BOGUDSALG

Boganmeldelser fra Suzzer

your image Jeg hedder Suzanne og arbejder som privatrådgiver i et pengeinstitut – et meget udadvendt job, og jeg bruger derfor læsning til at slappe af med i min fritid. Jeg har elsket at læse, siden jeg knækkede læsekoden som barn, startende med De 5, Puk bøgerne og De Tre Detektiver. De bøger, der har gjort stærkest indtryk på mig gennem årene er følgende: Ildefonso Falcones historiske værker er fantastiske mesterværker, der indlevende fortæller om forskellen på rig og fattig, kongelige og kirkelige personers magtfulde hersken, splittelsen mellem de forskellige religioner og folkeslag og viser persongalleriets kamp for at få opfyldt deres drømme om kærlighed og lykke. Ken Follets bøger. Hans bøger er fyldt med spænding, drama og intriger og viser en stor indsigt i historiens gang og menneskets væsen på godt og ondt. Christian Jungersens bøger. Han formår at sætte fokus på rigtig spændende dilemmaer mellem os mennesker. Stieg Larssons milennium trilogi – afsindig spændende og nervepirrende krimi krydret med politiske rævekager og samfundskritiske vinkler – så ærgerligt, at han døde, for jeg fornemmer, at han havde mere at give af. David Lagercrantz har dog taget arven positivt op. Poul Young ”Hytten” – dens fantastiske medrivende og grusomme fortælling om tilgivelse af det værste mareridt, man som forælder kan blive udsat for. Khaled Housseinis bøger – brobyggere mellem den vestlige og afghanske kultur. Opfordrer til større tolerance i forhold til kulturforskelle. Og så elsker jeg et godt gys eller en god krimi/thriller af Jussi-Adler Olsen, Dan Brown, Lars Kepler, Camilla Läckberg, Hjort Rosenfeldt, Stephen King, Dean Koontz m.fl. Jeg er meget søgende og nysgerrig af natur og læser fagbøger om ledelse, økonomi og personlig udvikling. Endelig er jeg en meget kreativ person og lader mig inspirere af forskellige håndarbejdsbøger, bolig- og havebøger, kogebøger og livsstilsbøger (Sif Orellana og Helle Schjønning).
165 anmeldelser i alt, 1 i september
1 2 3 4 5 >

af Suzzer,
9. september 2018
3. og foreløbig sidste bind i Manus Albino serien har skruet helt op for tempoet. Sebastian de la Cour dræbte hendes majestæt Dronningen lige efter hendes nytårstale. Han indleder det nye år med ødelæggelse af steder med kulturhistorisk betydning for Danmark og mord på en række personer, så politiet fremstår inkompetent og politikerne magtesløse. Kriminalkommissær Henning Lorentzen og hans team i afdeling A bliver selv hårdt ramt af Sebastians attentater. Danmark er i opløsning. Politikerne flygter ned i underjordiske bunkere, mens der kæmpes mod terroren oppe på jordoverfladen. Afdeling A indgår et usædvanligt samarbejde og tager ekstraordinære midler i brug for at fange Sebastian, forhindre Danmarks endeligt og personligt stille ham til ansvar for sine handlinger, men kan de nå det, inden det er for sent? Forfattertvillingerne Søren og Morten Ellemose har skabt et realistisk og enerverende billede af, hvor sårbart Danmark er over for terror, finansieret af ressourcestærke og magtfulde bagmænd. Angsten og skrækken for et muligt atomangreb i mit elskede fædreland giver myrekryb og isnen helt ind i kroppen, og siderne vender sig selv med en hastighed svarende til pulsen hos læseren, og den er høj! Jeg er vild med serien og vil varmt anbefale den til alle, der elsker en spændende thriller.

af Suzzer,
22. august 2018
Normalt taler man om den svære 2’er, når forfattere sætter sig for at skrive en serie. Det mærker man overhovedet ikke noget til i ”Fange nr. 21”, hvor Søren og Morten Ellemose fortsætter deres historie omkring terrororganisationen Manus Albino. Kriminalkommissær Henning Lorentzen er nu ekstern konsulent hos politiet, en særlig stilling, der blev oprettet til ham som tak for hans store indsats under de voldsomme begivenheder, der kulminerede med mordet på Danmarks statsminister for åben skærm, og tilfangetagelsen af Sebastian de la Cour, hovedmanden bag Manus Albino. Lorentzen lever en stille tilværelse sammen med sin kone og hygger sig i deres sommerhus i Vejers, da en pakketransport en dag leverer en invitation til at besøge Sebastian i fængslet. Da han ankommer, er Sebastian flygtet fra sin topsikrede celle og har med blod skrevet ”Challenge Accepted” på cellevæggen, en meget personlig udfordring rettet mod Lorentzen. Nu starter en hæsblæsende jagt på Danmarks farligste mand og en fjende, der både har intellekt og ressourcer til at gennemføre sin hævn på Lorentzen og hans team og alle andre, der kommer på tværs af hans frygtelige planer. Snart spreder Manus Albino igen frygt og terror i Danmark, og det er op til Lorentzen og hans team at forhindre Sebastian i at udføre sin grusomme hævn. Det er en fantastisk 2’er, med endnu mere intensitet og spænding samtidig med, at vi får endnu mere dybde og indsigt i personernes drømme, tanker og historie. Den er virkelig svær at lægge fra sig, fordi man hele tiden må læse et kapitel mere for at finde ud af, hvad der sker nu. Jeg er meget begejstret. Heldigvis fortsætter historien med ”Havfruens død”.

af Suzzer,
22. august 2018
Ingredienserne til denne bog spænder vidt: Et bestialsk mord, der skal opklares af en garvet kriminalkommisær og hans team, krydret med en kendt dansk kostskole for samfundets overklasse, politik, terror og en kvindelig journalist, der vil gøre alt for at få fingre i de bedste forsidehistorier, og så er der lagt i gryden til en intens og nervepirrende krimithriller. Handlingen foregår i Danmark, hvor den mystiske organisation Manus Albino spreder propaganda, frygt og terror. Kriminalkommisær Henning Lorentzen må bruge alle midler i opklaringsarbejdet og gå imod samfundets spidser og sin egen ledelse, og alligevel virker det som om, at han hele tiden er 2 skridt bagefter de kriminelle bagmænd. Sideløbende med opklaringsarbejdet får vi et godt indblik i Lorentzen og hans kollegers personligheder og privatliv, og en detaljeret viden om sociale, samfundsmæssige og historiske begivenheder i Danmark, som på finurlig vis bliver spundet sammen med de nutidige begivenheder. Det giver alt sammen bogen dybde og gør den til meget mere end bare en banal krimiserie. Jeg er begejstret og glæder mig til at læse fortsættelsen i bind 2: Fange nr. 21.
Ensom ulv
(1)

af Suzzer,
1. august 2018
Vi kommer helt sikkert til at høre mere til debutforfatteren Tommy Thorsteinsson, der med sin debut "Ensom ulv" har skrevet en hæsblæsende og enerverende spændende krimithriller. Efter en storslået Rihanna koncert, gør en sikkerhedsvagt et makabert fund: Liget af en ung kvinde, brændt til ukendelighed og hængt op som en engel i en af B & W Hallerne på Refshaleøen. Anna Blaafalk, drabsefterforsker ved Københavns Politi, bliver sat til at efterforske sagen og finde morderen sammen med sine kolleger. Samtidig sker der en række begivenheder i kølvandet på, at en af verdens mest eftersøgte terrorister kommer til Danmark. Det er en virkeligpageturner, utrolig spændende, og bedst som man tror, at man har gennemskuet plottet, tager det hele en ny drejning. Samtidig med de uhyggelige begivenheder og det spændende opklaringsarbejde får man et rigtig fint indblik i Anna og hendes kollegers liv og drømme for fremtiden, som giver lyst til at lære dem endnu bedre at kende, og derfor er der lagt op til flere spændende historier med Anna Blaafalk som hovedperson. Jeg glæder mig allerede.
Lykken er
(1)

af Suzzer,
21. juli 2018
For mig er lykken de små stunder med glæde i hverdagen. Et uopfordret kram, kærtegn, øjenkontakt, nærvær og min ubetingede kærlighed til mine to drenge. I denne bog fortæller danskere i forskellige aldersgrupper, hvad lykken er for dem. Bogen er en guldgrube af forskellige situationer, der skaber en lykkesfølelse og husker dig på at værdsætte de små ting i hverdagen.
Vingebarn
(1)

af Suzzer,
19. juli 2018
Læg mærke til Line Sølvhøj Johansson og hendes debutroman Vingebarn, for hende her kommer vi til at høre mere til. Meget mere til. Hun har noget på hjertet, og hun skriver på én og samme tid en rørende, gribende og utrolig vedkommende bog om kærlighed og længsel og kærlighedens fængsel. Jakob falder en dag om i haven af en blodprop, og herefter begynder Jakobs kamp tilbage til livet og til familielivet med hans kone Lisbeth og deres 2 døtre Gry og Liv. Blodproppen ændrer hverdagen for dem alle 4, og skaber en afgrundsdyb længsel efter det liv, de havde før, og frygt for det liv, der venter dem efter. Jeg er vild med fortællestilen, hvor vi får et dybt indblik i de forskellige personer og deres tanker og følelser på godt og ondt. Sproget er flydende og let, og måden bogen er bygget op på, giver hele tiden lyst til at læse et kapitel mere og mere. Line deler gavmildt ud af rammende citater og viser en stor indsigt i det menneskelige sind. Jeg er fan!

af Suzzer,
5. april 2018
Ninni Schulman rammer spot on med beskrivelsen af en klassefest reunion: Hvordan man gejler sig op, vil vise at man er kommet videre og har fået succes i livet, og når alkoholen kommer i blodet, kommer sandhederne fra skoletiden frem: Hvem var populære, hvem blev mobbet osv. Det er skræmmende, uhyggeligt og frygtindgydende at møde op til sådan en fest, og i “Velkommen hjem” går det helt galt, da en af deltagerne bliver fundet myrdet efter en spøgelsestur i skoven. Fortidens spøgelser myldrer pludselig frem, og mange har et motiv til mordet. Da endnu en klassekammerat findes myrdet, bliver det et kapløb med tiden at finde morderen, inden denne slår til igen.

af Suzzer,
28. januar 2018
En fantastisk fortælling. Jojo Moyes "hende du forlod" binder 2 kvinders skæbne sammen på tværs af tid og sted. En kvindes styrke og mod under 1. verdenskrig påvirker kvinden Liv i 2006. Hun kæmper med sin sorg over at have mistet sin mand, arkitekten David, 4 år tidligere, og hun har svært ved at finde mening med sit liv og knytte bånd til andre mennesker. For begge kvinders vedkommende er kærlighed altafgørende. Er deres kærlighed stærk nok til at bære dem gennem håbløshed og barske tider? Det er en meget rørende og stærk fortælling.

af Suzzer,
28. januar 2018
“I ly for regnen” er Jojo Moyes debutroman fra 2002. Det er en stille og fin fortælling om 3 generationer kvinder, der finder sig selv og hinanden. Den viser også, hvordan mennesker opleves på én måde, for så at vise deres sande væsen, når man giver sig tid til at høre deres historie. Vi har alle ting at kæmpe med - vi håndterer det bare på forskellige måder.

af Suzzer,
28. januar 2018
En rigtig pageturner - romantisk, humoristisk, tragisk, livsbekræftende. Om at finde sig selv og sit kald her i livet. Jeg er vild med den!