Boganmeldelser fra @Marialephantreads

your image Jeg er uddannet pædagog, mor til to piger, der er født i 2004 og 2008. Jeg er gift med pigernes far, samt den glade ejer af en Coton de Tulear. Min store hobby er at læse bøger. Min bogsamling er en dejlig blanding af nye og gamle bøger. Ofte køber jeg bøger hos Plusbog, hvorefter jeg skriver en anmeldelse. Derudover nyder jeg at besøge landets loppemarkeder, hvor jeg slet ikke kan stå for et godt tilbud på litteratur. Min yndlingsbog er skrevet af Jojo Moyes. Det er "Mig før dig", som da den udkom, slog benene fuldstændigt væk under mig. Derefter følger mange yndlings, der er kendetegnet ved, at der ofte er en kærlighedshistorie. Dog kan jeg også godt lide når der er lidt spænding og drama, samt historie og biografiske elementer… Så ja, jeg har en meget alsidig smag, og er derfor også rigtig glad for at være en del af Plusbogs anmelderteam, da det udfordrer mig udi forskellige temaer og genrer, der oftest overrasker mig positivt. Udover hér kan man følge mig og mine bøger på Instagram, hvor jeg hedder @Marialephantreads.
134 anmeldelser i alt, 0 i december
1 2 3 4 5 >

af @Marialephantreads,
25. november 2017
Jeg var virkeligt godt underholdt, og kan anbefale denne bog til alle, der sætter pris på en charmerende YA-roman. Trods mine 38 år slugte jeg den råt, og nød at blive ført til Amerikas vestkyst, fuld af varme, sol, surfing- og sommerstemning.

af @Marialephantreads,
8. december 2016
Endnu en dejlig historie, der er gennemsyret af Jojo Moyes´s talent for at lave karakterer der går lige i hjertet på én. Jeg blev en anelse forvirret i starten, der lægger ud med, at handle fortrinsvist om Matt og Laura, der er naboer til det spanske hus, der er omdrejningspunktet for historien. Bagsiden af bogen havde ikke røbet noget om en Laura, så hvem var hun nu? Da Isabel og hendes familie blev introduceret til historien tænkte jeg, at der var mange skæbner der skulle knyttes sammen for at give en sammenhængende og meningsfuld historie. Jojo Moyes mestrer dog dette til perfektion, og jeg havde svært ved at lægge bogen fra mig, fordi jeg bare måtte nå en slutning på det uendelige drama. Absolut anbefalelsesværdig og én af Jojo Moyes´s bedste!

af @Marialephantreads,
29. november 2016
Det er en kort og meget simpel historie. Søde billeder og en historie, som er underholdende både for børn og voksne. Herhjemme deltes vi om oplæsningen. Min datter i anden klasse læste første halvdel højt, og sidste halvdel læste jeg højt. Vi grinede lidt undervejs, fordi handlingen er sjov og anderledes, og sammenlagt tog læsningen ikke mere end 20 minutter.

af @Marialephantreads,
24. november 2016
Mit første indtryk var positivt, for bogens forside er utroligt charmerende og med sit feminine look, havde jeg høje forventninger om en historie om en stærk kvinde. Da jeg så gik i gang med at læse blev jeg meget forvirret. Historien startede rodet, og da jeg ikke kendte til den sande historie, var jeg nødt til at benytte mig af Google for at kunne danne mig et overblik. Dagbogsformen var i det hele taget meget lidt informerende, og det generede mig, at der ikke er større sammenhæng i handlingen. Det har været lidt en kamp at få læst bogen til ende, for ærligt talt fandt jeg den kedelig og usammenhængende. Det er ærgerligt, for hvis forfatteren havde valgt at bruge sin store viden om hovedpersonen på et regulært portræt, tror jeg, at bogen ville have været mere interessant.

af @Marialephantreads,
2. november 2016
I indledningen fortæller forfatteren, at dette er hans første bog, og at den egentligt er skrevet som en ungdomsbog. Det bliver tydeligt for læseren, efterhånden som historien tager fat og er meget præget af korte kapitler, hvor der er sparet på miljøbeskrivelserne. Min oplevelse af bogen er positiv, men set i bakspejlet har den ikke ført mig mange steder hen, og den har ikke efterladt mig med en palette af indre synsoplevelser, som jeg ellers elsker denne forfatter for. Jeg blev lidt skræmt undervejs - klovne der udgiver sig for at være noget godt, men som udvikler tænder som i en løves gab, bringer mareridt frem hos mig. Der er absolut chokeffekter undervejs, men ikke flere end at jeg overvejer at lade min 12-årige datter læse bogen, fordi den er spændende, og sikkert ville kunne holde hendes interesse fanget.

af @Marialephantreads,
1. november 2016
Så kom der endeligt en afslutning! Jeg har længtes efter at læse denne sidste bog i trilogien, siden jeg afsluttede bog nummer to. Da jeg ikke længere kunne vente på at den ville udkomme på dansk, har jeg nu læst den på engelsk. Den har været lige præcis som jeg havde håbet. Ligesom i de to foregående bøger, er der to fortællere. Denne gang er det Cassie, hvis historie man har fulgt siden bog nummer et, samt Solange, der er ny i S.E.C.R.E.T-organisationen. Jeg var grebet, især i kapitlerne der fortaltes fra Cassies synsvinkel, fordi det for mit vedkommende er hendes historie der er den mest interessante, idet det er den man har fulgt i alle bøgerne. Jeg er vild med kærlighedshistorien i mellem Will og Cassie og jeg kan godt lide, at denne serie handler om mere end bare sex. Kvinderne er stærke kvinder, der har nogle gode og selvstændige liv. De falder ikke bare i svime over mændene og forfatteren lader dem ikke underkaste sig i deres begærs vold, som man oplever i mange andre erotiske fortællinger.

af @Marialephantreads,
9. oktober 2016
Denne bog byder på mere end en rigtig god læseoplevelse. Jeg har haft så mange smukke billeder for mit indre øje, grundet forfatterens evne til at skildre omgivelserne og karaktererne i dem. Historien er medrivende. Man følger Charity, Hope, Faith og Niall i fortiden, samt Hope, Niall og Willow i nutiden. Deres liv væves sammen af familiære forhold, venskaber og skæbner, der ikke er fattige på spænding. Trods de kun knapt 300 sider kommer man som læser på en rutchebanetur af følelser og forviklinger. Historien skifter mellem fortid og nutid, romancer med den ene og den anden, drama, skænderier og ikke mindst de før omtalte utroligt smukke beskrivelser af de undersøiske skove. Det er i sandhed en bog der byder på mange rejser og oplevelser for læserens sind. Ydermere formås det, at bevare læserens opmærksomhed helt indtil aller sidste side, i håbet om, at den søde Willow vil kunne finde svarerne hun søger om sit ophav og sine afdøde forældres liv.

af @Marialephantreads,
5. oktober 2016
Jeg giver den fire stjerner. Overraskende! Jeg hader normalt selvhjælpsbøger. De giver mig pres og jeg føler aldrig at jeg kan leve op til idealerne alligevel. Denne er anderledes og i særdeleshed relevant for dem der er så uheldige at lide af scelerose. Mille Dinesen fik diagnosen for 15 år siden, men har ikke mærket noget til sygdommen siden. Måske er det fordi hun sidenhen har brugt sit liv på at undvige sygdommen via kontrol over egen fysisk og psykisk velvære? Det er ikke til at sige. Denne bog er dog meget inspirerede til at tage et kig indad og forholde sig til sin egen sundhed. Med eller uden livstruende sygdom. Mille Dinesen skriver meget åbent og ærligt. Hun lægger ikke skjul på egne skelettet i skabet og selv de fagfolk der er ind over hendes sygdom og trivsel bidrager med ærlige interviews med udgangspunkt i Milles krops tilstand, før og efter diagnosen. Men, elementer af tvivl rammer mig også, for Mille Dinesen lever jo ikke det gængse liv med job i det kommunale, børn og mand. Hun har sig selv og en kæreste som hun ikke engang bor sammen med. Jeg har fuld respekt for hendes arbejde med denne bog, men hvorvidt det ville være muligt for den almene dansker at dyrke sin egen sundhed på dette plan er jeg i tvivl om. Hvem har tiden og overskuddet? Bogen er skrevet som en inspiration, og lad den være det. Heldigvis oplever jeg at man kan læse bogen, af simpel interesse for Mille Dinesens historie, og lade sig inspirere til de dele der giver mening i ens eget liv.

af @Marialephantreads,
1. oktober 2016
Denne bog er virkeligt alt hvad den lover, og jeg har fundet meget inspiration til mine børns madpakker heri. Ikke kun madpakkerne dog, for Sif Orellanas opskrifter taler til smagsløgene, så man bare er nødt til at afprøve det hele. Enkelte af opskrifterne er hos os blevet yndlings tilbehør til aftensmaden og andet er genialt til frokost i weekenden, når vi har ekstra god tid sammen. Layoutet er skønt, og fyldt med smukke og stemningsfyldte billeder. Materialet er godt og fungerer til at ligge opslået på køkkenbordet, hvilket for mig er et væsentligt plus ved en kogebog.

af @Marialephantreads,
1. oktober 2016
Colleen Hoover gør det igen. Hun skaber et univers der er så fint, at jeg nærmest er i min egen lille lykkeboble imens jeg læser. Jeg har været helt draget af historien, fordi den inviterer læseren ind i et kærlighedsforhold, der er så stærkt og alligevel helt hudløst. Jeg har læst, været glad og alligevel mærket en lille knude i maven, for man ved det bare: der sker noget der vender det hele på hovedet - det gør der jo når det er Colleen der skriver, og jeg vidste at jeg på et tidspunkt ville komme til at græde. Det gjorde jeg! Bogen var alt det jeg havde håbet og troet. Der er mange tårer i handlingen, både de triste og de glade. Det trættede mig en smule henimod slutningen, så derfor "kun" fire stjerner. Jeg vil dog sige, at jeg vil anbefale denne bog til alle der falder for en god kærlighedshistorie. Man undgår ikke at blive forelsket i Ridge og Sidneys forelskelse. De er så særlige og jeg tror ikke at deres slags findes i det virkelige liv. Måske gør de? Uanset så er jeg glad for at jeg har lært dem og deres kærlighed at kende.