Hurtig levering
Fremragende Trustpilot
Op til 20% Rabat på nye medlemsordrer
Kurv
Formidlingsstrategier
Af: Casper Hvenegaard Rasmussen Dansk Paperback
Formidlingsstrategier
Af: Casper Hvenegaard Rasmussen Dansk Paperback

FORMIDLINGSSTRATEGIER introducerer til kulturformidling forstået som de bestræbelser, de offentligt støttede kulturinstitutioner sætter i værk for, at brugerne kan få viden, oplevelser og muligheder for udfoldelse i relation til kunst og kultur. Med afsæt i kommunikationsteorier skelnes der mellem tre forskellige strategier for kulturformidling.

Den første form er den afsenderbaserede. Denne formidlingsstrategi er kendetegnet ved at være en ensrettet kommunikation fra kulturinstitutionerne til brugerne i oplysningens tjeneste. Udgangspunktet er det indhold, som den enkelte institution gerne vil formidle f.eks. bibliotekets samling, museets udstilling eller teatrets repertoire.  

Den anden form er den modtagerorienterede. Denne formidlingsstrategi er også ensrettet, men her er fokus flyttet fra institutionernes interne forståelser af god kunst og kultur til brugerne. Dette kan udmønte sig i, at kulturinstitutionerne forsøger at tiltrække så mange besøgende som muligt ved at komme brugernes præferencer i møde. Men det kan også handle om, at kulturinstitutionerne forsøger at få en bedre forståelse for, hvorfor brugerne kommer og hvad deres udbytte er.

Den tredje form er den dialogorienterede. I denne formidlingsstrategi er kulturinstitutionernes envejskommunikation erstattet med dialog med brugerne. Dette kan ske på mange måder: Kulturhuset kan have kreative værksteder, museet kan udvikle en særudstilling med en særlig brugergruppe, teateret kan invitere brugerne med i den skabende proces og bibliotekerne kan afholde læsekredse, hvor deltagerne får mulighed for at dele deres læseoplevelser.

Bogen henvender sig primært til studerende ved universiteter og andre uddannelsesinstitutioner, der beskæftiger sig med den formidling, som praktiseres på de offentligt støttede kulturinstitutioner. Men bogen kan også læses af aktivt udøvende kulturformidlere, dem der administrerer kulturlivet og andre med særlig interesse for emnet.

Kampagne pris Velkomst pris 240 kr
Medlemspris 240 kr
Kampagnepris og medlemspris er kun for medlemmer. Du bliver automatisk medlem når du køber til medlems- og kampagnepris. Få 7 dages gratis medlemskab (herefter automatisk 89 kr/30 dage). Læs mere om fordelene
Gratis fragt
1 - 3 hverdage
10 kr
Lavt pakkegebyr
Normalpris 240 kr
Fragt: 59 kr
2 - 5 hverdage
20 kr
Pakkegebyr
Velkommen 20%
God 15.773 anmeldelser på

FORMIDLINGSSTRATEGIER introducerer til kulturformidling forstået som de bestræbelser, de offentligt støttede kulturinstitutioner sætter i værk for, at brugerne kan få viden, oplevelser og muligheder for udfoldelse i relation til kunst og kultur. Med afsæt i kommunikationsteorier skelnes der mellem tre forskellige strategier for kulturformidling.

Den første form er den afsenderbaserede. Denne formidlingsstrategi er kendetegnet ved at være en ensrettet kommunikation fra kulturinstitutionerne til brugerne i oplysningens tjeneste. Udgangspunktet er det indhold, som den enkelte institution gerne vil formidle f.eks. bibliotekets samling, museets udstilling eller teatrets repertoire.  

Den anden form er den modtagerorienterede. Denne formidlingsstrategi er også ensrettet, men her er fokus flyttet fra institutionernes interne forståelser af god kunst og kultur til brugerne. Dette kan udmønte sig i, at kulturinstitutionerne forsøger at tiltrække så mange besøgende som muligt ved at komme brugernes præferencer i møde. Men det kan også handle om, at kulturinstitutionerne forsøger at få en bedre forståelse for, hvorfor brugerne kommer og hvad deres udbytte er.

Den tredje form er den dialogorienterede. I denne formidlingsstrategi er kulturinstitutionernes envejskommunikation erstattet med dialog med brugerne. Dette kan ske på mange måder: Kulturhuset kan have kreative værksteder, museet kan udvikle en særudstilling med en særlig brugergruppe, teateret kan invitere brugerne med i den skabende proces og bibliotekerne kan afholde læsekredse, hvor deltagerne får mulighed for at dele deres læseoplevelser.

Bogen henvender sig primært til studerende ved universiteter og andre uddannelsesinstitutioner, der beskæftiger sig med den formidling, som praktiseres på de offentligt støttede kulturinstitutioner. Men bogen kan også læses af aktivt udøvende kulturformidlere, dem der administrerer kulturlivet og andre med særlig interesse for emnet.

Produktdetaljer
Sprog: Dansk
Sider: 223
ISBN-13: 9788759321713
Indbinding: Paperback
Udgave: 1
ISBN-10: 8759321717
Udg. Dato: 15 apr 2016
Længde: 15mm
Bredde: 158mm
Højde: 230mm
Oplagsdato: 4 mar 2022
Forfatter(e) Casper Hvenegaard Rasmussen


Kategori Kommunikationsstudier


Sprog Dansk


Indbinding Paperback


Sider 223


Udgave 1


Længde 15mm


Bredde 158mm


Højde 230mm

MEDLEMSFORDELE
GRATIS FRAGT
SPAR OP TIL 90%
Andre har også købt
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 307

kr 340
Normalpris
kr 310
Medlemspris
SPAR
kr 33
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 267

kr 310
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 43
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 259

kr 299
Normalpris
kr 263
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 148

kr 148
Normalpris
kr 148
Medlemspris
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 60

kr 60
Normalpris
kr 60
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 225

kr 225
Normalpris
kr 225
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 244

kr 279
Normalpris
kr 248
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 305

kr 392
Normalpris
kr 314
Medlemspris
SPAR
kr 87
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 243

kr 260
Normalpris
kr 245
Medlemspris
SPAR
kr 17
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 280

kr 280
Normalpris
kr 280
Medlemspris
E-BOG
Kampagne pris kr 173

kr 185
Normalpris
kr 174
Medlemspris
SPAR
kr 12
E-BOG
Kampagne pris kr 94

kr 135
Normalpris
kr 98
Medlemspris
SPAR
kr 41
E-BOG
Kampagne pris kr 225

kr 323
Normalpris
kr 235
Medlemspris
SPAR
kr 98
E-BOG
Kampagne pris kr 86

kr 124
Normalpris
kr 90
Medlemspris
SPAR
kr 38
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 335

kr 400
Normalpris
kr 342
Medlemspris
SPAR
kr 65
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 334

kr 399
Normalpris
kr 341
Medlemspris
SPAR
kr 65
BOG (HARDBACK)
Kampagne pris kr 199

kr 299
Normalpris
kr 209
Medlemspris
SPAR
kr 100
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 199

kr 320
Normalpris
kr 211
Medlemspris
SPAR
kr 121
BOG (INDBUNDET)
Kampagne pris kr 262

kr 349
Normalpris
kr 271
Medlemspris
SPAR
kr 87
Vi anbefaler også
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 295

kr 325
Normalpris
kr 298
Medlemspris
SPAR
kr 30
E-BOG
Kampagne pris kr 34

kr 50
Normalpris
kr 36
Medlemspris
SPAR
kr 16
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 375

kr 425
Normalpris
kr 380
Medlemspris
SPAR
kr 50
E-BOG
Kampagne pris kr 15

kr 21
Normalpris
kr 16
Medlemspris
SPAR
kr 6
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 245

kr 245
Normalpris
kr 245
Medlemspris
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 222

kr 250
Normalpris
kr 225
Medlemspris
SPAR
kr 28
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 259

kr 299
Normalpris
kr 263
Medlemspris
SPAR
kr 40
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 295

kr 325
Normalpris
kr 298
Medlemspris
SPAR
kr 30
BOG (PAPERBACK)
Kampagne pris kr 315

kr 350
Normalpris
kr 319
Medlemspris
SPAR
kr 35
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 353

kr 425
Normalpris
kr 360
Medlemspris
SPAR
kr 72
E-BOG
Kampagne pris kr 70

kr 101
Normalpris
kr 73
Medlemspris
SPAR
kr 31
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 69

kr 69
Normalpris
kr 69
Medlemspris
E-BOG
Kampagne pris kr 34

kr 50
Normalpris
kr 36
Medlemspris
SPAR
kr 16
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 252

kr 290
Normalpris
kr 256
Medlemspris
SPAR
kr 38
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 275

kr 320
Normalpris
kr 280
Medlemspris
SPAR
kr 45
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 207

kr 230
Normalpris
kr 209
Medlemspris
SPAR
kr 23
E-BOG
Kampagne pris kr 162

kr 233
Normalpris
kr 169
Medlemspris
SPAR
kr 71
BOG (HÆFTET)
Kampagne pris kr 278

kr 325
Normalpris
kr 283
Medlemspris
SPAR
kr 47