger ikke noget. De sidder tavse lidt. “Tiden går,” siger Helle. “Hvis ikke du vil fortælle mig, hvorfor du slog Niklas, er der ingen grund til at sidde her. Du ved udmærket godt, at sådan en opførsel ikke er i orden. Det har jeg fortalt dig masser af gange.” Tavshed. “Okay,” Helle rejser sig. “Jeg har en klasse, der venter. Jeg ringer til dine forældre i aften. Er de hjemme?” “Du sagde, at jeg havde et kvarter!” protesterer Søren og kigger op. “Det er kun gået 6 minutter!” “Så fortæl!” Helle sætter sig igen, og Søren får trevent fortalt, at han og Niklas havde aftalt, at Niklas skulle med ham hjem og lege efter skoletid, men så ville han pludselig ikke alligevel. “Og så slog du løs på ham?” spørgen Helle med tydelig undren. “Han havde selv lovet det!” siger Søren tvært. Helle ryster på hovedet. “Om jeg begriber, hvorfor du ikke kan fatte, at du ikke må slå,” siger hun. “Jeg har sagt det så mange gange! Og jeg er garanteret ikke den eneste.” Søren stirrer på sine næver. Helle kaster et blik på uret. Kvarteret er gået. “Du skal altså lade være med det,” siger Helle. “Der kommer aldrig noget godt ud af vold, det er en hæslig måde at opføre sig på. Kan du slet ikke huske, at vi har talt om, at du skal tælle til tyve hver gang, du er lige ved at slå? Huskede du at tælle til tyve?” “Næh.” Søren mumler og ser stadig ned. “Der ser du! Det skal du altså huske næste gang. Så er jeg sikker på, at du kan styre dig.” Helle tier et øjeblik. “Men nu er tiden desværre gået, vi skal hen til vores klasser. Det mindste, du kan gøre, er at give Niklas en undskyldning. Jeg synes, du skal give ham en undskyldning. Synes du ikke også det?” “Mjo,” mumler Søren. “Fint.” Helle holder døren og Søren rejser sig og trasker ud efter hende. “Vi overlevede rygerummet!” siger hun. “Heldige os!” Denne scene kunne finde sted mange steder i den almindelige danske skolehverdag. Tidspres, velmenende lærere, elever, der passer mere eller mindre godt ind i skolekulturen. Og afmagt. Hvis Helle så en videooptagelse af sit møde med Søren, ville heller ikke hun kunne have nogen som helst forestilling om, at der vil blive ændret noget i Sørens måde at reagere på. Samtalen har snarere karakter af en symbolsk markering: “Du har foretaget dig noget, jeg ikke kan acceptere, og jeg gør hermed indsigelser imod det.” Målet med den professionelle voksnes indgriben må være at håndtere de involverede børns reaktioner på en måde, så der skabes ændringer, der fører til ønskværdige handlinger. Eller sagt anderledes: Gårdvagtens og Helle Madsens indgriben skal gerne føre til, at Søren får en mere hensigtsmæssig1 adfærd – hvilket næppe bliver tilfældet i ovenstående exempel. Måske snarere tvært imod. For at finde frem til, hvad Helle Madsen kan gøre anderledes, er vi nødt til at undersøge situationen nøjere. Ovenstående historie kan skematiseres på følgende måde: • Nogle konkrete begivenheder finder sted (i skolegården, på gangen). • Nogle forskellige mennesker reagerer på disse begivenheder (Søren, Niklas, gårdvagten, Helle Madsen, de andre elever fra femte). • Disse reaktioner fører til nye begivenheder (fx Helles og Sørens samtale i rygerummet), der igen fører til nye reaktioner (Sørens adfærd fremover). Osv. AD. ‘KONKRETE BEGIVENHEDER’ Det er i første omgang via vores sanser, vi får kendskab til konkrete begivenheder, fx ved at vi ser eller hører noget. Vi kan også betegne dem som det faktuelle i sagen. Fakta er nemlig primært det, man kan sanse med sine sanser: se, høre, mærke, lugte, smage. Det kan også være noget, man ved. Det er meget ofte (men ikke altid) sådan, at man let kan blive enig med andre om det faktuelle i en sag: Hun har kjole på. Det regner. Der holder en bil. Hvis de involverede i en episode skal have et fælles grundlag for at begribe, hvad det er, der foregår, er det fakta, vi skal have hentet frem. Hvis Helle skulle remse op, hvilke fakta hun har set og hørt i ovennævnte historie, så er det fx følgende: • Gårdvagten Erik holder fast i Sørens arm, da han kommer gående med ham. • Niklas holder noget blodplettet papir mod sin næse, og han snøfter. • Den største del af tiden stirrer Søren ned i gulvet, og han har ikke øjenkontakt med nogen. • Søren siger kun få ord, og når han endelig taler, mumler han og ser kun få gange på den, han taler med. • Søren knytter og slapper sine hænder. • Søren spænder og slapper sine kæbemuskler. • Søren kommer på banen tre gange i løbet af forløbet: 1) Da han siger, at rygerummet stinker, 2) da han fastholder, at han har fået lovning på et kvarter af Helles tid, og 3) da han siger, at Niklas havde lovet at komme med hjem og lege efter skoletid.
Eksklusiv medlemspris 62 kr
Medlemspris 64 kr
Eksklusiv medlemspris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til eksklusiv medlemspris eller medlemspris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Download straks efter køb
Normalpris 80 kr
Download straks efter køb
Spar 18 kr
Se vores konkurrenters priser her
God 15.875 anmeldelser på
BALLADEMAGEREN SØREN er en præsentation af en ikke-voldelig sprogbrug og en gennemgang af de mange positive konsekvenser af denne måde at kommunikere på. Fokus er på voksnes kommunikation med børn, og teksten viser, bl.a. ved hjælp af eksempler, hvordan især dannelse af selvværd og identitet får de bedste mulige vilkår, ikke mindst for børn, når kommunikationen er ikke-voldelig. Sprogbrugen kan imidlertid med stor fordel for alle implicerede bruges i alle livets samspil. Den bygger på en optagethed af andres følelser og behov i stedet for af andres præstationer med dertil hørende vurderinger. Bogen lægger således ikke alene op til en ændring i vores måde at bruge sproget på, men også en ændring i sådan, som vi ser hinanden. Ikke-voldelig kommunikation er velegnet som redskab i konfliktløsning. INDHOLDSFORTEGNELSE 0. Forord 1. Ballademageren Søren 2. Om vurderinger 3. Om behov 4. Om følelser 5. Om kontakt og om at ‘blive set’ 6. Om selvværd 7. Om identitetsdannelse 8. Samtaleniveauer 9. Når den anden er lokomotiv: en samtalemodel 10. Litteratur UDDRAG AF KAPITEL 1: LÆRER HELLE MADSEN er på vej til dagens femte time – matematik i 6.a – da hun får øje på en kollega, som har haft gårdvagt, og som nu kommer gående hen imod hende med et fast greb i Søren. Søren går i 5.b, som Helle er klasselærer for. Længere nede ad gangen opdager Helle en gruppe drenge og piger fra samme femteklasse. De kommer gående sammen med Niklas, som åbenbart har grædt og nu holder en klump papir mod sin blødende næse. “Denne unge mand har været i slagsmål,” siger gårdvagten, Erik Nielsen, og rusker Søren let. “Og denne gang er det gået ud over Niklas.” Han nikker mod gruppen bagved. “Sparket ham og slået ham i ansigtet. Måske du vil tale et alvorsord med ham?” “Søren, altså! Hvad skete der?” spørger Helle og sender en hastig tanke til den ventende matematikklasse. Gårdvagten ser på Søren, der står og kigger ned i gulvet. “Ja, hvad skete der, Søren?” siger han. “Du må jo være den, der bedst ved det.” Søren svarer ikke. De andre er nu nået frem og står i en klynge udenom. Niklas snøfter højlydt. Helle flytter blikket fra Søren til Niklas. “Niklas har næseblod,” oplyser en af pigerne. “Søren sparkede ham!” “Jatak, Emma, det kan jeg se,” siger Helle. “Bløder det stadigvæk, Niklas?” Niklas nikker. “Gør det ondt?” Niklas nikker igen og skærer ansigt. “Gør det ondt andre steder end på din næse?” Niklas tøver og ryster så forsigtigt på hovedet. “Okay,” siger Helle og tager en hurtig beslutning. “Erik, kan jeg få dig til at følge Niklas og de andre hen til – hvem skal I have nu?” “Karen,” svarer flere af børnene. “Til engelsk.” “... hen til Karen og bede hende om at sørge for Niklas?” “Yes,” siger Erik og begynder at gå. “I kommer med mig,” siger han til de andre fra femte. “Tak. Jeg kommer og snakker med dig efter timen, Niklas,” siger Helle. De fleste børn følger efter Erik, men et par af dem bliver stående og kigger afventende på Søren, der heller ikke rører sig. “Vi skulle gå hen i klassen,” siger Emma til ham. “Nej. Søren bliver hos mig. Afsted med jer,” siger Helle. “Okay, Søren,” fortsætter Helle, da alle er væk. “Jeg vil sandelig gerne høre, hvad du kan fortælle mig, men jeg skal først lige have sat 6.a i gang.” Søren reagerer ikke. “Vi sætter os ind i lærernes rygerum. Du må gerne gå derhen, eller du kan vente på mig her.” “Der stinker,” mumler Søren. “Ja,” siger Helle. “Heldigvis skal vi ikke være der ret længe. Højst et kvarter.” Hun tøver et øjeblik, før hun fortsætter ned ad gangen mod 6.a, der kan høres på lang afstand. Inde i klasselokalet får hun dæmpet eleverne ned. “Jeg er nødt til at bruge et kvarter på at snakke med en fra femte,” fortæller hun. “Slåskamp-Søren!” er der en, der mumler. Helle overhører ham. Hun sætter klassen i gang med skriftligt arbejde og lover belønning for koncentreret indsats. Så går hun tilbage til Søren, der nu står og læner sig op ad væggen der, hvor hun forlod ham. “Okay, et kvarter til dig,” siger hun og går hen til rygerummet. Søren følger efter og lader sig dumpe ned i sofaen, mens Helle åbner et vindue på klem. Hun sætter sig ved siden af ham og kigger lidt på ham. Hans kæbemuskler er spændt, og han sidder tilsyneladende og stirrer på sine hænder, som han skiftevis knytter og slapper af. “Nå, Søren,” siger Helle og ryster let på hovedet. “Sparket Niklas og givet ham en blodtud. Du skuffer mig. Jeg troede, vi havde en aftale. Hvad foregik der? Jeg lytter.” Søren begynder nu også at spænde og slappe sine kæbemuskler. Han siger ikke noget. De sidder tavse lidt. “Tiden går,” siger Helle. “Hvis ikke du vil fortælle mig, hvorfor du slog Niklas, er der ingen grund til at sidde her. Du ved udmærket godt, at sådan en opførsel ikke er i orden. Det har jeg fortalt dig masser af gange.” Tavshed. “Okay,” Helle rejser sig. “Jeg har en klasse, der venter. Jeg ringer til dine forældre i aften. Er de hjemme?” “Du sagde, at jeg havde et kvarter!” protesterer Søren og kigger op. “Det er kun gået 6 minutter!” “Så fortæl!” Helle sætter sig igen, og Søren får trevent fortalt, at han og Niklas havde aftalt, at Niklas skulle med ham hjem og lege efter skoletid, men så ville han pludselig ikke alligevel. “Og så slog du løs på ham?” spørgen Helle med tydelig undren. “Han havde selv lovet det!” siger Søren tvært. Helle ryster på hovedet. “Om jeg begriber, hvorfor du ikke kan fatte, at du ikke må slå,” siger hun. “Jeg har sagt det så mange gange! Og jeg er garanteret ikke den eneste.” Søren stirrer på sine næver. Helle kaster et blik på uret. Kvarteret er gået. “Du skal altså lade være med det,” siger Helle. “Der kommer aldrig noget godt ud af vold, det er en hæslig måde at opføre sig på. Kan du slet ikke huske, at vi har talt om, at du skal tælle til tyve hver gang, du er lige ved at slå? Huskede du at tælle til tyve?” “Næh.” Søren mumler og ser stadig ned. “Der ser du! Det skal du altså huske næste gang. Så er jeg sikker på, at du kan styre dig.” Helle tier et øjeblik. “Men nu er tiden desværre gået, vi skal hen til vores klasser. Det mindste, du kan gøre, er at give Niklas en undskyldning. Jeg synes, du skal give ham en undskyldning. Synes du ikke også det?” “Mjo,” mumler Søren. “Fint.” Helle holder døren og Søren rejser sig og trasker ud efter hende. “Vi overlevede rygerummet!” siger hun. “Heldige os!” Denne scene kunne finde sted mange steder i den almindelige danske skolehverdag. Tidspres, velmenende lærere, elever, der passer mere eller mindre godt ind i skolekulturen. Og afmagt. Hvis Helle så en videooptagelse af sit møde med Søren, ville heller ikke hun kunne have nogen som helst forestilling om, at der vil blive ændret noget i Sørens måde at reagere på. Samtalen har snarere karakter af en symbolsk markering: “Du har foretaget dig noget, jeg ikke kan acceptere, og jeg gør hermed indsigelser imod det.” Målet med den professionelle voksnes indgriben må være at håndtere de involverede børns reaktioner på en måde, så der skabes ændringer, der fører til ønskværdige handlinger. Eller sagt anderledes: Gårdvagtens og Helle Madsens indgriben skal gerne føre til, at Søren får en mere hensigtsmæssig1 adfærd – hvilket næppe bliver tilfældet i ovenstående exempel. Måske snarere tvært imod. For at finde frem til, hvad Helle Madsen kan gøre anderledes, er vi nødt til at undersøge situationen nøjere. Ovenstående historie kan skematiseres på følgende måde: • Nogle konkrete begivenheder finder sted (i skolegården, på gangen). • Nogle forskellige mennesker reagerer på disse begivenheder (Søren, Niklas, gårdvagten, Helle Madsen, de andre elever fra femte). • Disse reaktioner fører til nye begivenheder (fx Helles og Sørens samtale i rygerummet), der igen fører til nye reaktioner (Sørens adfærd fremover). Osv. AD. ‘KONKRETE BEGIVENHEDER’ Det er i første omgang via vores sanser, vi får kendskab til konkrete begivenheder, fx ved at vi ser eller hører noget. Vi kan også betegne dem som det faktuelle i sagen. Fakta er nemlig primært det, man kan sanse med sine sanser: se, høre, mærke, lugte, smage. Det kan også være noget, man ved. Det er meget ofte (men ikke altid) sådan, at man let kan blive enig med andre om det faktuelle i en sag: Hun har kjole på. Det regner. Der holder en bil. Hvis de involverede i en episode skal have et fælles grundlag for at begribe, hvad det er, der foregår, er det fakta, vi skal have hentet frem. Hvis Helle skulle remse op, hvilke fakta hun har set og hørt i ovennævnte historie, så er det fx følgende: • Gårdvagten Erik holder fast i Sørens arm, da han kommer gående med ham. • Niklas holder noget blodplettet papir mod sin næse, og han snøfter. • Den største del af tiden stirrer Søren ned i gulvet, og han har ikke øjenkontakt med nogen. • Søren siger kun få ord, og når han endelig taler, mumler han og ser kun få gange på den, han taler med. • Søren knytter og slapper sine hænder. • Søren spænder og slapper sine kæbemuskler. • Søren kommer på banen tre gange i løbet af forløbet: 1) Da han siger, at rygerummet stinker, 2) da han fastholder, at han har fået lovning på et kvarter af Helles tid, og 3) da han siger, at Niklas havde lovet at komme med hjem og lege efter skoletid.
Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 176
ISBN-13: 9788790607111
Format: ePub
ISBN-10: 8790607112
Udg. Dato: 3 sep 2015
Forlag: Landtryk
Oplagsdato: 3 sep 2015
Forfatter(e): Janne Hejgaard
Forfatter(e) Janne Hejgaard


Kategori Selvudvikling & motivation


Sprog Dansk


Sider 176


Udg. Dato 3 sep 2015


Oplagsdato 3 sep 2015

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 380

kr 499
Normalpris
kr 392
Medlemspris
SPAR
kr 119
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 200

kr 280
Normalpris
kr 208
Medlemspris
SPAR
kr 80
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 214

kr 320
Normalpris
kr 225
Medlemspris
SPAR
kr 106
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 199

kr 320
Normalpris
kr 211
Medlemspris
SPAR
kr 121
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 191

kr 269
Normalpris
kr 199
Medlemspris
SPAR
kr 78
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 199

kr 299
Normalpris
kr 209
Medlemspris
SPAR
kr 100
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 199

kr 299
Normalpris
kr 209
Medlemspris
SPAR
kr 100
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 167

kr 250
Normalpris
kr 175
Medlemspris
SPAR
kr 83
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 919

kr 1.499
Normalpris
kr 977
Medlemspris
SPAR
kr 580
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 138

kr 199
Normalpris
kr 144
Medlemspris
SPAR
kr 61
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 183

kr 270
Normalpris
kr 192
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 166

kr 201
Normalpris
kr 170
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 194

kr 300
Normalpris
kr 205
Medlemspris
SPAR
kr 106
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 172

kr 249
Normalpris
kr 180
Medlemspris
SPAR
kr 77
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 175

kr 269
Normalpris
kr 184
Medlemspris
SPAR
kr 94
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 164

kr 199
Normalpris
kr 168
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 115

kr 119
Normalpris
kr 115
Medlemspris
SPAR
kr 4
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 138

kr 199
Normalpris
kr 144
Medlemspris
SPAR
kr 61
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 410

kr 500
Normalpris
kr 419
Medlemspris
SPAR
kr 90
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 138

kr 199
Normalpris
kr 144
Medlemspris
SPAR
kr 61
Vi anbefaler også
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 37

kr 50
Normalpris
kr 38
Medlemspris
SPAR
kr 13
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 197

kr 249
Normalpris
kr 202
Medlemspris
SPAR
kr 52
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 73

kr 105
Normalpris
kr 76
Medlemspris
SPAR
kr 32
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 135

kr 195
Normalpris
kr 141
Medlemspris
SPAR
kr 60
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 230

kr 300
Normalpris
kr 237
Medlemspris
SPAR
kr 70
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 74

kr 99
Normalpris
kr 77
Medlemspris
SPAR
kr 25
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 360

kr 471
Normalpris
kr 371
Medlemspris
SPAR
kr 111
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 47

kr 59
Normalpris
kr 48
Medlemspris
SPAR
kr 12
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 210

kr 224
Normalpris
kr 211
Medlemspris
SPAR
kr 14
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 207

kr 252
Normalpris
kr 212
Medlemspris
SPAR
kr 45
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 214

kr 299
Normalpris
kr 223
Medlemspris
SPAR
kr 85
BOG (ANDET)
Eksklusiv medlemspris kr 143

kr 145
Normalpris
kr 143
Medlemspris
SPAR
kr 2
BOG (ANDET)
Eksklusiv medlemspris kr 185

kr 200
Normalpris
kr 187
Medlemspris
SPAR
kr 15
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 174

kr 199
Normalpris
kr 177
Medlemspris
SPAR
kr 25
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 269

kr 269
Normalpris
kr 269
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 202

kr 279
Normalpris
kr 210
Medlemspris
SPAR
kr 77
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 259

kr 299
Normalpris
kr 263
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 275

kr 320
Normalpris
kr 280
Medlemspris
SPAR
kr 45