Forbruget af lyd har aldrig været større, og streaming af lydbøger, podcast og musik er mere populært end nogensinde. Lyd har fået sin renæssance i danskernes medieforbrug og -hverdag. Lydbogen er blevet et massemedie, og læserne kan nu høre karaktererne, forløbet og ikke mindst sproget i et hav af forskellige fortællinger.
”Streamingmarkedet for specielt lydbøger fortsætter med at vokse kraftigt i 2019. Det er stadig spænding, feel good og romance, som er de dominerende genrer, men også de store biografier (Under bjælken) og fortællende fagbøger, eksempelvis den nye Øvig-bog, præsterer flot. Vi ser også en tendens til, at lydbøger nu ikke alene udvider markedet og tiden, der samlet bliver brugt på bøger, men også at formatet tager over for traditionel læsning af papirbøger. Samlet sælger vi en del flere bøger end sidste og forrige år, men kun i kraft af de digitale bøger. Og der er intet som tyder på den udvikling har toppet endnu. Gyldendal kommer derfor også til at udvikle indhold, som er skabt direkte til lydbogsformatet meget snart. I nogle tilfælde som digital only, og andre gange som digital first,” siger Jeppe Mossin, Digital Salgschef, Gyldendal til Plusbog.dk. |