Boganmeldelser fra Gitte Hansen

your image Jeg er 44 år og bor i Svendborg på Sydfyn. Jeg arbejder som tjener på et lokalt spisested, et job jeg er utrolig glad for. I min fritid bliver der læst og lyttet rigtig mange bøger, i gennemsnit 3 om ugen. TV bliver der ikke set meget af, men til gengæld bliver der brugt mange gode timer i den gode stol med te og bøger. Sengen er også et af de foretrukne læsesteder, især om morgenen med en god kop kaffe. Når jeg ikke arbejder eller sidder stille med en bog, så går jeg.... og jeg går meget! Når jeg går har jeg altid en lydbog i ørerne. Og hvad læser og lytter jeg så? Tja, der er faktisk ikke meget jeg ikke læser, men historiske romaner, digte, noveller og erotiske romaner er ikke det, der er mest af på læselisten. Bortset fra det, så er der ingen grænser. Krimi, kærlighed, Young Adolt, drama, sjove bøger, eventyr, sci-fi, klassikere, fantasy, udkantshistorier, samtidslitteratur osv. osv., jeg sluger det hele råt. Nu er det altid svært at pege på en yndlingsbog, men den bog jeg har læst flest gange i mit liv er Farven Lilla af Alice Walker. Den bliver jeg aldrig træt af. Slå dig løs i mine anmeldelser. Jeg håber der er noget du kan bruge, noget der kan inspirere dig og måske noget du ellers ikke ville have kastet dig over :-)
358 anmeldelser i alt, 0 i oktober
1 2 3 4 5 >

af Gitte Hansen,
15. januar 2017
Bryd tavsheden er 3. bind i Amishserien med Kate Burkholder i hovedrollen. En frygtelig ulykke, hvor et forældrepar og en onkel er faldet i gylletanken og er døde, viser sig at være noget mere mystisk end først antaget. Det viser sig at faderen er blevet slået i baghovedet inden han er død. Hvad er der egentlig sket og hvem ønsker at gøre 4 børn forældreløse på en så uhyggelig måde? Samtidig med oplever Amishfolket flere og flere hadforbrydelser, der bliver mere og mere voldsomme. Kate kæmper for at løse alle gåder, men arbejdet bliver ikke nemmere af at Amishfolkene ikke vil anmelde de forbrydelser, der bliver begået imod dem. Som de to foregående bøger i serien er Bryd tavsheden super spændende og helt umulig at lægge fra sig. Også i denne bliver man meget klogere på Amishfolket og deres måde at leve på. Jeg har slugt de første 3 bind i serien og de får mine bedste anbefalinger. Læs dem i den rigtige rækkefølge, det fortjener de :-)

af Gitte Hansen,
15. januar 2017
Tvunget til tavshed er 1. bind i Linda Castillos Amish-serie med Kate Burkholder i hovedrollen. Kate har en baggrund som Amish, men forlod samfundet og dermed også sin familie som teenager. Som voksen vender hun tilbage til Painters Mill som politichef. Painters Mill er en lille stille by hvor amishfolket lever i fred og fordragelighed med byens andre borgere. Kate's første sag i den lille by er en voldsom en, der også kommer til ruske godt og grundigt i de skeletter, som Kate bærer rundt på fra dengang hun forlod Amish. Sagen vokser og hun får hjælp af John, der også slæber rundt på en del problemer. Kanter skal slibes, fortiden skal frem i lyset og frygtelige mord skal opklares. Det er en super spændende krimi, hvor man samtidig får et indblik i en ellers meget lukket kultur. Karaktererne er spændende og jeg er fanget af Castillos serie.

af Gitte Hansen,
15. januar 2017
Jeg er muligvis for gammel (jeg er 44) til den her bog, eller også er den bare ikke sjov. Jeg har lært, at hvis man ikke har noget positivt at sige, så skal man holde sin kæft, i hvert fald i de fleste tilfælde, men det er der jo ikke meget anmeldelse i. Det er utrolig sjældent, at jeg ikke kan finde på noget positivt at sige, så nu forsøger jeg mig med at finde på noget. Hvis du er helt pjattet efter at høre en helt masse, som i rigtig meget, om Amy Schumers FISSE, hvor den har været, hvordan hun bruger den og hvordan hun ikke ønsker den brugt, så er det her lige en bog for dig. Det er ikke fordi hendes fisse oplever noget spændende, men hun taler om den hele tiden og kan stort set drage den ind i alle situationer.

af Gitte Hansen,
15. januar 2017
Ting, min søn bør vide om verden er en skøn og ganske uformel bog, fyldt med gode råd fra far til søn. På sin helt egen Backmanske måde bliver man som læser igen trukket ind i en skøn verden, hvor der er masser af plads til et smil, en braldrende latter og en lille rørt klump i halsen. Dette er ikke en roman, men en samling af gode råd og erfaringer, som Backman forsøger at give videre til sin søn. En enkelt undskyldning eller to sniger sig også ind imellem. Ingen er perfekt og det er Backman ikke bleg for at indrømme. Trænger du til lidt let og humørløftende læsning, så kast dig bare over denne lille perle.
Mischling
(2)

af Gitte Hansen,
15. januar 2017
Mischling er så grusom, at man næsten ikke kan holde ud at læse den, men samtidig er den så medrivende og god, at man slet ikke kan lægge den fra sig. Pearl og Stasha er tvillinger med et helt særligt bånd. Det særlige bånd bliver ikke mindre tydeligt, da de kommer i Mengeles grusomme hænder, hvor de på skift bliver udsat for rædselsfulde forsøg. Undervejs bliver de skilt ad, men håbet om, at den anden stadig er i live og findes derud, forsvinder aldrig. Heller ikke da krigen slutter og alt er kaos. Mischling er en af de type bøger man aldrig glemmer. Var du vil med Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr, så vil du også elske at læse Mischling.

af Gitte Hansen,
3. januar 2017
Piger kan leve længe måske for evigt er en vigtig roman. Den er vigtig, fordi den sætter fokus på teenageren: usikkerheden, forvirringen og alle de splittede og udefinerede følelser, der kan være i et ungt menneskes liv. Gro er den dygtige pige, der passer sin skole og kommer hjem med rygsækken fuld af 12-taller og gør, hvad hun kan for at please de fleste. Man skal dog ikke ret langt ind i romanen, før det viser sig, at Gro ikke er rigtig glad og faktisk ikke har lyst til at gå i gymnasiet. Da hun møder sin egen modsætning i Faxe, bliver hun voldsomt tiltrukket af den spændende og meget anderledes nye veninde. Tingene begynder for alvor at skride, og Gro bliver voldsomt splittet imellem de to verdener. En trist og tankevækkende roman om teenagere, venskaber, forelskelser og alt dét, der ligger imellem.

af Gitte Hansen,
3. januar 2017
Tågens fyrste er skrevet i den første del af Zafons forfatterskab og må sprogligt ikke sammenlignes med hans andre bøger. Bogen er skrevet som en ungdomsbog, men kan bestemt også godt læses og nydes af voksne. Zafons bøger er altid præget af mørke, mystik og en dyster stemning, og Tågens fyrste er bestemt ingen undtagelse. En famile flytter ind i et nyt hus og allerede ved ankomsten, fornemmer husets yngste, at noget ikke er, som det skal være. Sammen med en af de lokale kaster søskendeparret sig ud i at opklare mysteriet, der blot bliver mere og mere mystisk, som historien skrider frem. Jeg synes, det er en spændende fortælling, og jeg er meget tiltrukket af Zafons univers og mystik. Jeg vil helt sikkert læse de næste to i trilogien, når de kommer.

af Gitte Hansen,
26. oktober 2016
Niels Bentzon er tilbage for fuld udblæsning i Drømmetyderens død, der er 4. selvstændige bind i serien. Niels har ellers besluttet sig for at trække sig tilbage som gidselforhandler og bruge mere tid og energi på familien og især sin kone Hannah, der har fået konstateret uhelbredelig kræft, men helt så enkelt bliver det ikke. Drømmetyder Evelyn Heiberg findes myrdet og under efterforskningen falder holdet over beskrivelsen af en drøm, der virker meget ildevarslende. Både Niels og Hannah rivers med og kan på ingen måde lade sagen ligge. Anders og Jacob, der står bag Pseudonymet A.J. Kazinski, skriver de fedeste krimier. De formår altid at trække historierne i nye retninger og inddrage emner, der ikke bare er spændende, men også giver læseren noget at tænke over. Denne gang er det bl.a. drømmetydning, Freud, Jung, der i høj grad kommer i spil. Drømmetyderens død og resten af serien får mine varmeste anbefalinger og jeg synes bestemt, at bøgerne bør læses i den rette rækkefølge. Det fortjener de :-)

af Gitte Hansen,
26. oktober 2016
Cora Carmack kan altså det der med de romantiske romaner. Romantikken drypper ud mellem siderne og der er samtidig lidt at tænke over og det er bestemt et plus. Kelsey er på den vilde rygsæktur rundt i Europa da hun ved et tilfælde løber ind i den mystiske, lækre og meget galante Hunt. De to fortsætter deres rejse sammen, men Hunt er ikke lige så nem at regne ud og det er enormt frustrerende for Kelsey. Begge bærer de på hemmeligheder, der bliver ved med at komme i vejen. Trænger du til romantik og kærlighedsdrama, så er Som du ser mig et rigtig godt bud på at få stillet den trang :-)

af Gitte Hansen,
23. oktober 2016
Som sendt fra himlen er en skøn og sød kærlighedshistorie, der er lige til at spise. Max er typen med tatoveringer, piercinger og huller i tøjet. Hun synger i et band og er kæreste med en af musikerne. Alt er godt og hun er glad, men midt under et cafebesøg bliver hun ringet op af sine forældre, der glædesstrålende fortæller, at de er kommet til byen for at fejre thanksgiving med hende og så skal det pludselig gå stærkt. De vil ankomme om 10 minutter og de ved ikke noget om tatoveringer, piercinger og musikerkæresten. Hun får sagt farvel til kæresten og i ren desperation får hun overtalt en gæst på cafeen til at optræde som hendes nye kæreste. Han ligner den type, der kunne falde i god jord hos forældrene og det gør han også. Cade hedder han og forældrene synes faktisk så godt om ham, at de inviterer ham til at spise med den efterfølgende dag. Herfra ruller historien og det bliver en oplevelse, der kommer til at ændre både Max og Cades liv. Det er en super skøn historie. Er du til kærlighedsromaner og søde historier, der godt kan trække en lille tåre, så vil jeg klart anbefale Som sendt fra himlen af Cora Carmack.