Boganmeldelser fra Gertrud R.

6 anmeldelser i alt, 0 i november
Outlander
(5)

af Gertrud R.,
9. november 2016
Sikke en roman - hæsblæsende og særdeles detaljeret. En imponerende symfoni af historie, krig, kærlighed, venskaber og ikke mindst overraskende elementer at okkultisme og mystik. Indimellem må man lige tjekke hvilken historisk tid man som læser befinder sig i., og ikke mindst forholde sig til, om parallelle verdener er muligt. Bogen er lang, men ikke FOR lang. Historien er eventyrlig, og bogen er skrevet så man mærker sig selv ind i den historiske ramme - man er i lige nu. Personskildringerne er skønne, man både griner og væmmes, og du kommer som læser til at kende og genkende personerne. Imponerende at spændingen kan bevares gennem alle disse sider, og at en overraskende slutning stadig er mulig. Rigtig god læselyst

af Gertrud R.,
15. september 2016
Som knap 40 årig er det ikke nemt at finde vejen i livet. Det handler bogen om, og vi kommer med rundt i Julies verden, både den private og den professionelle. Gennem beskrivelser af Julies dagligdag får læseren et billede af en kvinde med et liv, mange måske kan relatere til. Der er ph.d.- projektet, jobbet i galleriet, alle venner og veninder, de andres liv som også forandres og hvor det at genfinde hinanden, sætter nye perspektiver. Er Julie glad, misundelig, trist, eller....? Bogen er ret neutral. Den beskriver kronologisk som en dagbog, og skriver som det er. Som læser behøver du ikke reflektere undervejs. Jo, du kan forholde til om det Julie foretager sig falder i din smag eller ej, eller hvad du synes hun skal gøre. Bogen er skrevet i et let sprog og er helt nede på jorden. Ganske udmærket, uden at være noget helt specielt. God læselyst

af Gertrud R.,
12. juni 2016
Nora lever det helt perfekte liv - hun er gift med en smuk mand, har 2 børn og bor i det største og smukkeste hus på vejen. Nora lever af at holde foredrag og skrive bøger om at leve sit liv fuldt ud. Om at det hele handler om vilje, og vide hvad man vil med sit liv og så GØRE det. Baggrunden for Nora's foredrag skal findes i den ulykke, hun var ude for år tilbage, da hun faldt 7 etager ned i den ejendom hvor hun boede i forbindelse med et skænderi med sin mand........ det var et held, hun overlevede og ingen havde regnet med, at hun ville komme til at gå igen. Men med VILJE og BESLUTNING, nåede hun det sted i livet, hvor alt er perfekt. Men er det muligt at leve et liv, hvor alt er facade, og hvor det hele tiden handler om bare at være den smukkeste, den bedste, midtpunktet i alle sammenhænge? Det kommer hårdt på prøve, da en ny kvinde flytter ind på vejen, en ny konkurrent på forfatterfronten er på vej og da forlaget beder hende skrive en bog om de syv dødssynder. Læseren bringes ind i et liv, som begynder at køre af sporet for Nora. For hvorfor taler hendes mand med den ny beboer på vejen - og på den måde? Hvorfor vil børnene hellere være hos den ny nabo? Hvorfor begynder der at ske mærkelige ting i den tidligere dommer-villa, hvor der hang et portræt af den strenge dommer, da Nora flyttede ind. Hvem er den nye nabo, og hvorfor påvirker hun Nora på denne, i starten meget subtile måde? Læseren kommer med ind i det tankemylder, der begynder at opstå i Noras hjerne - er der nogen der driver gæk med hende, eller hvad foregår der egentlig? Noras refleksioner forstyrres af paranoide tanker, mens Noras fortid langsom kommer tilbage til hende. Hvad skete der egentlig dengang, hvor hun var tæt på at miste livet? En bog om livet, om at leve i overhalingsbanen og jagte guld og opmærksomhed, om at forholde sig og ikke bare lukke øjnene for fortiden. En bog der er meget velskrevet, levende og som er svær at lægge fra sig, før den sidste side er læst - og nej, du kan ikke regne det ud. God læselyst.

af Gertrud R.,
20. april 2016
En velskrevet og skøn, langsom bog om hverdagen. En triviel, måske kedelig hverdag for den unge Guylain - men ved at fordybe sig og dvæle ved detaljerne, det rutinemæssige, det trivielle i denne hverdag føres læseren ind i et helt andet univers. Her er plads til refleksion over livet - og hverdagen. Der opstår muligheder i det trivielle, og læseren både røres og må smile over bogens skønne karakterer, som beskrives så levende. At finde sine amputerede ben!!! Man venter spændt på hvad der sker ved den næste oplæsning eller den næste togafgang. Det er en bog, der forventer nærvær af læseren, til gengæld mærker læseren humoren, det smukke, det eftertænksomme og ikke mindst....kærligheden. God læselyst.

af Gertrud R.,
16. februar 2016
En lidt anderledes bog end jeg normalt læser. Om 80`erne og op til 2000, hvor Thomas skal finde sig selv som teenager og skal passe sig ind i 80`er- samfundet. En historie om familien i 80`erne - med familien i centrum, politisk aktivitet og kreativ tænkning. Der drypper da også 80`er-politiske tanker af undervejs. Selve skrivestilen virker på mig noget manisk - måske er Thomas`s tanker også det? Det gør læsningen udfordrende på en anderledes måde, men desværre synes jeg man taber fokus undervejs - netop pga skrivestilen

af Gertrud R.,
12. oktober 2015
Her er spænding fra start til slut. Det er en særdeles velskrevet krimi, hvor bogen bliver så levende, at det undervejs kan være svært, ja næsten umuligt at vide, om det nu også bare er fiktion !! Det minder om noget jeg har set? hørt? nej, ikke helt, men alligevel. Bogen indledes lige på og hårdt med et terrorangreb på dansk jord, og herfra går det i fuld fart. I opklaringen møder vi politifolkene og makkerparret Hede og Falster, 2 herlige personligheder som står rigtig godt til hinanden. Vi bliver ledt ind i de politiske kredse, hvor jagten på stemmer er højt prioriteret og baglandet af tvivlsom karakter - de racistiske undertoner er en vigtig del af historien, og her bliver man overrasket, som historien skrider frem. De politiske perspektiver er ikke så ligetil, for hvem er fjenden egentlig? Hvem samarbejder og hvem modarbejder? Ikke en eneste gang undervejs i de godt 600 sider mister man overblikket, der er helt styr på karaktererne og på de små historier undervejs. Der venter læseren en stor overraskelse. Rigtig god læselyst :-)