Boganmeldelser fra Morten

231 anmeldelser i alt, 0 i december
1 2 3 4 5 >

af Morten,
30. marts 2016
Rød Dronning er første del af en bogserie og som sådan, har den ud over at fortælle sin historie, til opgave at introducere os for et nyt bogunivers. Victoria Aveyard fortæller beskrivende og levende. Kampen mellem Sølvere og Røde er nem at sætte sig ind i og hovedpersonen er sympatisk og interessant. Desværre er handlingen ikke lige så god som sproget. Rød dronning er for det meste forudsigelig og hvis du tidligere har læst bøger som Hunger Games, vil du helt sikkert ikke finde de store overraskelser, da der er rigeligt med klicheer og lån fra andre bøger i samme genre. Det skal dog huskes på, at dette kun er første bog i en serie, og jeg er alligevel spændt på at se, hvor det bærer hen og på om Victoria Aveyard i fremtiden formår at bliver mere original. Bogen har potentiale til mere.

af Morten,
23. februar 2016
Harry Augusts første femten liv er en fortælling, der blander genre som science-fiction, spænding og drama. Det er fortællingen om manden Harry August, der gang på gang gentager sit liv. Han fødes i 1918, lever sit liv, dør og fødes igen i 1918, hvor han starter forfra, dog er minderne fra de tidligere liv intakte. Claire North har skrevet en anderledes tidsrejsehistorie, der er nervepirrende spændende fra side 1. Vi springer frem og tilbage i tiden sammen med hovedpersonen, der lever med viden fra mange liv. Han er ikke den eneste af sin slags, og han erfarer fra beskeder ude i fremtiden (leveret fra ung til gammel ned gennem tiderne), at verdens undergang kommer tættere og tættere på for hvert liv, der leves. Bogen er velskrevet og selvom handlingen kan lyde kompliceret, kan alle være med. Harry Augusts første femten liv er en fortælling som du vil få svært ved at ligge fra dig, når du først er i gang, men når historien er slut, vil du ærgre dig over, at den ikke er længere.

af Morten,
26. oktober 2015
Oceanet hvor grusvejen endte er en gribende fortælling, som kun Neil Gaiman kan skrive den. Hovedpersonen er en 7-årig dreng, der ser verden som et barn ser verden. Det er en verden fyldt med magi, spænding og uforklarlige begivenheder og overraskelser. Neil Gaiman fortæller levende og har mange gange tidligere bevist, at han har fantasien i orden. Som i Coraline er hovedpersonen en enspænder, der ikke forstås af de voksne, og som bliver kastet ud i en verden af uforklarlig og klaustrofobisk forundring og spænding. Handligen vil jeg ikke komme for meget ind på, da for meget viden vil ødelægge fortællingens forundring. Oceanet hvor grusvejen endte er en bog, som kan læses af både voksne og større børn (de mindste er den helt klart for uhyggelig til). Den er spændende hele vejen igennem og den er hurtigt læst. Måske den kunne have været lidt længere, men ikke desto mindre er det en gennemført god bog om barndom og grusom magi.

af Morten,
21. november 2014
Don Quijote er et imponerende værk, der på trods af sine 400 år stadig er hylende morsom. Alle kan læse bogen, og glem alt om de mange filmatiseringer. De kommer ikke engang tæt på, faktisk omhandler de kun en meget lille del af den egentlige historie. Den kløgtige adelsmand Don Quijote af La Mancha er en bog, som du helt sikkert ikke kun læser en gang, når du først er blevet fanget.

af Morten,
21. november 2014
Dette er horror bogen over dem alle. Den originale fortælling om videnskabsmanden der skaber liv fra død. Mary Shelleys klassiker er ikke blevet forældet. Den kunne lige så godt være skrevet i dag, som for næsten 200 år siden, da den rent faktisk blev skrevet. Det er spænding fra side 1, og det er en bog, som du endelig ikke skal snyde dig selv for, også hvis du normalt ikke er til horror-genren.

af Morten,
21. november 2014
Trejde bog i Guillous bogserie er heldigvis langt mere skarp end den forrige bog, der ikke levede op til den første. Dette er historien om en verden i udvikling set gennem øjnene på de personer der bevidnede det.

af Morten,
21. november 2014
En smuk fortælling, som dog ikke har ændret mit liv. Det er ellers en meget brugt påstand, efter at have læst denne bog. Men jeg må indrømme at så kraftig er den alligevel ikke. Med det sagt, så er Paulo Coelhos bog en skøn, lille fortælling med et godt budskab om at følge sine drømme og det er vel noget vi alle godt kan forstå og måske også har brug for at få at vide engang imellem.

af Morten,
21. november 2014
Sneet inde er en middelmådig spændingsroman, fra Follett, der ellers plejer at mestre denne genre. Den er forudsigelig og mangler ganske enkelt den spænding, som ellers plejer at være omdrejningspunktet i de fleste Ken Follett bøger.

af Morten,
21. november 2014
Et sted kaldet frihed er en fortælling om slaver (eller et slavelignende forhold) i Europa. Hvilket i sig selv gør at den skiller sig ud fra de fleste andre fortællinger om slaveri. Det er en vigtig fortælling, som gør et forholdsvist mørk kapitel i den europæiske historie tilgængelig.

af Morten,
21. november 2014
Som med forgængeren vikles fiktive personer sammen med virkelige og fortæller igennem disse historiske begivenheder, så alle kan forstå dem. Med denne trilogi formår Follett at gøre historie både tilgængelig og underholdende.