Boganmeldelser fra Morten

244 anmeldelser i alt, 0 i oktober
1 2 3 4 5 >

af Morten,
30. marts 2016
Rød Dronning er første del af en bogserie og som sådan, har den ud over at fortælle sin historie, til opgave at introducere os for et nyt bogunivers. Victoria Aveyard fortæller beskrivende og levende. Kampen mellem Sølvere og Røde er nem at sætte sig ind i og hovedpersonen er sympatisk og interessant. Desværre er handlingen ikke lige så god som sproget. Rød dronning er for det meste forudsigelig og hvis du tidligere har læst bøger som Hunger Games, vil du helt sikkert ikke finde de store overraskelser, da der er rigeligt med klicheer og lån fra andre bøger i samme genre. Det skal dog huskes på, at dette kun er første bog i en serie, og jeg er alligevel spændt på at se, hvor det bærer hen og på om Victoria Aveyard i fremtiden formår at bliver mere original. Bogen har potentiale til mere.

af Morten,
23. februar 2016
Harry Augusts første femten liv er en fortælling, der blander genre som science-fiction, spænding og drama. Det er fortællingen om manden Harry August, der gang på gang gentager sit liv. Han fødes i 1918, lever sit liv, dør og fødes igen i 1918, hvor han starter forfra, dog er minderne fra de tidligere liv intakte. Claire North har skrevet en anderledes tidsrejsehistorie, der er nervepirrende spændende fra side 1. Vi springer frem og tilbage i tiden sammen med hovedpersonen, der lever med viden fra mange liv. Han er ikke den eneste af sin slags, og han erfarer fra beskeder ude i fremtiden (leveret fra ung til gammel ned gennem tiderne), at verdens undergang kommer tættere og tættere på for hvert liv, der leves. Bogen er velskrevet og selvom handlingen kan lyde kompliceret, kan alle være med. Harry Augusts første femten liv er en fortælling som du vil få svært ved at ligge fra dig, når du først er i gang, men når historien er slut, vil du ærgre dig over, at den ikke er længere.

af Morten,
25. januar 2016
Syv dage til døden er en spændende og tankevækkende bog om dødsstraf og det amerikanske fængselsvæsen. Carina Bergfeldt fortæller levende og bogen er nærmest bygget op som en thriller, der snigende bevæger sig frem mod døden. Vi møder morderen, politimanden, fængselsinspektøren, præsten og pårørende til ofrene og vi kommer helt ind bag huden på dem. Gennem interviews fortæller de meget ærligt om deres liv og holdninger. Syv dage med døden taler hverken for eller imod dødsstraf, Den informerer om det, fortæller hvordan det foregår ned til mindste detalje og lader de involverede fortælle deres egne holdninger. Det er så op til dig selv at danne din. Jeg læste bogen i én bid. Det er en bog, som er meget svær at lægge fra sig og svær at ryste af sig. Det er en vigtig bog, som klart kan anbefales.

af Morten,
26. oktober 2015
Oceanet hvor grusvejen endte er en gribende fortælling, som kun Neil Gaiman kan skrive den. Hovedpersonen er en 7-årig dreng, der ser verden som et barn ser verden. Det er en verden fyldt med magi, spænding og uforklarlige begivenheder og overraskelser. Neil Gaiman fortæller levende og har mange gange tidligere bevist, at han har fantasien i orden. Som i Coraline er hovedpersonen en enspænder, der ikke forstås af de voksne, og som bliver kastet ud i en verden af uforklarlig og klaustrofobisk forundring og spænding. Handligen vil jeg ikke komme for meget ind på, da for meget viden vil ødelægge fortællingens forundring. Oceanet hvor grusvejen endte er en bog, som kan læses af både voksne og større børn (de mindste er den helt klart for uhyggelig til). Den er spændende hele vejen igennem og den er hurtigt læst. Måske den kunne have været lidt længere, men ikke desto mindre er det en gennemført god bog om barndom og grusom magi.

af Morten,
15. september 2015
Vi er ikke os selv er en lang og fyldestgørende fortælling om et langt liv med både sorger og glæder. Eileen Tumulty er bogens hovedperson. Hun vokser op i en alkoholiseret familie og drømmer om at komme væk fra det liv hun kender og starte på ny i en ny bydel. Hun vil blive til noget. Eileen bliver gift med hjerneforskeren Ed og tror nu, at hun er på vej op af den sociale rangstige. Ed har dog ikke så store ambitioner og han bliver ved med at takke nej til forfremmelser. Alligevel lykkes det for Eileen at flytte til et pænt forstadskvarter. Lykken er dog alligevel ikke gjort, da Ed som kun 50-årig for konstateret Alzheimers. Det bliver en lang kamp, som alle kender slutningen på. Matthew Thomas har skrevet en fremragende mursten af en bog, der om end den er lidt langsom i optrækket formår at snige sig ind på sin læser. Eileen Tumulty er en spændende person, der ligesom os alle, både har sine positive og negative sider. Du forstår hendes bevæggrunde, når hun handler. Du bliver glad, når hun oplever livets positive sider. Og du føler med hende, når hun gang på gang lider nederlag. Når du er færdig med at læse Vi er ikke os selv, vil du kende Eileen Tumulty, som du kender dine bedste venner.
Peters jul
(11)

af Morten,
21. november 2014
Vi glæder os i denne tid... resten er historie. Første gang jeg læste den for min datter, skulle hun lige vende sig til rytmen. Nu vil hun have den læst hver jul.

af Morten,
21. november 2014
Don Quijote er et imponerende værk, der på trods af sine 400 år stadig er hylende morsom. Alle kan læse bogen, og glem alt om de mange filmatiseringer. De kommer ikke engang tæt på, faktisk omhandler de kun en meget lille del af den egentlige historie. Den kløgtige adelsmand Don Quijote af La Mancha er en bog, som du helt sikkert ikke kun læser en gang, når du først er blevet fanget.

af Morten,
21. november 2014
Dette er horror bogen over dem alle. Den originale fortælling om videnskabsmanden der skaber liv fra død. Mary Shelleys klassiker er ikke blevet forældet. Den kunne lige så godt være skrevet i dag, som for næsten 200 år siden, da den rent faktisk blev skrevet. Det er spænding fra side 1, og det er en bog, som du endelig ikke skal snyde dig selv for, også hvis du normalt ikke er til horror-genren.

af Morten,
21. november 2014
Trejde bog i Guillous bogserie er heldigvis langt mere skarp end den forrige bog, der ikke levede op til den første. Dette er historien om en verden i udvikling set gennem øjnene på de personer der bevidnede det.

af Morten,
21. november 2014
En smuk fortælling, som dog ikke har ændret mit liv. Det er ellers en meget brugt påstand, efter at have læst denne bog. Men jeg må indrømme at så kraftig er den alligevel ikke. Med det sagt, så er Paulo Coelhos bog en skøn, lille fortælling med et godt budskab om at følge sine drømme og det er vel noget vi alle godt kan forstå og måske også har brug for at få at vide engang imellem.