Alt til skolestart - se mere her

Boganmeldelser fra Lisbeth Z.

Midtjylland er mit område - nærmere bestemt Bryrup, med en stærk tilknytning til Silkeborg. Jeg holder af en rigtig god krimi og en af mine absolut favoritter er Agatha Christie. Jeg elsker de der stille krimier der bare vokser og bliver bedre. I det hele taget syntes jeg at englænderne kan noget med krimier - en af de sidste nye engelske krimiforfattere jeg har haft fornøjelsen af at læse, er Robert Galbraiths serie. Og jeg glæder mig allerede til nr. 4 en gang dukker op (og det gør den da forhåbentligt). Jeg er også meget begejstret for den opblomstring af nordiske krimi-forfattere der har været de seneste år. Der ligger til stadighed et par stykker klar til læsning. Og de bliver jo ved med at komme, så man løber vist ikke tør lige med det første. Jeg har et meget langt kærlighedsforhold til Laura Ingalls Wilders bog "De gyldne lykkeår". Jeg ELSKER den bog. og det har jeg gjort siden jeg var 12 år og læste den første gang. Vi har rundet de første 45 år sammen og jeg håber da på at genlæse og genelske bogen mange gange endnu. Den tåler nemt at blive læst en gang om året! (ja jeg ved det - det er lidt pinligt, men gammel kærlighed ruster altså ikke så let). Min smag i bøger går mange veje. Jeg kan godt lige at læse erindringsbøger, kærlighedsromane, historiske romaner og "feel-good"-bøger. Jeg er nok i en fase af mit liv, hvor tunge bøger om historiske personer og hændelser ikke rigtig finder vej. Men hvem ved, måske det kommer? Jeg har en stak bøger liggende klar til læsning- og jeg tror det giver et godt billede af, hvad jeg læser og hvilke forfattere jeg meget gerne læser: JoJo Moyes: Brudeskibet Candance Robb: Spionernes nattevagt Nora Roberts: Dark Witch C.J. Box: En kold vind John Grisham: Afpresseren Steffen Jacobsen: Trofæ Steffen Jacobsen: Gengældelsen Hjorth Rosenfeldt: Fjeldgraven Emma Hamberg: Næste Stop Rosengädda Colleen McCullough: Den Romerske Familie, bind 1 JoJo Moyes: Det store spring Patricia Harman: Trange tider i Hope River Marcia Willet: Haven ved floden
34 anmeldelser i alt, 0 i juli
1 2 3 4 >

af Lisbeth Z.,
29. november 2016
Dette er en bog, der kun skal læses, hvis man har styr på nerverne! Jeg vidste godt, at det ikke ville blive behagelig læsning, men uha uha. Det var langt værre end jeg troede. Jeg forstår godt, hvorfor bogen har fået Nobel prisen i 2015, og egentlig burde jeg give den 5 stjerner på grund af det autentiske indhold. Men den er grænseoverskridende at læse, og jeg vælger at give den 1 stjerne for læseværdighed. Vi får en række menneskers fortælling om krigen i Afghanistan. Helt almindelige fodsoldater, sygeplejere og mødre til udsendte. Rædselsvækkende historier om afrevne lemmer, døden i dens mange afskygninger, dårlig forplejning, ringe sygepleje og så den endelige rejse: turen hjem i zinkkisten. Bogen fortjener at blive læst, da den er et testamente over krigens rædsler. Men uha.
Selfies
(16)

af Lisbeth Z.,
24. november 2016
Jeg håber, Jussi Adler-Olsen fortsat brænder for afdeling Q og har mange flere krimier i ærmet, for det er altså spændende at følge de gamle (og nye) sager, afdelingen har held til at opklare. "Selfies" er uhyggelig spændende, og siderne vender næsten sig selv. Ikke den bedste krimi i serien om afdeling Q, men alligevel en super spændende krimi - det siger ikke så lidt om Jussi Adler-Olsens høje niveau.

af Lisbeth Z.,
17. november 2016
Jeg er trofast Danielle Steel - læser. Når jeg falder over en af hendes mange, mange romaner, så kan jeg ikke lade være. Jeg skal lige læse denne her også. Ja, det er blevet til mange i årenes løb og det virker som om Danielle Steel stadig har noget på hjertet. Som altid med Danielle Steel-bøgerne, så er det hurtigt læste og med en god portion romantik. I "Et nyt liv" syntes jeg ikke helt hun har formået at få dybde på karakterene, men emnet er spændende og naturligvis er der en kærlighedshistorie med i købet. En hyggelig kærlighedsroman til det små-triste efterårsvejr.

af Lisbeth Z.,
15. november 2016
Jeg ville gerne læse "Mord i zen" fordi den har fået gode anmeldelser og har vundet en tysk krimi-pris. Jeg må tilstå, det var en sej omgang at komme i gang med bogen. Vi følger den alkoholiserede Louise, under opklaringen af en mærkelig sag. En munk går rundt i vinterens kulde og man kan se han har været udsat for vold. Men han vil ikke fortælle hvad der er sket. Langsomt rulles en ganske uhyggelig fortælling om import af børn til adoption og sexslaveri ud. Stille og roligt, blev jeg fanget af bogen og hvis ellers man ser igennem alkoholtågerne, så er det en spændende historie. Hvis du vælger at læse bogen, så vil jeg sige: hold ud - den skal nok blive spændende.

af Lisbeth Z.,
12. november 2016
Jeg blev straks fanget af bogen, da jeg så omslaget og læste bagsiden. Jeg syntes dog den var lidt langsom i starten, men efter de første 100 sider, kunne jeg ikke lægge den fra mig. En fængende historie om 2 kvinder og de valg de hver især har måtte tage på livets vej. Vi følger maleren Jaunty og hendes barnebarn operasangeren Gabriella. Jaunty har en trist og ubehagelig fortid, som hun gerne vil nå at dele med Gabriella inden hun dør. Gabriella har været udsat for et overgreb, der har betydet at hun er holdt op med at synge opera. Jeg blev grebet af bogen, fordi man ser landskabet i Cornwall gennem malerens øjne. Siderne farvelægges med smukke malerier af åen, vandet og landskabet. Samtidig ombølges man af den smukkeste musik og sang. Jeg kunne godt have brugt en cd med de skønne ariaer, vuggeviser og folkemusik Gabriella synger undervejs. Det ville have været perfekt underlægningsmusik til bogen.

af Lisbeth Z.,
6. november 2016
Jeg har gjort et nyt godt bekendtskab, og jeg glæder mig til at læse mere af Kate Morton. "Den glemte have" er en skøn fortælling om 3 kvinder i 3 generationer. Den første kvinde følger vi i starten af 1900-tallet, den 2. kvinde i 1950'erne og til slut den 3. kvinde i nutiden. Læseren får nogle smukke portrætter af de 3 kvinder, og naturligvis har de en fælles fortid, der skal forbindes. Romanen foregår både i Australien og i England. Det er en dejlig bog, der har en skøn vægt i sig. 500 sider skal man igennem, men det er altså 500 dejlige sider. God læselyst.
Sekten
(8)

af Lisbeth Z.,
3. november 2016
Michael Katz Krefeld har overgået sig selv! Så er det sagt. Vi følger endnu engang privatdetektiven Ravn og hans skønne dovne hund Møffe på jagten efter lederen af en sekt. "Sekten" er super spændende og en af de krimier, man bare ikke kan lægge fra sig - nervepirrende og spændende. Jeg glæder mig rigtig meget til at læse efterfølgeren, og den er heldigvis lige på trapperne.

af Lisbeth Z.,
30. oktober 2016
Jeg må indrømme, at jeg er en stor Daniel Silva fan. Jeg har læst hele serien om Gabriel Allon og er meget begejstret for spion-genren. Ihvertfald når det er Daniel Silva, der skriver. Ja vist, starter bogen sådan lidt dumt med et prinsessemord, der er lidt akavet. Men skidt pyt - i løbet af ingen tid går det over stok og sten, og prinsessen er lykkelig glemt. Der jagtes rundt i storbyerne i Europa, og undervejs får vi da også et par mord eller ti. Men herregud, der er jo masser af spioner at tage af, så det går nok. Vi møder spioner fra Iran, Rusland, England og Israel godt krydret med IRA-folk i lange baner. En herlig cocktail, der nok kan holde en fanget. Skøn bog, der fortjener 5 store stjerner.

af Lisbeth Z.,
18. oktober 2016
Her er virkelig en bog der overrasker. Jeg troede jeg skulle læse en roman om hvordan man lader sig friste til at snage i et andet menneskes liv, lidt romantik og lidt forveksling. Ja, det var der alt sammen - og så lidt til. En overordentlig spændende roman der tager os fra USA til Frankrig til England og tilbage igen. Læseren kommer på en rejse i to mennesker liv. De bor på hver deres kontinent, men det viser sig, at de har meget mere til fælles end man skulle tro og bogen udvikler sig til en krimi og uha hvor er den nervepirrende spændende. Jeg kan kun anbefale at komme i gang med at læse "Opkald fra en engel". Glæder mig til at flere romaner fra Guillaume Mosso's hånd bliver oversat til dansk.

af Lisbeth Z.,
16. oktober 2016
Hold da op en spændende krimi. I starten var den lidt svær at få gang i, men pludselig gik der hul på bylden og så gik det ellers over stok og sten. Jeg har ikke tidligere læst noget af Arne Dahl og det må jeg vist se at få gjort noget ved. Jeg ved jo, han har skrevet en hel krimi-serie der bare ligger og venter på mig. I "Skyggezone" formår Arne Dahl at holde mig fanget og så har han lavet en cliffhanger, der gør at jeg MÅ læse næste bog i serien. Perfekt krimi til de regnvåde og grå efterårsdage.