FRI FRAGT PÅ ALLE VARER

Boganmeldelser fra Lena Riis

your image Jeg hedder Lena Riis, er 44 år gammel, gift med Michael. Sammen har vi tre børn i alderen 14-9 år og er bosat i Løgstrup, lidt uden for Viborg. Jeg er uddannet cand. pharm. og arbejder i medicinalindustrien. Min fritid bruger jeg selvfølgelig på min familie, men når der skal være "Lena-tid" er det med en bog! Jeg elsker simpelthen at læse og har altid gjort det - og jeg bruger hellere aftenen med en god bog frem for TV'et. Min favoritgenre må være krimier, hvor min yndlingsforfatter er Jo Nesbø og hans bøger om Harry Hole, men jeg holder bestemt også af både biografier og historiske bøger. Ken Follets "Jordens søjler" og "Uendelig Verden" er nok noget af det bedste jeg har læst. Udover at læse i fritiden, er jeg meget glad for at løbe. Det kan gøres når det passer mig. Jeg rejser ind i mellem med arbejdet, og så er det fint med løbetøjet i bagagen.
39 anmeldelser i alt, 0 i november
1 2 3 4 >

af Lena Riis,
28. maj 2018
Jeg har været så heldig at få et anmeldereksemplar før udgivelsesdatoen, og har derfor allerede læst denne. Det er en virkelig spændende 2’er, Anne Mette Hancock har skrevet. Jeg var ret begejstret for Ligblomsten, men synes at Mercedes-snittet overgår det første bind, med journalist Heloise Kaldan og politiassistent Erik Schäfer i hovedrollerne. Historien tager flere uventet drejninger og så er jeg fan af, at følge hovedkaraktererne i krimi-serier, også når de ikke altid viser sig fra deres allerbedste side. Jeg kan se på forfatterens Instagram, at en 3’er er i gang, og den glæder jeg mig usigeligt til. Indtil da kan jeg kun på det varmeste anbefale Mercedes-snittet.

af Lena Riis,
15. marts 2018
Umiddelbart havde hverken bogens omslag eller titel fået mig til at låne denne bog med hjem fra biblioteket (eller købe den) - og det er en skam! Jeg begyndte simpelthen fordi Forlaget Lindhardt og Ringhof via deres Facebook side, har en læsegruppe, hvor dette bar månedens bog. Beskrivelsen af bogen fangede mig og det er jeg glad for! Historien udspiller sig i Norge i og omkring et vindomsust fyrtårn, hvor en ny familie skal bosætte sig, da manden har fået jobbet til at passe lyset i fyrtårnet. I bogen hører vi om tre personers oplevelse af samme begivenheder og hvorfor de har ageret som de gør i de forskellige situationer. Jeg kan ikke lade være med at få en vis portion sympati for alle tre karakterer. Kærlighed, jalousi, blodskam og familiehemmeligheder er de emner bogen kredser om. Sæt i gang siger jeg bare!

af Lena Riis,
6. marts 2018
Jeg har læst “Hvor solen græder” med stor fornøjelse, så forventningerne var store til denne nye bog fra Puk Damsgaards hånd. Desværre blev mine forventninger ikke helt indfriet ingen tvivl om at det er en vigtig bog - men jeg tror det var de konstante spring i hvor vi var henne, hvilke personer der nu blev skildret, som ikke helt kunne holde mig fanget, som den forrige bog. Når det er sagt, er det jo en barsk fortælling, om de mennesker der lever og kæmper i krigen mod IS. Jeg er fortsat fuld af beundring for Puks arbejde.
Blækhat
(4)

af Lena Riis,
2. februar 2018
En helt igennem fantastisk bog. Første halvdel af boegn foregår I 1980'ernes Århus, hvor Rosa vokser op alene med sin mor og bliver en del af street art kunsten, men også er en smule involveret I BZ-miljøet. Sidste halvdel af bogen følges Rosa som voksen I 30'erne, hvor hun nu har specialiseret sig I street art og særligt I den aninyme Blækhat. Det er en bog om familiehemmeligheder, venskaber og kærlighed. Jeg synes den var spændende (ikke på krimi-måden), og et indblik I street arten har været ret interessant. Den er også rørende og overraskende med de hemmeligheder der en for en afsløres gennem historien. Dejlig bog og dejligt afbræk fra mit normale krimi-univers. Er helt vild med beskrivelserne af Århus, som jeg dog først har lært bedre at kende I mit voksne liv
Heksen
(4)

af Lena Riis,
2. november 2017
10. bind i serien om Erica Falck og Patrik Hedstrøm og livet I Fjällbacka! Det varer ikke mange sider før man føler sig hjemme i miljøet, karaktererne og historien. På typisk Läckbergsk vis, er der flere parallelle historier, som naturligvis flettes ind i hinanden. Omdrejningspunktet for bogen er en 4-årig piges forsvinden fra en gård. Hun findes dræbt på præcis samme sted, som en anden lille pige (fra samme gård i øvrigt) gjorde for 30 år siden. Samtidig er der kommet et flygtningecenter til byen og beskyldninger fyger i luften - og gamle familiehemmeligheder blotlægges. Ind imellem kapitlerne, får vi en "rigtig" heksehistorie fra 1600-tallet - hvorfor, får man svar på til sidst! Det er en lang bog (mere end 600 sider), men den føles bestemt ikke for lang! Det er kort sagt en skide god historie, hvor man tænker at NU ved man hvordan det hænger sammen - men så alligevel. Jeg er vild med den og glæder mig til 11. bind!

af Lena Riis,
18. oktober 2017
Elskede Heidi af Lotte & Søren Hammer - sjette del i serien om chefkriminalinspektør Konrad Simonsen og hans afdeling. Denne gang bliver først en lille pige kidnappet fra sin børnehave, for få dage senere at blive fundet dræbt. Hun viser sig at være barnebarn til vicerigspolitichefen. To dage senere bliver en teenagepige kidnappet på vej hjem fra håndboldtræning. Hendes far er politibetjent. Der begynder at tegne sig et mønster - nogen ønsker målrettet at ramme politiets ansatte ved at gå efter familierne. Det skaber selvfølgelig både frygt men også en intens indsats fra hele landets politistyrke. Sindsyg spændende bog, godt skrevet og fastholder en til sidste side!

af Lena Riis,
25. september 2017
Dejligt gensyn med Joona Lina og Saga Bauer. Det er spændning og intensitet fra start til slut. Jeg skulle dog lige mindes om, hvorfor det nu var Joona Linna sad i fængsel, men det var på ingen måde meningsforstyrrende! Det er bare en krimi, som er skruet godt sammen fra start til slut, og hvor man ikke forudser hvad der sker lige "rundt om hjørnet". Er du til de øvrige Lars Kepler bøger, bliver du ikke skuffet over denne. Og slutningen lægger heldigvis op til en efterfølger! Jeg glæder mig.

af Lena Riis,
3. september 2017
De har gjort det igen, Lotte og Søren Hammer! Skrevet en fuldstændig fantastisk krimi. Historien starter med et overfald og drab på voksne på en kanalturbåd i København. Den tilbageværende skoleklasse fra Japan bliver i båden, som kolliderer med Oslofærgen, og de fleste drukner. Sagen leder drabsafdelingen til en mørklagt sag i Bosnien i 1995. Femte bind i serien om drabschef Konrad Simonsen og hans team. Jeg er glad for at der findes endnu to bind i serien. Den er spændende, uforudsigelig - på trods af at morderen relativt hurtigt udpeges. Det er plottet for ugerningerne der skal trævles op, som er superspændende og ikke sådan lige til at greje.

af Lena Riis,
23. juli 2017
Rigtig god spændingsroman af Therese Philipsen. Vi følger den nyuddannede journalist Bettina Kannegaard, som har store drømme og ambitioner. Det er svært at få indflydelse på jobbet blandt de garvede journalister på Kriminalmagasinet, hvor hun er ansat. Men tilfældigt opstår der en mulighed for hende for at komme på med en live dækning fra Prag, hvor en langturschauffør fra Danmark er fundet dræbt. Men alt er ikke hvad det synes på overfladen. Det tjekkiske politi, lader tilsyneladende heller ikke til at være særlig hjælpsomme. Det giver Bettina en god mulighed for selv at grave dybere, men det er heller ikke helt ufarligt. Jeg følte mig særdeles godt underholdt undervejs. Bogen indeholder de elementer en god krimi skal indeholde, med både gode plots, som ikke er sådan lige til at regne ud, overraskelser og så bare spænding.
Tørst
(5)

af Lena Riis,
20. juli 2017
Jo Nesbø er bare min all-time-favorite forfatter og han skuffer heller ikke med denne 11. krimi om og med Harry Hole. Fantastisk spænding fra start til slut og naturligvis med et twist, så bedst som man tænker pengene passer, mordet opklaret, er der naturligvis en lille detalje som gør at Hole fatter mistanke og forfølger sin mavefornemmelse med rette. Jeg glæder mig allerede til den 12. bog i rækken!