Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Klimakommunikation
Af: Astrid Haug Dansk Hæftet
SPAR
kr 70
Klimakommunikation
Af: Astrid Haug Dansk Hæftet
Det er svært at være grøn. Mange virksomheder frygter at blive beskyldt for greenwashing og ender i stedet med at greenhushe. Der er dog masser af måder, man kan kommunikere om sine klimarelaterede indsatser uden at falde igennem. Dette skal ske uden, at vi sælger falsk håb til brugerne. Virksomheder bør i stedet skubbe ansvaret opad mod det politiske system og blive skarpe til klima-advocacy. Bogen henter inspiration fra de yngre klimaaktivister og de virksomheder, som går nye veje. Kommunikation er nemlig ikke nok, når vi skal håndtere konsekvenserne af klimakrisen. Der er brug for nye forretningsmodeller som cirkulær økonomi samt for at sætte yderligere fokus på koblingen mellem teknologi og klima. Danske virksomheder er blandt de mest ambitiøse i verden med hensyn til at sætte forpligtende klimamål. Den dårlige nyhed er dog, at det går alt for langsomt med at nedbringe de globale udledninger. Den gode nyhed er, at alle virksomheder kan og skal spille en rolle i at afbøde konsekvenserne af klimakrisen. Bogen giver ledere, bestyrelser, kommunikationsfaglige og andre interesserede et bud på, hvordan de kan navigere i forhold til forbrugere, medier og interessenter, når de skal kommunikere om klimarelaterede tiltag. Virksomheder kan spille en afgørende rolle ved at undlade at greenwashe, ved at kommunikere om deres klimarelaterede tiltag og ved at tage højde for klimakrisen i deres forretningsmodel, samt ved at deltage i den politiske debat om klima og biodiversitet. Bogen indeholder en række interviews, cases samt lettilgængelige modeller og teori og egner sig derfor godt både som faglig inspiration samt til undervisning.
Opdatering vedr. bogens cases:  Greenwashing-feltet er i en hastig udvikling i disse år. Siden bogens udgivelse i november 2023 er Copenhagen Cartel, der indgår som case omkring håndtering af en greenwashing-anklage, blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden. En gennemgang af virksomhedens miljørelaterede udsagn fremgår af pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden.  I februar 2024 falder der dom i Danish Crown-sagen, hvilket kan vende op og ned på, hvordan virksomheder vil forholde sig til greenwashing. Endvidere har Europa-Parlamentet i januar 2024 stemt for Green Claims-direktivet, som vil skabe yderligere opmærksomhed blandt virksomheder og i offentligheden omkring greenwashing. 

ASTRID HAUG har næsten 20 års erfaring i at arbejde med strategisk kommunikation og samfundsforandringer. Hun har tidligere udgivet fem bøger, er forperson for Unicef og bestyrelsesmedlem i bl.a. Re-Zip, Veras og Vintage, samt strategisk rådgiver i eget bureau gennem 10 år.
Eksklusiv medlemspris 230 kr
Medlemspris 237 kr
Eksklusiv medlemspris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til eksklusiv medlemspris eller medlemspris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Normalpris 300 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Spar 70 kr
Se vores konkurrenters priser her
God 15.831 anmeldelser på
Det er svært at være grøn. Mange virksomheder frygter at blive beskyldt for greenwashing og ender i stedet med at greenhushe. Der er dog masser af måder, man kan kommunikere om sine klimarelaterede indsatser uden at falde igennem. Dette skal ske uden, at vi sælger falsk håb til brugerne. Virksomheder bør i stedet skubbe ansvaret opad mod det politiske system og blive skarpe til klima-advocacy. Bogen henter inspiration fra de yngre klimaaktivister og de virksomheder, som går nye veje. Kommunikation er nemlig ikke nok, når vi skal håndtere konsekvenserne af klimakrisen. Der er brug for nye forretningsmodeller som cirkulær økonomi samt for at sætte yderligere fokus på koblingen mellem teknologi og klima. Danske virksomheder er blandt de mest ambitiøse i verden med hensyn til at sætte forpligtende klimamål. Den dårlige nyhed er dog, at det går alt for langsomt med at nedbringe de globale udledninger. Den gode nyhed er, at alle virksomheder kan og skal spille en rolle i at afbøde konsekvenserne af klimakrisen. Bogen giver ledere, bestyrelser, kommunikationsfaglige og andre interesserede et bud på, hvordan de kan navigere i forhold til forbrugere, medier og interessenter, når de skal kommunikere om klimarelaterede tiltag. Virksomheder kan spille en afgørende rolle ved at undlade at greenwashe, ved at kommunikere om deres klimarelaterede tiltag og ved at tage højde for klimakrisen i deres forretningsmodel, samt ved at deltage i den politiske debat om klima og biodiversitet. Bogen indeholder en række interviews, cases samt lettilgængelige modeller og teori og egner sig derfor godt både som faglig inspiration samt til undervisning.
Opdatering vedr. bogens cases:  Greenwashing-feltet er i en hastig udvikling i disse år. Siden bogens udgivelse i november 2023 er Copenhagen Cartel, der indgår som case omkring håndtering af en greenwashing-anklage, blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden. En gennemgang af virksomhedens miljørelaterede udsagn fremgår af pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden.  I februar 2024 falder der dom i Danish Crown-sagen, hvilket kan vende op og ned på, hvordan virksomheder vil forholde sig til greenwashing. Endvidere har Europa-Parlamentet i januar 2024 stemt for Green Claims-direktivet, som vil skabe yderligere opmærksomhed blandt virksomheder og i offentligheden omkring greenwashing. 

ASTRID HAUG har næsten 20 års erfaring i at arbejde med strategisk kommunikation og samfundsforandringer. Hun har tidligere udgivet fem bøger, er forperson for Unicef og bestyrelsesmedlem i bl.a. Re-Zip, Veras og Vintage, samt strategisk rådgiver i eget bureau gennem 10 år.
Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 156
ISBN-13: 9788757457131
Indbinding: Hæftet
Udgave: 1
ISBN-10: 8757457131
Udg. Dato: 16 nov 2023
Længde: 15mm
Bredde: 157mm
Højde: 232mm
Oplagsdato: 28 jan 2024
Forfatter(e): Astrid Haug
Forfatter(e) Astrid Haug


Kategori Kommunikationsstudier


Sprog Dansk


Indbinding Hæftet


Sider 156


Udgave 1


Længde 15mm


Bredde 157mm


Højde 232mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 140

kr 150
Normalpris
kr 141
Medlemspris
SPAR
kr 10
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 106

kr 110
Normalpris
kr 106
Medlemspris
SPAR
kr 4
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 275

kr 320
Normalpris
kr 280
Medlemspris
SPAR
kr 45
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 164

kr 199
Normalpris
kr 168
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 199

kr 320
Normalpris
kr 211
Medlemspris
SPAR
kr 121
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 230

kr 300
Normalpris
kr 237
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 241

kr 275
Normalpris
kr 244
Medlemspris
SPAR
kr 34
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 230

kr 300
Normalpris
kr 237
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 225

kr 225
Normalpris
kr 225
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 345

kr 450
Normalpris
kr 356
Medlemspris
SPAR
kr 105
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 127

kr 182
Normalpris
kr 133
Medlemspris
SPAR
kr 55
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 95

kr 129
Normalpris
kr 98
Medlemspris
SPAR
kr 34
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 127

kr 183
Normalpris
kr 133
Medlemspris
SPAR
kr 56
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 95

kr 99
Normalpris
kr 95
Medlemspris
SPAR
kr 4
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 305

kr 392
Normalpris
kr 314
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 27

kr 227
Normalpris
kr 47
Medlemspris
SPAR
kr 200
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 194

kr 199
Normalpris
kr 195
Medlemspris
SPAR
kr 5
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 275

kr 320
Normalpris
kr 280
Medlemspris
SPAR
kr 45
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 229

kr 299
Normalpris
kr 236
Medlemspris
SPAR
kr 70
Vi anbefaler også
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 256

kr 295
Normalpris
kr 260
Medlemspris
SPAR
kr 39
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 255

kr 275
Normalpris
kr 257
Medlemspris
SPAR
kr 20
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 245

kr 245
Normalpris
kr 245
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 313

kr 348
Normalpris
kr 317
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 363

kr 419
Normalpris
kr 369
Medlemspris
SPAR
kr 56
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 402

kr 450
Normalpris
kr 407
Medlemspris
SPAR
kr 48
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 72

kr 75
Normalpris
kr 72
Medlemspris
SPAR
kr 3
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 402

kr 450
Normalpris
kr 407
Medlemspris
SPAR
kr 48
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 440

kr 450
Normalpris
kr 441
Medlemspris
SPAR
kr 10
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 391

kr 438
Normalpris
kr 396
Medlemspris
SPAR
kr 47
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 446

kr 506
Normalpris
kr 452
Medlemspris
SPAR
kr 60
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 426

kr 484
Normalpris
kr 432
Medlemspris
SPAR
kr 58
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 472

kr 540
Normalpris
kr 479
Medlemspris
SPAR
kr 68
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 34

kr 50
Normalpris
kr 36
Medlemspris
SPAR
kr 16
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 34

kr 50
Normalpris
kr 36
Medlemspris
SPAR
kr 16
BOG (HARDBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 701

kr 895
Normalpris
kr 720
Medlemspris
SPAR
kr 194
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 268

kr 281
Normalpris
kr 269
Medlemspris
SPAR
kr 13
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 282

kr 337
Normalpris
kr 288
Medlemspris
SPAR
kr 55
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 103

kr 106
Normalpris
kr 103
Medlemspris
SPAR
kr 3
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 393

kr 438
Normalpris
kr 398
Medlemspris
SPAR
kr 45