Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Den digitale læsers hjerne
Af: Kresten Bjerg Dansk Hæftet
SPAR
kr 35
Den digitale læsers hjerne
Af: Kresten Bjerg Dansk Hæftet

Denne bog er til dig, som skal formidle i et letlæseligt sprog uden at gå på kompromis med faglig præcision. Du får 22 skriveråd, der virker i alle tekster – fra den videnskabelige rapport til opslaget på sociale medier. Skriverådene er målrettet digitale tekster, men fungerer også godt til tekster, som læses på papir.

Bogen bruges som lærebog i skriftlig formidling på en række uddannelser, herunder universiteter og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX).

Bogen indeholder syv centrale kapitler:

1. Fra digital til mobil. Den digitale læser er ikke nogen entydig størrelse. Vi læser selvfølgelig forskelligt, når vi sidder på kontoret foran computerens store skærm, og når vi bevæger os gennem byen med et blik på telefonens lille skærm. Dette kapitel fortæller, hvad forskellen er på de forskellige digitale læsere – og hvorfor mange stadig foretrækker at læse fagtekster på papir.

2. Den læsende hjerne. Vi læser med den samme hjerne, uanset om vi læser på papir, stor skærm eller en mobiltelefon. I kapitlet får du et fascinerende indblik i den læsende hjerne, og hvorfor vi oplever nogle tekster som lette og andre som tunge. Og bogens skriveråd begrundes med læseundersøgelser og kognitiv sprogteori.

3. 22 skriveråd. Skriverådene præsenteres som konkrete skriveråd med mange eksempler.

4. Skriverådenes effekt. Bogens centrale skriveråd er testet en række befolkningsundersøgelser. Se skriverådenes effekt i dette kapitel – det er dokumentation for, at bogens 22 skriveråd virker.

5. Skriveråd og tekstmodeller – oversigt. Når du har brug for en kort oversigt over alle 22 skriveråd.

6. Tjeklisten. Tjeklisten formulerer de 22 skriveråd som korte spørgsmål til din tekst.

7. To gode skriveguider: Rigsrevisionen og VIVE – Det Nationale Forsknings og Analysecenter for Velfærd. De to skriveguider er trykt som ”bøger i bogen”. De viser, hvordan store institutioner bruger skriverådene i Den digitale læsers hjerne, når de guider medarbejderne til god faglig formidling.

Eksklusiv medlemspris 245 kr
Medlemspris 249 kr
Eksklusiv medlemspris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til eksklusiv medlemspris eller medlemspris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Normalpris 280 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Spar 35 kr
Se vores konkurrenters priser her
God 15.838 anmeldelser på

Denne bog er til dig, som skal formidle i et letlæseligt sprog uden at gå på kompromis med faglig præcision. Du får 22 skriveråd, der virker i alle tekster – fra den videnskabelige rapport til opslaget på sociale medier. Skriverådene er målrettet digitale tekster, men fungerer også godt til tekster, som læses på papir.

Bogen bruges som lærebog i skriftlig formidling på en række uddannelser, herunder universiteter og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX).

Bogen indeholder syv centrale kapitler:

1. Fra digital til mobil. Den digitale læser er ikke nogen entydig størrelse. Vi læser selvfølgelig forskelligt, når vi sidder på kontoret foran computerens store skærm, og når vi bevæger os gennem byen med et blik på telefonens lille skærm. Dette kapitel fortæller, hvad forskellen er på de forskellige digitale læsere – og hvorfor mange stadig foretrækker at læse fagtekster på papir.

2. Den læsende hjerne. Vi læser med den samme hjerne, uanset om vi læser på papir, stor skærm eller en mobiltelefon. I kapitlet får du et fascinerende indblik i den læsende hjerne, og hvorfor vi oplever nogle tekster som lette og andre som tunge. Og bogens skriveråd begrundes med læseundersøgelser og kognitiv sprogteori.

3. 22 skriveråd. Skriverådene præsenteres som konkrete skriveråd med mange eksempler.

4. Skriverådenes effekt. Bogens centrale skriveråd er testet en række befolkningsundersøgelser. Se skriverådenes effekt i dette kapitel – det er dokumentation for, at bogens 22 skriveråd virker.

5. Skriveråd og tekstmodeller – oversigt. Når du har brug for en kort oversigt over alle 22 skriveråd.

6. Tjeklisten. Tjeklisten formulerer de 22 skriveråd som korte spørgsmål til din tekst.

7. To gode skriveguider: Rigsrevisionen og VIVE – Det Nationale Forsknings og Analysecenter for Velfærd. De to skriveguider er trykt som ”bøger i bogen”. De viser, hvordan store institutioner bruger skriverådene i Den digitale læsers hjerne, når de guider medarbejderne til god faglig formidling.

Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 260
ISBN-13: 9788702342109
Indbinding: Hæftet
Udgave: 3
ISBN-10: 8702342109
Udg. Dato: 11 apr 2022
Længde: 0mm
Bredde: 0mm
Højde: 0mm
Oplagsdato: 2 nov 2023
Forfatter(e): Kresten Bjerg
Forfatter(e) Kresten Bjerg


Kategori Erhvervskommunikation & præsentation


Sprog Dansk


Indbinding Hæftet


Sider 260


Udgave 3


Længde 0mm


Bredde 0mm


Højde 0mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 447

kr 550
Normalpris
kr 457
Medlemspris
SPAR
kr 103
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 455

kr 560
Normalpris
kr 466
Medlemspris
SPAR
kr 105
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 368

kr 445
Normalpris
kr 376
Medlemspris
SPAR
kr 77
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 256

kr 295
Normalpris
kr 260
Medlemspris
SPAR
kr 39
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 188

kr 271
Normalpris
kr 196
Medlemspris
SPAR
kr 83
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 400

kr 487
Normalpris
kr 409
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 451

kr 555
Normalpris
kr 461
Medlemspris
SPAR
kr 104
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 447

kr 550
Normalpris
kr 457
Medlemspris
SPAR
kr 103
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 25

kr 35
Normalpris
kr 26
Medlemspris
SPAR
kr 10
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 357

kr 430
Normalpris
kr 364
Medlemspris
SPAR
kr 73
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 55

kr 69
Normalpris
kr 56
Medlemspris
SPAR
kr 14
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 184

kr 199
Normalpris
kr 186
Medlemspris
SPAR
kr 15
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 259

kr 299
Normalpris
kr 263
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 409

kr 499
Normalpris
kr 418
Medlemspris
SPAR
kr 90
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 221

kr 249
Normalpris
kr 224
Medlemspris
SPAR
kr 28
BOG (PAPERBACK)
Eksklusiv medlemspris kr 379

kr 430
Normalpris
kr 384
Medlemspris
SPAR
kr 51
BOG (INDBUNDET)
Eksklusiv medlemspris kr 428

kr 525
Normalpris
kr 438
Medlemspris
SPAR
kr 97
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 189

kr 280
Normalpris
kr 198
Medlemspris
SPAR
kr 91
Vi anbefaler også
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 185

kr 220
Normalpris
kr 189
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 305

kr 360
Normalpris
kr 311
Medlemspris
SPAR
kr 55
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 320

kr 380
Normalpris
kr 326
Medlemspris
SPAR
kr 60
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 271

kr 344
Normalpris
kr 278
Medlemspris
SPAR
kr 73
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 139

kr 200
Normalpris
kr 145
Medlemspris
SPAR
kr 61
E-BOG
Eksklusiv medlemspris kr 215

kr 309
Normalpris
kr 224
Medlemspris
SPAR
kr 94
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 357

kr 430
Normalpris
kr 364
Medlemspris
SPAR
kr 73
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 305

kr 360
Normalpris
kr 311
Medlemspris
SPAR
kr 55
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 166

kr 175
Normalpris
kr 167
Medlemspris
SPAR
kr 9
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 458

kr 565
Normalpris
kr 469
Medlemspris
SPAR
kr 107
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 633

kr 864
Normalpris
kr 656
Medlemspris
SPAR
kr 231
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 230

kr 300
Normalpris
kr 237
Medlemspris
SPAR
kr 70
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 259

kr 299
Normalpris
kr 263
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 245

kr 306
Normalpris
kr 251
Medlemspris
SPAR
kr 61
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 311

kr 401
Normalpris
kr 320
Medlemspris
SPAR
kr 90
BOG (HÆFTET)
Eksklusiv medlemspris kr 319

kr 319
Normalpris
kr 319
Medlemspris