Boganmeldelser fra Suzzer

your image Jeg hedder Suzanne og arbejder som privatrådgiver i et pengeinstitut – et meget udadvendt job, og jeg bruger derfor læsning til at slappe af med i min fritid. Jeg har elsket at læse, siden jeg knækkede læsekoden som barn, startende med De 5, Puk bøgerne og De Tre Detektiver. De bøger, der har gjort stærkest indtryk på mig gennem årene er følgende: Ildefonso Falcones historiske værker er fantastiske mesterværker, der indlevende fortæller om forskellen på rig og fattig, kongelige og kirkelige personers magtfulde hersken, splittelsen mellem de forskellige religioner og folkeslag og viser persongalleriets kamp for at få opfyldt deres drømme om kærlighed og lykke. Ken Follets bøger. Hans bøger er fyldt med spænding, drama og intriger og viser en stor indsigt i historiens gang og menneskets væsen på godt og ondt. Christian Jungersens bøger. Han formår at sætte fokus på rigtig spændende dilemmaer mellem os mennesker. Stieg Larssons milennium trilogi – afsindig spændende og nervepirrende krimi krydret med politiske rævekager og samfundskritiske vinkler – så ærgerligt, at han døde, for jeg fornemmer, at han havde mere at give af. David Lagercrantz har dog taget arven positivt op. Poul Young ”Hytten” – dens fantastiske medrivende og grusomme fortælling om tilgivelse af det værste mareridt, man som forælder kan blive udsat for. Khaled Housseinis bøger – brobyggere mellem den vestlige og afghanske kultur. Opfordrer til større tolerance i forhold til kulturforskelle. Og så elsker jeg et godt gys eller en god krimi/thriller af Jussi-Adler Olsen, Dan Brown, Lars Kepler, Camilla Läckberg, Hjort Rosenfeldt, Stephen King, Dean Koontz m.fl. Jeg er meget søgende og nysgerrig af natur og læser fagbøger om ledelse, økonomi og personlig udvikling. Endelig er jeg en meget kreativ person og lader mig inspirere af forskellige håndarbejdsbøger, bolig- og havebøger, kogebøger og livsstilsbøger (Sif Orellana og Helle Schjønning).
171 anmeldelser i alt, 0 i december
1 2 3 4 5 >

af Suzzer,
22. november 2017
En bestialsk morder er på spil i Københavns gader, hvor han har korsfæstet en 33-årig gymnasielærer. Gidselforhandleren Niels Bentzon bliver viklet ind i efterforskningen af mordet og jagten på morderen, inden han slår til igen. Samtidig kæmper Niels med sine egne lidelser: Hans kone og livs kærlighed, astrofysikeren Hannah Lund er terminalt syg af kræft og er rejst til Jerusalem, hvor hun må trodse sine egne lidelser i et sidste desperat forsøg på at finde et mirakel, en morder eller døden. Forfatterparret A. J. Kazinski har igen sammensat en uhyggelig spændende krimi, hvor de på mesterlig vis balancerer kampen mellem det gode og det onde og troen på videnskab contra religion. Uanset om du tror på mirakler eller tilfældigheder, kan du ikke andet end overgive dig til håbet om, at Niels når at finde morderen, før det er for sent. Jeg var tryllebundet fra først til sidst og giver den 5 ud af 5 stjerner.

af Suzzer,
22. november 2017

af Suzzer,
8. november 2017
Denne nyeste thriller med den velkendte professor Langdon byder atter engang på hæsblæsende begivenheder og en dramatisk jagt på svaret på livets store spørgsmål: Hvor kommer vi fra? Og hvor skal vi hen? Professor Langdons ven Edmund Kirsch bliver brutalt myrdet for øjnene af hele verden lige før afsløringen af hans epokegørende svar på livets spørgsmål, og professor Langdon må flygte sammen med den kommende spanske dronning for at redde dem selv og finde koden til Edmunds afsløring. Det bringer os rundt i Barcelona i et sammensurium af moderne kunst og gamle symboler, forskellige religiøse trosretninger og computerteknologi på et videnskabeligt højt niveau. En spændende thriller, der giver stof til eftertanke. Dan Brown er en mester i konspirationer og i at sammenblande historie, kunst, religion og videnskab med dramatik og spænding. Når det så er sagt, fandt jeg indledningen lidt vel langtrukken, og jeg havde meget hurtigt gættet plottet i bogen. Derfor får den kun 3 ud af 5 stjerner fra mig.

af Suzzer,
28. oktober 2017
Ken Follet er en mester til at flette faktuelle historiske begivenheder sammen med sin fantasi om, hvordan forskellige mennesker har levet under de historiske vilkår og oplevet disse begivenheder, og "Den evige ild" er fuldstændig på linje med forgængerne. Jeg synes, denne bog er et fint opgør med den tidligere børnelærdom om, at det var religionsforskelle, der skabte de store konflikter og krige. I bund og grund handler det ikke så meget om de forskellige trosretninger, men mere de mennesker, der er ved magten, og deres tolerance og frisind over for anderledes tænkende. Magtbegæret ligger hele tiden underneden og giver næring til konflikter og de mange krige gennem tiderne. Og når konflikterne blusser op og bryder ud i lys lue, er begge parter ofte lige gode (eller værst) til at straffe dem, der tænker anderledes eller stiller spørgsmålstegn ved rigtigheden af den retning, som den ledende magt repræsenterer. Jeg elsker Ken Follets fortælleevner. Jeg synes dog, der var for mange steder, hvor jeg selv kunne forudsige begivenhedernes gang, hvor han før har overrasket og drejet fortællingen. Spændingskurven var utrolig svingende, nogle gange fængslende og fængende, andre steder decideret kedelig og forudsigelig. Derfor kan jeg kun give den 4 stjerner, og det får den til gengæld også, fordi håndværket er mesterligt!

af Suzzer,
1. september 2017
Jess Thomas er helt på spanden. Hendes mand har forladt hende for 2 år siden, og hun er enlig mor til 2 og knokler dagen lang med 2 jobs for at få det hele til at hænge sammen. Trods modstand og modgang bevarer hun en misundelsesværdig optimisme og gå-på-mod. Ed Nicholls er en vellønnet forretningsmand, der har oplevet stor succes i sin karriere, men på kærlighedsfronten har han været mindre heldig med beregnende kvinder, der kun har taget ham for pengenes skyld. Tilfældigheder bringer disse 2 mennesker sammen på en rejse fra Sydengland til Skotland, og de bliver hver især udfordret voldsomt på deres tilgang til livet og i deres håndtering af livets udfordringer og uretfærdigheder. Det er en skøn kærlighedshistorie men også en dannelsesrejse i moral, livssyn og ukuelighed, når tingene ser allermest sorte ud. Det er fantastisk læsning om at leve livet og opleve kærligheden på godt og ondt. Den er lige så skøn læsning som hendes bestseller "Mig før dig".

af Suzzer,
21. marts 2017
Denne bog er en fantastisk håndsrækning til de par, der bliver ramt af alvorlig sygdom, både for den sygdomsramte og partneren. Den kommer rundt om de forskellige aspekter, der uundgåeligt følger med alvorlig sygdom, både de psykologiske og sexologiske påvirkninger på parforholdet, og giver inspiration til kommunikation og handling. Den er skrevet i et letlæseligt sprog og krydret med historier fra 6 par, der alle har oplevet alvorlig sygdom i deres parforhold. Reaktionerne og udfordringerne bliver beskrevet både fra den sygdomsramte og partnerens synsvinkel, så man får et helt billede. Kan varmt anbefales.

af Suzzer,
20. januar 2017
Bogen er skrevet som et teaterstykke, hvor vi møder Harry Potter og hans venner 19 år efter det endelige opgør med Voldemort. Vi følger nu Harrys søn Albus og hans kamp for at leve med sin fars overvældende berømmelse og samtidig finde sit eget ståsted i livet. I forsøget på at gøre en forskel og gøre det rigtige, havner Albus i en livsfarlig kamp mod de mørke kræfter, der endnu engang truer med at lægge verden hen i Voldemorts mørke. Manuskriptet er endnu engang skruet sammen med en spændende historie, et realistisk plot set med "Harry Potter" øjne og en fin spændingskurve, der holder læseren tryllebundet. Manuskriptbogen nyder godt af, at læseren i forvejen kender universet omkring Harry Potter og de velkendte figurer blandt hans venner, da der er mange henvisninger tilbage til de oprindelige bøger. Man får hurtigt et indtryk af Albus og Scorpius' karakterer, selv om der ikke er samme indgående beskrivelse af dem, som af personerne i de første 7 fortællinger. Den er læst på en aften pga. dialog-formen, og derfor oplever jeg også, at den ikke har helt samme tyngde, som de første bøger havde.

af Suzzer,
30. oktober 2016
Den vanvittig uhyggelige afslutning på Baztan trilogien får du i Offergaven, hvor politikommisær Amaia undersøger et mistænkeligt spædbarn, der er fundet død. Umiddelbart antages der at være tale om vuggedød, men et mærke i barnets pande får Amaias alarmklokker til at ringe. Snart er hun ved at optrevle en mistænkelig række af vuggedødstilfælde, der i virkeligheden skyldes mord. Problemet er bare, at de små børnelig forsvinder fra deres grave, så Amaia må tænke utraditionelt for at finde mønsteret og morderen bag de mange dødsfald. Samtidig er Amaia udfordret på det personlige plan. Forholdet til hendes mand James hænger i en tynd tråd, og den tiltrækkende dommer Makina bliver ved med at friste med hans forelskelse i hende. Hendes søstre kæmper om familiebageriet og for at få lagt deres mor i graven, selv om hendes lig aldrig er fundet. Afslutningen på Baztan-trilogien er utrolig fængslende, nervepirrende spændende og så intenst uhyggelig. Jeg forstår ganske enkelt ikke, at Dolores Redondo ikke har fået meget mere omtale for denne trilogi, for den er sindssygt udspekuleret og spændende! Kunne jeg give den 6 stjerner, havde den fået det, og jeg håber virkelig, at hun sætter sig til tasterne og skriver nogle flere thrillere, for hun er fænomenal dygtig til dette!

af Suzzer,
1. september 2016
Sikke en skøn lille samling af forskellige opskrifter til babyværelset. Her er både putteklud, babytæppe, uro, krammebamser og rasledyr mv. Layoutet er virkelig skønt i rare farver, og der er gode fif til opskrifterne, f.eks. på hvordan du nemmere hækler kanten på babytæppet og lignende. Her er virkelig god inspiration til hæklede gaveideer til en lille ny.

af Suzzer,
1. august 2016
Denne bog skal nok betragtes som en generel introduktion for antiinflammatorisk kost, for den er meget overordnet og indeholder ikke så stort et udvalg af opskrifter. Jeg savnede, at den gik mere i dybden med den antiinflammatoriske kost.