BOGUDSALG

Boganmeldelser fra Vibe C

6 anmeldelser i alt, 0 i september
af

af Vibe C,
14. september 2016
Softpastellerne ligger i en æske med en udsøgt farvepalet spredt over de 36 farver. Tørpastellerne er nemme at arbejde med, de giver en god farveintensitet, fin valeur og meget klare farver. En stor kvalitet er, at de ikke støver ret meget. Pastellerne egner sig til fritegning/ maling og er ikke så gode i malebøger med tegnet forlæg, da det kan være svært at holde farven indenfor de markerede linier i en malebog. Pastelfarverne kan fint blandes med hinanden og ønsker man et mere udflydende udtryk, kan man med fingeren eller en stub blande farven på papiret. Spændende materiale.
af

af Vibe C,
14. september 2016
Et sæt tusser med høj farvekvalitet. Alle 20 tusser giver en tydelig streg og de er så fine i linien, at de egner sig vældig godt til zen-doodling. I farvebøger er de bedst til markering af linier og til tynde farveflader. Tusserne er gode at arbejde med.
af

af Vibe C,
14. september 2016
Denne pakke med 24 farveblyanter lever helt op til krav om kvalitet. Der er en fin og nuanceret farvepalet og farverne er nemme og gode at blande med hinanden, hvis man f.eks. vil opnå større dybde i en farvenuance. Farveblyanterne er behagelige at have i hånden og de farver "blødt". Farverne er mættede og tætte og har en fin valeur. En spidset farveblyant kommer fint ind i de mindste kroge og en mere rundet farveblyant lægger en fin farveflade. Et rigtig godt sæt farveblyanter.

af Vibe C,
27. juli 2016
Romanen om håb, der kommer i glimt, er lagt i den 15 årige Linas mund og tanker. Korte sætninger holder tempoet oppe under læsningen og korte kapitler sekunderes af associationer fra det liv, der før deportationen gennem Rusland til Sibirien var det normale og trygge og kærlige barndomsland. Lina er kunstner in spe og hun fastholder i ord og tegninger de mennesker og de følelser, hun ikke vil glemme. Sygdomme, død og mere end kummerlige forhold er bogens grundstemning, med små glimt at håb om hjemkomst, gensyn med faderen, glimt af venlighed og sammenhold. Sproget er let og ukompliceret og romanen giver et indtryk af mange balteres forfærdelige skæbner under Stalins styre. Romanen er derfor en udmærket indføring i en bid af Europas historie og er velegnet læsning for unge på Linas alder.

af Vibe C,
24. april 2016
For Guylain Vignolles, hoverpersonen i Didierlaurent debutroman, er alt i livet meningsløst. Hans ensomme liv i en lille lejlighed, kun delt med guldfisken i den runde bowle, hans rædsomme arbejde ved "Tingen", der hver dag makulerer tonsvis af bøger og forvandler dem til en grød på vej til at blive ny papirmasse, hans udsigtsløse fremtid. Hver dag er triviel, hver dag sætter han sig på det samme klapsæde i morgentoget og læser meningsløse fragmenter fra de bøger, der dagen før er havnet i "Tingens" forslugne gab. Guylain er anonym, selv over for sig selv. Hans tilhørere i morgentoget fascineres og opløftes, og i Blåregnshuset bringer hans oplæsninger blodet i kog hos de gamle, der kun venter på at livet afløses af døden. Selv fascineres Guylain af Julie, ejeren af det granatrøde USB-stik, han tilfældigt finder i toget en dag, den dag hans liv skifter retning. Vi følger i Didierlaurents første roman denne triste skikkelse med medleven og spænding og overraskes gang på gang over de små meningsløse hændelser, der giver livet mening. Læseværdig fra først til sidst. Finurlig, underfundig, filosofisk. Glimrende!

af Vibe C,
9. februar 2016
Hvem er jæger og hvem er bytte ? Det spørgsmål stiller man sig selv under den hæs-blæsende læsning af Jægere i natten af Oliver Bottini og helt ind til slutningen spekulerer man på, hvad det er for hemmeligheder, der gemmer sin i hovedpersonens liv. Det vrimler med forbrydere og endnu mere med politifolk, der ved fælles hjælp søger at opklare gåderne. Men ikke alle har "rent ærinde", heller ikke selv om man er ansat ved politiet, så hvem kan man stole på i opklaringsarbejdet ? Personerne i romanen er skildret, så man tror på dem, de er ikke kun skurke eller helte men mennesker med sejre og fejltagelser i det liv, der ikke leves i en uniform. Romanen er spændende fra start til slut, en rigtig "page-turner". Og så er det en fornøjelse at læse en roman uden tryk-og sprogfejl.