NYHED - Lækre produkter fra RICE

Boganmeldelser fra @Marialephantreads

your image Jeg er uddannet pædagog, mor til to piger, der er født i 2004 og 2008. Jeg er gift med pigernes far, samt den glade ejer af en Coton de Tulear. Min store hobby er at læse bøger. Min bogsamling er en dejlig blanding af nye og gamle bøger. Ofte køber jeg bøger hos Plusbog, hvorefter jeg skriver en anmeldelse. Derudover nyder jeg at besøge landets loppemarkeder, hvor jeg slet ikke kan stå for et godt tilbud på litteratur. Min yndlingsbog er skrevet af Jojo Moyes. Det er "Mig før dig", som da den udkom, slog benene fuldstændigt væk under mig. Derefter følger mange yndlings, der er kendetegnet ved, at der ofte er en kærlighedshistorie. Dog kan jeg også godt lide når der er lidt spænding og drama, samt historie og biografiske elementer… Så ja, jeg har en meget alsidig smag, og er derfor også rigtig glad for at være en del af Plusbogs anmelderteam, da det udfordrer mig udi forskellige temaer og genrer, der oftest overrasker mig positivt. Udover hér kan man følge mig og mine bøger på Instagram, hvor jeg hedder @Marialephantreads.
128 anmeldelser i alt, 0 i juni
1 2 3 4 5 >

af @Marialephantreads,
8. februar 2018
Jeg tror faktisk at jeg er ligeså begejstret for denne bog, som jeg var med den første i serien om Louisa Clark. Der er så meget karakter i Louisas personlighed, at hun kan bære hele fortællingen alene. Den er dog krydret med bipersoner, med sjove, skæve, charmerende og umulige personligheder, til at krydre fortællingen og gøre læseoplevelsen endnu bedre. Jeg føler at jeg har været med Louisa i New York. Der er livagtige og realistiske beskrivelser af by og miljø. Der er stemningsbeskrivelser og betragtninger, der maler levende billeder for ens indre øje. Min fantasi har arbejdet på højtryk og jeg har nydt hver en oplevelse som Jojo Moyes har inviteret mig med på. Kærlighedsdelen har været spændende og medvirkende til at jeg har læst og læst. Det har været vigtigt for mig at nå en slutning. At følge Louisa til den skæbne som hun fortjener, efter at hun i mange år har sørget over Will og været i vildrede over hvor i livet hun hører til. Jeg synes at denne tre'er er utroligt velskrevet og at den formår at slå en endelig knude på historien om Louisa Clark. Endeligt vil jeg sige, at det kunne være skønt, hvis hele serien blev filmatiseret, da jeg levende kan forestille mig Emilia Clarke, i bistribede strømpebukser på Fifth Avenue. Det ville være mægtigt!

af @Marialephantreads,
9. december 2017
Wauw. Jeg tror at John Green har formået at sætte ord på hvad der foregår inde i hovedet på mennesker der slås med OCD, tvangstanker eller generaliseret angst. Jeg har selv erfaringer med generaliseret angst og tvangstanker i forbindelse hermed. Jeg er målløs over, hvor præcist de tanker jeg selv kæmpede med, er beskrevet i denne bog. På en næsten poetisk måde, formår John Green at beskrive Aza's tanker, så man som helt udenforstående vil kunne begribe hvor magtfulde tvangstanker er for den syge. Folk der læser denne bog, og som ikke har erfaringer med psykisk sygdom, vil måske nyde relationerne iblandt hovedpersonerne. De er charmerende unge mennesker, der alle på hver sin måde, står i begyndelsen af deres liv, med kæmpe store udfordringer. Det er et mirakel at de har hinanden, og et mirakel at de formår at hjælpe hinanden igennem, hvad der for de fleste ville være umuligt. Aller bedst er det at følge Aza. Jeg synes simpelthen at hun er beskrevet spot on. Hendes tanker, hendes udfordringer, det hele... Det er ikke nogen let ungdomsbog. Jeg tror ikke, at jeg ville have fået det samme ud af bogen, hvis jeg havde læst den som teenager. Jeg anbefaler den derfor i lige så høj grad til voksne, som måske nemmere vil kunne forstå tankespindene samt de følelsesmæssige udfordringer. Alt i alt en skøn bog, som egentligt ikke bærer noget stort genialt plot, men som i sit sprog og forståelse for temaet, er helt vidunderlig og præcis.

af @Marialephantreads,
9. december 2017
Jeg er hende der ikke kan holde mig vågen om aftenen.... lige indtil jeg sad med denne bog i hånden. Jeg faldt fuldstændigt for hovedpersonerne, og kunne slet ikke stoppe med at læse, da jeg først kom igang. Opbygningen, hvor man for hvert kapitel springer et år frem i tiden, gør, at tempoet for opbygningen af historien er hurtig, og at man aldrig kommer til at kede sig. Jeg oplever tit med Colleen Hoovers hovedpersoner, at man som læser forelsker sig i dem. Om ikke andet, så forelsker man sig i deres forelskelse, og kan mærke dem helt ind i maven. Denne bog er ingen undtagelse. Jeg var grebet og rørt. Meget påvirket af historien og dens udvikling. Hen i mod slutningen sker der noget, der ændrer historiens romantiske flow. Jeg var knust og er endnu ikke helt sikker på, at jeg kan tilgive Colleen Hoover for at gøre dette mod hovedpersonerne... nu gik det lige så godt. Jeg var på nippet til at give fire stjerner, fordi jeg blev så irriteret på slutningen, men jeg må være tro mod min oplevelse undervejs, som var alt hvad en læseoplevelse bør være. Derfor fem stjerner fra mig, fordi jeg var grebet, rørt, opslugt og uigenkaldeligt vild med historien om to unge mennesker, der elsker hinanden så højt, at de kan elske hinanden på afstand og kun mødes én dag om året. 9. november.

af @Marialephantreads,
25. november 2017
Jeg var virkeligt godt underholdt, og kan anbefale denne bog til alle, der sætter pris på en charmerende YA-roman. Trods mine 38 år slugte jeg den råt, og nød at blive ført til Amerikas vestkyst, fuld af varme, sol, surfing- og sommerstemning.

af @Marialephantreads,
8. december 2016
Endnu en dejlig historie, der er gennemsyret af Jojo Moyes´s talent for at lave karakterer der går lige i hjertet på én. Jeg blev en anelse forvirret i starten, der lægger ud med, at handle fortrinsvist om Matt og Laura, der er naboer til det spanske hus, der er omdrejningspunktet for historien. Bagsiden af bogen havde ikke røbet noget om en Laura, så hvem var hun nu? Da Isabel og hendes familie blev introduceret til historien tænkte jeg, at der var mange skæbner der skulle knyttes sammen for at give en sammenhængende og meningsfuld historie. Jojo Moyes mestrer dog dette til perfektion, og jeg havde svært ved at lægge bogen fra mig, fordi jeg bare måtte nå en slutning på det uendelige drama. Absolut anbefalelsesværdig og én af Jojo Moyes´s bedste!

af @Marialephantreads,
29. november 2016
Det er en kort og meget simpel historie. Søde billeder og en historie, som er underholdende både for børn og voksne. Herhjemme deltes vi om oplæsningen. Min datter i anden klasse læste første halvdel højt, og sidste halvdel læste jeg højt. Vi grinede lidt undervejs, fordi handlingen er sjov og anderledes, og sammenlagt tog læsningen ikke mere end 20 minutter.

af @Marialephantreads,
24. november 2016
Mit første indtryk var positivt, for bogens forside er utroligt charmerende og med sit feminine look, havde jeg høje forventninger om en historie om en stærk kvinde. Da jeg så gik i gang med at læse blev jeg meget forvirret. Historien startede rodet, og da jeg ikke kendte til den sande historie, var jeg nødt til at benytte mig af Google for at kunne danne mig et overblik. Dagbogsformen var i det hele taget meget lidt informerende, og det generede mig, at der ikke er større sammenhæng i handlingen. Det har været lidt en kamp at få læst bogen til ende, for ærligt talt fandt jeg den kedelig og usammenhængende. Det er ærgerligt, for hvis forfatteren havde valgt at bruge sin store viden om hovedpersonen på et regulært portræt, tror jeg, at bogen ville have været mere interessant.

af @Marialephantreads,
2. november 2016
I indledningen fortæller forfatteren, at dette er hans første bog, og at den egentligt er skrevet som en ungdomsbog. Det bliver tydeligt for læseren, efterhånden som historien tager fat og er meget præget af korte kapitler, hvor der er sparet på miljøbeskrivelserne. Min oplevelse af bogen er positiv, men set i bakspejlet har den ikke ført mig mange steder hen, og den har ikke efterladt mig med en palette af indre synsoplevelser, som jeg ellers elsker denne forfatter for. Jeg blev lidt skræmt undervejs - klovne der udgiver sig for at være noget godt, men som udvikler tænder som i en løves gab, bringer mareridt frem hos mig. Der er absolut chokeffekter undervejs, men ikke flere end at jeg overvejer at lade min 12-årige datter læse bogen, fordi den er spændende, og sikkert ville kunne holde hendes interesse fanget.

af @Marialephantreads,
9. oktober 2016
Denne bog byder på mere end en rigtig god læseoplevelse. Jeg har haft så mange smukke billeder for mit indre øje, grundet forfatterens evne til at skildre omgivelserne og karaktererne i dem. Historien er medrivende. Man følger Charity, Hope, Faith og Niall i fortiden, samt Hope, Niall og Willow i nutiden. Deres liv væves sammen af familiære forhold, venskaber og skæbner, der ikke er fattige på spænding. Trods de kun knapt 300 sider kommer man som læser på en rutchebanetur af følelser og forviklinger. Historien skifter mellem fortid og nutid, romancer med den ene og den anden, drama, skænderier og ikke mindst de før omtalte utroligt smukke beskrivelser af de undersøiske skove. Det er i sandhed en bog der byder på mange rejser og oplevelser for læserens sind. Ydermere formås det, at bevare læserens opmærksomhed helt indtil aller sidste side, i håbet om, at den søde Willow vil kunne finde svarerne hun søger om sit ophav og sine afdøde forældres liv.

af @Marialephantreads,
5. oktober 2016
Jeg giver den fire stjerner. Overraskende! Jeg hader normalt selvhjælpsbøger. De giver mig pres og jeg føler aldrig at jeg kan leve op til idealerne alligevel. Denne er anderledes og i særdeleshed relevant for dem der er så uheldige at lide af scelerose. Mille Dinesen fik diagnosen for 15 år siden, men har ikke mærket noget til sygdommen siden. Måske er det fordi hun sidenhen har brugt sit liv på at undvige sygdommen via kontrol over egen fysisk og psykisk velvære? Det er ikke til at sige. Denne bog er dog meget inspirerede til at tage et kig indad og forholde sig til sin egen sundhed. Med eller uden livstruende sygdom. Mille Dinesen skriver meget åbent og ærligt. Hun lægger ikke skjul på egne skelettet i skabet og selv de fagfolk der er ind over hendes sygdom og trivsel bidrager med ærlige interviews med udgangspunkt i Milles krops tilstand, før og efter diagnosen. Men, elementer af tvivl rammer mig også, for Mille Dinesen lever jo ikke det gængse liv med job i det kommunale, børn og mand. Hun har sig selv og en kæreste som hun ikke engang bor sammen med. Jeg har fuld respekt for hendes arbejde med denne bog, men hvorvidt det ville være muligt for den almene dansker at dyrke sin egen sundhed på dette plan er jeg i tvivl om. Hvem har tiden og overskuddet? Bogen er skrevet som en inspiration, og lad den være det. Heldigvis oplever jeg at man kan læse bogen, af simpel interesse for Mille Dinesens historie, og lade sig inspirere til de dele der giver mening i ens eget liv.